BSOD 0x0000007B

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57
Ik had een probleem met mijn moederbord (bolle condensator). Nu heb ik via tweakers een nieuw moederbord aangeschaft om het oude te vervangen.
Na de installatie van het moederbord kreeg ik problemen bij het installeren van Windows (systeem loopt vast bij het punt waardat je je harde schijf moet selecteren). Dus daarom heb ik Windows geïnstalleerd op een andere computer en daarna die harde schijf in de kapotte computer gestoken, dan krijg ik een BSOD, met foutcode *** STOP: 0x0000007B (0xF7AF1528, 0xC0000034, 0x 0000000, 0x00000000)
Daarboven staat ook nog iets van "Controleer de computer op virussen. Verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u juist hebt geïnstalleerd. Controleer of de vaste schijf op de jusite wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK /F uit om te controleren of de vaste schijf is beschardigd en start de computer vervolgens opnieuw op."
Via de Microsoft site kom ik op dit artikel:
http://support.microsoft.com/kb/324103
Ze leggen het daar nu niet bepaald makkelijk uit, en via andere sites komen ze niet echt met een oplossing.
Specs:
AMD Athlon 2000+ (ook geprobeert met een 1600+)
Asus A7S8X-MX
Stock cooler (ook geprobeert met een ThermalTake cooler)
Samsung 1GB pc3200/400MHz (ook geprobeert met Pqi 512MB pc2700/333MHz)
Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB IDE (ook geprobeert met Hitachi Deskstar 160GB SATA)
nVidia Geforce FX 5700 LE (Ook geprobeert met onboard grafische kaart)
230W voeding zonder merk, standaart van Packard Bell (ook geprobeert met Techsolo 550W)

Een oplossing die ik heb gelezen op een andere site was BIOS update, maar als de computer vast loopt tijdens het updaten, dan is je mobo toch naar de hemel?
Ook heb ik de FSB:DRAM naar 1:1 gezet (stond op 4:5).

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 04-11-2007 16:02 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de stappen die in dat MSKB-artikel staan ook al uitgeprobeerd? En wat gaf dat als resultaat.
Daarnaast zou ik je geheugen eens testen met memtest, misschien dat dat wel defect is (of Asus kennende kan het ook nog wel eens incompatible zijn, dat kan vrij nauw komen).

• Malantur
Opstartvirus:
Lijkt me sterk dat 3 harde schijven opeens tegelijk geïnfecteerd raken. Ze zijn ook getest op andere computers en daar werken ze.

Apparaatstuurprogramma's:
Zou het kunnen dat die niet goed ingesteld zijn? Windows is geïnstallerd via een andere computer.

Hardwareproblemen:
"IRQ of een I/O-poortadres" nog nooit van gehoord...
Ik zag net een interessante link:
"Het foutbericht Stop 0x0000007B wordt weergegeven wanneer u de Windows XP-systeemschijf naar een andere computer verplaatst"
http://support.microsoft.com/kb/314082/
Hoewel de parameter hiervan niet klopt;
0x0000007B (0xF741B84C, ...
tegenover
0x0000007B (0xF7AF1528,... wat ik heb.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zondag 04 november 2007 @ 16:10:
Apparaatstuurprogramma's:
Zou het kunnen dat die niet goed ingesteld zijn? Windows is geïnstallerd via een andere computer.
Dat gaat natuurlijk niet werken. Je moet Windows installeren op de pc waarop je het gaat draaien.

• Malantur
Maar die loopt vast op een willekeurig moment tussen na de stuurprogramma's te laden en als ja de harde schijf moet selecteren waarop je je windows wilt op installeren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zondag 04 november 2007 @ 16:16:
Maar die loopt vast op een willekeurig moment tussen na de stuurprogramma's te laden en als ja de harde schijf moet selecteren waarop je je windows wilt op installeren.
Dan lijkt het me makkelijker als je dat probleem oplost. Zoals gezegd, dit kan aan je geheugen liggen, defect geheugen geeft rare fouten namelijk. Dus test het eens met memtest en kijk wat de uitkomst daarvan is.

Neem verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door, op die manier kom je vanzelf het defecte onderdeel of het onderdeel dat incompatible is tegen.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26
Volgens mij is de stop error een "Inaccesable Boot Device" en dat komt waarschijnlijk omdat je IDE en S-ATA door elkaar aan het gooien bent. Ik zou gewoon even bij één computer blijven en Windows opnieuw installeren met de goede S-ATA schijf en drivers.

