dilemma met kabels door de kruipruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 3.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik ben aan het klussen in mijn nieuwe huis. Ik wil de projector ophangen en de kabels van de ene kant van de kamer naar de andere kant door de kruipruimte laten gaan. Geen probleem voor de utp, coax en speaker kabels, als het niet door 1 gat past maak ik er nog eentje naast.

Maar ik heb een tamelijk dikke component kabel van elektronica-online.nl en die heeft een dik ontstoringsfilter en de kabels zitten met zijn drieën naast elkaar gelijmd.

Wat is een goede methode om toch component door het beton te leiden? Weet iemand misschien ronde lange component kabels? Of moet ik zelf gaan solderen?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Hoeveel meter moet je ongeveer afleggen ?

Portfolio

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Dat onstorings filter zal wel aan 1 kant zitten, toch?
Neem je de andere kant, knip je de stek(k)ers er af, dan kun je waarwschijnlijk wel meer met die kabel doen (dusdanig 'manipuleren' dat ie door een/het gat pas).
Nieuwe tulpjes halen, 6x vertinnen en solderen en klaar is kees........

Verwijderd

Ik doe al jarenlang niet anders dan zulke 'problemen'...

Onlangs had ik ook bij mij thuis zulk 'dillema'...

VOOR je begint te boren : bedenk even.
-hoelang deed coax erover om standaard te worden en te verdwijnen... hoelang deed scart erover... heden ten dage is hdmi meer en meer de plaats aan het innemen voor audio/video... Hoelang zal het duren vooraleer we wederom nieuwe connectoren en kabels zien?

-Sommige kabels KAN je niet of zeer moeilijk zelf maken.

Ik heb er daarom voor gekozen om het gat naar de kruipkelder gewoonweg groot genoeg te nemen. Ik heb 2x35mm gaten. geen solderen, geen geknoei met connectoren... Nadat de kabels er door zitten, een stukje touw in het gat steken als een lus, een propje papier erboven, en een mooi laagje siliconen...
Moeten er ooit andere door (hdmi zal ook niet voor eeuwig zijn), of erbij getrokken worden, gewoon even aan het touwtje trekken zodat de prop papier met siliconen eruit komt, en bijtrekken of veranderen maar...

Met een defige boormachine met wat vermogen, kan je tot +/- 30mm boren met spiraal-beton boor. Daarboven is het beter een diamand-klokboor te nemen.

Ik vind het groter maken van de gaten, beter, gemakkelijker, en sneller... maar ieder zijn goesting nietwaar... :D

grtz

ps: Bezint eer ge begint : waterleiding, gasleiding, verwarming, elektricieteit... Pas op dat je er niet in boort, anders zullen het dure gaten zijn... ;D

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoe beschermt liggen die kabels in je kruipruimte? Als het een kruipruimte is zoals bij m'n ouders (vochtige zandgrond), dan is het raadzaam om iets van bescherming om de kabels aan te brengen. PVC-isolatie kan namelijk niet goed tegen vocht en zal gaan rotten op den duur. Een redelijke afvoerbuis die je netjes dicht maakt, vormt voldoende bescherming.

@zyp
standaarde komen en gaan inderdaad, maar bepaalde standaarden zullen toch niet echt snel verdwijnen. Al ik nu erop moet gokken voor kabels, zou ik persoonlijk het hele HDMI verhaal negeren. Er zijn dermate veel problemen nog steeds mee (en dan niet alleen in de data overdracht, maar ook bijvoorbeeld een veelste knullige connector), dat ik vermoed dat deze geen lang leven is beschoren. Component, SPDIF, RGB, Composiet en s-video zijn standaarden die al een aantal decennia mee gaan, en ook niet snel zullen verdwijen. Component video is bijvoorbeeld prima opschaalbaar. Zowel SD- als HD content gaan zonder problemen door deze kabel, mits hij maar van goede kwaliteit is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou een 5-tal coax-kabels zijn, 3 voor component, 1 voor SPDIF en 1 voor composiet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:05

Glewellyn

is er ook weer.

Mijn speakerkabels lopen ook nog steeds over de vloer van de ene naar de andere kant van de woonkamer. Maar ook ik heb het plan opgevat om deze via de kruipruimte te laten lopen.

Voorlopig ben ik van plan om twee gaten van 32 of 40mm te boren en van de ene naar de andere kant PVC rioleringsbuizen te leggen. Daarna kan ik met een trekveer mijn kabels van de ene naar de andere kant trekken, zonder dat er een open gat naar de kruipruimte ontstaat.

*zucht*

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-02 20:31
Ik heb alle kabels ook door de kruipruimte lopen, maar die is redelijk droog. Ik heb ze wel (er is een houten vloer) netjes met van die witte klemmetjes vastgezet aan het 'plafond' van de kruipruimte.

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:12:
Hoe beschermt liggen die kabels in je kruipruimte? Als het een kruipruimte is zoals bij m'n ouders (vochtige zandgrond), dan is het raadzaam om iets van bescherming om de kabels aan te brengen. PVC-isolatie kan namelijk niet goed tegen vocht en zal gaan rotten op den duur. Een redelijke afvoerbuis die je netjes dicht maakt, vormt voldoende bescherming.

