Toon posts:

[Promise 2300] Kan niet booten vanaf array

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee WD 500GB schijven (van hetzelfde type) en een Promise Fasttrack 2300 Raid controller.

De eerste keer dat ik dat ding er zette moest hij een configuratiescherm zien waar ik een raid kan aanmaken, dit deed hij niet. Hij gaf alleen een waarschuwing die heel snel voorbij vloog. Hier heb ik een foto van gemaakt en gegoogled en dit heeft iets te maken met Nvidia raid (dat ik uit heb staan..).
Zelf denk ik dat dit niets met het probleem te maken heeft maar het is misschien wel handig om er bij te vertellen.

Aangezien ik dus niet vanuit het bios een array kon maken ben ik via een andere schijf (WD 160 met daarop XP) in Windows gekomen en vervolgens WebPAM geinstalleerd en mijn PC opnieuw opgestart. Toen heb ik de schijven uit de huidige JBOD configuratie weggegooid en nieuwe aangemaakt als een array in Raid 1 (mirror). Deze ziet hij nu ook in schijfbeheef.

Vervolgens de 160GB schijf afgekoppeld en de Vista installatie schijf in mijn PC gedaan, hij zag mijn raid array eerst niet maar na het laden van de promise driver (is normaal) zag hij de 500GB ongebruikte ruimte en heb ik partities aangemaakt en op de eerste partitie van 100GB heb ik Vista geinstalleerd.

Echter toen hij klaar was en de PC automatisch opnieuw opstartte booten hij doodleuk weer van mijn installatie DVD van Vista af, ik heb toen de bootorder alles op disabled gezet behalve "Harddisk" en toen gaf hij dus aan dat hij helemaal niet kon booten.

Ik heb gegoogled en ik zou SCSI bovenaan moeten zetten maar deze staat niet in het lijstje, enkel CD-ROM, Harddisk, LS120 en wat USB dingen als USB-Harddisk, USB-CD-ROM enz..

Een BIOS upgrade heeft ook geen zin gehad (deed ik sowieso om te kijken of die Nvidia raid warning weg zou gaan...)

Mis ik een instelling of wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
Hmm...

Probeer alle on-board raidcontrollers eens uit te zetten. Kijk dan of de array in het bios van je goede raid-controller wel als bootable aangemerkt staat. Oh, en wat is de waarschuwing? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zsub op 05-11-2007 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onboard NVIDIA raid zowel aan als uit gehad, heeft geen enkel zin...

De foutmelding heb ik even genoteerd:
Warning: Have option ROM can not be invoke (Vendor ID: 10DEh, Deivce ID: 00DFh)
NVIDIA RAID IDE ROM BIOS 4.81
Warning: Have option ROM can not be invole (Vendor ID: 105Ah, Deivce ID: 3570h)

Detecting array ...
No desk reserved for RAID use, RAID disabled
Is het mogelijk dat de nforce 3 chipset van mijn MSI K8N Neo moederbord niet om kan gaan met RAID controllers?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu gedeeltelijk opgelost, op tweakers vond ik hetzelfde probleem en na aanleiding van dat topic heb ik alle geintregreerde functies uitgezet (dit had ik al gedeelijk maar nu echt alles).

Zo heb ik alleen de USB-controller nog aan staan maar dan op 640KB Base memory i.p.v. SHADOW (USB Memory type). Wat is het verschil hier tussen en merk ik dit?