Ik ben bezig om een eigen mini linux o.s te bouwen. Hiervoor heb ik een kale Linux kernel genomen en BusyBox erbij gezet. (Dit is een tool die alle basis tools in Linux, zoals ls etc. vervangt door een enkele executable).
Standaard is er alleen de user root. Dit gaat allemaal goed. Nu heb ik met adduser een username toegevoegd. Als ik vervolgens via deze nieuwe user inlog en het commando 'whoami' type krijg ik de foutmelding:
whoami: unknown uid 500
Dit is erg vervelend want remote inloggen met deze user is er op deze manier niet bij.
In mijn /etc/group file staat o.a. het volgende:
root:x:0:
tim:x:500:
In mijn /etc/passwd file staat o.a. het volgende:
root:#&*#^*(:0:0:root:/:/bin/sh
tim:x:500:500:/home/tim/bin/sh
Ik heb al even op internet gezocht en ik denk dat er iets verkeerd gaat met de Name Service Switch Configuratie (glibc)
Hierin heb ik het volgende: (/etc/nsswitch.conf)
passwd: compat
shadow: compat
group: compat
Het vervangen van compat door files heeft geen nut. Ik heb de library's libnss_compat* en libnss_files.
Heet iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Wat moet ik nog meer configureren (of her-configureren) zodat Linux de username kan vinden en ik remote met een andere user dan root in kan loggen??
alvast bedankt!
Standaard is er alleen de user root. Dit gaat allemaal goed. Nu heb ik met adduser een username toegevoegd. Als ik vervolgens via deze nieuwe user inlog en het commando 'whoami' type krijg ik de foutmelding:
whoami: unknown uid 500
Dit is erg vervelend want remote inloggen met deze user is er op deze manier niet bij.
In mijn /etc/group file staat o.a. het volgende:
root:x:0:
tim:x:500:
In mijn /etc/passwd file staat o.a. het volgende:
root:#&*#^*(:0:0:root:/:/bin/sh
tim:x:500:500:/home/tim/bin/sh
Ik heb al even op internet gezocht en ik denk dat er iets verkeerd gaat met de Name Service Switch Configuratie (glibc)
Hierin heb ik het volgende: (/etc/nsswitch.conf)
passwd: compat
shadow: compat
group: compat
Het vervangen van compat door files heeft geen nut. Ik heb de library's libnss_compat* en libnss_files.
Heet iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Wat moet ik nog meer configureren (of her-configureren) zodat Linux de username kan vinden en ik remote met een andere user dan root in kan loggen??
alvast bedankt!