Platen speler met (line-out of preamp)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 19:02
Ik zit er over na te denken om over een paar maanden een platen speler te kopen. Nu heb ik alleen geen PHONO ingang op mijn versterker zitten.
Ik wil ook nog over een tijdje een buizen versterker kopen, maar de meeste buizen versterkers hebben ook geen PHONO ingang.
Nu heb ik twee opties een PHONO voorversterker kopen of een platen speler met line-out.
Nu heb ik een Pioneer platen speler op conrad gezien met een line-out aansluiting voor 160 euro, dit scheelt weer een voorversterker. Maar ik ben bang dat dit niet de beste kwaliteit is die je voor 200~250 euro kan krijgen.
De andere mogelijkheid is tweede hands een DUAL direct-drive platen speler kopen met een voorversterker, maar ik heb geen ervaring met voorversterkers.
Is dit bijvoorbeeld goed http://www.conrad.nl/goto/?product=350706 ?
Ok kan ik beter zo iets kopen http://cgi.ebay.nl/TCC-TC...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem ?

Als platen speler denk ik aan een.
Dual CS-731 (170 euro)
Dual CS-704 (150 euro)
Dual CS-510 (130 euro)

In ieder geval een direct-drive platen speler. Maar wat voor voorversterker kan ik dan heb beste kopen, en is daar sowieso een hoorbaar verschil in?

De set dit ik nu heb bestaat uit:
Marantz SR4500
Mordaunt-short 902i als front.

En ik zit er over na te denken om een Yaqin buizen versterker te kopen, of iets dergelijks voor max 400 euro.

Dus wat kan ik volgens jullie het best doen? Of moet ik mijn budget vergroten voor een beter voorversterker, en zo ja, wat voor voorversterker dan?

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-02 14:53

EraZor

Don't mention the war

Waarom geen los voorversterkertje? En dan een iets mooiere dan degene die je nou op ebay aanwijst. Staat genoeg mooi gebruikts op Marktplaats. Blijft de keuze voor je draaitafel in pincipe onbeperkt. Ook een Goie Keuze: Een Pro-Ject debut 2 of 3. Die heb je ook met ingebouwde pre-amp. Érg veel platenspeler voor je geld (al zijn ze wel iets prijziger dan de door jou genoemde duals). Oh en ze zijn belt-driven. Waarom wil je direct-drive?

[ Voor 22% gewijzigd door EraZor op 05-11-2007 16:59 ]

• kippy
Ik heb vroeger altijd een directdrive platen speler gehad, ook van dual. Maar dat ding is ooit een keer kapot gegaan en ben toen ook maar meteen gestopt met platen. Maar wil eigenlijk wel weer platen gaat kopen en draaien. En omdat ik dus altijd direct-drive gewent ben en ze vroeger zijden dat het beter was gaat mijn voorkeur daar nog naar uit. Maar als je zecht dat snaar gedreven beter is kan ik dat altijd overwegen.

Daarnaast zeg je een betere pre-amp. Aan wat moet ik dan denken, want heb daar dus totaal geen verstand van.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 12:18
kippy schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:09:
Ik heb vroeger altijd een directdrive platen speler gehad, ook van dual. Maar dat ding is ooit een keer kapot gegaan en ben toen ook maar meteen gestopt met platen. Maar wil eigenlijk wel weer platen gaat kopen en draaien. En omdat ik dus altijd direct-drive gewent ben en ze vroeger zijden dat het beter was gaat mijn voorkeur daar nog naar uit. Maar als je zecht dat snaar gedreven beter is kan ik dat altijd overwegen.
Ik zou voor thuisgebruik lekker belt-drive gaan draaien, of je moet een dure Denon direct-drive gaan kopen. Ik heb het idee (dat kan deels psycho-akoestisch zijn) dat je bij schappelijk geprijsde direct-drive tafels de motor altijd een beetje kan horen.

Het doorgeven van trillingen tussen motor en platter, daar heb je met een belt-drive natuurlijk geen last van.

