Toon posts:

Vraag over het installeren van een 2e hdd (XP)

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbaat mijn excuses voor dit topic. Het zal vast en zeker overkomen als een "wat een noep" topic... Maar goed, heb rond zitten googlen en op tweakers gezocht naar eerdere topics, maar tot nu toe heb ik geen antwoord kunnen vinden die 100% aansluit bij mijn probleem.

To the point:

Mijn 2e pc heeft een hdd van 40 gb met XP als besturingssysteem.
Nu heb ik een 2e hdd gekocht van 160 gb, dit omdat de spellen nogal ruimte in nemen en 40 gb gewoon niet genoeg is.

Het probleem is dat na fysieke installatie de hdd gezien wordt als een cd-rom speler. Ik heb geprobeerd in apparaatbeheer hier iets aan te doen maar tevergeefs. Hier en daar zie ik de suggestie om een bootflop te maken. Maar komop zeg, ik heb niet eens een floppy drive erin zitten. En bovendien zijn de meeste links oud en gaar.

Dus mijn vraag: Hoe krijg ik mijn hdd geïnstalleerd onder windows XP. Dit moet toch een eenvoudige handeling zijn....
Nogmaals dit is een noob vraag, maar soms zijn zelfs simpele dingen lastig.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Misschien wat extra info:
40 gb wd master
160 gb wd slave
verder 1 dvd brander en 1 dvd rom welke gewoon hun werk doen.

XP service pack 2

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 09:16 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
heb je in de bios wel aangegeven dat het om een hdd gaat? misschien staat ie om een of andere vage reden op cdrom? kan het me haast niet voorstellen, maar het lijkt me dat xp naar het bios luistert

Hoe wordt de schijf in je bootscreen (voordat windows start) herkent?

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07

TF

bla bla

Mar2zz schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:17:
heb je in de bios wel aangegeven dat het om een hdd gaat? misschien staat ie om een of andere vage reden op cdrom? kan het me haast niet voorstellen, maar het lijkt me dat xp naar het bios luistert

helemaal niet zon gek idee hoor. Bij mij staat in het BIOS ook CDROM

Verwijderd

Topicstarter
Mar2zz schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:17:

ik ga er even naar kijken, kom zo terug met een antwoord

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-01 00:27
Heb je op je:
Primary ide controller: HDD 1 (master) en HHD 2 (slave)
Secondary ide controller: DVD speler (master) en DVD brander (slave) (of net andersom).

aangesloten?
Verder alle jumpers al nagekeken?
Bios instellingen zijn anders ook niet zo'n verkeerd idee om na te kijken!

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:26:
Heb je op je:
Primary ide controller: HDD 1 (master) en HHD 2 (slave)
Secondary ide controller: DVD speler (master) en DVD brander (slave) (of net andersom).

aangesloten?
Verder alle jumpers al nagekeken?
Bios instellingen zijn anders ook niet zo'n verkeerd idee om na te kijken!

Succes ermee!
BIOS info:
Phoenix - AwardBIOS CMOS Setup Utility

IDE Primary Master : JLMS DVD-ROM LTD-165
IDE Primary Slave: TSSTcorpCD/DVDW TS-H
IDE Secondary Master: WDC WD1600AAJB-OOPVA
IDE Secondary Slave: ST340014A <------- dit is degene die herkent word als cd-rom speler in XP, zoiets als Generic CD-Rom etc etc etc....

Zou het dus in princiepe onder XP gewoon plug en play moeten zijn?

Oh en, ik heb Partition Magix 8 TRIAL geprobeerd, die herkend de schijf als Harddisk, maar aangezien het een trial versie is kan ik hem niet formateren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 09:32 ]

• corneej
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:30:
[...]

BIOS info:

IDE Secondary Slave: ST340014A <------- dit is degene die herkent word als cd-rom speler in XP, zoiets als Generic CD-Rom etc etc etc....

Zou het dus in princiepe onder XP gewoon plug en play moeten zijn?

Oh en, ik heb Partition Magix 8 TRIAL geprobeerd, die herkend de schijf als Harddisk, maar aangezien het een trial versie is kan ik hem niet formateren.
Wat je kunt proberen is om de IDE kabels om te draaien.
Dus je DVD-rom spelers op je Secondary IDE controller aansluiten en je HDD's op je Primary IDE controller aan te sluiten.
Hierdoor detecteerd windows XP nieuwe hardware en installeerd je DVD-rom spelers en je HDD's opnieuw!.

