nieuwe pc = waziger beeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 00:38
hay

Ik heb een nieuwe pc, Alleen nu is het beeld een stuk waziger dan op mijn oude pc.

- Ik gebruik de 107T5 monitor(philips)
- Sapphire 512MB ATI 2600Pro PCI-e
- windows vista
- drivers geinstalleerd

Zet ik de monitor op de oude pc met zelfde resolutie en refreshrate is het prima, dus de monitor is niet stuk.

Kan het in de D-sub converter zitten of zit er ergens een instelling fout?

alvast bedankt

groetjes

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je de instellingen van de monitor en de videokaart al nagelopen? Bijvoorbeeld refreshrate.

LinkedIn WoT Cash Converter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kwaliteit van het beeld via Dsub ligt heel erg aan de filters die gebruikt worden. Ik kan me goed voorstellen dat de kwaliteit van de filters op hedendaagse kaarten stukken minder zijn, immers, bijna niemand gebruikt dsub meer, gezien vrijwel iedere nieuwe TFT DVI heeft. Heb je de mogelijkheid om de monitor op DVI aan te sluiten, dan zou je een stuk beter beeld moeten hebben.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
probeer is naar ati catalyst control center te gaan (rechtermuisklik op bureaublad)

dan naar Color aan de linkerkant, dan naaar beneden scrollen, en bij "Microsoft MCE black and white levels" een balletje zetten. klik op OK

misschien dat dit helpt?

• gastje13
Ja de instellingen zijn goed. 1280*960 60hz.
Het is een crt dus helaas geen dvi

Er zitten geen analoge onderdelen meer op de videokaart, enkel een dvi - to d-sub converter.
Kan het kloppen dat de meegeleverde dsub converter slecht van kwaliteit is? (zoals ze bij digitale decoders slechte scartkabels meeleveren?)

Verder kan ik het ati control centrum(driver) eens uitzetten, maar ben bang dat ik dan helemaal geen beeld meer heb

edit:
@edgarf 28 ik ga het eens proberen!

[ Voor 4% gewijzigd door gastje13 op 04-11-2007 13:15 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

de dvi converter is enkel een kabelverbinding en er zit geen electronica in, die zit op de kaart zelf.

Als het een tft zou zijn kon je hem nog uitlijnen met het "auto" knopje, maar dat helpt niet veel bij een CRT.

Is die 60Hz niet wat weinig?

• gastje13
edgarf28 schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:12:
probeer is naar ati catalyst control center te gaan (rechtermuisklik op bureaublad)

dan naar Color aan de linkerkant, dan naaar beneden scrollen, en bij "Microsoft MCE black and white levels" een balletje zetten. klik op OK

misschien dat dit helpt?
Nee dit helpt helaas niet, kan me wel herrinneren dat bij het installeren van windows het beeld wel scherp was.

Lijkt net alsof de overgang van zwart naar wit niet netjes gemaakt wordt heb ik zo het idee.
Tja, 70 hz op lagere resolutie maakt het alleen maar waziger, de monitor heeft altijd zonder problemen of op 60hz max gedraait of iets lager op een hogere resolutie.

Kan ik zonder problemen het ati control center even af zetten?

edit: als ik lightframe van de monitor aanzet worden zwarte letters behoorlijk blauwig, dus iets in de kleurcodering?(oude pc doet het wel goed met lightframe)

[ Voor 25% gewijzigd door gastje13 op 04-11-2007 13:23 ]

• gastje13
Terw_Dan schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:10:
De kwaliteit van het beeld via Dsub ligt heel erg aan de filters die gebruikt worden. Ik kan me goed voorstellen dat de kwaliteit van de filters op hedendaagse kaarten stukken minder zijn, immers, bijna niemand gebruikt dsub meer, gezien vrijwel iedere nieuwe TFT DVI heeft. Heb je de mogelijkheid om de monitor op DVI aan te sluiten, dan zou je een stuk beter beeld moeten hebben.
Gezien er geheel geen dsub uitgangen meer opzitten, wordt er een dvi to dsub converter gebruikt, zitten daar die filters in of zie ik het verkeerd?

edit: net een simpele game gespeeld(640*480) die wertke naar mijn idee wel goed, zet ik het bureaublad op die resolutie is het een grote wazige shit, net alsof de gehele convergentie en zwart-wit overgang in de soep ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door gastje13 op 04-11-2007 13:30 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk ClearType aan staan? En waarom gebruik je maar 60Hz op die CRT? Kan ie niet hoger?

[ Voor 41% gewijzigd door Room42 op 04-11-2007 13:34 ]

Koop al mijn ads!

• gastje13
Het is of een lagere resolutie op hoge hertz of hoge resolutie op 60hz :(
Maar ja, zo gevoelig voor flikkeringen ben ik niet. Ik kijk nog naar crt omdat ik alle resoluties wil gebruiken zonder gedoe, en een goede kleurweergave wil.

