Lightroom library XP > OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hi,

Pas ben ik overgestapt van XP naar OS X, en een belangrijk onderdeel is de fotocollectie.

Nu is de iMac via het netwerk de 5.000 foto's naar z'n eigen harde schijf aan het kopieren.
Maar ik wil eigenlijk de library in Lightroom (1.1) weer zoals op de XP PC. Dus dat hij van alle RAW files de wijzigingen overneemt van die PC.

Is dit mogelijk, of moet ik gewoon de originele RAW's (die hij nu kopieert) importeren en alle bewerkingen laten voor wat ze waren.

Maurits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Volgens mij als je xmp files aanzet in Lightroom moet ie de bewerkingen dan ook op OS X zien als je alles importeert.

Misschien is een andere optie dat je "Export as Collection" doet in XP en dan op OS X importeert?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Je kunt toch vast wel de Lightroom library file gewoon weer gebruiken onder OSX? Je loopt een klein risico dat je moet aangeven waar de fotobestanden nieuw staan (afhankelijk van je manier van importeren kan dat oplopen naar een paar keer klikken per folder, maar ja, dat is dan een uurtje werk), maar het lijkt me toch dat Lightroom z'n library file van een ander platform wel kan implementeren?

Lijkt me iig een stuk directer dan XMP files ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dannr op 04-11-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:43

Zoefff

❤ 

Zoals Dannr zegt, volgens mij kan je gewoon de library kopieren. Windows slaat deze afaik op in "Mijn afbeeldingen -> Lightroom -> Lightroom Catalog.lrcat". Onder OS X staat deze in "/users/accountname/Pictures/Lightroom". Kopieer de database van windows naar OS X en voila. Het kan zijn dat de naam iets anders is, dan zal LR je vragen welke library je wilt gebruiken en kan je deze met het handje selecteren. En zoals Dannr al zegt, waarschijnlijk zullen al je picture folders 'missing' zijn, maar die kan je eenvoudig met het handje weer lokaliseren. Dat is in ieder geval een stuk minder werk dan handmatig alle bewerkingen overzetten of XMP files maken :)

Needless to say, maak van tevoren natuurlijk wel een backup van je lightroom database.

[ Voor 7% gewijzigd door Zoefff op 12-11-2007 14:09 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Ah, goed dat ik hier nog even kijk ;)

Bedankt, ik was inderdaad al op zoek naar die Catalog file, en heb ook al voor al mn RAW's de XMP files aangemaakt (duurde lang zeg, met mn 512 MB werkgeheugen en volle schijf :')).

Zoefff en Dannr, ik zal het eerst op jouw manier proberen. Met die file (is geloof ik maar 40 MB) en als dat niet lukt dan doe ik het met de XMP files.

tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Done, inderdaad met de catalog file.

Alle folder moest ik wel even opnieuw locaten (10 stuks ofzo) en toen werkte alles
(1e x liep de iMac opeens héél langzaam, maar toen had ik 'Create XMP files' aangevinkt, dus die ging hij 'even' allemaal aanmaken)

Opgelost dus. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

De traagheid zal ook ontstaan zijn omdat 'ie alle 1:1 previews natuurlijk weer opnieuw moest aanmaken. Maar verder mooi dat het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt tegenwoordig ook (een gedeelte van) je catalog los exporteren. Daar stopt hij dan een lrcat bij en de RAW's zodat alles bewaard blijft. Ik denk echter dat het sneller is om de lrcat + raws over te zetten en dan locate te doen :)

Ik heb zelf overigens ook altijd de XMP-files aanstaan. Hou er wel rekening mee dat zaken als volgorde binnen map, collecties en stacks alleen in de DB zitten en niet in de XMP's. De DB is dus hoe dan ook altijd belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Mmmh, ben ook net geswitched naar Mac met LR.
Wat is nu het beste om vanaf nu te doen ? Ik heb eigenlijk gewoon meteen een map met mijn fotoreeks in dus :

/datum -naam/fotos

maar bij een move van foto's moet ik dus elke map afgaan om deze te locaten.
Als ik nu :

EOS 30D/jaar/datum-naam/foto's

zou willen, is dit dan handiger om later over te zetten ? (enkel EOS30D zoeken) en hoe moeilijk is het om deze verandering nu door te voeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het hangt er vanaf in welke volgorde je het doet. Als je de mappen eerst kopieert naar je Mac en op de default plek, 'Pictures', neerzet en vervolgens Lightroom start heb je grote kans dat alle mappen direct gevonden worden. Is dat niet zo dan zal je ze voor zover ik weet toch zelf moeten locaten. Misschien dat je ergens een tooltje kan vinden waarmee je het geautomatiseerd kan doen; voor zover ik weet is het een open database dus theoretisch zou het moeten kunnen.

Nadat alle foto's in je library zitten is Lightroom op de Mac redelijk slim. Je kan in ieder geval mapnamen aanpassen zonder dat LR daar stress van heeft. Misschien kan je de mappen zelfs verplaatsen naar een andere locatie, maar dat weet ik niet helemaal zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan denk ik wel in dit topic ook al valt het niet helemaal 100% onder de titel. Ik heb mijn LR cat en foto's van een windows pc naar een mac gezet. Eigenlijk werkte het direct alleen de presets, copyright data (volgens mij de meta) lijken ik niet meer te hebben. Nu dacht ik me te herinneren dat ik deze bestanden onder windows ergens in de LR dir stonden. Weet iemand of ik deze bestanden gewoon op de Mac kan gebruiken (ik denk van wel) en zo ja waar ik zo moet parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek even in je gebruikersprofieldir op Windows naar presets, kopieer alles en gooi het op de juiste plaats op de mac. Draaien maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:58:
Zoek even in je gebruikersprofieldir op Windows naar presets, kopieer alles en gooi het op de juiste plaats op de mac. Draaien maar :)
Die windows dingen ga ik ook wel vinden want daar heb ik al meer mee lopen stoeien, maar die juiste plaats op de Mac kon ik niet vinden ;) (ben ook niet heel bekend met de mac dus daar zal et wel aan liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[google=mac lightroom presets location]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx, dat was idd wat ik nodig had. Dat ik daar dan weer overheen heb gekeken. Wijze les nooit zoeken te laat op de avond ;)
Pagina: 1