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:36:
[...]

Wat je kunt proberen is om de IDE kabels om te draaien.
Dus je DVD-rom spelers op je Secondary IDE controller aansluiten en je HDD's op je Primary IDE controller aan te sluiten.
Hierdoor detecteerd windows XP nieuwe hardware en installeerd je DVD-rom spelers en je HDD's opnieuw!.
Ik ga dat nu proberen, heb de kast al open liggen op de operatie tafel :9

De IDE kabels gaan toch als volgt erin: Mobo ---------HDD1------HDD2
Correct me if im wrong.

Omg, mijn 160 gb hdd staat op 2CS. Cable select toch? Is dat problematisch?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 09:39 ]

• corneej
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:37:
[...]

Ik ga dat nu proberen, heb de kast al open liggen op de operatie tafel :9

Correct me if im wrong.
Dat is correct. Kijk even op je Moederbord welke je Primary en Secondary controller zijn.
Sluit het daarna juist aan.
Controleer je bios.
Kijk in windows onder apparaat beheer.

Als het nu nog niet werkt bij eens onder:
Rechtermuis > deze computer > beheren > schijfbeheer

[ Voor 19% gewijzigd door corneej op 05-11-2007 09:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:39:
[...]

Dat is correct. Kijk even op je Moederbord welke je Primary en Secondary controller zijn.
hdd 2 van CS op SL gezet met jumpertje
IDE kabels omgedraaid, hij boot nu.... moment of truth

Melding:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 09:47 ]

• corneej
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:45:
[...]

hdd 2 van CS op SL gezet met jumpertje
IDE kabels omgedraaid, hij boot nu.... moment of truth

Melding:
DISK BOOT GAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Oude hardeschijf HDD1 controleren op jumper: MASTER
Nieuwe schijf HDD2 jumper: slave
Aansluiten op Primary IDE controller

Dvd spelers aansluiten op secondary IDE controller.

Bios controleren! Anders defealts laden.

PC booten

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:48:
[...]

Oude hardeschijf HDD1 controleren op jumper: MASTER
Nieuwe schijf HDD2 jumper: slave
Aansluiten op Primary IDE controller

Dvd spelers aansluiten op secondary IDE controller.

Bios controleren! Anders defealts laden.

PC booten
Ik heb ff de IDE kabel omgedraaid. Dus MOBO---------HDD2-------HDD1
Hij boot nu wel, komt nu in XP. Ga nu even kijken of hij herkend word

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik kom in Windows, maar het probleem blijft hetzelfde. De hdd wordt gezien als CD-ROM (drive F:)

Gek genoeg springt de HDD er niet uit als ik rechtmuis+eject doe. Zomg, dit is zo raar.

En in eerste instantie, stond hij als D: met een rode vraagteken door het icoontje.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 09:55 ]

• corneej
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:53:
Ok ik kom in Windows, maar het probleem blijft hetzelfde. De hdd wordt gezien als CD-ROM (drive F:)

Gek genoeg springt de HDD er niet uit als ik rechtmuis+eject doe. Zomg, dit is zo raar.

En in eerste instantie, stond hij als D: met een rode vraagteken door het icoontje.
Computer beheer. Kun je nogal veel aan drive letters aanpassen. Anders zou ik het zo ook niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:55:
[...]

Computer beheer. Kun je nogal veel aan drive letters aanpassen. Anders zou ik het zo ook niet weten.
Heel erg bedankt voor je bereidheid om mij te helpen Corneej. Op dit moment zie ik in BIOS dat hij wel degelijk herkend wordt. Hij geeft aan dat er 136gb op staat.

Ik denk dat ik hem gewoon onder XP moet formateren en partitioneren. Enig idee of dit standaard kan in XP, of moet ik uitwijken naar een volledige versie van Partition magic ?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:39:
[...]

Sluit het daarna juist aan.
Controleer je bios.

Als het nu nog niet werkt bij eens onder:

Ik ga dat nu proberen, heb de kast al open liggen op de operatie tafel

Correct me if im wrong.
!!!FOUT!!!

De primary (master)disk hoort aan het einde van de flatcable te zitten.

