Met welk oog kijk jij door de zoeker van je camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zat hier laatst aan te denken naar aanleiding van een reactie die ik eens op GoT las. Ik weet verder niet meer door wie of welk topic het was, maar hierin werd beweerd dat mensen die met hun rechter oog door de zoeker kijken 'beter' kunnen anticiperen op de omgeving.

Voor mij zelf is het nogal makkelijk beslist: mijn rechteroog is lui (op een leeftijd van 1 jaar zag ik er nog maar 10% mee, lang een bril gehad en afgeplakt oog, nu niets meer nodig maar hij is nog wel slechter dan m'n linker) dus kijk ik met m'n linkeroog door de zoeker.

Wat is jullie reden?

Om het compleet e maken:
Poll: Met welk oog kijk jij door de zoeker?
Links
Rechts
Maakt me niet uit
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=242705&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Met rechts, absoluut altijd! Niet dat mijn linker oog minder goed is maar het voelt onnatuurlijk aan om het met links te doen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Niet dat ik zo'n echte fotograaf ben, maar rechts, áltijd. Links heb ik -0,25 afwijking, rechts niets. Daarbij ben ik rechtshandig, rechtsbenig, en volgens mij door een of ander testje uitgevonden ook rechtsorig te zijn. Het is niet vreemd om dan aan te nemen dat ik ook rechtsoogig ( :+ ) ben.

Op de een of andere manier zie ik er niet alleen iets beter door, het voelt ook gewoon veel beter aan, natuurlijker op de een of andere manier.

Oh, en dan natuurlijk nog het knopje dat rechts zit, als je met links kijkt, zit je hoofd toch helemaal in de weg om bij de knopjes te kunnen bij veel camera's? 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met rechts, altijd. Maar dat komt min of meer omdat ik het wel voor elkaar krijg om m'n linkeroog dicht te doen en de rechter open te houden, maar andersom lukt dat dus niet. En om een goed beeld te krijgen is kijken met 1 oog het makkelijkste, dus met rechts.
Overigens zijn beide ogen prima, ik kijk met rechts net zo scherp als met links.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 04-11-2007 11:19 ]

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-12 16:56
links, aangezien ik minder goed zie met mijn rechter.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Heel raar eigenlijk, ik ben rechts maar ik kijk met links door de zoeker. Achja, zolang het maar fijn fotografeert. ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 00:14

iMars

Full time prutser

Ik kijk altijd op mijn display :X Dus geen van beide.

Koop hier mijn P1 reader :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocular_dominance

zijn ook verschillende testjes voor. zeer waarschijnlijk dat dat oog ook het oog is waarmee je door de camera kijkt.

ohja, mijn camera heeft niet eens een zoeker, ik moet wel met het schermpje.

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 04-11-2007 11:36 ]

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:52

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik kijk met mijn linker oog door de zoeker. Met rechter oog lukt het op een of andere manier niet goed. Ik ben ook rechtshandig.

Zou het iets te maken kunnen hebben met het dominante oog? Thans, dat zou me op't eerste zicht ergens wel logisch. Misschien kunnen we een testje plaatsen hier zodat men kan controleren welk oog dominant is 8). Dan kunnen we ook kijken of het klopt.

Nou, ik heb ook altijd m'n bril op tijdens het fotograferen (Ik heb aan m'n beide ogen bijziend met -5.25,... en de zoeker kan ook niet genoeg compenseren om het zonder bril te kunnen doen.)

*Dju :P , nu is iemand me voor met dezelfde inspiratie :'( .

[ Voor 5% gewijzigd door 6129(15) op 04-11-2007 11:43 ]

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Linksogig hier. Heb ook een soort van lui rechteroog, (zie er wel goed mee, maar wel minder dan met links) dus het is altijd links geweest. Vind het ook wel lekkerder, enzo als Terw_dan ook zegt is het kan ik eigenlijk alleen mn rechteroog knipogen. Vind links ook wel lekkerder eigenlijk bij mn d50, zit je tenminste niet met je neus op je schermpie geloof ik. :)

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:25
ik heb zelf precies hetzelfde probleem als sOid, kheb een lui oog rechter ook afgeplakt geweest etc. toen ik jong was en tegenwoordig zie ik alles veel slechter door het rechter oog. als ik met het rechter oog door de oculair kijk dan zie ik het allemaal heel slecht en met links kan ik alles gewoon goed zien.
Dus links voor mij ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Met rechts omdat de meeste camera's daar voor gemaakt zijn, anders druk je met je neus tegen het LCD en zit je rechterhand in je gezicht als het een compactcamera is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• sOid
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:18:
Oh, en dan natuurlijk nog het knopje dat rechts zit, als je met links kijkt, zit je hoofd toch helemaal in de weg om bij de knopjes te kunnen bij veel camera's? 8)7
Valt mee. Met rechteroog zou het wel handiger zijn maar op m'n 400D werk ik altijd gewoon in M, kan vrij goed bij alle knoppies :) Enige nadeel is dat ik soms met m'n neus tegen bijv de iso knop aankom. Maargoed, als ik alleen door m'n rechteroog kijk dan zie ik een soort van vlek dus dat schiet niet op :P

Overigens ben ik ook rechtshandig en rechtsbenig :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

webmail schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:26:
Ik kijk altijd op mijn display :X Dus geen van beide.
Dus eigenlijk beide :)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 04-11-2007 11:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 13:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Linkeroog, ik ben rechtshanding. Mijn rechteroog doet het niet zo goed meer, dus ook weinig keuze.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Linkeroog. Ben wel rechtshandig en rechtsbenig.

