router wl500g-onterecht melding harde schijf vol

Pagina: 1
Acties:
  • 2.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,

Ik heb een netwerk opgezet met als router een asus wl500g.
Hier heb ik een externe harde schijf op aangesloten van 320gig.
Echter met nog 50 gig ruimte over op de schijf krijg ik steeds de melding dat mijn harde schijf vol zit.
Heb als 20 gig verwijderd maar de melding blijft.
Router heb ik al gereset helaas zonder succes.
Ook een firmware update gaf niet de oplossing.

Iemand enig idee wat hiervan de reden is?
Maakt overigens niet uit van af welke pc ik materiaal op de schijf wil opslaan (zijn 3 op de router aan gesloten)

Verwijderd

Iets van disk-quota in de router ingestelt ??

• melly
dit zegt me helemaal niets.
heeft mijn router deze optie?..heb zowiezo hiervan niets zelf ingesteld.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je FS heeft die waarschijnlijk wel. Welk FS gebruik je?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Borromini schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:54:
Je FS heeft die waarschijnlijk wel. Welk FS gebruik je?
oftewel in lekentaal, welk filesystem gebruik je ;)

Fat 32 of NTFS of iets anders....
Fat 32 heeft namelijk zo zijn limieten, zo kun je bijvoorbeeld geen bestanden groter dan 4GB schrijven, dan geeft ie domweg aan dat disk vol is en/of bestand corrupt...

• melly
De router herkent alleen EXT2.
EXT2 dus :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Welke firmware draai je?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• melly
Huidige firmware=1.9.7.5

Ben ondertussen nog geen stap verder en ik heb werkelijk geen idee waar ik het in zoeken moet.
De HD rechtstreek op de pc gaat probleemloos.
Maar zodra ik hem op de router prik blijft hij de melding geven dat er geen schijfruimte meer is.
Dit doet hij overigens ook niet gelijk,maar pas na bv. 10 min. als er al een heel stuk gedownload is.

Als ik kijk bij Status&Log van de USB geeft hij dit aan.
[USB Upper port]
Vendor: SEAGATE Model: ST3320820A
Partition 1: size: 295497.9, free: 71142.4

Vreemde is dat als ik hem op de pc prik ik rond de 50 gig nog over heb.
Als ik de USB status bekijk zou dit 71 gig moeten zijn.
Nog vreemder dan dat de router aan geeft dat er geen schrijf ruimte meer is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
melly schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:33:
De router herkent alleen EXT2.
EXT2 dus :)
[ext2 noobmodus :+ ]
Kan Windows dit lezen?
[/ext2 noobmodus :+ ]

• melly
Ja en nee..als ik hem rechtstreeks op de pc aansluit wil windows gelijk gaan formateren :)
Echter na het installeren van een klein tooltje is hij gewoon te gebruiken onder windows.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 10:45
melly schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:00:
Ja en nee..als ik hem rechtstreeks op de pc aansluit wil windows gelijk gaan formateren :)
Echter na het installeren van een klein tooltje is hij gewoon te gebruiken onder windows.
Even een vraagje, welk tooltje gebruik je hiervoor?

_@/'

• melly

Verwijderd

Hoe groot is die directory waarin je wilt schrijven? Bijna 100GB ?
Maak eens een andere directory aan, kan je daarin wel schrijven?

• melly
Ik heb meerdere directories maar gebruik er hoofdzakelijk 2 van.
1=130 gig en de nr.2=81 gig.
IK Ga voor de gein eens kijken wat er gebeurd als ik het in een andere dir. probeer.
Bedankt voor de tip :)

Verwijderd

In welke dir probeerde je te schrijven?

• melly
De router maakt zelf al een aantal dir's aan.
-Share
-Etc.
-Recycled

De map Share bestaat weer uit 4 andere maps genaamd Video-movie-music-???? ,<-- ff vergeten.
Ik zelf heb onder de 3 eerste mappen nog 2 mappen gemaakt waar in ik alles opsla.
Heb net in een andere dir geprobeerd (Share-->Movie) maar ook hier de foutmelding.
Helaas....idee was wel orrigineel :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je dat ding ooit al zelf geflasht, of draait er nog op wat er in de fabriek werd opgegooid? As in: is dit de standaard Asus firmware? Lijkt me een bugje... Misschien kan je de firmware van Oleg proberen, dat ding heeft meer features (meer prutsplezier!) en wordt beter onderhouden dan de Asus firmware vziw.

• melly
Ik heb hem zelf geflasht.
Heb jij mischien een link naar deze firmware?
Kan ook wel zelf googlen maar ben bang dat ik iets verkeerd er op zet ;)
Bedankt voor deze tip overigens.