Dus MOBO -------- HDD2 --- HDD1
Hieruit volgt dus MOBO - Slave - Master

Als het nu werkt, nog proberen aan te passen:

Boot hdd = primary master
Andere hdd = secondary master
Beide cd/dvd drives als slave aansluiten.
Dit gaat je enorm veel snelheid schelen bij hdd -> hdd kopieren/verplaatsen

[ Voor 25% gewijzigd door rdfeij op 05-11-2007 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:59:
[...]

!!!FOUT!!!

De primary (master)disk hoort aan het einde van de flatcable te zitten.

Dus MOBO -------- HDD2 --- HDD1
Hieruit volgt dus MOBO - Slave - Master
Inderdaad, want als ik het andersom deed kreeg ik DISK BOOT FAILURE. Omdat hij de nieuwe schijf nog niet herkend. en daarvan niet kan booten

• corneej
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:59:
[...]

Heel erg bedankt voor je bereidheid om mij te helpen Corneej. Op dit moment zie ik in BIOS dat hij wel degelijk herkend wordt. Hij geeft aan dat er 136gb op staat.

Ik denk dat ik hem gewoon onder XP moet formateren en partitioneren. Enig idee of dit standaard kan in XP, of moet ik uitwijken naar een volledige versie van Partition magic ?
als hij normaal herkent wordt onder XP zou je hem als eerste moeten formateren en partitioneren.

Dit kun je dan doen onder computer beheer:

Daar kun je je schijven formateren/partitioneren etc. Weet alleen niet hoe het in jou geval mogelijk is. Dit omdat je schijf normaal niet onder windows wordt herkent.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

En in schijfbeheer kun je 'm ook formatteren. Probeer anders eens de drivers te deleten in Apparaatbeheer en daarna Windows opnieuw op te starten?
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 09:30:
[...]

BIOS info:

Die onderste is je oude schijf, een Seagate 40GB (dus niet WD), die net daarboven is je nieuwe schijf Western Digital 160GB. Let er dus wel even op dat je ze goed aansluit ;) (wat inmiddels volgens mij ook goed gedaan is, maar toch)

Rail Away!

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28

bonetone

2B Silver Sonic

En wat zegt het bios nu over de harde schijven? Eerst daar kijken of alles klopt voordat je windows start zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
corneej schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:02:
[...]

als hij normaal herkent wordt onder XP zou je hem als eerste moeten formateren en partitioneren.

Dit kun je dan doen onder computer beheer:

Daar kun je je schijven formateren/partitioneren etc. Weet alleen niet hoe het in jou geval mogelijk is. Dit omdat je schijf normaal niet onder windows wordt herkent.
Hij staat niet bij de andere schijf in apparaatbeheer, hij staat bij de DVD-roms onder Removable Storage.

Verwijderd

Topicstarter
bonetone schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:04:
En wat zegt het bios nu over de harde schijven? Eerst daar kijken of alles klopt voordat je windows start zou ik zeggen.
In de bios staat het wel goed nu. En idd die Seageate is de 160gb hdd. Daar ben ik nu ook achter hehe.

Het is alleen dat windows er een potje van maakt, waarschijnlijk omdat hij nog niet geformateerd is. Ik dacht dat dit gebeurde bij de fabriek tegenwoordig, maar het lijkt er bij deze schijf niet op.

Wel typisch dat hij bij Device Manager zowel bij de Disk drives staat als bij de DVD/CD-ROM drives.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 10:11 ]

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:09:
[...]

In de bios staat het wel goed nu. En idd die Seageate is de 160gb hdd. Daar ben ik nu ook achter hehe.

Het is alleen dat windows er een potje van maakt, waarschijnlijk omdat hij nog niet geformateerd is. Ik dacht dat dit gebeurde bij de fabriek tegenwoordig, maar het lijkt er bij deze schijf niet op.

Wel typisch dat hij bij Device Manager zowel bij de Disk drives staat als bij de DVD/CD-ROM drives.
als ik kijk naar jouw bios melding van een paar berichten terug is de Seagate de 40 GB en de WD de 160 GB.
Welke staat er nu als master en welke als slave?
En hij boot van de Seagate als ik het goed begrijp?

• Claymore
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10-2021
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:09:
[...]

