Te veel bass

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eric-B
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-01 19:54
Hey,

Ik heb een Denon Receiver DRA-265R. Deze heeft een uitgangsvermogen van 2x 55W. Het ding is 12 jaar oud. Heb er altijd twee Magnat speakers gehad met RMS vermogen van 80W ook 12 jaar oud. Altijd super mooi geluidje gehad, helemaal tevreden.

Maar nu is laatst één speaker kapot gegaan en heb ik twee nieuwe gekocht "Magnat Monitor 1000". Deze speakers hebben RMS vermogen van 170W. Het minimale vermogen dat de versterker moet leveren voor deze speakers is volgens de fabrikant 30W. Ik heb dus 2x 55W ruim voldoende. Het geluid is ook super mooi hele huis staat te trillen echt mega goede bass zit er in. Maar die bass is eigelijk te hard vind ik.

Nu dacht ik simpel no problem brij het bass knopje beetje naar links. Maar dit heeft gewoon weinig tot geen effect. Bass blijft te overdreven. Pas als ik dat knopje voor 95% naar links draai is het weg, maar dan is het ook gelijk bijna helemaal weg. Heel raar. Zit dus nix tussen in het is of veel bass of bijna geen bass.

Zou het kunnen dat het vermogen van mij receiver toch te weinig is voor de speakers? Of zijn deze speakers gewoon zo, of ligt het ergens anders aan?

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als er een bass reflex poort in je speakers zit, kan je eens proberen om er een oude sok in te stoppen. Dit werkt vrij goed om de bassen wat te temperen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Eric-B
Microkid schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:24:
Als er een bass reflex poort in je speakers zit, kan je eens proberen om er een oude sok in te stoppen. Dit werkt vrij goed om de bassen wat te temperen.
Zitten in beide speakers twee ronde gaten aan de achterkant bedoel je die?

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

• Microkid

Microkid

Smile

Yep :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

jep, dat zijn de bass-reflex poorten!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
dan is die echte dreun weg en de bas wat geminderd
werkt goed alleen af en toe is kijke of de speaker de sok niet heeft opgegeten of uitgespuwt

• Eric-B
Is dat niet slecht voor de speaker dan ..??

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Eric-B schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:46:
Is dat niet slecht voor de speaker dan ..??
Nope, het bekende verhaal ''hij moet z'n druk kwijt kunnen'' is onzin, daar zijn die poorten niet voor.
Je kunt de poorten dus gewoon dichtstoppen met een sok.

Wat misschien nog beter helpt is het verplaatsen van de speakers. Als ze nu dicht tegen de muur in een hoek staan, krijg je een boost in het laag. Zet je de speakers verder weg van muren dan heb je duidelijk een minder aanwezig laag.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien staat er nog een loudness functie aan op je versterker?
Het klinkt in ieder geval alsof de bass knop van je versterker defect is. Vooral omdat de bass ineens weg is, ipv langzaam zachter is te zetten.

@hieronder: het ligt zeker weten niet aan het vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 05-11-2007 14:52 ]

Alles kan stuk.

• Eric-B
Oke, maar niemand denkt duss dat het aan vermogen versterker zou kunnen liggen. Hoef ik die iniedergeval niet nieuwe te kopen dus

Verwijderd

Zou ik niet doen nee. Eerst experimenteren met plaatsing speakers, dan dempen van de poorten op de speakers. Vervolgens drupje contactspray door je bas-potmeter jagen op je versterker als laatste lapmiddel, desnoods vervangen, het lijkt dat je loper in de potmeter stoffig is en geen goed (sleep)contact meer maakt..

• Microkid

Microkid

Smile

Het vermogen staat los van klankkleur. De klank mag niet veranderen als je meer of minder vermogen hebt.
Dat idee van Tasslehof met contactspray zou ik maar snel vergeten. Je hebt immers een hagelnieuwe versterker, dus dat zal het probleem niet zijn. En tevens wil je dat een potmeter een bepaalde electrische weerstand heeft, en juist niet contact maakt...

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:52

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Microkid schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:38:
Het vermogen staat los van klankkleur. De klank mag niet veranderen als je meer of minder vermogen hebt.
Dat idee van Tasslehof met contactspray zou ik maar snel vergeten. Je hebt immers een hagelnieuwe versterker, dus dat zal het probleem niet zijn. En tevens wil je dat een potmeter een bepaalde electrische weerstand heeft, en juist niet contact maakt...
Eric-B schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:18:
Hey,

Ik heb een Denon Receiver DRA-265R. Deze heeft een uitgangsvermogen van 2x 55W. Het ding is 12 jaar oud. Heb er altijd twee Magnat speakers gehad met RMS vermogen van 80W ook 12 jaar oud.

Vake bei te bange

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Microkid schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:38:
Contact spray maakt geen 'sluiting' hoor. Kan zonder dat het de werking beinvloed in/op een potmeter worden gespoten.
Het is gewoon een vettig goedje wat ervoor zorgt dat slepende of bewegende contacten elkaar beter snappen.
Echter, contact spray heeft maar kort een positief effect en dat effect word daarna in 100 voud negatief omdat het stof aantrekt en blijft plakken.
Dát is de reden waarom je geen/nooit contact spray moet gebruiken in potmeters. (zoals volume regelaars e.d.).

Trouwens, als een potmeter is versleten, helpt contact spray ook niet genoeg om 'm weer werkend te krijgen.
Als een potmeter last heeft van stof zijn er 2 dingen die je goed kan doen;
1. hard blazen
2. een aantal keer even flink heen en weer draaien. (zodat het stof wegslijt)
Hoe dan ook, het is sowieso beter dan contact spray.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 05-11-2007 14:58 ]

Alles kan stuk.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

Ik mis hier eigenlijk nog de meest voor de hand liggende oplossing/optie:

Probeer eens de speakers een stuk van de achtermuur/zijmuur te halen. Ik denk dat je met een goede opstelling (tenzij je een accoustisch waardeloze kamer hebt) vel meer kan halen dan dat je met een toonregeling kan corrigeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Het kan aan verschillende dingen liggen:

- De speakers staan te dicht tegen de achter- of zijmuur.
- Je zit zelf te dicht op een muur (aan de achterkant)
- De versterker levert te weinig vermogen om de speaker onder controle te houden.

Probeer eens te experimenteren met de plaatsing van de speakers tov de muren.

• el frikandel
  • Laatst online: 08-10-2025
Eric-B schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:18:

Nu dacht ik simpel no problem brij het bass knopje beetje naar links. Maar dit heeft gewoon weinig tot geen effect. Bass blijft te overdreven. Pas als ik dat knopje voor 95% naar links draai is het weg, maar dan is het ook gelijk bijna helemaal weg. Heel raar. Zit dus nix tussen in het is of veel bass of bijna geen bass.
Misschien ligt het wel aan het bass knopje

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

uhhh dat is je potmeter?

edit: oh shit, kick van 10 dagen :X

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 16-11-2007 23:45 ]

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 16:27
Er is misschien nog een mogelijkheid waardoor het misgaat: er zijn staande golven. Dat zou ook met plaatsing en eventueel draaiing van de boxen te verhelpen moeten zijn.
Pagina: 1