Problemen met "nieuwe" games

Pagina: 1
Acties:

• Dee123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 10:24
Ik heb sinds kort nieuwe onderdelen voor mijn computer gekocht.
- Core 2 Duo 6750
- Asus P5n32-e Sli Plus
- 2 GB (2x1 GB) OCZ Reaper PC 8500

Nou je weet hoe dat gaat dan gelijk installeren en gaan game/benchmarken om te kijken of er verschil in zit tussen je oude en nieuwe configuratie. Games die ik geprobeerd heb:
- Company of Heroes
- Far Cry
- Doom 3
- Command and Conquer 3
Dit ging allemaal erg goed en ik was erg blij met de nieuwe opstelling, want merkte al verschil.
Dat ik zo heel erg blij was duurde niet zo lang. Ik probeerde namelijk World in Conflict te installeren op de computer. Het installeren was geen probleem, maar toen ik het spel wilde opstarten was het intro filmpje heel erg traag en schokkerig. Ook de gameplay was op zich erg traag (mannetjes liepen echt in slowmotion over het scherm). Ik dacht bij mezelf “agh het zal wel aan de videokaart liggen, want die is nog best oud (shader 2.0b) en dit is een nieuwe game”.

Eenmaal eind oktober kwamen er veel leuke demo’s uit van spellen die ik graag wil spelen. Ik dus lekker de demo’s gedownload beginnend met Unreal Tournament 3. Weer kreeg ik de problemen dat de intro filmpjes erg traag waren en dat de game in slowmotion speelde. Hierdoor heb ik alle optie laag gezet (640x480 alles uit) en nog werkte het niet (alles nog steeds in slowmotion, rondkijken met de muis ging wel sneller), terwijl ik wel een FPS had van 600 frames per seconde.
Zo erg als ik baalde nog maar eens een demo geïnstalleerd. Ik installeerde de Call of duty 4 demo, startte het op en weer waren de intro filmpjes traag (ohw jeej ;( ), maar de game werkte goed :).
Hierna nog wat games/demo’s geïnstalleerd (Crysis, Need for Speed Pro Street en Test Drive Unlimited). Deze demo’s/games werkte allemaal in slowmotion en ik werd er gek van, want ik had wel meer dan 100 frames per seconde (met fraps gemeten) in de games op de laagste settings. Zelfs de menu’s gingen langzaam.

Omdat ik het nog steeds niet begreep heb ik in de bios wat opties zitten veranderen. Hierdoor startte de computer opnieuw op (helemaal uit, daarna pas weer aan). De games deden het ineens allemaal. Ik opnieuw opstart en ze deden het nog steeds (niet slowmotion). Zo blij als ik was gelijk alle games spelen.
De volgende dag weer de computer aanzetten en de games deden het weer niet. Ik alles geprobeerd, maar niks werkte totdat ik de computer uitzetten (uitschakelen) en snel weer aanzetten. Toen deden de games het weer wel.

Is dit het/een bekend(e) “coldboot” probleem?
Hangt dit dan af van de CPU, moederbord of voeding?
Of moet ik het probleem in een andere hoek zoeken?
Hebben jullie suggesties, want ik ben ten einde raad.

Volledige configuratie
- Core 2 Duo 6750
- Asus P5n32-e Sli Plus
- 2 GB (2x1 GB) OCZ Reaper PC 8500
- MSI Ati Radeon X800 XL (komt een 8800 GT of 3870 voor in de plaats)
- Hitachi T7K250 250 GB, Seagate Baracuda 7200.10 320 GB
- 2x DVD spelers
- Creative soundblaster Audigy OEM
- Haupage PVR 150 OEM
- Coolermaster Realpower 550
- Windows XP SP 2

Wat ik allemaal heb geprobeerd:
- Nieuwste Bios (standaard bios, 801 en 805)
- Verschillende Chipset drivers (van de driver cd en van de Nvidia site)
- Verschillende Catalyst drivers (7.7, 7.8, 7.9, 7.10)
- Audigy drivers geüpdate
- Windows XP geüpdate
- .Net 2.0 geïnstalleerd (voor Unreal Tournament 3)
- Pc opstarten zonder Audigy en Tv-kaart
- Pc opstarten zonder DVD spelers
- Spyware check en verwijderen
- Virusscan check en verwijderen
- Zoveel mogelijk services uitgezet