@zyp
standaarde komen en gaan inderdaad, maar bepaalde standaarden zullen toch niet echt snel verdwijnen. Al ik nu erop moet gokken voor kabels, zou ik persoonlijk het hele HDMI verhaal negeren. Er zijn dermate veel problemen nog steeds mee (en dan niet alleen in de data overdracht, maar ook bijvoorbeeld een veelste knullige connector), dat ik vermoed dat deze geen lang leven is beschoren. Component, SPDIF, RGB, Composiet en s-video zijn standaarden die al een aantal decennia mee gaan, en ook niet snel zullen verdwijen. Component video is bijvoorbeeld prima opschaalbaar. Zowel SD- als HD content gaan zonder problemen door deze kabel, mits hij maar van goede kwaliteit is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou een 5-tal coax-kabels zijn, 3 voor component, 1 voor SPDIF en 1 voor composiet.
Denk aan morgen !!!

coax, 3rca, ze werken nog perfect allemaal vandaag de dag... volledig akkoord... MAAR, weet wel 'the era of HD is upon us'... De hd technologie begint meer en meer nauwer verbonden te worden met HDMI... dvd spelers komen meer en meer met hdmi, ook pc videokaarten beginnen steeds meer hdmi uitgangen te ondersteunen... HDMI word vanuit de industire gepushed als hd- overdrachts middel. Op zich geen probleem, daar hdmi al een mooie weg heeft afgelegd, maar men nog steeds bezig is met het verbeteren... Eerlijk, de hdmi die vandaag de dag beschikbaar is, doet de job 'goed' in 90% van de gevallen. Er zijn nog wel apparaten die onderling durven tegenstibbelen, maar dat is van alle tijd... Hdmi bekijk ik nu als volwassen genoeg voor gebruik.... Maar evolutie hierin zal er altijd zijn...

Een nadeel aan hdmi echter, vind ik, is dat de kabels zeer moeilijk, zoniet onmogenlijk zelf te maken zijn. De connectors zijn klein, de aansluit punten eveneens... De kabel is niet de gemakkelijste met de kleine draadjes en shields allerhande... En het vinden van hdmi connectoren om zelf aan een kabel te plaatsen zijn niet gemakkelijk te vinden...

De signalen die door een hdmi kabel gaan, kunnen idd zoals je zegt, ook door aparte coax kabels gaan... maar als je dan naar hdmi moet,(je aan beide zijden van coax naar hdmi) veel succes met het solderen en vinden van connectoren + 2 x overgangspunt (hdmi=>coax - Coax=>hdmi) is verlies.

PVC ommanteling vergaat idd... maar tegen de tijd dat een pvc ommanteling volledig 'verduurt' is in de mate dat de signalen erdoor beinvloed worden, dat duurt wel meerdere decenia... In een kruip-kelder hangen meestal zoniet altijd afvoer buizen waartegen je met colson strips de kabel kan omhoog hangen (colson-stips bij geen enkele kabel en NOOIT 'dood'trekken ofte extreem hard aantrekken, zeker niet bij utp-ftp-stp, hdmi, en alle 'losse' multi pair kabels)....

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik moet 7 meter overbruggen en genoeg ruimte hebben voor:

1x component (ik heb zojuist een kabel gevonden zonder de EMI schields aan beide kanten.)
2x utp
1x optisch
2x luidspreker
1x s-video

Als ik de kleinste rioleringsbuis als doorvoer gebruik past in ieder geval die component kabel erdoor, als die eenmaal zit is optisch of speakersnoer erdoorheen ook niet zo moeilijk. Daarna nog een gaatje voor wat andere kabels. Ik denk dus aan 2 grote gaten, wel tamelijk dure boren dus ik denk dat ik dat maar effe ga huren. Heb wel een kleiner gaatje geboord richting de kruipruimte vandaag om de koelkast van een eigen stopcontact te voorzien, die gleed er doorheen als een warm mes door boter.

Ik moet er wel rekening mee houden dat de muren in de kruipruimte overal 9cm dikker zijn maar als ik iets van de muur ga zitten en vervolgens schuin naar binnen boor kom ik er wel. Gelukkig ook geen last gehad van bewapening terwijl ik precies in de hoek van de buitenmuren zat.

Nu maar hopen dat de component kabel van 20 meter die ik wil bestellen ook geen emi shields heeft.

[ Voor 70% gewijzigd door Pixal op 06-11-2007 00:26 ]

• kaajee
tipje wellicht nog: laat naast alle kabels een draadje (gewoon redelijk sterk touw) 'meelopen' die daar gewoon permanent blijft liggen; als je ooit nog eens een extra kabel (of een andere oid) moet 'trekken' hoef je em alleen maar aan het al liggende touwtje te bevestigen. Als je zoiets gaat doen, dan ook weer een extra stuk touw mee trekken voor de volgende keer.......

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

kaajee schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:43:
tipje wellicht nog: laat naast alle kabels een draadje (gewoon redelijk sterk touw) 'meelopen' die daar gewoon permanent blijft liggen; als je ooit nog eens een extra kabel (of een andere oid) moet 'trekken' hoef je em alleen maar aan het al liggende touwtje te bevestigen. Als je zoiets gaat doen, dan ook weer een extra stuk touw mee trekken voor de volgende keer.......
Of nog handiger: koop een goedkope trekveer die je permanent in de kabel hangt. Net zo makkelijk :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kaajee
The Eagle schreef op woensdag 07 november 2007 @ 08:00:
[...]

Of nog handiger: koop een goedkope trekveer die je permanent in de kabel hangt. Net zo makkelijk :Y)
Waar, die zijn beter/sterker echter is het dan lastiger als je een volgende keer een extra kabel getrokken hebt, je je trekveer dan uit de buis hebt. In mijn optie bind je er dan weer een stuk touw aan dan blijft er ook na het trekken weer een 'trek draad' liggen (die ligt er dan altijd ahw), voor weer een volgende keer. Dan zou je al 2 goedkope trekveren moeten hebben........
Pagina: 1