welke raid controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik ben helemaal nieuw tot raid, en nou wil ik 2x 36GB raptor in raid0 zetten.
en daar later 2x 500GB in raid 0 bijhangen.
ik moet dus een controller kaart hebben met 4x S-ATA aansluiting.
het probleem is dat ik geen pci-e slot meer over heb op mijn mobo.
ik heb nog 2x pci en 1x pci-e (1x) over.
is er een mogelijkheid om dit zo aan te sluiten?

ik heb een gigabyte p965-s3 (rev1.0 :( )

ook heb ik in de FAQ rondgeneuzeld, maar deze schijnt nogal verouderd te zijn, en het vooral over IDE te hebben.
nou kan ik wel 2x een 2kanaals raid controller erin gooien (toch?) maar het liefst zou ik het op 1 raid controller aansluiten, aangezien ik 1 pci slot open wil houden voor een physics kaart in de toekomst.

zou dit ding werken? http://tweakers.net/price...4mb-pci32-66-retail).html
ik zie namelijk wat staan over ondersteunde besturingssystemen. maar mijn idee met de 2 raptors in raid0 was een triple boot disk met daarop XP, Vista en Linux.
is dit een erg dom plan? of zijn er mensen die dit succesvol aan de praat hebben gekregen. (of iets dergelijks?)

[ Voor 22% gewijzigd door Rangourthaman op 04-11-2007 12:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rangourthaman schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:17:

ik heb een gigabyte p965-s3 (rev1.0 :( )
1 tip, gebruik NIET die onboard Jmicron kneut, RAID is trager dan singledisk in de meeste gevallen.
ook heb ik in de FAQ rondgeneuzeld, maar deze schijnt nogal verouderd te zijn, en het vooral over IDE te hebben.
Hoezo is dat dan verouderd? Jij werkt nu immers ook met IDE disks.
nou kan ik wel 2x een 2kanaals raid controller erin gooien (toch?) maar het liefst zou ik het op 1 raid controller aansluiten, aangezien ik 1 pci slot open wil houden voor een physics kaart in de toekomst.

Zo'n fasttrakje gaat op zich wel werken, maar het hangt aan je PCIbus, iets dat je niet wilt. Je PCIbus is echt de beperkende factor die je met 2 raptors al voltrekt. Je trekt max 133MB/s (theoretisch) en 2 raptors halen dat ook al wel, zeker als je bedenkt dat je die 133MB/s deelt met alle andere apparaten op je PCIbus en dat je in de praktijk nooit de volle 133MB/s gaat halen.

Mijn tip is dus om een PCIe kaartje te pakken, wel iets duurder, maar dat is veel sneller en zeker als je er 4 disks aan hebt hangen veel interessanter.

Ik heb zelf zo'n Promise ding in mijn systeem hangen (met een P965-DS3P mobo) omdat ik S-ATA poorten tekort kom, m'n mobo heeft er maar 8, waarvan 2 op de Jmicron die ik liever niet gebruik en heb 10 apparaten. Aan de Promise hangen bij mij 2 500GB diskjes die ik gebruik voor opslag van grotere files en ik niet echt flinke snelheid nodig heb en verder voor een eS-ATA aansluiting. Maar dat ding is dus wel langzamer als de RAIDcontroller die in mijn geval onboard zit, maar ook langzamer als een PCIe ding.

• Rangourthaman
hmmm, tja, het probleem is dat ik liever niet een heel nieuw mobo koop alleen maar voor de raid.
dus volgens jou zou het snelste op dit moment zijn, de 2 disks gewoon als single gebruiken?
tenzij ik dus een ander mobo koop, en een goeie pci-e raidcontroller.

edit:

volgens mij heb ik jou verkeerd begrepen van dat pci-e :) bedoel je meer zoiets?
http://www.nowthatsit.nl/...OT3sJSRw48CFQTolAoduG8hQw
en dan deze: Digitus DC-30103

edit2:

er is ook een 4 kanaals versie.
maar dit gaat dan over de pci-e bus, is daar nog genoeg ruimte over? er hangt namelijk ook een 2900xt aan de pci-e

[ Voor 43% gewijzigd door Rangourthaman op 04-11-2007 13:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rangourthaman schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:53:
hmmm, tja, het probleem is dat ik liever niet een heel nieuw mobo koop alleen maar voor de raid.
dus volgens jou zou het snelste op dit moment zijn, de 2 disks gewoon als single gebruiken?
tenzij ik dus een ander mobo koop, en een goeie pci-e raidcontroller.
Direct een nieuw mobo kopen voor de RAID is ook niet nodig (hoewel ik het wel heb gedaan, omdat het goedkoper was dan een losse RAIDcontroller met minstens 6 poorten).

In de config die je nu hebt zou ik de disks gewoon als single hangen.
Wiul je een RAIDcontroller, koop dan een PCIe controller en niet een PCI controller, want dat ga je echt merken in de snelheid. Je hebt ook niet per se een nieuw mobo nodig voor een PCIe controller (je hebt immers iets van 4 PCIe sloten op dat mobo, kan me niet voorstellen dat je ze allemaal gebruikt).

