[ACCESS 2003] Dymanisch comboboxen toevoegen aan formulier

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pkemeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
Goeie morgen / middag / avond mede tweakerts,

Ik ben bezig met het bouwen van een planningsapplicatie voor het rooster op een school. De onderliggende databasestructuur staat en ook de theoretische werking is reeds uitgedacht. Op dit moment loop ik tegen een probleempje op waarvan ik simpelweg niet weet hoe ik het op moet lossen.

In het inderstaande formulier (let niet op de vormgeving) is het de bedoeling dat globaal de komende periode gepland gaat worden.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/pkemeling/Images/frm_plan_les.jpg

Dit formulier betrefd een geplande lessenserie, waar een of meer docent(en), klas(sen), lokaalsoort(en) en uren aan gehangen worden. So far so good. Probleem is nu dat elk van deze afhankelijkheden daadwerkelijk variabel is. Het is dus heel goed mogelijk dat het vak Nederlands door 2 docenten aan 4 klassen in 3 lokalen gegeven wordt. Don't ask, ik maak alleen de tool waar het mee gepland word... Op papier is dit niet zo moeilijk, maar om het daadwerkelijk te laten werken is een ander verhaal. Wat ik nu wil dat er gebeurd is het volgende:

- De afhankelijkheden worden ingevoerd (docent, klas, lokaalsoort, aantal uur, enz).
- Afhankelijk van de situatie worden extra docenten, klassen en lokaalsoorten toegevoegd door op het plusje te klikken.
- Wanneer op het plusje geklikt wordt, verschijnt er een nieuwe combobox (met een eigen id, cbo_docent1, cbo_docent2, enz) waar een nieuwe docent, klas of lokaalsoort gekozen kan worden.
- Als alle afhankelijkheden ingevoerd zijn wordt op de knop "Plan les(sen)" geklikt en worden de gegevens weggeschreven in een tabel. (Dit is niet zo'n probleem)

Mijn vraag is nu dus: Hoe zorg ik er voor dat als ik op een plusje klik er een combobox met de juiste naam, id en inhoud wordt toegevoegd, terwijl de rest van mijn formulier in tact blijft?

Alvast bedankt.

Peter

Lord Vaiter

• pkemeling
Even een schopje...
Als nou helemaal niemand het weet, zou een vriendelijke moderator mijn topic dan willen verplaatsen naar DEV/Programming?

Lord Vaiter

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat zal niet gaan. Vriendelijke moderatoren is een contradictie in terminis ;) en bovendien staat het topic hier precies op zijn plek.
Anyway, je vraagt naar een how-to en daarvoor geef je te weinig informatie ( en bovendien is het animo daarvoor in de regel niet zo groot. Je kunt iig drie wegen bewandelen: of hidden controls die je op visible zet, gebruik maken van doorlopende subformulieren of dmv vba code je formulier gaan manipuleren in designview, maardat laatste zou ik je sowieso afraden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• pkemeling
Hmmm, hidden controls, he. Klinkt aardig, maar is natuurlijk niet echt dynamisch. Als ik meer docenten wil toevoegen dan ik comboboxen heb, gaat het mis. Wellicht kan ik uitzoeken wat het maximum aantal docenten / klassen / lokalen is.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn uitleg. Wat ik eigenlijk wil is met een knop een extra control toevoegen aan het formulier. Terwijl de applicatie draait dus. Het lijkt me voor de hand liggen dat ik dit met vba doe, vandaar dat ik dacht dat je mensen in DEV het wel eens zouden kunnen weten.
Ter overvloede dus:
Hoe voeg ik, met een knop en vba, in een draaiende applicatie, controls toe aan een formulier?

Lord Vaiter

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Niet.
Zie methode 3: form sluiten, heropenen in designview, control toevoegen form weer weergeven. Door je screenupdate uit te zetten zie je er niet veel van maar dat het mooi is, nee.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• pkemeling
It sure ain't pretty, maar als het werkt...
Goed, bedankt voor je verwijzing naar de CreateControl method. Daar moet het denk ik wel mee lukken en anders maak ik gewoon tien verborgen comboboxen 8)7
Nogmaals bedankt, hij kan op slot wat mij betreft.

Lord Vaiter

Pagina: 1