Toon posts:

TFT doorgebrand, grijs beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag medetweakers,

Ik heb een vrij duidelijk, toch moeilijk op te lossen probleem.

Het betreft een 19" LCD scherm van Targa Visionary, type LCD19-4
Na de nodige tests te hebben uitgevoerd qua video instellingen heb ik de monitor opengemaakt na ik het topic: "[Klussen] Dooie tft monitor tot leven wekken, kansen?" gelezen had.
Hieruit bleek meteen dat er een onderdeel van de printplaat is doorgebrand.
De vraag is dus of iemand mij advies kan geven wat te doen met de monitor/ het onderdeel zodat het weer naar behoren gaat functioneren.

Hier de pic's
Klik op de foto voor een vergroting.
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~otte89/DSC01018thumb.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~otte89/DSC01019thumb.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~otte89/DSC01020thumb.JPG

Alvast bedankt,

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Onderdeel vervangen dan wel de monitor of het paneel zien te verkopen. Neem tenminste aan dat er niet nog meer opties zijn. :)

ARME AOW’er

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Redelijk deel van de print is verbrand, dus waarschijnlijk de banen ook. Daarnaast zijn dit SMD onderdelen. Repareren hiervan is geen triviaal klusje.

Verwijderd

tja dit wordt wel heel erg lastig, als je deze nog tot leven wil wekken denk ik

Verwijderd

Misschien kan je kijken of je via de fabrikant aan het printplaatje voor jouw type monitor kan komen of via ebay etc, anders word het toch een ander beeldscherm.
No way dat iemand dit kan repareren. :P

• Nijn
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 08:35:
Misschien kan je kijken of je via de fabrikant aan het printplaatje voor jouw type monitor kan komen of via ebay etc, anders word het toch een ander beeldscherm.
No way dat iemand dit kan repareren. :P
Dat valt nou ook wel weer mee. Repareren kan.

Stap 1: Zoek uit welke componenten en waardes daar hebben gezeten
Stap 2: Zoek uit hoe de banen lopen / hebben gelopen.
Stap 3: Bestel de componenten in "normaal" formaat (niet SMD). Dan kun je er makkelijker mee werken.
Stap 4: Maak de gesloopte schakeling na op een klein stukje experimenteerboard.
Stap 5: Soldeer op het orginele printje draadjes die de verpeste banen vervangen. (Tip: Soldeer op de plek waar de baan aan de andere kant uit komt, dus bij een ander component. Dat is het makkelijkst. Maar niet te lang de soldeerbout ernaast houden!)
Stap 6: Snijd / schaaf met een stanleymes oid de nu ongebruikte banen door/weg
Stap 7: Isoleer, sluit aan etc.

Overigens moet je ook bedenken dat componenten niet zomaar in vlammen op gaan. Het kan goed zijn dat er een ander component is dat problemen veroorzaakt, waardoor er een component daar is doorgebrand.

Hoe dan ook, dat stukje "repareren" is mogelijk. Leuk projectje!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Je zou kunnen kijken of er iemand is die exact hetzelfde scherm heeft, maar die een defecte backlight heeft ofzo. Dan zou je dat plaatje kunnen pakken en die in je eigen scherm schroeven. Zo te zien hoef je dan niet eens iets te solderen. Stuk minder omslachtig dan zelf iets repareren én een stuk minder kans op fouten.

Heb ook geen idee hoe duur het zou worden, noch de oplossing genoemd door Nijn hierboven.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Nijn
Ik kan niet zo snel zien welke componentjes het waren, maar het ziet er uit als een paar weerstandjes / condensatoren. Dan is het experimenteerprintje á 2 euro nog het duurste en kom je waarschijnlijk niet eens boven de 5 euro incl. verzendkosten uit.
Pagina: 1