** bedoel je deze versie?.. meuk: Asus WL-500-serie 1.9.2.7 CR3 (Oleg) Gezien het nummergebruik zou ik zeggen dat deze versie een stuk ouder is dan wat ik nu gebruik?**

[ Voor 35% gewijzigd door melly op 11-11-2007 23:51 ]

• melly
Helpdesk van Mycom weet het ook niet echt .
Ik kreeg als sugestie om hem te formateren naar EXT3.
Aangezien dit voor mij erg lastig is en veel werk (aangezien de HD bijna vol is en ik alles over moet gaan zetten enz enz) was ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Klinkt dit logisch?

Verwijderd

Dat ding kan toch helemaal niet ext3 aan?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 14:54

Gerco

Professional Newbie

Zal ook niet helpen. Ext2 en Ext3 zijn compatible en je kan een ext3 volume gewoon gebruiken alsof het ext2 was. Er gelden dan ook dezelfde limieten voor (als je hem tenminste als ext2 mount, wat die router hoogstwaarschijnlijk zal doen).

Maximum filesize zal het ook wel niet zijn, aangezien de kleinste limiet daarvoor op ext2 2TiB is. Maximum number of files is 1018, dus daar zal het waarschijnlijk ook niet liggen. (bron)

[ Voor 33% gewijzigd door Gerco op 12-11-2007 21:52 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:48:
Dat ding kan toch helemaal niet ext3 aan?
Dat ding draait Linux. Ext3 is een native Linux FS.

Topicstarter: de Oleg-firmwares hebben een lager versienummer dan die van Asus, maar laat je daar niet door in de luren leggen. Neem gewoon de laatste van Oleg, deze is voor een WL-500G Deluxe (ik veronderstel dat dat is wat je hebt als je er een USB-disk hebt aanhangen?).

• melly
Bedankt voor de link maar het is een wl500g premium.
Kan ik dan nog die bios gebruiken of even zoeken naar een ander.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier kan je de laatste firmwares vinden:
http://wl500g.dyndns.org/1.9.2.7-8/

30 oktober, lekker recent dus :9.

* Borromini suffers from severe versionitis

Anyway, ik denk dat het de WL500gp-1.9.2.7-8.zip is die je zoekt. Vergeet niet om de checksum na te kijken, zodat je zeker bent dat je zip correct werd gedownload, je wil je router ook niet zien klagen halverwege het flashen dat de firmware corrupt is ;). Er was ook een firmware selector waarmee je mooi kon aangeven welk model je had en welke firmware daarvoor geschikt was, maar dat kan ik nu even niet vinden. Ik ben ondertussen al overgestapt op wat meer die-hard firmwares :P.

Embedded Linux rules 8).

[ Voor 50% gewijzigd door Borromini op 13-11-2007 06:55 ]

Verwijderd

Heb je toevallig de firmware van Oleg erop staan? Ik heb op het forum van wl500g (wl500g.info) de how-to gevolgd voor het opzetten van een wl500gPremium met SSH, FTP, Samba, Transmission en gedeelde printers. icm een 250Gb externe hardeschijf werkt dit meer dan goed

Succes

edit

how to voor de premium
http://wl500g.info/showthread.php?t=10307 (zeer goede en duidelijke tutorial, houd er wel rekening mee dat je logisch moet nadenken en alles goed lezen)

http://wl500g.info/showthread.php?t=5909&page=3
Zie de post van ene 'Moody Blue' wordt ook perfect uitgelegd

http://wl500g.info/showthread.php?t=5909
(pagina 1, super tutorial)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 10:37 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En als je wat Linux-ervaring hebt dan is een firmware zoals OpenWRT ook best aan te raden 8). Lekker bling :P.

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 06:51:
Hier kan je de laatste firmwares vinden:
http://wl500g.dyndns.org/1.9.2.7-8/

30 oktober, lekker recent dus :9.

* Borromini suffers from severe versionitis[...]
De laatste officieele firmware staat hier:
http://support.asus.com/d...uage=en-us&model=WL-500gP
1.9.7.5 van 6 juli 2007

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hij vroeg waar hij de Oleg firmware kon vinden...

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:48:
Hij vroeg waar hij de Oleg firmware kon vinden...
In de links die ik in mijn suggesties heb gegeven staan allemaal links. Kwestie van lezen. Het is echt eenvoudig. Ik heb geen linux ervaring, maar dit werkt perfect.!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat is dat toch met jullie? ;( 8)7

Ik heb 'm in een paar posts hierboven eerst een link gegeven naar de Oleg firmware voor 'n WL-500G Deluxe, toen ie zei dat ie dat niet had heb ik de link naar de dir gegegeven waar alle Oleg firmwares instaan, met de naam van diegene die hij waarschijnlijk nodig zal hebben... Daarna geef jij 'm - heel behulpzaam - links naar howto's enzo...