• Malantur
Die S-ATA schijf was het laatste wat ik geprobeert heb. De problemen waren er ervoor ook al en had toen nog nooit die S-ATA schijf eraan gehangen.

Memtest is bezig, na 10 minuten nog niets.
Hdtune geeft in quick scan geen beschadigde sectors op de IDE schijf. Bij health staat er ok.
Is dit gezond:
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/1273/maxotrab4.png

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Malantur schreef op zondag 04 november 2007 @ 16:53:
Die S-ATA schijf was het laatste wat ik geprobeert heb. De problemen waren er ervoor ook al en had toen nog nooit die S-ATA schijf eraan gehangen.

Memtest is bezig, na 10 minuten nog niets.
memtest moet je toch wel iets langer laten lopen. Een volledige pass houdt ik zelf altijd aan voor geheugen waarvan ik niet weet of het nog wel of niet werkte. Twijfel ik over de werking (zoals in dit geval) dan laat ik de test gewoon een tijd doorlopen, dus minstens een uurtje of 6, maar bij voorkeur langer.
Hdtune geeft in quick scan geen beschadigde sectors op de IDE schijf. Bij health staat er ok.
Tja, dat is de SMART uitlezing, dat zegt lang niet alles. Het zou niet de eerste keer zijn dat health OK bevonden is door SMART en die schijf een dag later compleet dood is.
Is dit gezond:
[afbeelding]
die dip naar 3.3MB/s is raar, dat kan een dooie hdd zijn, maar ook gewoon een rotte kabel oid.

• Malantur
Terw_Dan schreef op zondag 04 november 2007 @ 17:02:
[...]

memtest moet je toch wel iets langer laten lopen. Een volledige pass houdt ik zelf altijd aan voor geheugen waarvan ik niet weet of het nog wel of niet werkte. Twijfel ik over de werking (zoals in dit geval) dan laat ik de test gewoon een tijd doorlopen, dus minstens een uurtje of 6, maar bij voorkeur langer.
Dat was ik wel van plan hoor, maar zoals met Prime95: echt rotte cpu's worden binnen enkele minuten eruit gehaald. Wil je zeker weten dat hij stabiel is moet je hem langer laten draaien.
[...]

die dip naar 3.3MB/s is raar, dat kan een dooie hdd zijn, maar ook gewoon een rotte kabel oid.
Ik ben nog even een niet quick scan aan het doen voor bad sectors, daarna zal ik even de kabel vervangen.
Ik heb de harde schijf gekocht van een tweaker, maar er zit nog garantie op bij Maxtor. Ik moet toch al juist dezelfde harde schijf terugsturen in RMA, zou ik deze ook meesturen dan?

• Malantur
2e hdd test, zelfde kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/2290/maxtorsa9.png
Wat betekend die eerste piek? Windows?

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 04-11-2007 17:43 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen niet in CSL :o. Move naar Processors, Mobo's & Geheugen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Malantur
Ik was niet zeker waar ik het moest plaatsen :)

Anyway, Memtest heeft 2 keer Pass, geen errors :D, 2u 20min bezig

• Malantur
Volgens mij kan ik hieruit aflijden dat het geheugen en harde schijf het niet zijn.
Nog ideeën?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Opstarten, F8 indrukken voordat windows gestart wordt, en dan kiezen voor "last known good configuration", of de nederlandse variant hierop. Dit probleem komt mij erg bekend voor, en heeft me erg veel tijd gekost!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Malantur
Werkt ook niet, volgens mij omdat hij het nog nooit goed heeft gedaan...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Wat zegt het als je start in veilige modus?

Yes, but no.

• Malantur
Hetzelfde

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 09:39
Je kunt een Windows XP installatie wel verplaatsen naar een ander systeem. Je moet dan via apparaatbeheer je IDE controller driver vervangen door Standaard IDE controller. Dan afsluiten en in het nieuwe systeem hangen :)

• Malantur
Ik geraak nooit verder dan het scherm van het merk moederbord. Met wat geluk zie je nog net een halve seconde van het opstartscherm van Windows XP (met het blauwe balkje :)). Voor wat jij bedoelt moet ik in apparaatbeheer zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 05-11-2007 17:46 ]

Pagina: 1