Toon posts:

Bestanden op een Fat32-partitie undeleten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hupsakee, ik ben nog eens echt achterlijk stom geweest en heb een hele resem belangrijke bestanden die op een Fat32-partitie stonden verwijderd (de partitie bestaat dus nog wel, ik heb gewoon alle bestanden die erop stonden geshiftdelete (het staat dus niet in een of andere .Trash-folder) --- echt dom, ik weet het, maar bon, domme mensen hebben ook recht op hun bestanden, vind ik zo).

Nu is mijn vraag dus vrij simpel: bestaat er een manier om deze bestanden 'terug te halen'? Voor de rest is de Fat32-partitie onaangeroerd gebleven sinds mijn stommiteit, er is niks terug op geplaatst.

Googelen leerde mij van het bestaan van heel wat tooltjes die beloven de job te kunnen klaren, maar jammer genoeg draaiden die allen slechts op Windowssystemen en heb ik 'slechts' (X)ubuntu 7.10 draaien. Iemand die een methode kent om mijn data te redden, of installeer ik best Windows (wat me vrij omslachtig lijkt) in de hoop dat de gegoogelde tooltjes werkelijk werken?

Alvast bedankt.

En neen, ik was echt niet zat.

Gewoon heel erg dom.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Al gezocht? Even googlen levert me dit op. Handmatig je fat-tabel editten kan dus, of je kan van fsck.vfat gebruik maken als je de bestandsnamen nog weet. En als laatste alternatief zou je eens kunnen proberen wat wine van die rescue-tooltjes maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 04-11-2007 23:46 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Als je voldoende ruimte hebt, dan kun je in ieder geval je FAT32 filesystem unmounten en
de inhoud van de partitie naar een file kopieren (met dd of cat). Op die manier heb je een kopie van de huidige toestand, en kun je experimenteren op je partitie. Of, misschien nog beter: experimenteren op de kopie.

FAT32 is gelukkig vrij undelete-vriendelijk, dus met het juiste programma (ik weet er helaas geen) moet dat wel lukken.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FreeDOS of 4dos zijn gratis en hebben misschien ook wel undelete.exe aan boord.