Lezen we dan ook al het topic niet meer :|

De drie voorgaande posts zijn eigenlijk compleet overbodig... Beetje zonde dat ik aan de vierde m'n vingers verslijt

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 13-11-2007 14:05 ]

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 14:02:
Wat is dat toch met jullie? ;( 8)7

Ik heb 'm in een paar posts hierboven eerst een link gegeven naar de Oleg firmware voor 'n WL-500G Deluxe, toen ie zei dat ie dat niet had heb ik de link naar de dir gegegeven waar alle Oleg firmwares instaan, met de naam van diegene die hij waarschijnlijk nodig zal hebben... Daarna geef jij 'm - heel behulpzaam - links naar howto's enzo...

Lezen we dan ook al het topic niet meer :|

De drie voorgaande posts zijn eigenlijk compleet overbodig... Beetje zonde dat ik aan de vierde m'n vingers verslijt
Feit blijft dat ik de zelfde router gebruik, aangezien er een embedded linux systeem op aanwezig is, is het zonde om de mogelijkheden hiervan niet te gebruiken.

Ik begrijp natuurlijk dat het een hele eer is dat je de firmware dir van Oleg hebt gevonden, alle felicitaties wat betreft het behalen van deze 'werkelijk' ongelovelijke actie gaat naar jou toe. Feit is wel dat dit een tech forum is, en ik de TS alleen op gang wil helpen. Dit omdat ik het vermoeden krijg dat deze de hardeschijf heeft aangesloten zoals in de manual staat van de wl500gP, hierdoor gebruikt de hdd fat32 en niet het ext2-3. Gevolg is dat je er veel problemen mee krijgt. Voorbeeld hiervan is het foutief weergeven van diskspace, maar ook het omgaan met bestanden groter dan 2Gb. Wanneer de TS uiteindelijk besluit om de 3 how-to's door te lezen, zal hij zien dat er veel meer mogelijkheden zijn die eenvoudig door een linux leek zijn te volgen.

Ik voel daarom geen enkele boodschap aan het feit dat jij de bovenstaande posts als onzinnig bestempeld aangezien er toch een heleboel nuttige informatie instaat.

O-)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Waar het me om gaat is het volgende: Ik suggereer om de Oleg firwmare te proberen, aangezien die dingen een wat techier - en dus meer bug-bestendig - publiek aanspreken, post een link naar de firmware, vervang die daarna, op aangeven van de TS, door een link naar alle Oleg firmwares, en geef aan welk versienummer hij moet downloaden om de laatste te hebben. Daarna post jij een links met howto's.
Later quote tweakerrrr me, en 'corrigeert' ie me door het versienummer van en link naar de officiële firmware te geven (terwijl ik expliciet had aangegeven dat de firmwares van Oleg net een lager versienummer hebben). En daarna pik jij erop in door nog es vertellen dat de links om de firmware te downloaden in jouw post ook staan, die na de mijne kwam, waarin ik die link al specifiek gegeven had.

Dat is toch een beetje dubbelop niet? Tweemaal?

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 13-11-2007 16:01 ]

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:54:
offtopic:
Waar het me om gaat is het volgende: Ik suggereer om de Oleg firwmare te proberen, aangezien die dingen een wat techier - en dus meer bug-bestendig - publiek aanspreken, post een link naar de firmware, vervang die daarna, op aangeven van de TS, door een link naar alle Oleg firmwares, en geef aan welk versienummer hij moet downloaden om de laatste te hebben. Daarna post jij een links met howto's.
Later quote tweakerrrr me, en 'corrigeert' ie me door het versienummer van en link naar de officiële firmware te geven (terwijl ik expliciet had aangegeven dat de firmwares van Oleg net een lager versienummer hebben). En daarna pik jij erop in door nog es vertellen dat de links om de firmware te downloaden in jouw post ook staan, die na de mijne kwam, waarin ik die link al specifiek gegeven had.

Dat is toch een beetje dubbelop niet? Tweemaal?
Meerdere malen zelfs, maar ik mag aannemen dat de TS nu, door al onze inbreng toch wel het probleem heeft kunnen oplossen?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik wacht vol spanning op nieuws O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:49:
[...]
Feit is wel dat dit een tech forum is, en ik de TS alleen op gang wil helpen. Dit omdat ik het vermoeden krijg dat deze de hardeschijf heeft aangesloten zoals in de manual staat van de wl500gP, hierdoor gebruikt de hdd fat32 en niet het ext2-3. Gevolg is dat je er veel problemen mee krijgt. Voorbeeld hiervan is het foutief weergeven van diskspace, maar ook het omgaan met bestanden groter dan 2Gb. Wanneer de TS uiteindelijk besluit om de 3 how-to's door te lezen, zal hij zien dat er veel meer mogelijkheden zijn die eenvoudig door een linux leek zijn te volgen.[...]
Ik ben dan wel niet de topic-starter maar ik heb exact hetzelfde probleem:
De WL500gP met de originele 1.9.7.5 firmware van 6 juli 2007
Een 500GB maxtor HDD, als ext2 geformatteerd

Zodra ik meer dan 100gig in een dir probeer te schrijven zegt hij disk full, ik kan nog wel een subdirectory in die directory aanmaken en daar kan ik weer 100gig schrijven.