Punctuality is the politeness of kings

• kippy
Ok dat klinkt heel logisch. Als ik een dual zou kopen is het sowieso een tweede hands, anders is het niet te bestalen (direct drive dan).
Maar dan ga ik zeker eens verder kijken naar snaar aangedreven platen spelers. En ook meteen wat reviews lezen van die pro-ject tafels.

Verwijderd

Een Technics SL1200-MK2 is een mooie tafel met magneet aandrijving, begrijp eigenlijk niet zo goed wat daar mis mee is tov. belt drives.

Wil je puur weer platen draaien vanwege het retro gevoel, mixen ? Persoonlijk vind ik een pick up nog steeds zijn charme's hebben maar de techniek en markt bied legio aan alternatieven hiervoor, zeker wat betreft gebruikersgemak.

Zelf ben ik overgstapt naar een laptop met externe schijven eraan en heb al mijn oude platen erop gezet. Het grote voordeel vind ik dat je geen rekening hoeft te houden met een draaitafel opstellling, past imho dezer dagen niet meer bij het interieur en je heb alles direkt bij de hand. Moet zeggen dat ik 1000 disco singels heb en gelijk aantal singeltjes. Nu kun je ze makkelijk afspelen, random afspelen, afspeellijsten maken etc etc.

Zelf heb ik nog 2 Technics staan, eerste serie en zal ze nooit weg doen, stukje sentiment ;) Maar straks met Virtual DJ en wat time coded vinyl's erop kan ik dan ook regelrecht mixen, in combo met een Hercuels DJ console, en beschik dan over 4 spelers die waar je mee kan qeuen.

Daarbij heb ik nu een USB draaitafel om direkt alles op de schijf te zetten, zonder tussenkomst van een CD recorder en staat er een back up schijf in de kast voor het geval mijn werkschijf crashed.

Met betrekking tot een phono voorversterker zou je ook kunnen kijken voor een 2 kanaals mengtafeltje en die op je versterker aux aansluiten :)

• kippy
Het is niet de bedoeling om te gaan mixen, echt alleen voor het retro gevoel en op sommige punten de toch wel erg goede kwalitijd.
Maar ik zag net de denon platen spelers beina allemaal een line-out hebben, dus daar ga ik ook maar eens naar kijken.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

gemini PDT-6000, een tegenhanger van de technics 1200 serie heeft phono out, line out EN digitaal uit (COAX).

De lineout en coax kun je rechstreeks aansluiten op je pc/versterker/kop telefoon en is voorversterkt op normaal signaal niveau.

Destijds dure tafels maar ik denk nu 2e hands voor eutje of 300 te koop. Ze zijn echter niet makkelijk te krijgen (niet echt heel populair geweest om een of andere reden)

Heb er zelf 2 en bewust voor gekozen ipv de Technics (destijds duurder) omdat ze meer bieden voor zelfde geld.

PS element + naald bepaald de kwali het meest. Niet de draaitafel zelf, vooral niet als je niet gaat mixen.

T60P Widescreen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:52:
Een Technics SL1200-MK2 is een mooie tafel met magneet aandrijving, begrijp eigenlijk niet zo goed wat daar mis mee is tov. belt drives.
Niks. Maar dat is dan ook geen goedkoop tafeltje. Het gaat om die goedkopere direct-drives waar de motor direct verbonden is met de tafel. Dan krijg je dat trillingen van die motor doorgegeven worden aan de naald en dat is hinderlijk.

---

Ik zou zelf voor een leuke belt-drive gaan (of 't meteen goed doen en een SL12k nemen) en een losse phono voorversterker erbij. Ik heb zelf een NAD PP-2 voorversterkertje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

CyBeR schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:57:
[...]

Niks. Maar dat is dan ook geen goedkoop tafeltje. Het gaat om die goedkopere direct-drives waar de motor direct verbonden is met de tafel. Dan krijg je dat trillingen van die motor doorgegeven worden aan de naald en dat is hinderlijk.