Edit:
Ik heb ook de volt lijnen uitgelezen met behulp van PC probe en daarna gecontroleerd in het BIOS.
+ 3.3V 3,23V
+ 5V 4,95V
+12V 11,71V
1,2 HT 1,25 V
CPU VTT 1,26 V
NB 1,25 V
SB 1, 55 V
Vcore 1,28 V
Memory 2,16 V (zelf ingesteld mag max 2,3 volt hebben van OCZ)
DDR Term 1,09 V

Temperaturen:
CPU 25 Graden
MB 21 Graden

[ Voor 7% gewijzigd door Dee123 op 05-11-2007 11:29 ]

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 10:28
Zodra je je nieuwe videokaart hebt zullen je problemen waarschijnlijk al opgelost zijn.

Zijn alle games die je noemt en niet goed lopen niet toevallig DX10 games? Misschien is dat het probleem...

• Dee123
Ik heb nog Windows XP pro geïnstalleerd staan (sorrie niet opgenomen in SP).

Tevens zou het dan ook niet zo moeten zijn dat nadat ik het systeem helemaal uitgeschakeld heb het daarna ineens wel werkt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zit de extra molex van je videokaart er wel stevig in?

Rail Away!

• Dee123
De MSI Ati Radeon X800 XL heeft geen extra molex om aan te sluiten.

Kaart zit goed in de PCI-Express poort.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 22:48
Dee123 schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:23:
De MSI Ati Radeon X800 XL heeft geen extra molex om aan te sluiten.

Kaart zit goed in de PCI-Express poort.
Ik kan in ieder geval melden dat ik exact hetzelfde probleem heb! Zowel op een X1600 als een X850Pro...

De X1600 zit in m'n laptop en werkt gewoon prima in bv UT2003, maar bij UT3 werkt hij totaal niet (de 'oude' drivers hadden zelfs nog problemen met het weergeven van bepaalde details in het menu, nieuwe drivers toonden in ieder geval alles 'normaal')

Ik ben dus bang dat het probleem bij Ati ligt (aangezien ik op de laptop als op de desktop een Intel vs een AMD heb, DDR1 vs DDR2.... de enige 'overeenkomst' is de Ati videokaart en een LG brander). Een oplossing ervoor heb ik echter nog niet.

Wanna play?

• Dee123
F-Tim schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:32:
[...]

Ik kan in ieder geval melden dat ik exact hetzelfde probleem heb! Zowel op een X1600 als een X850Pro...

De X1600 zit in m'n laptop en werkt gewoon prima in bv UT2003, maar bij UT3 werkt hij totaal niet (de 'oude' drivers hadden zelfs nog problemen met het weergeven van bepaalde details in het menu, nieuwe drivers toonden in ieder geval alles 'normaal')

Ik ben dus bang dat het probleem bij Ati ligt (aangezien ik op de laptop als op de desktop een Intel vs een AMD heb, DDR1 vs DDR2.... de enige 'overeenkomst' is de Ati videokaart en een LG brander). Een oplossing ervoor heb ik echter nog niet.
Maar dan zou het niet verklaren waarom de games het weldoen nadat ik de computer helemaal opnieuw opstart (uit en snel weer aan). Dan is er namelijk niks aan de hand en kan ik wel gewoon game (zonder slowmotion).

Er zit ook een verschil in het aantal fps in de menu's merk ik net.
Wanneer de game slowmotion gaat, is de fps in het menu: 174
Wanneer de game NIET in slowmotion loopt, is de fps in het menu: 48

• Dee123
Heeft er iemand nog een idee wat ik kan doen? (kickje)

Zit het probleem in me moederbord, voeding of videokaart? Hoe kan ik dit testen (wanneer ik geen redundante onderdelen heb (alleen miss voeding maar is 350 watt) )?

Nog een leuke bijkomstigheid. Wanneer ik de pc opnieuw opstart, en dus kan game, kan ik NA een game (die normaal niet werkt) niet meer in me startmenu op een programma klikken ( windows XP menu aan de linkerkant met snelstart pictogrammen. Rechterkant nog wel te zien maar geeft aan of ik dan een snelkoppeling wil maken naar het bureaublad (bv als ik op run klik).

[ Voor 23% gewijzigd door Dee123 op 06-11-2007 20:12 ]

Pagina: 1