Ik heb niet zo'n trek om een experimentele hobby firmware te gebruiken vooral omdat hij nu al optimaal geconfigureerd is en reuze stabiel en snel draait. Alleen zou ik dat HDD probleem graag verklaard zien (ik heb al een work-around voor dit probleem gevonden en ik kan er mee leven).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:29:
[...]

Ik ben dan wel niet de topic-starter maar ik heb exact hetzelfde probleem:
De WL500gP met de originele 1.9.7.5 firmware van 6 juli 2007
Een 500GB maxtor HDD, als ext2 geformatteerd

Zodra ik meer dan 100gig in een dir probeer te schrijven zegt hij disk full, ik kan nog wel een subdirectory in die directory aanmaken en daar kan ik weer 100gig schrijven.

Ik heb niet zo'n trek om een experimentele hobby firmware te gebruiken vooral omdat hij nu al optimaal geconfigureerd is en reuze stabiel en snel draait. Alleen zou ik dat HDD probleem graag verklaard zien (ik heb al een work-around voor dit probleem gevonden en ik kan er mee leven).
Post je vraag op wl500g.info lijkt mij? Ik heb hier 1x250GB en 1x 120GB er aan hangen en het werkt perfect.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:29:
[...]

Ik heb niet zo'n trek om een experimentele hobby firmware te gebruiken vooral omdat hij nu al optimaal geconfigureerd is en reuze stabiel en snel draait. [...]
Excuseer... Hobby-firmware? Waarom denk je dat die types bij Asuse het zoveel beter kunnen dan non-corporate firmwares?

Verwijderd

dubbelpost :|

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 21:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:37:
[...]
Post je vraag op wl500g.info lijkt mij?
Ik ben dan bang dat nog meer mensen mij gaan aanraden de Oleg firmware te gebruiken. Maar als ik dat forum lees is dat ook niet helemaal vrij van problemen en ik kan alles weer opnieuw configureren met alle risico's van dien.
Ik heb hier 1x250GB en 1x 120GB er aan hangen en het werkt perfect.
Maar heb jij ook directories van 100 gig?
Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:05:
[...]Excuseer... Hobby-firmware? Waarom denk je dat die types bij Asuse het zoveel beter kunnen dan non-corporate firmwares?
En hap zei hij ;)

Dat zeg ik niet, maar omdat meer mensen dezelfde firmware gebruiken hebben zullen er waarschijnlijk meer gebruikers dit ondervinden en zal de oplossing ook hetzelfde zijn. De fout is dan ook eenvoudiger reproduceerbaar omdat er minder variaties zijn. Zelf heb ik nu direct geen trek in een andere firmware omdat de rest prima bevalt en ik in dat bovengenoemde forum nog ernstigere problemen zie met 'hobby' firmware.

offtopic:
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van de topic-starter. Hopelijk heeft hij niet zijn router gebricked met de Oleg firmware :X Dat zou wel kunnen verklaren waarom er nog geen reactie is

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 21:45 ]

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Ik hak even in met een kleine vraag als dat mag...
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:34:
how to voor de premium
http://wl500g.info/showthread.php?t=10307 (zeer goede en duidelijke tutorial, houd er wel rekening mee dat je logisch moet nadenken en alles goed lezen)
Ik kan op de site geen how to vinden voor een deluxe, is deze er dus niet of ben ik gewoon scheel? (Of kan ik gewoon die van de premium gebruiken? Lijkt me niet toch..?)
De WL500g Deluxe is toch de WL500gx?
Borromini schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 06:51:
... Vergeet niet om de checksum na te kijken, zodat je zeker bent dat je zip correct werd gedownload, je wil je router ook niet zien klagen halverwege het flashen dat de firmware corrupt is ;). ....
Sorry wsl een noob vraag, maar hoe doe ik dat? Met een prog? (zoja welke?) Of kan dit gewoon standaard in windows..?

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Verwijderd

Awkwarding schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:57:
Ik hak even in met een kleine vraag als dat mag...

[...]

Ik kan op de site geen how to vinden voor een deluxe, is deze er dus niet of ben ik gewoon scheel? (Of kan ik gewoon die van de premium gebruiken? Lijkt me niet toch..?)
De WL500g Deluxe is toch de WL500gx?

[...]

Sorry wsl een noob vraag, maar hoe doe ik dat? Met een prog? (zoja welke?) Of kan dit gewoon standaard in windows..?
Wanneer je naar http://www.wl500g.info gaat zie je een subcatagorie van WL500G staan, daaronder staat geschreven 'This also includes wl500gb and wl500gx (dus deluxe)'

Die van de premium zou je in grote lijnen kunnen gebruiken, echter er staat een stap waarbij je de hoeveelheid ram gaat verdubbelen. (op de wl500g premium is 32MB ram aanwezig, maar de software gebruikt uit veiligheid 16mb), die stap zou ik dan overslaan.