---

Ik zou zelf voor een leuke belt-drive gaan (of 't meteen goed doen en een SL12k nemen) en een losse phono voorversterker erbij. Ik heb zelf een NAD PP-2 voorversterkertje.
afaik heeft de MK2 geen line out.............dus indd en dure tafel en zo'n versterkertje. Overigens zijn er hoop tuts te vinden voor het zelf maken van een versterkertje. Kwali ervan weet ik niet (linieare versterking etc)

T60P Widescreen

• teacher
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Seesar schreef op maandag 05 november 2007 @ 18:25:
[...]

afaik heeft de MK2 geen line out.............
Valt natuurlijk wel te knutselen...

Afbeeldingslocatie: http://img304.imageshack.us/img304/9909/1252578img0wt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img320.imageshack.us/img320/4927/1252579img1re.jpg

Wise enough to play the fool

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op maandag 05 november 2007 @ 17:57:
bevalt die goed?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Dat zijn leuke apparaatjes, zeker voor het geld! :)

• kippy
Ik vind het toch een beetje lastig worden om de keuze van platen speler met of zonder losse pre-amp te maken.
Er wordt gezecht neem een snaar gedreven systeem omdat minder kans op brommen kan veroorzaken. Maar er wordt ook gezecht dat er niets mis is met een direct-drive systeem. Ik denk toch wel een een oude Dual direct-drive mag behoren tot een goed systeem, of hebben mensen hier andere ervaringen mee. Als ik dat doe zou ik ongeveer 250~300 euro kwijt zijn. 100 euro voor een goede pre amp (al heeft tot nu toe niemand gezecht van je moet merk of type X nemen want goedkoop is duurkoop). En 100~200 euro voor een twee de hands dual.

De andere optie is bijvoorbeeld een denon dp-300f, deze heeft een ingebouwede preamp en is van af 250 euro te koop. Maar de meningen over de kwalitijd zijn verdeeld.

Het gaat er voor mij niet om om iets high tec te hebben of het nieuwste van het nieuwste op dit gebied. Maar het moet gewoon degelijk zijn en goed klinken. En daar hebben jullie het nog niet echt over gehad.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

DJ Vincento

1422055

Voor echt draaien zou ik voor een Belt-Drive Philips gaan met Direct Speed Control. Zijn degelijke draaitafels die altijd op snelheid lopen, omdat er een meter in zit die de draaisnelheid opmeet, en aan de hand daarvan aanwijzingen geeft of je het spul sneller of langzamer moet zetten doormiddel van aparte toerenregeling voor 33,5 rpm en 45 rpm. Ik heb zelf ene Philips 777, en dat is een erg fijna en betrouwbare draaitafel. En ze zijn niet echt duur, ik denk dat de duurste zo'n 50 euro zou kosten, dan heb je nog geld over voor een Phono-versterker.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bevalt prima ja, en inderdaad niet duur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

kippy schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:40:
Ik vind het toch een beetje lastig worden om de keuze van platen speler met of zonder losse pre-amp te maken.
Er wordt gezecht neem een snaar gedreven systeem omdat minder kans op brommen kan veroorzaken. Maar er wordt ook gezecht dat er niets mis is met een direct-drive systeem. Ik denk toch wel een een oude Dual direct-drive mag behoren tot een goed systeem, of hebben mensen hier andere ervaringen mee. Als ik dat doe zou ik ongeveer 250~300 euro kwijt zijn. 100 euro voor een goede pre amp (al heeft tot nu toe niemand gezecht van je moet merk of type X nemen want goedkoop is duurkoop). En 100~200 euro voor een twee de hands dual.

De andere optie is bijvoorbeeld een denon dp-300f, deze heeft een ingebouwede preamp en is van af 250 euro te koop. Maar de meningen over de kwalitijd zijn verdeeld.

Het gaat er voor mij niet om om iets high tec te hebben of het nieuwste van het nieuwste op dit gebied. Maar het moet gewoon degelijk zijn en goed klinken. En daar hebben jullie het nog niet echt over gehad.
mag ik mijn eigen idee even quoten:
gemini PDT-6000, een tegenhanger van de technics 1200 serie heeft phono out, line out EN digitaal uit (COAX).

De lineout en coax kun je rechstreeks aansluiten op je pc/versterker/kop telefoon en is voorversterkt op normaal signaal niveau.