Ik zal eens kijken naar cleartype

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoek dan een betere CRT ;) Die kosten toch geen drol meer, zeker 2e hands.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 04-11-2007 13:44 ]

Koop al mijn ads!

• gastje13
Room42 schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:33:
Heb je niet per ongeluk ClearType aan staan? En waarom gebruik je maar 60Hz op die CRT? Kan ie niet hoger?
Het heeft geholpen super bedankt! ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gastje13 schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:27:
[...]

Gezien er geheel geen dsub uitgangen meer opzitten, wordt er een dvi to dsub converter gebruikt, zitten daar die filters in of zie ik het verkeerd?
Nee, daarin zit echt geen electronica. De filters zitten op de kaart. dat er geen dsbu meer op de kaart zit wil niet zeggen dat er geen analoge signalen meer worden doorgegeven. Die zitten gewoon in je DVIconnector.

• gastje13
Enigste wat ik nu nog heb, is dat de letters in de taakbalk enzo wazig zijn(bij msn, internet teksten en alles niet meer). Als ik de classic windows look die is dat weg, maar in de vista look niet, is daar ook een oplossing voor?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

gastje13 schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:46:
[...]

Het heeft geholpen super bedankt! ;)
Goh, stond al in de eerste post op je vraag pas aangegeven...

LinkedIn WoT Cash Converter

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 15:00
gastje13 schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:10:
Enigste wat ik nu nog heb, is dat de letters in de taakbalk enzo wazig zijn(bij msn, internet teksten en alles niet meer). Als ik de classic windows look die is dat weg, maar in de vista look niet, is daar ook een oplossing voor?
Doordat je Dsub gebruikt gaat de kwaliteid naar beneden. Hierdoor kan je scherm er minder scherp er uit gaan zien. De meeste kaarten die gemaakt worden ondersteunen niet of erg beperkt DSUB.

Oplossing zou een andere monitor kunnen zijn. CRT wil ik afraden. En dat gemekker over kleur echtheid en resolutie wordt nu ook wel een beetje achterhaald. de techniek in LCD schiet omhoog.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

PcDealer schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:50:
[...]

Goh, stond al in de eerste post op je vraag pas aangegeven...
ik vermoed dat het om cleartype ging, aangezien in de startpost al stond dat de refresh hetzelfde is

Iperf

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even voor de duidelijkheid DVI is niet volledig het is DVI-I dat is een aansluiting die heeft zowel digitaal als anneloog. DVI-I is gewoon een digitaal signaal en een analoge signaal (net als D-sub aansluiting.)

Hier een schema.
Afbeeldingslocatie: http://forums.techguy.org/attachments/102657d1176050507/dvicon.gif

• gastje13
To_Tall schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:56:
[...]

Doordat je Dsub gebruikt gaat de kwaliteid naar beneden. Hierdoor kan je scherm er minder scherp er uit gaan zien. De meeste kaarten die gemaakt worden ondersteunen niet of erg beperkt DSUB.
Nej, want alle teksten zijn nu vlijmscherp(waar ook in beekd), enkel de taakbald, en menuutjes van vista niet.(en die zijn nog groter ook). En met de classic look is het oke

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Probeer er eens een screenshot van te maken!
Als dat lukt en wij zien het ook, is het waarschijnlijk een softwarematige instelling.
Als het een hardware-afwijking is, zal het niet in een screenshot vast te leggen zijn, en zien wij geen afwijkingen.
:)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• gastje13
yep het is vast te leggen in een screentje
http://img209.imageshack.us/img209/5360/wazigpk2.png

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. cleartype uitzetten zou ik zeggen

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 05-11-2007 20:53 ]

Iperf

• nIghtorius
  • Laatst online: 08-07 18:54

nIghtorius

Poef!

Niks wazigs aan. zowel de eerste als de tweede classic look. Kans is groot dat je een Shadowmasker CRT hebt en dan ziet cleartype er gruwelijk uit. (misschien is dat het wazige wat jij ziet).

google eens naar Cleartype Tuner:

http://www.microsoft.com/...cleartype/tuner/tune.aspx

probeer je cleartype te optimaliseren. je hebt vista en cleartype zal niet uitgaan tenzij je classic kiest.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• gastje13
dan maar classic, en misschien later misschien een andere achtergrond downloaden ofzo. Ik ga echt geen nieuwe monitor kopen omdat hun met hun niet volledig uitzetbare cleartype komen

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan ook aan AERO liggen he. Aero boost contrast/kleuren, kan zijn dat dat het waziger maakt voor je CRT scherm. En zoiezo staat ClearType standaard aan in Vista ja, dus die moet je dan even uitzetten.

Home Assistant Configuratie V&A

• gastje13
oké,cleartype staat nu uit, en vista in classic look. Heb nu flijmscherp beeld. Ik denk dat ik het zo even laat, verdere suggesties altijd welkom
Pagina: 1