Het uitvoeren van alle comando's om je router in te stellen voor bijvoorbeeld samba (shares delen), printer, transmission (torrent downloading) kun je doen middels putty (google even op putty)

Ik heb de schijf van 250GB als volgt gepartitioneerd
512MB als swap
1024MB als opt
220Gb als download
12Gb als documenten opslag met wachtwoord.

• melly
Sjee wat een reacties...iedereen bedankt voor het mee denken en de hulp.
Ben deze week erg druk op mijn werk dus laat thuis...wil ook nog even met mijn 2 dochters stoeien en vrouw wat aandacht geven en dan is zo'n avond zo voorbij ;)
Affijn..heb vandaag Mycom Almere gebeld en alles uitgelegd.
Krijg van hun groen licht voor de firmware update...voor mij erg belangrijk want als niets werkt ga ik bij hun verhaal halen.
Vanavond of morgen wil ik de firmware updaten en ik laat gelijk weten hoe dit gegaan is.

@Tweaker:
Dus jij herkent dit probleem en kan dit omzeilen met een nieuwe dir aan te maken in je oude dir?
Ga ik zowiezo ook dit eens proberen...mocht niets helpen kan ik mij ook in deze oplossing vinden :)

[ Voor 17% gewijzigd door melly op 14-11-2007 20:08 ]

• melly
Ik heb de 1.9.2.7-8 firmware er op gezet,alles lijkt goed.
Echter zie ik de harde schijf nergens terug in mijn netwerk.
Als ik wat info er op na lees kom ik dit tegen:
Added simple samba configuration from the web (remember to set LAN hostname, otherwise samba will not work!)
Ik snap niet geheel wat hiermee bedoelt wordt.
In mijn router-menu heb ik de USB-application-->Samba-als volgt ingesteld:
-Enable sambe demo mode = yes
-Acces level =rite/ wright
-Workname group=werkgroep

Verwijderd

melly schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:34:
Ik heb de 1.9.2.7-8 firmware er op gezet,alles lijkt goed.
Echter zie ik de harde schijf nergens terug in mijn netwerk.
Als ik wat info er op na lees kom ik dit tegen:
Added simple samba configuration from the web (remember to set LAN hostname, otherwise samba will not work!)
Ik snap niet geheel wat hiermee bedoelt wordt.
In mijn router-menu heb ik de USB-application-->Samba-als volgt ingesteld:
-Enable sambe demo mode = yes
-Acces level =rite/ wright
-Workname group=werkgroep
Hallo Melly

Jij bent in bezit van een asus wl500g PREMIUM

Het lijkt mij wijzer om een paar uur de tijd te nemen, en op de website van wl500g.info rustig de tutorials die ik in mijn eerdere post opnoemde te gaan gebruiken. Ze zijn engels talig, maar eenvoudig uitgelegd.

Succes

edit:
Ik raad je de tutorial van ene Wengi aan. Duidelijk en zeer goed STAP voor STAP te volgen. Mijn tip, lees goed en neem er de tijd voor. Ik heb hier een super stabiele opstelling en nergens problemen mee

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 20:48 ]

• melly
Bedankt voor de tip,maar ik denk dat mij dit iets te ver gaat.
Heb de manual nu 2x aandachtig gelezen en dit is zulk onbekent terein voor mij dat ik mij hier aan niet durf te wagen.
Als ik al deze commando's en settings moet uitvoeren om de router werkende te krijgem met deze firmware dan gaat de oude firm.er weer terug op en de router retour naar Mycom.

@Tweakerr:
Helaas,het aanmaken van een nieuwe dir. was bij mij geen succes.

[ Voor 10% gewijzigd door melly op 14-11-2007 22:10 ]

Verwijderd

melly schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:05:
Bedankt voor de tip,maar ik denk dat mij dit iets te ver gaat.
Heb de manual nu 2x aandachtig gelezen en dit is zulk onbekent terein voor mij dat ik mij hier aan niet durf te wagen.
Als ik al deze commando's en settings moet uitvoeren om de router werkende te krijgem met deze firmware dan gaat de oude firm.er weer terug op en de router retour naar Mycom.

@Tweakerr:
Helaas,het aanmaken van een nieuwe dir. was bij mij geen succes.
Eigenlijk is het installeren van deze funtie een eitje. Je hoeft geen computer expert te zijn, maar logisch lezen is een must. Ik denk niet dat je puur op basis van dit je router kan retourneren. Je gaat toch ook geen auto wegbrengen omdat je er niet mee kan rijden?