Een losse PCIe RAIDcontroller kost al snel zo'n 80 euro, dus is het bijna interessant om dit mobo te verkopen en een nieuw mobo te kopen, ben je nog goedkoper uit als je dit plankje een beetje leuk verkoopt.

Verwijderd

Je hebt een mobo met 4x PCI-express, 6x onboard Serial ATA en je wilt met PCI gaan werken? Wat een zonde! Ik zie trouwens niet in waarom je geen software RAID gebruikt op de onboard controllers. Goed in geval van RAID0 kun je daar niet van booten, dus heb je de volgende opties:
  • 1x raptor als boot schijf met 2x 500GB in software RAID0
  • 2x raptor op JMC363 (ga ik iig vanuit, die is PCI-express) en 2x 500GB in software RAID0
Kost niks en is sneller dan een PCI oplossing. Wel jammer dat je geen ICHxR chipset had anders had je de snelle Intel Matrix RAID kunnen gebruiken.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:36:
1 tip, gebruik NIET die onboard Jmicron kneut, RAID is trager dan singledisk in de meeste gevallen.
Hm, onderbouw dat eens, want dat lijkt me sterk overdreven. Ik heb inderdaad meerdere benchmarks gezien die aantonen dat JMicron qua doorvoer onder het verwachte performanceniveau zit, maar dat zegt nog niet direct iets over realistische performance (IOps).

Ook denk ik dat dit probleem zich in de drivers bevindt, en niet de controller zelf. Als je dus software RAID zou toepassen op twee schijven op een JMicron controller, zou dat gewoon goede performance moeten opleveren. Desalnietemin is het altijd beter om de chipset controller te gebruiken, dat is zelfs nog iets beter dan PCI-express.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:15:
[...]

Hm, onderbouw dat eens, want dat lijkt me sterk overdreven. Ik heb inderdaad meerdere benchmarks gezien die aantonen dat JMicron qua doorvoer onder het verwachte performanceniveau zit, maar dat zegt nog niet direct iets over realistische performance (IOps).
Ik heb het destijds op mijn Gigabyte GA-965P-DS3 plank getest. Doorvoer die ik haalde met 1 disk op die Jmicron controller was rond de 65MB/s. Hing ik er een 2e disk naast (beide 7200.10 Seagates, en niet eens met de beruchte AAK firmware) en zette ik ze in RAID (de firmware RAID van de jmicron) dan haalde ik nog niet de 50MB/s, hij hing rond de 48MB/s oid.

Dit was onder win2000, na het installeren van winXP haalde ik dezelfde dramatische scores, een singledisk was gewoon sneller. Dat is uiteindelijk ook de reden geweest dat ik dit bord heb weggedaan en heb vervangen door den DS3P die wel een ICH8R controller had.

Ik dacht eerst ook dat er wat fout zat met de drivers oid, maar na het installeren van een ander OS, andere drivers en met meerdere benchmark tools te hebben getest, evenals de real life performance blijkt gewoon dat die Jmicron trager is.

Waarom dat ding ook zo veel gebruikt wordt is voor mij eerlijk gezegd een raadsel.
Ook denk ik dat dit probleem zich in de drivers bevindt, en niet de controller zelf. Als je dus software RAID zou toepassen op twee schijven op een JMicron controller, zou dat gewoon goede performance moeten opleveren. Desalnietemin is het altijd beter om de chipset controller te gebruiken, dat is zelfs nog iets beter dan PCI-express.
De drivers die ze momenteel hebben zijn wel iets beter (die gebruik ik op een MSI 975x Platinum op mijn werk), maar de performance blijft niet geweldig. Om nog maar te zwijgen van de cpu usage.
Mijn ICH8R die ik nu gebruik op mijn P965 DS3P gebruikt rond de 2 tot 3%, de Jmicron trekt een goede 15%. Voor mij reden genoeg om dat ding niet meer te gebruiken. De reden dat die chip ook uitstaat. Hij is gewoon te traag en vreet te veel cpu t.o.v. de ICH8(R).

Voor mij was SWraid niet echt een oplossing, gezien ik van een RAID0 array wilde booten.

• Rangourthaman
nou heb ik even rondgesnort op het web en ben erachter gekomen dat de gigabyte p35-ds4 een ich9r chippie heeft, dit bordje is ook niet bijster duur, en krijg ik er nog eens een extra pci-e x16 op de koop toe.
dit zou dus wel een goeie deal moeten zijn in principe. nou kan ik alleen nergens vinden wat die ich9r chip zou moeten kunnen. als deze 2x raid0 van 2 schijven kan draaien is het goed.
op de site van gigabyte staat er wel dat deze raid 0,1en 5 ondersteund. ook word er gesproken over 80% snelheids winst in raid0.

dus heb ik 3 vragen:

- kan ik hier 2x raid0 (2x raptor 36gb + 2x 500gb) op draaien? en is dit betrouwbaar?

