Ik denk dat ik ongeveer 10 topics alleen al op tweakers heb gehad over dit probleem. Ook topics op andere forums hebben me niet kunnen helpen.
Het probleem is dus dat alle download vanaf de samba server bijzonder traag is vanaf alle computers, dus zowel het weergeven van veel bestanden als het downloaden zelf. Upload is geen probleem. De overdracht tussen andere computers onderling in het netwerk is ook gewoon snel.
Na het lezen van andere topics heb ik download geprobeerd via proftpd, wat geen probleem geeft. Download van 5 MB is dan "instant", terwijl het er via samba een minuutje of meer over doet.
Ik heb geen PCI netwerkkaart wat het probleem zou kunnen geven, maar gewoon een onboard kaartje op een ASUS M2A-VM HDMI moederbord. Daarnaast heb ik de bekabeling vervangen en andere poorten geprobeerd in de router, zonder resultaat.
Deze server heb ik laatst geinstalleerd op nieuwe hardware, daarbij heb ik de smb.conf overgenomen van de oude server, waar hij perfect werkte.
smb.conf
Dit alles draait op Ubuntu Server 7.04
Het probleem is dus dat alle download vanaf de samba server bijzonder traag is vanaf alle computers, dus zowel het weergeven van veel bestanden als het downloaden zelf. Upload is geen probleem. De overdracht tussen andere computers onderling in het netwerk is ook gewoon snel.
Na het lezen van andere topics heb ik download geprobeerd via proftpd, wat geen probleem geeft. Download van 5 MB is dan "instant", terwijl het er via samba een minuutje of meer over doet.
Ik heb geen PCI netwerkkaart wat het probleem zou kunnen geven, maar gewoon een onboard kaartje op een ASUS M2A-VM HDMI moederbord. Daarnaast heb ik de bekabeling vervangen en andere poorten geprobeerd in de router, zonder resultaat.
Deze server heb ik laatst geinstalleerd op nieuwe hardware, daarbij heb ik de smb.conf overgenomen van de oude server, waar hij perfect werkte.
smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| [global] workgroup = @HOME server string = %h dns proxy = no log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 syslog = 0 panic action = /usr/share/samba/panic-action %d security = share encrypt passwords = true passdb backend = tdbsam obey pam restrictions = yes invalid users = root passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* . socket options = TCP_NODELAY [public] comment = Public path = /data/public guest ok = yes browseable = yes writable = yes create mask = 0666 directory mask = 0777 |
Dit alles draait op Ubuntu Server 7.04