Stap 1: Upload de nieuwe firmware
Stap 2: Stel alles default in via 192.168.1.1, zet draadloos aan met maximale beveiliging en schakel FTP/Samba uit (via USB applications), zorg er voor dat je tevens het hoofdwachtwoord vervangt als je dat veiliger vind
Stap 3: Download Putty.exe via google (eerste hit = putty.exe)
Stap 4: start putty op, selecteer 'telnet' en open 192.168.1.1
Stap 5: Log in en stel volgens de how-to SSH in, dit is een kwestie van regel voor regel invoeren. Tussen elke regel netjes enteren en wachten totdat je weer kan invoeren.
Stap 5a: Koppel intussen de hardeschijf aan
Stap 6: Na installeren van de ssh, reboot je de router (dit staat in de laatste stap weergegeven)
Stap 7: Volg de instructies voor het maken van partities (staat ook in deze how-to)
Stap 8: Installeer samba

feitelijk kan dit niet mislukken, mocht het wel zo zijn, dan kun je via de webpagina 192.168.1.1 gewoon terug naar factory defaults.

Wanneer je de how-to van wengi op je gemak doorloopt (desnoods doe je deel voor deel, SSH dag 1, partitie dag 2, samba dag 3) heb je een super werkend systeem.

Succes ermee, deze router is super wat betreft het gebruik. Niet opgeven en vooral niet bang zijn om te beginnen. Je moet bedenken dat wanneer het mislukt, het gewoon een kwestie is van fabrieksinstellingen terugzetten. Het bricken van je router kan alleen bij een foute firmware.

• melly
Bedankt voor je duidelijke uitleg :)

Echter de vergelijking die je maakt met de auto vind ik niet terecht.
De doorsnee gebruiker die deze router aanschaft wil zijn printer aansluiten en/of een externe HDD en dan moet de boel draaien.
Ik vind mijzelf nu geen pc leek maar als ik de how to door lees hoe ik de router met deze firm. werkende krijg raak ik bij de 4e regel al de kluts kwijt.
Denk dat zeer weinig gebruikers het als normaal zullen ervaren om hun router op deze manier werkende te krijgen.
Tevens mag je van een router verwachten dat hij met de huidige firmware (desnoods met een officiele firm update) het gewoon doet.
En niet dat je eerst een home made firmware moet installeren en die vervolgens nog wat uurtjes moet tweaken eer alles werkt.
Gelukkig vindt Mycom dit ook en mocht het niet lukken met de firm. update wordt er gezocht naar een oplossing.

Maar dit geheel terzijde :)
Ik ben best in voor een uitdaging en ook al schrikken al die commando's en settings mij in eerste instantie af wil ik het toch gaan proberen.
Helemaal nu jij het zo duidelijk stap voor stap beschreven hebt.
Maar ik denk dat het voor een leek toch minder gemakkelijk/logisch is als jij doet voorkomen ;)
Zal vanavond met de manual en jouw uitleg in de aanslag het gaan proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door melly op 15-11-2007 17:09 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is inderdaad niet zo simpel als we het willen voorstellen, maar dat komt omdat wij er zelf ervaring mee hebben. Die ervaring heeft ons ook geleerd dat duidelijke documentatie de drempel volledig kan compenseren.

Vergelijk het met je besturingssysteem zelf van de basis bouwen. Er zijn Linux-versies die daar expliciet voor ontworpen zijn. Je zou denken dat dat alleen weggelegd is voor gevorderden, maar als je hun handleidingen leest en die stap voor stap volgt - en niet overmoedig bent en denkt dat je het ook wel zonder die ene stap kan - dan is het een eitje. De grootste jandoedel kan het, en die kom je dan ook regelmatig tegen met zo'n Linux-versie :+.

Dus: lezen die hap, wees en vent en probeer het :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 18:46 ]

• melly
Hmmm...gaat volgens mij bij het begin al fout?
Snap niet WAT er fout kan gaan aangezien ik elke commando kan copien/pasten.
Anyway..deze stappen heb ik opgevolgd (stappen hiervoor met pingen ging wel goed):

The name of the ssh daemon is dropbear.
create a directory:

Code:
mkdir -p /usr/local/etc/dropbeargenerate keys:

Code:
dropbearkey -t dss -f /usr/local/etc/dropbear/dropbear_dss_host_key
dropbearkey -t rsa -f /usr/local/etc/dropbear/dropbear_rsa_host_keycreate startup scripts:

Code:
mkdir -p /usr/local/sbin/
touch /usr/local/sbin/post-boot
touch /usr/local/sbin/post-firewall
touch /usr/local/sbin/post-mount
touch /usr/local/sbin/pre-shutdown
chmod +x /usr/local/sbin/*To make dropbear start at reboot:

Code:
echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sbin/post-boot
echo "dropbear" >> /usr/local/sbin/post-bootStart dropbear:

Code:
dropbear

dit is wat ik zie in mijn tellnet venster:

(none) login: admin
Password:
[admin@(none) root]$
[admin@(none) root]$ mkdir -p /usr/local/etc/dropbear
[admin@(none) root]$ dropbearkey -t dss -f /usr/local/etc/dropbear/dropbear_dss_
host_key
bearkey -t rsa -f /usr/local/etc/dropbear/dropbear_rsa_host_keyWill output 1024
bit dss secret key to '/usr/local/etc/dropbear/dropbear_dss_host_key'
Generating key, this may take a while...
Couldn't create new file /usr/local/etc/dropbear/dropbear_dss_host_key
Reason: File exists
[admin@(none) root]$ dropbearkey -t rsa -f /usr/local/etc/dropbear/dropbear_rsa_
host_keymkdir -p /usr/local/sbin/
ch /usr/local/sbin/post-boot
touch /usr/local/sbin/post-firewall
touch /usr/local/sbin/post-mount
touch /usr/local/sbin/pre-shutdown
chmod +x /usr/local/sbin/*Unknown argument -p
Usage: dropbearkey -t <type> -f <filename> [-s bits]
Options are:
-t type Type of key to generate. One of:
rsa
dss
-f filename Use filename for the secret key
-s bits Key size in bits, should be a multiple of 8 (optional)
-y Just print the publickey and fingerprint for the
private key in <filename>.
[admin@(none) root]$ touch /usr/local/sbin/post-boot
touch: /usr/local/sbin/post-boot: No such file or directory
[admin@(none) root]$ touch /usr/local/sbin/post-firewall
touch: /usr/local/sbin/post-firewall: No such file or directory
[admin@(none) root]$ touch /usr/local/sbin/post-mount
touch: /usr/local/sbin/post-mount: No such file or directory
[admin@(none) root]$ touch /usr/local/sbin/pre-shutdown
touch: /usr/local/sbin/pre-shutdown: No such file or directory
[admin@(none) root]$ chmod +x /usr/local/sbin/*echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sb
in/post-boot
-sh: cannot create /usr/local/sbin/post-boot: Directory nonexistent
[admin@(none) root]$ echo "dropbear" >> /usr/local/sbin/post-boot
-sh: cannot create /usr/local/sbin/post-boot: Directory nonexistent
[admin@(none) root]$ dropbear
[admin@(none) root]$

Ik zou nu een lijst moeten zien met "active processes "
Gebeurd helaas niet veel...
Ga nu alles opnieuw stap voor stap opnieuw doen maar ik kan de fout zo snel nergens vinden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat je nu doet is key-based authentication opzetten met de SSH server (dropbear). Dat is een brug te ver. De meeste mensen die routineus SSH gebruiken gebruiken niet eens een key ;).

Ik dan weer wel maar ik ben dan ook lichtelijk paranoïde over die dingen

Zorg gewoon dat dropbear draait, dat kan je gewoon doen door in je telnetvenster het volgende te tikken:
code:
1
dropbear &

En dan op enter te drukken. Daarna log je uit en gebruik je putty om in te loggen over SSH. Zorg ook dat je een paswoord ingesteld hebt. De gebruiker is root, dit type Linux (embedded) is meestal single-user (ik heb er nog geen enkele multi-user gezien, daar zijn die dingen ook niet echt voor bedoeld). Single-user wil zeggen dat er maar één gebruiker is op het systeem, en die is standaard de root-gebruiker (de beheerder).

• melly
Ok...bedankt :)
Echter zie ik bij de volgende stap dat mijn HDD geformateerd moet worden:

4a. partition and format HDD
For use of USB drives you need to insmod some modules!!! Read here and search for insmod.
Important: Power on First HDD , second router.

IMPORTANT: You will loose all the data on your HDD. Make a backup if necessary.

Is deze stap een absolute must of kan ik deze overslaan.
Heb 250 gig.aan data er op staan wat ik niet even ergens kan opslaan.

Verwijderd

melly schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:06:
Ok...bedankt :)
Echter zie ik bij de volgende stap dat mijn HDD geformateerd moet worden:

4a. partition and format HDD
For use of USB drives you need to insmod some modules!!! Read here and search for insmod.
Important: Power on First HDD , second router.

IMPORTANT: You will loose all the data on your HDD. Make a backup if necessary.

Is deze stap een absolute must of kan ik deze overslaan.
Heb 250 gig.aan data er op staan wat ik niet even ergens kan opslaan.
De backup zou ik zeker doen, wat je nu doet is het FAT32 bestandsysteem (WINDOWS) formateren naar EXT2 (linux), zodoende kunnen er geen problemen optreden met bijvoorbeeld schrijfrechten en/of communicatie

Even mijn bijdrage, je gebruikt een USB HDD neem ik aan, vergeet dan niet dit te doen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# test if USB disc has been attached
# if not - then insert needed modules
#
# uncoment the following 4 lines if using an USB HDD.
#if [ ! -d /dev/discs ]
#then
#insmod scsi_mod && insmod sd_mod && insmod usb-storage && sleep 5s
#fi
#Wait for /opt to mount
mount /dev/discs/disc0/part2 /opt
i=0
while [ $i -le 30 ]
do
if [ -d /opt/etc ]
then
break
fi
sleep 1
i=`expr $i + 1`
done

mount /dev/discs/disc0/part3 /tmp/harddisk

# Activate swap
swapon /dev/discs/disc0/part1

# Run all active services - active means starts with S
/opt/etc/init.d/rc.unslung

dit te veranderen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# test if USB disc has been attached
# if not - then insert needed modules
#
# uncoment the following 4 lines if using an USB HDD.
if [ ! -d /dev/discs ]
then
insmod scsi_mod && insmod sd_mod && insmod usb-storage && sleep 5s
fi