- hoe presteert deze opstelling in vergelijking tot een hardware controller qua snelheid.

- wat zou ik kunnen verwachten van het cpu en ram gebruik door de ich9 chip bij deze opstelling?

Verwijderd

ICH9R is de beste RAID-controller afgezien van hardware en hardware-assisted controllers ("echte" controllers).

Alleen volgens Gigabyte heb jij helemaal geen ICH9R chipset maar een ICH8 (zonder RAID):
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2321

Of kijk ik nou verkeerd? Ik zie wel:
Features SATA 3Gb/s interface with RAID function (2 ports with RAID function supported by GIGABYTE SATA2)
Wat weer vreemd is als het een ICH8 chip is en geen ICH8R of ICH9R. Die specs stellen trouwens ook geen ruk voor - lang leve obfuscation!

• Rangourthaman
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 02:12:
Alleen volgens Gigabyte heb jij helemaal geen ICH9R chipset maar een ICH8 (zonder RAID):
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2321

Of kijk ik nou verkeerd? !
je kijkt verkeerd, ik heb dat bordje idd, maar ik wilde mischien een p35-ds4 gaan kopen als de ich9r genoeg presteerd in 2x raid 0.

Verwijderd

Ah het gaat om een heel ander mobo dus, wat je overweegt te kopen en te gebruiken ipv je huidige mobo, dat was me even niet duidelijk. Maar oke die heeft idd wel ICH9R en dat presteert beter dan welke onboard (fake) RAID oplossing dan ook.

Nadeel van dit bord vind ik het hoge energieverbruik. Heel anders dan zeg de AMD 690G chipset die een karig heatsinkje heeft en op de southbridge zelfs helemaal niks. Dat zegt automatisch iets over energieverbruik en dat komt ook naar voren in vele reviews (TechReport bijv.)

Voordeel zijn 6x SATA (+2 op losse controller), solid capacitors, Realtek ALC889A soundcodec (helaas geen Analog Devices). Maar voor 140 euro vind ik het wel een duur bord, hetzelfde performanceniveau kun je halen met een bordje van 65 euro. Vergeet ook niet de stroomkosten: dat zal toch tegen de 80 euro per jaar zijn bij intensief gebruik. Ik zou niet voor een SLI-achtig bord gaan tenzij je ook echt een SLI-config wilt. Zonde van het stroomverbruik. Kies dan voor een bordje met een PCIe x4 slot ofzo, voor nog een leuke RAID controller in de toekomst?

• Rangourthaman
ik ben ook wel een fanatieke overclocker he, dat telt ook mee.

maar welk bord zou jij persoonlijk aanraden dan?

Verwijderd

Ik zou gaan voor een net bord met de juiste features:
  • Goede PCIe gigabit ethernet (eventueel dual als je dat handig vindt)
  • Solid capacitors (niet een paar maar helemaal).
  • Volop PCI-express, waarbij er ook PCIe x1 slots BOVEN de x16 slot zitten, anders kun je ze niet gebruiken ivm de videokaart koeler (waar je mogelijk wat aan wilt tweaken en ruimte wilt geven ivm airflow). Liefst ook een PCIe x4 slot voor RAID-controller (zoals HighPoint RR23xx serie).
  • Genoeg Serial ATA connectors op chipset controller (6 is de max, iets oudere chipsets hebben er vaak 4). Liefst ICH9R controller.
  • Goede audiocodec (vooral Analog Devices doet het goed: lage CPU belasting, goede SNR en goede drivers), met S/PDIF digitale uitgang (kan optisch of coaxiaal zijn, of allebei).
  • 4 DIMM slots.
  • Genoeg BIOS opties m.b.t. overclocking, fixed FSB/PCIe clock.
  • Erg belangrijk: passieve koeling die er niet al te indrukwekkend uit ziet. Hoe meer heatpipes je ziet etc, des te meer energie dat ding slurpt (iig een indicatie dat het nodig is).
Ik ken uit mn hoofd niet zo snel goeie kandidaten vooral omdat ik me meer op AMD bordjes concentreer, maar kijk eens rond en port hier eens wat je hebt gevonden dan zal ik er mijn commentaar op geven. :)

