[CAT6] Solid of stranded?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 15:59

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Ik ben eigenlijk weer afgestapt van mijn plan om alles wireless aan te gaan sluiten in ons nieuwe huis, en heb er toch voor gekozen om maar weer kabels te gaan leggen. Nu vroeg ik mij af hoe stug solid CAT6 kabel nu eigenlijk is? Ik heb drie verdiepingen te bekabelen en moet regelmatig bochten maken, op zich niet veel kabels en het hoeft voor mij niet eens met een wandcontactdoos te zijn. Is het nu verstandig om gewoon solid kabel te nemen en daar alles mee te doen? Of redt stranded kabel het ook wel tot aan de zolder zonder bijzonder veel signaal verlies? Klopt het dat solid CAT6 kabel nog stugger is dan solid CAT5e kabel?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19
stug is voor vaste bekabeling en je mag er bochten mee maken maar geen knikken ;)
Verder gebruik je eigenlijk alleen soepel als patchkabel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

solid hoort geïnstalleerd te worden in, wat men noemt, de horizontale bekabeling (en uiteraard in de backbone indien geen fiber).

De reden : solid is tot 20% beter voor IL (verlies). De standaard eist dan ook dat van de maximum 100m verbinding er 90m solid kabel is. (dus een maximum van 10m patch snoeren).

Je kan uiteraard meer stranded gebruiken, maar om een stabiele goede verbinding te krijgen moet je je dan beperken tot maximum 80m.

Het verschil tussen solid en stranded is verder niet zo van belang voor de installatie. Ook qua bendradius enz... valt het reuze mee.

Wel oppassen, bij sommige producten is het minder eenvoudig om de stranded kabels te verbinden op de connectoren voor de wandcontactdoos. Stranded draadjes laten zich minder makkelijk vangen dan één solid conductor.

Neem dus gerust solid. De iets grotere stugheid van die kabels heeft soms ook voordelen. Heel soms is bvb de mantel ook nog iets steviger.

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
kwalitatief zal er inderdaad weinig verschil zitten tussen kabel met harde of soepele kern. Houdt wel rekening met je snelheid (CAT5e en CAT6). Tevens heb je andere connectoren nodig voor CAT5e en CAT6.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

SambalBij

We're all MAD here

Zoals GigaChris al zegt hangt het er ook een beetje vanaf wat je aan het uiteinde van de kabel gaat zetten. Als je daar direct UTP connectoren aan gaat zetten dan kun je beter stranded hebben (connector drukt twee koperen pinnetjes door de ader hen, dat werkt wat beter/betrouwbaarder met stranded, aangezien hij dan die pinnetjes tussen de strands door drukt)
Als je er contactdozen aan gaat zetten met een LSA+ strip dan kun je weer beter solid hebben (de mantel wordt aan twee kanten doorgesneden en de ader wordt vastgeklemd in het koperen contact. Bij stranded kabel heb je een goede kans dat het contact de aders niet goed raakt, of zelf helemaal niet als ipv dat door de mantel heen wordt gesneden de kabel gewoon wordt platgedrukt)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
Had destijds een rol solid cat-kabel gebruikt om het huis te bekabelen, ook de meest onmogelijke bochten en pijpjes en plinten.

Alle kabels werkte meteen, afdoggen is waardeloos met stranded.
Pagina: 1