[samba] Snelle FTP en upload, trage download

Pagina: 1
Acties:

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik denk dat ik ongeveer 10 topics alleen al op tweakers heb gehad over dit probleem. Ook topics op andere forums hebben me niet kunnen helpen.

Het probleem is dus dat alle download vanaf de samba server bijzonder traag is vanaf alle computers, dus zowel het weergeven van veel bestanden als het downloaden zelf. Upload is geen probleem. De overdracht tussen andere computers onderling in het netwerk is ook gewoon snel.

Na het lezen van andere topics heb ik download geprobeerd via proftpd, wat geen probleem geeft. Download van 5 MB is dan "instant", terwijl het er via samba een minuutje of meer over doet.

Ik heb geen PCI netwerkkaart wat het probleem zou kunnen geven, maar gewoon een onboard kaartje op een ASUS M2A-VM HDMI moederbord. Daarnaast heb ik de bekabeling vervangen en andere poorten geprobeerd in de router, zonder resultaat.

Deze server heb ik laatst geinstalleerd op nieuwe hardware, daarbij heb ik de smb.conf overgenomen van de oude server, waar hij perfect werkte.

smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[global]
   workgroup = @HOME
   server string = %h
   dns proxy = no

log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 0
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d

security = share
   encrypt passwords = true
   passdb backend = tdbsam
   obey pam restrictions = yes
   invalid users = root

passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .

socket options = TCP_NODELAY

[public]
   comment = Public
   path = /data/public
   guest ok = yes
   browseable = yes
   writable = yes
   create mask = 0666
   directory mask = 0777

Dit alles draait op Ubuntu Server 7.04

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem met een onboard pci op Gigabyte Sseries GA-945P-S3 bordje (gentoo up-to-date installatie) . Samba heeft met bepaalde netwerkdrivers problemen. ftp/html geen enkel probleem, smb uploaden naar gaat goed, bestandjes ervan afhalen stalled.

Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door het grote probleem van linux, drivers. Dus ik vrees duimen draaien en hopen dat het in de toekomst ooit is wordt opgelost of een linux-compatible nic er instoppen.

03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. Unknown device 8168 (rev 01)

• Fles
Andere nic => Problem solved :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Wat voor onboard ding was dat dan, en wat voor NIC heb je er nu ingezet?

• Fles
Het was een onboard Realtek kaart en ik heb er nu een gedateerde Realtek PCI netwerkkaart ingezet. Types heb ik zo niet.

In m'n eerste post staat wel het type mobo.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Types zijn een 'lspci' van je vandaan :+
Wel zo fijn om te wetenwaar we precies over spreken, zodat men er mogelijk in de toekomst zijn voordeel mee kan doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1