Iig denk ik niet dat je een SLI-bord nodig hebt, dat scheelt je weer een hoop onnodig stroomverbruik. Oh en google naar reviews naar een selectie bordjes die je hebt uitgezocht, reviews geven je waardevolle info, onder andere of het een goed overclockbordje is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 08:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 08:45:
Ik zou gaan voor een net bord met de juiste features:
  • Goede PCIe gigabit ethernet (eventueel dual als je dat handig vindt)
  • Solid capacitors (niet een paar maar helemaal).
  • Volop PCI-express, waarbij er ook PCIe x1 slots BOVEN de x16 slot zitten, anders kun je ze niet gebruiken ivm de videokaart koeler (waar je mogelijk wat aan wilt tweaken en ruimte wilt geven ivm airflow). Liefst ook een PCIe x4 slot voor RAID-controller (zoals HighPoint RR23xx serie).
  • Genoeg Serial ATA connectors op chipset controller (6 is de max, iets oudere chipsets hebben er vaak 4). Liefst ICH9R controller.
  • Goede audiocodec (vooral Analog Devices doet het goed: lage CPU belasting, goede SNR en goede drivers), met S/PDIF digitale uitgang (kan optisch of coaxiaal zijn, of allebei).
  • 4 DIMM slots.
  • Genoeg BIOS opties m.b.t. overclocking, fixed FSB/PCIe clock.
  • Erg belangrijk: passieve koeling die er niet al te indrukwekkend uit ziet. Hoe meer heatpipes je ziet etc, des te meer energie dat ding slurpt (iig een indicatie dat het nodig is).
Ik ken uit mn hoofd niet zo snel goeie kandidaten vooral omdat ik me meer op AMD bordjes concentreer, maar kijk eens rond en port hier eens wat je hebt gevonden dan zal ik er mijn commentaar op geven. :)
Dezelfde eisen zou ik kiezen, hoewel het audiogebeuren mij wat minder boeit :)
Met deze eisen kom je echter altijd uit op Gigabyte, zij zijn de enige die borden met alleen maar solid capacitors leveren (vooralsnog heb ik nog geen anderen gezien).
De plankjes die je dan houdt zijn de P35-DS3P, de DS3R, de DS4 en de DQ6, die hebben allemaal de ICH9R.

Deze hebben wel allemaal crossfire support (geen sli overigens), maar dat zit nu eenmaal in de P35 chipset. De meerwaarde van de DS4 en DQ6 boven de DS3R zie ik overigens niet, behalve wat belachelijkere koelblokken die niet echt noodzakelijk zijn (hoewel het leuk tegen de muur zou staan).

• Rangourthaman
:)
Terw_Dan schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:32:
[...]

Dezelfde eisen zou ik kiezen, hoewel het audiogebeuren mij wat minder boeit :)
Met deze eisen kom je echter altijd uit op Gigabyte, zij zijn de enige die borden met alleen maar solid capacitors leveren (vooralsnog heb ik nog geen anderen gezien).
De plankjes die je dan houdt zijn de P35-DS3P, de DS3R, de DS4 en de DQ6, die hebben allemaal de ICH9R.

Deze hebben wel allemaal crossfire support (geen sli overigens), maar dat zit nu eenmaal in de P35 chipset. De meerwaarde van de DS4 en DQ6 boven de DS3R zie ik overigens niet, behalve wat belachelijkere koelblokken die niet echt noodzakelijk zijn (hoewel het leuk tegen de muur zou staan).
mijn gedachten ook, die audio kan me niets schelen, aangezien ik toch een x-fi kaartje heb.
die belachelijkere koelblokken komen dan nog eens mooi van pas, aangezien ik de mosfet toch al wou koelen. (ik heb een koelerfetishj, sorry :P )
ook is de 2e pci-e 16x wel fijn, omdat ik toch later nog eens een hd2900xt erbij wil zetten.
als ik nu mijn mobo verkoop en deze koop, spendeer ik ongeveer 70 euro voor in totaal:
- een sneller mobo
- crossfire functie
- goede koeling van de NB,SB,Mosfet
(- redelijke Raid controller?)

maar zou iemand mij nu kunnen vertellen hoe die ich9r chip presteerd ten opzichte van een (betaalbare) hardware controller?
qua snelheid, cpu/ram gebruik en betrouwbaarheid?

edit:

die belachelijke koelblokken zijn er in rev2.0 trouwens al uitgegooid, het zijn dan redelijk standaard heatsinkjes verbonden met wat heatpipes.
( http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2624 )

[ Voor 7% gewijzigd door Rangourthaman op 05-11-2007 11:44 ]

Verwijderd

Rangourthaman schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:17:
Als tussenoplossing , om je 2 raprors aan te sluiten in raid 0 is er de nieuwe areca
http://www.areca.com.tw/products/2ports.htm

2 poort pci-e X1 controller

als je die 2 hd's van 500 er maar binnen afzienbare tijd wil insteken .

Als je een vlugge , veilige storage wil , zou ik je aanraden je geld een beetje te sparen ,
een 16 poorts controler te kopen , en er 16 hd's aan te hangen in raid 5 .
Geen dure hd's , maxtor 320's ofzo , die kosten je 65-75 euro / stuk ongeveer .

