Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Situatie: na drie maal 0-uren door naar vast contract?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 15:04
Ik kom even bij jullie met een situatie. Mijn vriendin werkt sinds haar stage bij een grote zorg organisatie in Friesland. Gedurende deze stage heeft ze een normale arbeidsovereenkomst gekregen voor de stage vergoeding. Direct daarna kon ze op dezelfde locatie (tevens zelfde werkgever) ook haar afstuderen doen. Hiervoor is wederom een contract opgesteld.

Na haar afstuderen heeft ze in de vakantie van dit jaar een 6 maanden contract gekregen, in principe 0-uren, maar ze werkt over in ieder geval 4 van de 6 maanden full-time (in 1 maand zijn we 2 weken op vakantie gegaan, en we moeten nog een volledige maand na november).

Volgens mij heeft ze daarmee niet alleen recht op een contract voor een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden, maar tevens op een contract voor onbepaalde tijd aangezien haar werkgever voor de 3e achtereenvolgende keer een contract voor bepaalde tijd met haar is aangegaan. Ze ziet mensen om haar heen (nieuwe stagiaires bijvoorbeeld) ook nieuwe contracten krijgen, terwijl ze al vaker heeft aangegeven graag te willen blijven.

Natuurlijk kan haar werkgever gewoon een maand voor het einde van het contract aangeven dat ze niet gaan verlengen, maar ik heb het idee dat ze daar hun administratie gewoon niet voor elkaar hebben, mede doordat ze tot twee maanden moest wachten voordat haar eerste loon werd overgemaakt! Wat kan ze het beste doen in haar situatie?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RSP schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:07:
Ik kom even bij jullie met een situatie. Mijn vriendin werkt sinds haar stage bij een grote zorg organisatie in Friesland. Gedurende deze stage heeft ze een normale arbeidsovereenkomst gekregen voor de stage vergoeding. Direct daarna kon ze op dezelfde locatie (tevens zelfde werkgever) ook haar afstuderen doen. Hiervoor is wederom een contract opgesteld.
Het is maar de vraag of stagecontracten meetellen; ik vermoed van niet.

Maar eh, denk je nou echt dat dit zal werken? Het zal hoogstens betekenen dat ze de contracten voor komende stagiaires gaan veranderen, en daarmee zal je vriendin zich niet geliefd maken.

Wat ze het beste kan doen is gaan solliciteren op banen, en niet proberen allerlei gaten in regeltjes te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 04-11-2007 13:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij heeft ze daarmee niet alleen recht op een contract voor een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden,
klopt
maar tevens op een contract voor onbepaalde tijd aangezien haar werkgever voor de 3e achtereenvolgende keer een contract voor bepaalde tijd met haar is aangegaan.
Klopt ook.
Natuurlijk kan haar werkgever gewoon een maand voor het einde van het contract aangeven dat ze niet gaan verlengen, [...]
Of een dag van tevoren.

Oeps! Stagecontracten. Weet ik niet of de regels hetzelfde zijn zoals ^ zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 04-11-2007 13:12 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 19:04
Natuurlijk kan haar werkgever gewoon een maand voor het einde van het contract aangeven dat ze niet gaan verlengen, maar ik heb het idee dat ze daar hun administratie gewoon niet voor elkaar hebben, mede doordat ze tot twee maanden moest wachten voordat haar eerste loon werd overgemaakt! Wat kan ze het beste doen in haar situatie?
Dat is heel normaal bij een zorginstelling. Op het moment dat ze nu zou stoppen dan krijgt ze ook nog een extra maand betaald.

Verwijderd

Antwoord op vraag de vraag met betrekking tot de gemiddelde werkduur: Dat is juist, met dien verstande dat je geen recht krijgt op een contract voor een vast aantal uren, maar dat het vermoeden ontstaat dat de omvang van het arbeids contract gelijk is aan het gemiddeld aantal gewerkte uren in de drie vooraf gaande maanden.

Met betrekking tot de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd moet ik je denk ik teleurstellen. Hoewel je een overeenkomst sluit voor je stageperiode valt dit niet onder de arbeidsovereenkomst als in 7:610 bw; het leerelement zal centraal hebben gestaan i.t.t. het arbeidselement. Deze overeenkomst dien je dan in princiepe ook niet mee te tellen voor de reeks uit 7:668a.
Hetzelfde verhaal gaat in princiepe op voor het afstuderen. E.e.a. hangt hier natuurlijk af van hoe dat ingevuld is (stel er is 4 dagen arbeid verricht en er mocht 1 dag gebruikt worden voor eigen studie dan kan het weer wel onder 7:610 vallen).

Zo ver staat je teller dus op 0. Dan komt het contract voor bepaalde tijd. Dat telt wel mee, maar zal in princiepe haar eerste échte arbeidscontract zijn geweest.

Daarnaast zou zelfs als je de eerste twee contracten mee zou tellen je vriendin nog geen recht hebben op een contract voor onbepaalde tijd. Ten eerste dien je er op te letten dat er geen tussenpozen van meer dan 3 maanden zijn geweest tussen de contracten (die lijken er overigens niet te zijn), maar belangrijker is dat het recht op een contract voor onbepaalde tijd pas ontstaat wanneer de werkgever en werknemer een vierde contract voor bepaalde tijd afsluiten (dit laatste contract wordt dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 13:50 ]

• RSP
@gambieter:
Het is ook niet een kwestie van sneaky willen doen. Ze kan prima overweg met haar werkgever en ze weten ook dat ze graag wil blijven werken. Uit de reactie van DamadmOO begrijp ik dat 't meer regel dan uitzondering is dat je een maand op je loon moet wachten, Ik weet niet waar het vandaan komt maar bij mij gaan gelijk belletjes rinkelen van een traag en ongeorganiseerd systeem!

