[Linux] unknown uid ID

Pagina: 1
Acties:

• T.I.M
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben bezig om een eigen mini linux o.s te bouwen. Hiervoor heb ik een kale Linux kernel genomen en BusyBox erbij gezet. (Dit is een tool die alle basis tools in Linux, zoals ls etc. vervangt door een enkele executable).

Standaard is er alleen de user root. Dit gaat allemaal goed. Nu heb ik met adduser een username toegevoegd. Als ik vervolgens via deze nieuwe user inlog en het commando 'whoami' type krijg ik de foutmelding:

whoami: unknown uid 500

Dit is erg vervelend want remote inloggen met deze user is er op deze manier niet bij.

In mijn /etc/group file staat o.a. het volgende:
root:x:0:
tim:x:500:

In mijn /etc/passwd file staat o.a. het volgende:
root:#&*#^*(:0:0:root:/:/bin/sh
tim:x:500:500:/home/tim/bin/sh

Ik heb al even op internet gezocht en ik denk dat er iets verkeerd gaat met de Name Service Switch Configuratie (glibc)

Hierin heb ik het volgende: (/etc/nsswitch.conf)
passwd: compat
shadow: compat
group: compat

Het vervangen van compat door files heeft geen nut. Ik heb de library's libnss_compat* en libnss_files.

Heet iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Wat moet ik nog meer configureren (of her-configureren) zodat Linux de username kan vinden en ik remote met een andere user dan root in kan loggen??

alvast bedankt!

• T.I.M
  • Niet online
Wat ik ook vreemd vind is dat het root password in /etc/passwd opgeslagen wordt en de andere passwordt in /etc/shadow..

Heeft iemand hier een verklaring voor? :? :? Of een manier op alle wachtwoorden in /etc/shadow of /etc/passwd op te slaan?

Beveiliging is niet een super kritisch punt.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je shadowing gebruikt, staan alle passwords in principe in /etc/shadow. Je kunt eventueel oude passwords 'migreren'. Daar is een tooltje voor. Ben de naam even kwijt. Ik weet zeker dat iemand anders dat gaat brullen hieronder ;)

Ik vermoed dat die 'compat' setting busybox specifiek is. Overigens staat hier nog iemand met een vergelijkbaar probleem. Misschien heb je daar iets aan?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:06

Super_ik

haklust!

strace whoami ?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• T.I.M
  • Niet online
Dank je! Erg handig die tool!

Het probleem was dat alleen de root user rechten had om /etc/passwd te lezen. Ik heb de andere users ook rechten gegeven om /etc/passwd te lezen en nu werkt het! :)

Verwijderd

wzzrd schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:23:
Als je shadowing gebruikt, staan alle passwords in principe in /etc/shadow. Je kunt eventueel oude passwords 'migreren'. Daar is een tooltje voor. Ben de naam even kwijt. Ik weet zeker dat iemand anders dat gaat brullen hieronder ;)
[...]
pwconv ;)

Overigens, hieronder de "officiele" permissies voor /etc/(group|passwd|shadow). Vergeet niet 't setuid bitje in te stellen op de tools die gecos informatie moeten wijzigen voor users (passwd, chsh etc)

code:
1
2
3
4
alita [etc]$ ls -la passwd shadow group
-rw-r--r-- 1 root root   1012 2007-10-30 20:22 group
-rw-r--r-- 1 root root   1876 2007-10-30 20:15 passwd
-rw-r----- 1 root shadow 1166 2007-10-30 20:15 shadow
Pagina: 1