Raprors zijn volgens mij hun geld niet waard , die dingen waren ongelooflijk toen die uitkwamen , maar dat is lang geleden .. investeer je geld in een goed raid systeem waar je enkele jaren gaat van kunnen genieten.

mbg

P_Ketels

Verwijderd

ik zie namelijk wat staan over ondersteunde besturingssystemen. maar mijn idee met de 2 raptors in raid0 was een triple boot disk met daarop XP, Vista en Linux.
is dit een erg dom plan? of zijn er mensen die dit succesvol aan de praat hebben gekregen. (of iets dergelijks?)
Een goeie raid controller maakt virtuele volumes , die op een virtuele scsi-controller zitten die volumes hebben lun's en id's , gelijk welke volume je op lun 0 zet wordt je boot volume , je kan dan gewoon van OS veranderen door in je raid bios de lun van je volumes om te wisselen

Maak het vooral niet te ingewikkeld :)

• Rangourthaman
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:13:
[...]

Raprors zijn volgens mij hun geld niet waard , die dingen waren ongelooflijk toen die uitkwamen , maar dat is lang geleden .. investeer je geld in een goed raid systeem waar je enkele jaren gaat van kunnen genieten.

mbg

P_Ketels
@p_ketels:

nou heb ik al 2 raptors (kon ik goedkoop overnemen), dus daar moet ik het toch mee doen.
persoonlijk lijkt de p35-ds4 mij geen slechte keuze, ook omdat ik dan een extra pci-e heb.
maar ik kan nergens een goede vergelijking vinden tussen de ich9r en een hardware controller,
of überhaupt een "review" van de ich9r chip.

en de aanschaf van een 16port raidcontroller + 16 HDD`s?? dat gaat mijn financiele petje toch wel een flink stuk te boven.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:13:
[...]

Als tussenoplossing , om je 2 raprors aan te sluiten in raid 0 is er de nieuwe areca
http://www.areca.com.tw/products/2ports.htm

2 poort pci-e X1 controller

als je die 2 hd's van 500 er maar binnen afzienbare tijd wil insteken .
Dat ding kost 156€ bij de goedkoopste shop in de PW. Dat is al meer dan een nieuw mobo kost. Nu is zo'n Areca natuurlijk wel een leuke controller, maar ze zijn ook niet echt goedkoop.
Als je een vlugge , veilige storage wil , zou ik je aanraden je geld een beetje te sparen ,
een 16 poorts controler te kopen , en er 16 hd's aan te hangen in raid 5 .
Geen dure hd's , maxtor 320's ofzo , die kosten je 65-75 euro / stuk ongeveer .
De goedkoopste controller met 16 poorten kost al 760 euro. Nu kan ik niet in jouw portomonnee kijken, maar voor mij is dat een bak geld. Zeker als ik dan nog 16* 60 euro mag neertellen voor hdds.
Ook de raptors zijn natuurlijk sneller geworden. Misschien dat een dikke hardware raid setup sneller is, maar dan hebben we het natuurlijk weer over totaal andere budgetten.

• Rangourthaman
nou jongens, ik ben eruit hoor, ik ga voor dat nieuwe mobo, dan heb ik voor een redelijk vriendelijk prijsje ook nog wat extra`s, en een redelijke raid controller.
nou nog even kijken of die poorten gebruikt kunnen worden ivm weinig clearing tussen de graka en sata poorten.

wat mij betreft mag dit topic dicht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rangourthaman schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:28:
nou jongens, ik ben eruit hoor, ik ga voor dat nieuwe mobo, dan heb ik voor een redelijk vriendelijk prijsje ook nog wat extra`s, en een redelijke raid controller.
nou nog even kijken of die poorten gebruikt kunnen worden ivm weinig clearing tussen de graka en sata poorten.

wat mij betreft mag dit topic dicht.
Mag ik je dan alsnog aanraden voor de DS3R te gaan ipv de DS4. De DS4 is namelijk een stuk duurder, maar in principe voldoet de DS3R ook aan je eisen.

Verwijderd

@terw

Persoonlijk zou ik opteren voor de oplossing die het langst kan dienen,
Mensen geven honderden euros voor een grafishe kaart die 1 jaar goed gaat presteren,
Even in de portemonee om een paar jaar op je gemak te zijn qua opslag.. waarom niet ..

Het is toch beter geld uit te geven aan iets degelijks , ipv een plaaster op een houten been te doen nee?

@ Rangourthaman

als je die 2 raptors al hebt , idd , een 2 poorts controllertje covert dit..

maar voor de rest .. een nieuw moederbord om dan een controller te kunnen steken , om dan 2 andere hd's aan te sluiten met der tijd... ik zou op m'n tanden bijten , en wat geld aan de kant leggen de volgende 6 maanden , dan ineens iets degelijks kopen.

dit is wat ik zou doen he , dit is niet objectief 'de beste oplossong' dit is volgens mij de beste oplossing .

mbg

P_Ketels

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 19:49 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 19:48:
@terw

Persoonlijk zou ik opteren voor de oplossing die het langst kan dienen,
Mensen geven honderden euros voor een grafishe kaart die 1 jaar goed gaat presteren,
Even in de portemonee om een paar jaar op je gemak te zijn qua opslag.. waarom niet ..
Omdat het verschil schrikbarend is.
Als we uitgaan van €50 die hij nog kan krijgen voor z'n oude mobo dan is hij €60 kwijt voor een upgrade (uitgaande dat hij een DS3R haalt). Dat is dus al €100 minder dan zo'n Areca controller met 2 poorten.
Het is toch beter geld uit te geven aan iets degelijks , ipv een plaaster op een houten been te doen nee?
Nee, dat is niet beter. Als je kijkt neer €:performance verhouding is jouw Areca setup niet eens zo interessant te noemen.

