Toon posts:

Spannings schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen kent die stekkerdozen met die rode verlichte schakelaar erin.
Veel gebruikt bij PC opstellingen om standby stroomverbruik en/of brandgevaar te voorkomen
Mijn vraag is of iemand weet of deze beide of slechts 1 pool onderbreekt
Ik heb één doos open gehaald en zie wel dat beide polen de schakelaar in gaan, maar of ze ook echt onderbroken worden?

Ik heb zelf een andere externe schakelaar tussen een stekkerdoos gezet( hier is PC en alle randapparatuur, Tv en versterker op aangesloten)
Deze onderbreekt echter maar 1 pool. Mijn vraag is of het naar jullie idee noodzakelijk is beide te onderbreken, ik doel vnl dan op evt brandgevaar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er 1 onderbreekt dan heb je toch geen stroomkring meer? Ik zie niet in hoe dat meer brandgevaar kan opleveren als dat je ze beide zou onderbreken.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:57

WouterG

Dit is geen ondertitel

Brandgevaar zal niet veel groter zijn, je hebt inderdaad geen stroomkring meer. Voor de knutselaars is het wel oppassen dat er nog spanning aanwezig is in het apparaat waar de schakelaar voor zit als deze uit staat. Zo knipte ik eens een driepolige kabel door achter een enkelpolige schakelaar, kniptang kapot 8)7

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Je kan ook even een multimeter pakken en het gewoon even namenten. (wel stekker uit stopcontact uiteraard)

Nu met WP, PV, EV en PC