20 jaar, en wat had ik bereikt?
gemakkelijkste vind ik altijd via de telnet console so bear with me:
start -> uitvoeren
telnet <ip.nummer.modem.hier>
Username:Administrator
Password:je wacthwoord voor administrator
je krijgt dan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| ------------------------------------------------------------------------
______ SpeedTouch 5x6
___/_____/\
/ /\ 5.4.0.14
_____/__ / \
_/ /\_____/___ \ Copyright (c) 1999-2005, THOMSON
// / \ /\ \
_______//_______/ \ / _\/______
/ / \ \ / / / /\
__/ / \ \ / / / / _\__
/ / / \_______\/ / / / / /\
/_/______/___________________/ /________/ /___/ \
\ \ \ ___________ \ \ \ \ \ /
\_\ \ / /\ \ \ \ \___\/
\ \/ / \ \ \ \ /
\_____/ / \ \ \________\/
/__________/ \ \ /
\ _____ \ /_____\/
\ / /\ \ /___\/
/____/ \ \ /
\ \ /___\/
\____\/
------------------------------------------------------------------------
{Administrator}=> |
toets in dhcp server pool
je krijgt dan
{Administrator}[dhcp server pool]=>
toets in list
kans is groot dat pool 0 je dhcp pool is.
poolnaam is belangrijk.. ik neem als voorbeeld LAN_private
toets in
config name=LAN_private intf=LocalNetwork primdns=<ip.primary.dns> secdns=<ip.secondary.dns>
als je een unable to configure krijgt. probeer dan eerst alle leases the flushen.
opdracht:
:dhcp server lease flush
die : is belangrijk!! veel succes.. lukt het niet. probeer dan gewoon via de webinterface.
[Home Network] [Interfaces] [LocalNetwork] [Configure]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Ik ga het ff proberen.
Telnet rulez
20 jaar, en wat had ik bereikt?
Eenmaal ingelogt in het modem via telnet, typ in: DNS server route
Met 'list' zie je automatische door speedlinq aangeleverde DNS adressen.
Met de optie 'add' kun je dns adressen toevoegen, door de nieuwe een metric mee te geven van '1' geef je ze een voorkeurdpositie t.o.v. de reeds bestaande dns adressen. Eventueel kun je ook de oude Speedlinq dns-sen wissen na invoer van de nieuwe. Wel even de zaak saven natuurlijk: 'saveall' op de commandline.
Voor een nadere uitleg over de telnet interface en commando's kun je genoeg vinden op internet via Google.
tis hoe je het aanpakt. je laat de modem naar die DNS'en querien. of je wijzigt de DHCP scope zodat de je PC rechtstreek die DNS'en querien.Edgarz schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:03:
Volgens mij bedoeld hij iets anders en wil hij OpenDNS of een andere DNS (bv XS4ALL) invoeren. Hiervoor moet je ergens anders zijn via telnet:
Eenmaal ingelogt in het modem via telnet, typ in: DNS server route
Met 'list' zie je automatische door speedlinq aangeleverde DNS adressen.
Met de optie 'add' kun je dns adressen toevoegen, door de nieuwe een metric mee te geven van '1' geef je ze een voorkeurdpositie t.o.v. de reeds bestaande dns adressen. Eventueel kun je ook de oude Speedlinq dns-sen wissen na invoer van de nieuwe. Wel even de zaak saven natuurlijk: 'saveall' op de commandline.
Voor een nadere uitleg over de telnet interface en commando's kun je genoeg vinden op internet via Google.
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Ik heb jouw methode gevolgd, alleen het werkt bij mij niet.
Ik heb de DNS servers van XS4ALL ingesteld, in windows zie ik ook die twee DNS adressen staan, maar bij een DNS storing van Speedlinq, lijkt hij de XS4ALL adressen niet te gebruiken.
Weet je een misschien de reden, of een oplossing?
Groeten, Martin
[ Voor 19% gewijzigd door mcdesign op 19-11-2007 17:34 ]
Maar gaat dat geen problemen geven dan? Ik kan me zomaar voorstellen dat interne hostnames dan niet meer resolven bijvoorbeeld...nIghtorius schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:55:
[...]
of je wijzigt de DHCP scope zodat de je PC rechtstreek die DNS'en querien.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Mijn methode gebruikenmcdesign schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:30:
@ nighttorius:
Ik heb jouw methode gevolgd, alleen het werkt bij mij niet.
Ik heb de DNS servers van XS4ALL ingesteld, in windows zie ik ook die twee DNS adressen staan, maar bij een DNS storing van Speedlinq, lijkt hij de XS4ALL adressen niet te gebruiken.
Weet je een misschien de reden, of een oplossing?
Groeten, Martin
[ Voor 12% gewijzigd door Edgarz op 19-11-2007 20:29 ]