#Wait for /opt to mount
mount /dev/discs/disc0/part2 /opt
i=0
while [ $i -le 30 ]
do
if [ -d /opt/etc ]
then
break
fi
sleep 1
i=`expr $i + 1`
done

mount /dev/discs/disc0/part3 /tmp/harddisk

# Activate swap
swapon /dev/discs/disc0/part1

# Run all active services - active means starts with S
/opt/etc/init.d/rc.unslung

De hekjes weghalen, dit stond er eerst niet in en ben ik later achtergekomen. Mijn hardeschijf werdt nooit gevonden bij het opstarten.

Succes,

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Neen. Dat hoeft helemaal niet, tenzij je de layout wil die in de tutorial wordt voorgesteld. En dat lijkt me niet zo.

@ hierboven: one step at a time :P. Laat 'm eerst z'n setup vervolledigen, daarna kan hij zijn HD automatisch aangekoppeld krijgen tijdens het opstartproces. Da's niet de prioriteit op dit moment.

[ Voor 46% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 20:31 ]

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:28:
@ hierboven: one step at a time :P. Laat 'm eerst z'n setup vervolledigen, daarna kan hij zijn HD automatisch aangekoppeld krijgen tijdens het opstartproces. Da's niet de prioriteit op dit moment.
Klopt, ik was een beetje voorloperig.

Maar er kan helemaal niks fouts gaan, je kan het proberen en als het mislukt even 'default factory' oid doen. Doe ik wel eens vaker (bijvoorbeeld als ik heb zitten experimenteren met nieuwe dingen...

Zo is een xmail wel handig op mijn wl500gp, alleen trekt het zoveel geheugen dat mijn wl500gtje steeds uitvalt...nu niet meer, zonder xmail dinges

• melly
De backup zou ik zeker doen, wat je nu doet is het FAT32 bestandsysteem (WINDOWS) formateren naar EXT2 (linux), zodoende kunnen er geen problemen optreden met bijvoorbeeld schrijfrechten en/of communicatie

Even mijn bijdrage, je gebruikt een USB HDD neem ik aan, vergeet dan niet dit te doen
code:
Mijn HDD is al naar EXT2 geformateerd,dat zou betekenen dat opnieuw formateren niet hoeft.
En inderdaad is het een USB HDD...(dit is toch altijd een USB HDD als je hem op de router aan wilt sluiten?)
Ik ga weer verder :)

Verwijderd

melly schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:53:
[...]

Mijn HDD is al naar EXT2 geformateerd,dat zou betekenen dat opnieuw formateren niet hoeft.
En inderdaad is het een USB HDD...(dit is toch altijd een USB HDD als je hem op de router aan wilt sluiten?)
Ik ga weer verder :)
Idd, het is altijd een USB hardeschijf in deze situatie. Alleen houdt de software daar niet altijd rekening mee...lukt het verder wel?

Mocht je er mee klaar zijn, dan willen Borromini en ik wel een heerlijk pilsje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hehe >:)

Verwijderd

Ik weet ook nog wel iets... In Windows (op de pc ja xD) is het zo dat wanneer je iets downloadt eerst een tijdelijke file voor wordt aanmaakt, en die dan na het downloaden wordt gekopieerd naar een definitieve file, en vervolgens de tijdelijke file verwijderd wordt. Maar dat het kopieren naar een definitieve file nu niet lukt omdat je 25 gb tekort komt??
Dus:
1: 75gb vrije ruimte
2: minus 50gb download en voor de download wordt (misschien) een tempfile aangemaakt...
dan blijft er 'maar' 25gb vrije ruimte hebt na het downloaden naar een tempfile van 50gb(sowieso al een waanzinnige filesize, magoed)
3: en dan moet er nog een definitieve file worden geschreven(in Windows dus het geval) wat ook weer 50gb kost (en in Windows misschien nog swapspace ook :P (tijdelijke werkgeheugen gecreeerd op de hardeschijf, kost ook vele bytes))
Bij stap 3 van het downloaden kom je dan 25gb of zelfs meer ruimte tekort, want het systeem kan de definitieve file niet volledig aanmaken. Download mislukt. (In Windows wordt geloof ik de tijdelijke file weggegooid waardoor je weer opnieuw kunt downloaden XD)
Zou dit het kunnen zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 16:21 . Reden: Verwijder een eigen reactie, moet ook kunnen. Modman, deleten mag. Ik had even niet door dat er meerdere pagina's waren... ]

Pagina: 1