@PcDealer:
Dat is wel even de moeite van het uitzoeken waard ja. Ik ga d'r even naar op zoek.

Ik heb het idee dat haar werkgever veel te gemakkelijk met deze zaken lijkt om te gaan. Voor onze persoonlijke situatie zou het een stuk fijner zijn om de zekerheid van een vast contract te hebben. Maar de beste aanpak lijkt me een goed gesprek met haar leidinggevende aan te gaan om boven tafel te krijgen wat de mogelijkheden zijn. Het zoeken van mazen in het net is natuurlijk niet de meest vriendelijke optie, maar geef toe; hoe vriendelijk is een werkgever die je een week voor het einde van je contract vertelt dat je niet mag blijven? Je moet op alles voorbereid zijn naar mijn mening.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ehm. ik ben geen jurist, maar is dat van dat vierde contract dat van rechtswege een OT contract wordt niet uit de "flexwet" tijd? Ik heb dat destijds gehad. 3x 6 maanden en daarna een OT.

Voor zover ik het weet, kan een contract nu maximaal 12 maal verlengd worden gedurende maximaal 3 of 3,5 jaar. Zal het even moeten nazoeken wel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:33:
Ehm. ik ben geen jurist, maar is dat van dat vierde contract dat van rechtswege een OT contract wordt niet uit de "flexwet" tijd? Ik heb dat destijds gehad. 3x 6 maanden en daarna een OT.

Voor zover ik het weet, kan een contract nu maximaal 12 maal verlengd worden gedurende maximaal 3 of 3,5 jaar. Zal het even moeten nazoeken wel.
Dat klopt niet.. die 3 jaar bestaat inderdaad ook, maar het kan via allebei de wegen (art. 7:668a lid 1 resp. lid 2)

• RSP
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:28:
Met betrekking tot de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd moet ik je denk ik teleurstellen. Hoewel je een overeenkomst sluit voor je stageperiode valt dit niet onder de arbeidsovereenkomst als in 7:610 bw; het leerelement zal centraal hebben gestaan i.t.t. het arbeidselement. Deze overeenkomst dien je dan in princiepe ook niet mee te tellen voor de reeks van 3.
Hetzelfde verhaal gaat in princiepe op voor het afstuderen. E.e.a. hangt hier natuurlijk af van hoe dat ingevuld is (stel er is 4 dagen arbeid verricht en er mocht 1 dag gebruikt worden voor eigen studie dan kan het weer wel onder 7:610 vallen).
Erg duidelijk, thanks :) Voor de goede orde, het was een normaal HBO stage en afstudeer traject waar dus studie volledig centraal heeft gestaan (ondanks dat je 40 uur per week aan het werk bent, maar dat terzijde). Haar contract was daarom inderdaad een stagevergoeding en geen arbeidsvergoeding.
Zo ver staat je teller dus op 0. Dan komt het contract voor bepaalde tijd. Dat telt wel mee, maar zal in princiepe haar eerste échte arbeidscontract zijn geweest.

Daarnaast zou zelfs als je de eerste twee contracten mee zou tellen je vriendin nog geen recht hebben op een contract voor onbepaalde tijd. Ten eerste dien je er op te letten dat er geen tussenpozen van meer dan 3 maanden zijn geweest tussen de contracten (die lijken er overigens niet te zijn), maar belangrijker is dat het recht op een contract voor bepaalde tijd pas ontstaat wanneer de werkgever en werknemer een vierde contract voor bepaalde tijd afsluiten (dit laatste contract wordt dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd).
De contracten tot nu toe zijn allemaal opeenvolgend geweest. Ook dit verhaal weer erg helder :) Mijn informatie was in ieder geval juist met betrekking tot het moment waarop een contract wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.

edit;
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:35:Dat klopt niet.. die 3 jaar bestaat inderdaad ook, maar het kan via allebei de wegen (art. 7:668a lid 1 resp. lid 2)
Uit interesse hoor, heb je een goede online documentatie of een rij mooie boeken in de kast? Het gereed hebben van deze informatie zou mij een hoop "kleine" vraagjes besparen, niet alleen op het gebied van contract recht overigens ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RSP op 04-11-2007 13:40 ]

Verwijderd

ik heb een rij boeken in de kast :p

maar online kan je ook e.e.a uitzoeken. Ik geloof dat een site als http://www.arbeidsrechter.nl/ wel een redelijk kloppend verhaal neer zet op het gebied van arbeidsrecht.
via http://www.wetboek-online.nl kun je het BW makkelijk doorspitten (hoewel de vraag vaak is hoe veel je daar aan hebt als je niet weet waar je moet zoeken en hoe je het moet interperteren).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 13:45 ]

• RSP
Allen bedankt voor de informatie. Ik weet genoeg :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
@RSP als ze toch op goede voet staat met de werkgever, waarom vraagt ze hier niet direct om? Met een klein excuus bv richting een hypotheek voor haar huis ofzow zijn werkgevers vaak heel schappelijk zeker als ze het goed met elkaar kunnen vinden.

Btw Mocking kom nog eens in #exilition lamme tak :P

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Bel het CWI afd. Juridische zaken. Krijge je direct het juiste antwoord.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

stagecontracten zijn geen contracten in de zin van een normaal arbeidscontract, althans, normaal niet, aangezien leren centraal staat en niet de arbeid (je zal ook zien dat er niet over loon gesproken wordt, maar over stagevergoeding).

edit: hmm rijkelijk laat, mockingbird heeft duidelijk ook kluwers en ik schat die gele arbeidsrechtboeken waarvan de naam me ff is ontschoten in zijn kast staan :P

[ Voor 26% gewijzigd door kamstra op 05-11-2007 10:56 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1