Destijds dure tafels maar ik denk nu 2e hands voor eutje of 300 te koop. Ze zijn echter niet makkelijk te krijgen (niet echt heel populair geweest om een of andere reden)

Heb er zelf 2 en bewust voor gekozen ipv de Technics (destijds duurder) omdat ze meer bieden voor zelfde geld.

PS element + naald bepaald de kwali het meest. Niet de draaitafel zelf, vooral niet als je niet gaat mixen.
Wat is daar mis mee? Het past zeker je budget EN je hebt de kwaliteit van een SL1200. Alles ingebouwd en voldoet aan je eisen.

Het is officieel een DJ tafel maar daarmee wel high-end. Brommen is om eerlijk te zijn in die prijsklasse geleuter. Ik kan je helaas geen demo.mp3 opsturen die ik heb opgenomen met de tafel (digitaal) omdat ik niet thuis ben komende maanden.

Overigens hebben snaar drives problemen met slippende snaren wat al best snel voorkomt waardoor je niet altijd 100% (nouja, bijna 100%) 33.3 rpm of 45 rpm haalt waardoor dus je song langzamer gaat dan bedoeld is.

Direct drive is highend en zeker de duurdere tafels zijn vele malen beter dan welke snare drive dan ook. Dat heeft zichzelf ook bewezen doordat studio's deze tafels gebruiken en uiteraard 90% van de discotheken en parties.

Beetje kul om te zeggen van een tafel van 300 eu dat die brommen veroorzaakt. Vaak ligt dat aan slechte aarding (wat wel nodig is bij de SL1200 en niet bij de PDT6000).

Daaraantoegevoegd: een spelingsvrije aluminium arm (goedkopere modellen niet altijd), alle mogelijk correcties in gewicht en snelheid, fine pitching en de stroboscoop voor 100% juiste snelheid verkrijgen.

I.i.g. niet dat je mijn idee MOET opvolgen maar het beantwoord 100% aan je vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 05-11-2007 22:00 ]

T60P Widescreen

• kippy
Ok dat had ik niet goed gelezen. Ik was een beetje afgeschrokken door de tekst: "Ze zijn echter niet makkelijk te krijgen". Maar als ik google dan valt het allemaal wel mee.
Deze platen speler ga ik zeker als optie open houden.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

kippy schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:06:
Ok dat had ik niet goed gelezen. Ik was een beetje afgeschrokken door de tekst: "Ze zijn echter niet makkelijk te krijgen". Maar als ik google dan valt het allemaal wel mee.
Deze platen speler ga ik zeker als optie open houden.
doelde op 2e hands. Weet 2 adressen waar je ze online/in store kunt kopen, maar weet de prijs niet, denk dat ze inmiddels wel al gedaald zijn.

2e hands zijn ze niet zoveel te vinden. I.i.g. de keren dat ik voor de grap keek wat ze nog waard zijn kon ik ze van de 10keer maar 2 keer vinden. Dus ondemand 2e hands kopen gaat niet zo makkelijk lukken.

T60P Widescreen

Verwijderd

teacher schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:03:
[...]

Valt natuurlijk wel te knutselen...
Vond ik toch wel een van de voordelen van de Technics tafels, je kon er veel random aan veranderen. Had ze destijds zo laten ombouwen dat ze van mengtafels konden starten, erg handig als je met 4 draaitafels draait :)

• kippy
Ok ik denk dat ik eruit ben.

Het wordt een:
Pro-ject debut III (nieuw)
of
Thorens draaitafel (twee de hands)

Vooral het uiterlijk spreekt mij erg aan bij deze draaitafels. En er zijn veel goede reviews over te vinden.

Met een TC750 phono voorversterker, dit is niet de meest luxe voorversterker die te koop is. Maar er zijn weinig negative reviews over te vinden en is verkrijgbaar voor onder de 50 euro.
Later ga ik deze wel weer upgraden. Maar er moet ook geld overblijven om over een niet al te lange tijd een buizen versterker te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door kippy op 08-11-2007 17:32 ]

Pagina: 1