Zeker niet als je een 16 poorts wil pakken. €760 voor de controller, wil je daar 16 disks bijdoen, a €65 zit je op 1800€ voor die setup. Daar kan ik 30 keer mijn upgradepad van doorlopen. Zelfs als ik 2 hele snelle disks erbij neem ben ik nog vele malen goedkoper uit.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je dit kunt noemen als zijnde in het zelfde budget vallen.
@ Rangourthaman

als je die 2 raptors al hebt , idd , een 2 poorts controllertje covert dit..

maar voor de rest .. een nieuw moederbord om dan een controller te kunnen steken , om dan 2 andere hd's aan te sluiten met der tijd... ik zou op m'n tanden bijten , en wat geld aan de kant leggen de volgende 6 maanden , dan ineens iets degelijks kopen.
Een ICH9R is zeer degelijk, en daarbij ook de beste keuze voor een klein budget. Losse RAIDcontrollers zijn namelijk allemaal enorm duur. Het verschil tussen een investering van +- 60 euro en 1800... is voor de meeste mensen niet een kwesite van wat geld aan de kant leggen.
dit is wat ik zou doen he , dit is niet objectief 'de beste oplossong' dit is volgens mij de beste oplossing .
Dat hoor je mij niet zeggen, maar een beetje realiteitszin kan geen kwaad imho
mbg

P_Ketels
groeten onderaan iedere post hoeft niet, dat wordt namelijk als redelijk irritant ervaren

• Rangourthaman
@ terw_dan:

ik wil die DS4 ook voor zijn 2e pci-e(x16) slot, plus ik ben koelergek, en die crazycool is ook nog wel leuk te modden. :)

@ p_ketels:

zoveel belang hecht ik niet aan een supersnelle superbetrouwbare raid, ik wil gewoon windows en enkele zware spellen op snelle schijven hebben lopen, en dat kan ik nu voor onder de honderd euro aanschaffen met die extra`s er dan nog bij.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rangourthaman schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:47:
@ terw_dan:

ik wil die DS4 ook voor zijn 2e pci-e(x16) slot, plus ik ben koelergek, en die crazycool is ook nog wel leuk te modden. :)

@ p_ketels:
Dan zou ik voor de DS3P gaan die heeft ook een PCI-E x8 slot (de DS3R heeft dezelfde features, alleen 1 PCI slot meer ipv een PCI-E x8 slot. MAar dat scheetl nog wel in prijs.

Tenzij je natuurlijk dol bent op die heatsinks (die niet echt veel toevoegen, behalve een moeilijker te plaatsen cpu koeler :P)

• Rangourthaman
Terw_Dan schreef op maandag 05 november 2007 @ 20:59:
[...]

Dan zou ik voor de DS3P gaan die heeft ook een PCI-E x8slot (de DS3R heeft dezelfde features, alleen 1 PCI slot meer ipv een PCI-E x8 slot. MAar dat scheetl nog wel in prijs.

Tenzij je natuurlijk dol bent op die heatsinks (die niet echt veel toevoegen, behalve een moeilijker te plaatsen cpu koeler :P)
ik praat hier over een pci-e x16, er komt namelijk naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst een hd2900xt in. die gaat die bandbreedte wel gebruiken. ;)

edit:

de crazycool van de rev2.0 is ook een stuk kleiner als het orgineel (rev1.0) deze hinderd installatie van de cpu koeler weinig tot niet, aangezien het redelijk kleine heatsinks zijn, verbonden met wat heatpipes. ook zit er dan meteen een mosfet koeler bij, die wilde ik zowieso al gaan aanschaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rangourthaman op 05-11-2007 21:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rangourthaman schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:39:
[...]

ik praat hier over een pci-e x16, er komt namelijk naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst een hd2900xt in. die gaat die bandbreedte wel gebruiken. ;)
Maar er zit maar 1 PCIe X16 slot op, die 2e is een PCIe X8 slot in X16 vorm :)

• Rangourthaman
Terw_Dan schreef op maandag 05 november 2007 @ 21:41:
[...]

Maar er zit maar 1 PCIe X16 slot op, die 2e is een PCIe X8 slot in X16 vorm :)
is dit altijd zo? of zijn duurdere borden uitgerust met 2x pci-e x16?
heb er tot nu toe nog geen gevonden iig.