Dit heeft niks met Windows te maken. Dit is jouw eigen fout ( onkunde ) No offence hoor ;) Kan ook zijn dat jouw IDE kabels een breuk in zit.
Weet je echt zeker dat de Jumpers goed staan. ( van je HDD )

Verwijderd

Topicstarter
bonetone schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:13:
[...]

als ik kijk naar jouw bios melding van een paar berichten terug is de Seagate de 40 GB en de WD de 160 GB.
Welke staat er nu als master en welke als slave?
En hij boot van de Seagate als ik het goed begrijp?
Ehm het is voor mij ook superverwarrend nu. Ik heb wat termen door elkaar gegooid.
Nu eens en voor altijd:

WDC schijf is de 160gb -----------------------------Primary Slave
Seagate is dus de ouwe 40 gb schijf.-----------Primary Master

Hij boot dus vanaf de Seagate. En de Western Digital schijf wordt dus door XP als CD-ROM neergezet. Deze moet geformateerd worden denk ik.

Maar ik ben nu aan het googlen en zelf op microsoft.nl aan het kijken, maar mijn god, er staat echt nergens iets over een schijf simpelweg installeren onder XP. Dit lijkt wel het stenen tijdperk. Telkens kom ik berichten tegen over FDISK en BOOTFLOP. Erg frustrerend.

Verwijderd

Topicstarter
Claymore schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:17:
[...]

Dit heeft niks met Windows te maken. Dit is jouw eigen fout ( onkunde ) No offence hoor ;) Kan ook zijn dat jouw IDE kabels een breuk in zit.
Weet je echt zeker dat de Jumpers goed staan. ( van je HDD )
None taken, het is ook onkunde.
IDE kabels zijn wel goed, heb ze al vervangen met rounded cables, en die geven hetzelfde resultaat.
Jumpers gedubbelchecked. Deze staan ook goed. Bootdisk staat op MA. Secondary staat op SL.
Andere optie is 2CS. Maar dat heeft geen nut denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek het eventjes niet meer, te frustrerend.
Misschien zou iemand nog een goede site willen doorgeven, waar ik een kant en klare FDISK bootflop kan downloaden. Dan probeer ik wel even uit de rommeldoos een floppydrive aan te sluiten.

Meeste sites zijn oud, bagger of bestaan niet meer. Als iemand een goede heeft, zou ik het erg waarderen.

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

Zitten ze op de goede connectors van de kabel (master aan het eind, slave in het midden)
Misschien is de schijf DOA?

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je eens een screenshot posten van je device manager in windows, waarin te zien is dat er maar 1 hdd gevonden wordt en die cdrom-speler waar je het over hebt?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een harddisk als cdrom speler gedetecteerd wordt. Misschien zie je iets over het hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
Fraggar schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:34:
Kun je eens een screenshot posten van je device manager in windows, waarin te zien is dat er maar 1 hdd gevonden wordt en die cdrom-speler waar je het over hebt?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een harddisk als cdrom speler gedetecteerd wordt. Misschien zie je iets over het hoofd.
http://img337.imageshack.us/my.php?image=hddproblemug3.jpg

Het is dus die F drive. Ik wilde er H: (DELTADRIVE) van maken.

Ik heb Super FDISK gedownload. Maar net als altijd herkend hij de schijf wel, maar ik kan er niks mee
want het is een demo versie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
bonetone schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:28:
Zitten ze op de goede connectors van de kabel (master aan het eind, slave in het midden)
Misschien is de schijf DOA?
Ja, goede volgorde. In eerste instantie zaten ze verkeerd, maar dan boot windows niet. Dus heb ik het omgedraaid.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Start eens op met je nieuwe schijf en je dvd-drives losgekoppeld. Delete dan de drivers in Apparaatbeheer voor al deze apparaten. Start daarna op met alleen je oude schijf en je nieuwe schijf, als het goed is installeert Windows dan automatisch de juiste drivers en kun je hem gaan formatteren. Zodra dat gelukt is, koppel je dvd-drives weer aan (misschien één voor één voor de zekerheid) en installeer drivers voor die. Hopelijk werkt het dan allemaal wél juist.

Rail Away!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:42

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je kan je schijf waarschijnlijk formatteren met Parted. Dat lijkt erg op Partition Magic, maar heeft een andere licentie (GNU). Download de Live CD iso en zet je BIOS op opstarten van CD. Start dan Parted(Magic) op en formatteer je schijf.
Verder kan je de driveletters van je CD-ROM schijven in windows veranderen (zoals hierboven al genoemd) naar E en F ofzo, zodat je nieuwe harde schijf schijfletter D: kan krijgen.
Pagina: 1