Laptop met 300 Gb op 4200 rmp, te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11-2025
Zoals de titel het al zegt, is een 300 Gb hardeschijf op 4200 rmp te doen? Deze zit namelijk in een laptop die ik aan zou willen schaffen. Kortom mijn vraag is, is dit ontzettend langzaam om mee te werken of valt het allemaal wel mee? (wat betreft films, games en het opstarten van programma's)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat hangt van zoveel andere omstandigheden af. OS, processor, sATA of pATA, geheugen, software, etc etc.

Zoek gewoon een review van de laptop waar ze ook benchmarks hebben gedaan, dan weet je het :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

4200rpm is aan de trage kant, zeker als je wilt gaan gamen enzo. Voor office werk voldoet zo'n ding prima. Daarbij zijn er prima snellere schijven te vinden zijn die nog groter zijn ook (80 en 100GB disks zijn er zat in 5400rpm en 7200rpm).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

4200 rpm is te doen. Het is inderdaad iets trager dan de huidige generatie schijven van 7200 rpm of 10.000 rpm.

Je moet gewoon kijken naar het merk en type schijf, en daar de specs van zoeken. En films.. makkelijk uit te rekenen. Hoe lang duurt die film, deel dat door de aantal gb's dat die film is, dan weet je hoeveel data dat ding moet kunnen doorvoeren. Beetje eigen inzet en research kan geen kwaad hier ;)

Ey!! Macarena \o/

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-02 23:51
Ik weet niet precies wat je er mee wilt doen, want dat vermeld je niet, maar ik denk dat een 80GB of 120GB 7.2k RPM schijf beter is dan een 300GB schijf van 4.2k RPM, het is gewoon sneller, en meestal gebruik je een laptop toch niet als data/downloadbak.

Overigens is 300Gb denk ik wel erg weinig, 300/8=37,5GB ;)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou gewoon lekker een kleine maar snelle hd in de laptop doen en voor opslag gewoon een externe hd. Waarschijnlijk heb je meer aan de snelheid dan de extra opslag.
4200 reageert gewoon trager, windows laden duurt langer. Films (divx e.d.) zal wel meevallen die hebben niet zoveel nodig.

Verwijderd

Om welke schijf gaat het precies? Alleen het toerental zegt zeker niet alles over de performance.

• apekoek
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:18:
Om welke schijf gaat het precies? Alleen het toerental zegt zeker niet alles over de performance.
Het gaat om deze laptop http://www.ciao-shopping...._2_2_GHz_15_4_TFT__849118

en over de schijf staat het volgende
Controller voor opslag
Type: Serial ATA

Seriële ATA-interface: Serial ATA-150

Opslag
Harde schijf: 300 GB - Serial ATA-150 - 4200 tpm
Niet echt veel info dus.

Maar is dit goed te doen qua snelheid wat betreft gamen en inladen van windows?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

apekoek schreef op zondag 04 november 2007 @ 22:10:
[...]
Het gaat om deze laptop http://www.ciao-shopping...._2_2_GHz_15_4_TFT__849118

en over de schijf staat het volgende

[...]
Niet echt veel info dus.

Maar is dit goed te doen qua snelheid wat betreft gamen en inladen van windows?
Dat hangt ervanaf hoe ongeduldig je bent ;) . Maar voor dat geld zou ik een goedkoper model nemen met vergelijkbare specs en ~100 gb 5400/7200 rpm disk en dan een externe harde schijf kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• apekoek
gambieter schreef op zondag 04 november 2007 @ 22:15:
[...]

Dat hangt ervanaf hoe ongeduldig je bent ;) . Maar voor dat geld zou ik een goedkoper model nemen met vergelijkbare specs en ~100 gb 5400/7200 rpm disk en dan een externe harde schijf kopen.
nah, het sony vaio design vind ik gewoon erg mooi, bovendien zit er een blueray brander in waar ik wel oren naar heb.
Pagina: 1