Verwijderd

Rangourthaman schreef op maandag 05 november 2007 @ 11:40:
maar zou iemand mij nu kunnen vertellen hoe die ich9r chip presteerd ten opzichte van een (betaalbare) hardware controller?
qua snelheid, cpu/ram gebruik en betrouwbaarheid?
Een échte (geavanceerde) RAID controller met eigen logic is al gauw boven de 200 euro. Daar kan geen ICH9R aan tippen, maar als je vergelijkt met alle Fake RAID (software RAID) oplossingen komt de ICH9R er gewoon goed uit. Nu heb ik veel benches gezien maar nog geen echte review van de ICH9R, beetje gezocht en dit heb ik gevonden:

ICH7R test, wel gedateerd natuurlijk:
http://techreport.com/articles.x/9124/20

ICH9R in SATA (non-RAID) mode:
http://techreport.com/articles.x/13351/10

Amateur-benches:
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?p=769864

Een slecht benchmark artikel op ZDnet:
http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=484

Maargoed, je bent met ICH9R beter af dan nVidia/VIA/JMicron/Promise/Silicon Image fake-RAID oplossingen. Je moet wel even beslissen of je Write-Back wilt inschakelen. Dat betekent een hoge snelheid, maar zorgt wel voor een hoger risico; een crash kan metadata op je volume vernietigen of corrupteren. Gebruik Write-Back dus nooit voor data die je niet wilt verliezen en geen backup van hebt.

• Rangourthaman
ik ga me eerst maar eens goed verdiepen in RAID voordat ik mijn schijfjes aan ga sluiten. :)
kijken wat de meest gunstige opstelling is voor mijn systeem. (het moet uiteraard wel snel gaan, maar een beetje veiligheid is ook niet weg natuurlijk.)
bedankt voor alle info iig jongens!

Verwijderd

Discriminatie! :(

:P

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Terw_Dan schreef op maandag 05 november 2007 @ 18:53:

De goedkoopste controller met 16 poorten kost al 760 euro. Nu kan ik niet in jouw portomonnee kijken, maar voor mij is dat een bak geld. Zeker als ik dan nog 16* 60 euro mag neertellen voor hdds.
Er is ook een highpoint 16-poorts controller voor ruim minder dan 500 euro. Betreft namelijk de 2340, deze is alleen lastig in Nederland te krijgen maar hij is er wel :)

neemt niet weg dat het nog steeds een bak geld is ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 06:59:
Maargoed, je bent met ICH9R beter af dan nVidia/VIA/JMicron/Promise/Silicon Image fake-RAID oplossingen. Je moet wel even beslissen of je Write-Back wilt inschakelen. Dat betekent een hoge snelheid, maar zorgt wel voor een hoger risico; een crash kan metadata op je volume vernietigen of corrupteren. Gebruik Write-Back dus nooit voor data die je niet wilt verliezen en geen backup van hebt.
Aan de andere kant, op een RAID0 array zou ik sowieso geen belangrijke data gaan zetten.
dvl-2 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:29:
[...]

Er is ook een highpoint 16-poorts controller voor ruim minder dan 500 euro. Betreft namelijk de 2340, deze is alleen lastig in Nederland te krijgen maar hij is er wel :)

neemt niet weg dat het nog steeds een bak geld is ;)
Dat zijn idd leuke controllertjes, maar nog, 500€ is vrij veel (en vind ik niet meer in dezelfde budget reeks vallen).
:D

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:38:
Aan de andere kant, op een RAID0 array zou ik sowieso geen belangrijke data gaan zetten.
Mja maar op een enkele losse schijf wel? Ik bedoel, heeft dat echt significant vermindering van risico? Ook een enkele schijf kan uitvallen, precies hetzelfde gebeurt in RAID0. Goed je hebt er minder dus effectief wordt de kans natuurlijk ook minder, maar maakt dat een losse schijf opeens 'veilig genoeg' ?

Daar zet ik dus vraagtekens bij. Bovendien, ook belangrijke gegevens kun je prima op RAID0 draaien, zolang het niet erg is dat je een paar dagen oude backup moet restoren. Als informatie echt zo belangrijk is dat zelfs een backup niet voldoende is, moet je echt aan mission-critical spul gaan denken met areca+BBU+uitschakeling van write-cache etc. Als ik even realistisch denk: veel mensen hebben bestanden die ze gewoon niet willen verliezen, als ze die op RAID0 hebben staan en gewoon een goede backup hebben die elke nacht of elke week automatisch wordt gesynct, dan denk ik dat je het gewoon goed hebt geregeld. Ik draai bij mij bijvoorbeeld ook een JBOD array (vergelijkbaar met RAID0) met belangrijke data. Maar al fikken alle schijven af, ik heb altijd nog een backup. Goed dan ben ik een dag aan mutaties kwijt, pech dan.
Dat zijn idd leuke controllertjes, maar nog, 500€ is vrij veel (en vind ik niet meer in dezelfde budget reeks vallen).
Ik heb hem voor 340,- gezien dacht ik, goed dat zijn geen prijzen voor consumenten, maar wel de prijs waar ik hem voor kan krijgen. :P

En 16 schijven... dat gaat sowieso een prijzige NAS worden natuurlijk!
Mijn probleem is dat ik het stroomverbruik bij een 16-disk RAID5 array gewoon te groot vind, dus ben ik gegaan voor een JBOD-oplossing waarbij de schijven downspinnen als ze niet worden gebruikt. Zodoende heb ik toch veel opslag, maar wel laag energieverbruik. Andere servers gebruiken wel RAID5 maar die maken alleen elke nacht een backup via rsync synchronisatie. Hierbij worden alleen de mutaties verstuurd, 6 terabyte kopieren over netwerk zou anders veel te lang duren. ;)

Na het syncen sluit de machine gewoon af en gaat hij uit, in het BIOS staat dat hij 's nachts om 4 uur aan gaat (power-on), zodoende dus volledig geautomatiseerd. Wel kewl vind ik zelf. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:15:
[...]

Mja maar op een enkele losse schijf wel? Ik bedoel, heeft dat echt significant vermindering van risico? Ook een enkele schijf kan uitvallen, precies hetzelfde gebeurt in RAID0. Goed je hebt er minder dus effectief wordt de kans natuurlijk ook minder, maar maakt dat een losse schijf opeens 'veilig genoeg' ?
Ik zat eerlijk gezegd meer te denken aan een RAID 1 of 5 array, iig iets met redundancy. Niet dat je dan geen backups hoeft te maken, sterker nog, je bent stom als je het niet doet. Wat dat betreft ben ik het ook volledig eens met je backupverhaal, bliksem kan ook inslaan op een pc met RAID 5 waardoor je alsnog alles kwijt bent.

Verwijderd

Miss beetje off-topic maar tog ook weer beetje niet...

Ik zit met het volgende probleem, draai nu RAID0 op mijn Gigabyte P965 DS4.Maar omdat ik destijds de Raid niet werkend kreeg onder de ICH8R heb ik me RAID gebouwd op de paarse connectors (JMICRON chip als ik het me goed herinner).

Nu lees ik her en der dat de performance beter is op de ICH8R chipset. Is het nu mogelijk om me RAID als het ware te migreren naar de ICH8R chipset ipv de JMICRON chip? En zo ja hoe doe ik dat ?

Ondersteunende info: 2xSeagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2. Dual boot Win XP en Vista Ultimate beide 32-bit. En zoals eerder gezegd een Gigabyte P965 DS4 rev 3.3 d8 ik

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:15:

Ik heb hem voor 340,- gezien dacht ik, goed dat zijn geen prijzen voor consumenten, maar wel de prijs waar ik hem voor kan krijgen. :P
Zeker de resellersprijs excl. btw ;) Dan klopt het namelijk aardig :)

Draai zelf een 9-disk raid6 (op 24-poorts areca ARC-1280) met idd alles erop en eraan (backup-batery,UPS). Blikseminslag zou als het goed is niet zoveel doen, behalve dat de UPS doorfikt, alleen als de hele toko af zou fikken zou ik het meeste kwijt zijn. De echt essentiele data staat nog op een aantal andere plekken backupped (das maar een fractie van het totaal).

Op raidcontrollers kan je een array niet zomaar veranderen van controller, tenzij je bij hetzelfde merk blijft. Wisselen van 'onboard' controller is dus niet mogelijk in jou geval aangezien je van Micron naar intel gaat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:54:
Miss beetje off-topic maar tog ook weer beetje niet...

Ik zit met het volgende probleem, draai nu RAID0 op mijn Gigabyte P965 DS4.Maar omdat ik destijds de Raid niet werkend kreeg onder de ICH8R heb ik me RAID gebouwd op de paarse connectors (JMICRON chip als ik het me goed herinner).

Nu lees ik her en der dat de performance beter is op de ICH8R chipset. Is het nu mogelijk om me RAID als het ware te migreren naar de ICH8R chipset ipv de JMICRON chip? En zo ja hoe doe ik dat ?
Nope, dit kun je vergeten, zie ook dit stukje FAQ: RAID FAQ

Verwijderd

Ok, jammer dan verander het nog wel een keer als ik offcieel afscheid neem van windows XP. En alleen Vista op m'n systeem zet waarschijnlijk meteen 64 bit. i.v.m C2D en 4 Gb geheugen.

Heeft het miss nog nut om een firmware update te doen oid ? Neem aan dat de laatste BIOS van Gigabyte (die ik heb) weinig met die JMICRON chip doet en dat dat los daarvan gaat. Of zijn er nog andere tooltjes die iets kunnen toevoegen of die interessant zijn om naar te kijken.

Iig bedankt voor de reactie (zonder meteen te flamen dat ik eerst beter moest zoeken) Had de FAQ over het hoofd gezien. ;)
Pagina: 1