• torx
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:57
Links, m'n linkeroog is beter dan m'n rechteroog. Daarnaast is m'n linker ook m'n dominante oog, én ik ben linkshandig (of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet :p )

Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-12 20:56

Soul__assasin

de Belbelg

mijn rechter oog. gewoon omdat rechts mijn dominante oog is.

www.weefab.com

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
Rechts. Dominant oog enzo. Niet dat het met links niet zou kunnen, maar het voelt gewoon gaar.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:52
Kan met beide, rechts wel het meest.
Als ik dan eens met links door de zoeker kijk voelt dat in het begin raar aan, maar na een poosje bezig te zijn went dat wel, vooral als je in protret stand schiet.

Flickr!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-12 22:14
Hey wat geinig, eigenlijk nooit bij stil gestaan dat mensen ook met hun rechter oog door de zoeker kijken :) Zelf kijk ik met links, maar ik merk dat rechts ook prima gaat. Eens proberen in het veld. Ik zie wel dat als ik met mn linker oog door de zoeker kijk het beeld donkerder is dan wanneer ik met rechts kijk. Meer mensen die verschil in beeld krijgen per oog?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tjoekbezoer schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:35:
Meer mensen die verschil in beeld krijgen per oog?
Jups. Ik heb een heel klein tint-verschil tussen links en rechts. Links 'heeft een iets hogere kleurtemperatuur'. :) Dat merk ik overigens alleen als ik met kleurcalibratie bezig ben.

Ik heb zelf nog een tweede vraag die misschien wel leuk is bij de al lopende poll:

Doen jullie het andere oog dicht bij het door de zoeker kijken, of laat je dat open?

Ik doe 'm even dicht bij het scherpstellen of als ik even goed het totaalbeeld in de zoeker wil zien, maar het grootste deel van de tijd dat ik door de zoeker kijk heb ik twee ogen open.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 kijkt met rechteroog door de zoeker. Vergelijkbare reden als TS, maar dan andersom. Afgezien van het feit dat dat mij ook het meest natuurlijk overkomt. Maar aangezien links slechter is dan rechts ga i iig ook niet switchen.
Daarbij knijp ik mijn linkeroog inderdaad wel dicht ja :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nik
  • Laatst online: 15-12 13:42

Nik

Ik schiet met links. Vanwege het simpele feit dat ik rechts ben, en door mijn armen zo te positioneren (je linker aan de zoomring dus voor de rechter die aan de camera grip pakt) draai je automatisch je bovenlichaam naar rechts. Dan zit het linkse oog dus verder naar voren, staat mijn neus naar rechts, en als ik dan mijn camera recht tegen mijn oog druk, dan zit mijn neus niet in de weg. Als ik met mijn rechter oog zou moeten schieten, moet ik mijn hoofd naar links draaien (terwijl mijn lichaam naar rechts draait) wat voor mij een onnatuurlijke positie is.

Dus. ^ ^

• sOid
  • Niet online
proller schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:05:
Ik schiet met links. Vanwege het simpele feit dat ik rechts ben, en door mijn armen zo te positioneren (je linker aan de zoomring dus voor de rechter die aan de camera grip pakt) draai je automatisch je bovenlichaam naar rechts. Dan zit het linkse oog dus verder naar voren, staat mijn neus naar rechts, en als ik dan mijn camera recht tegen mijn oog druk, dan zit mijn neus niet in de weg. Als ik met mijn rechter oog zou moeten schieten, moet ik mijn hoofd naar links draaien (terwijl mijn lichaam naar rechts draait) wat voor mij een onnatuurlijke positie is.

Dus. ^ ^
Hey daar heb je een heel goed punt! Zo had ik er nog nooit over nagedacht :)
Overigens knijp ik ook meestal m'n oog dicht, met name 's avonds (soms scherm ik nog even m'n oog af aan de linkerkant met m'n linkerhand om te zorgen dat er geen zijdelings licht binnen komt en me dus beter kan concentreren). Het hangt ook wel van het onderwerp af btw.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:45
Afbeeldingslocatie: http://www.writersblock.com/shop/images/albums/midian_blue_third_Eye2.gif

|>

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55

Xof

Ik kijk altijd met rechts. Dit gaat eigenlijk altijd automatisch, maar mijn linkeroog is ook wat slechter dus ik zou daar sowieso altijd op uitkomen (ook lui oog)

Verwijderd

Met links, dat voelt gewoon natuurlijker aan bij mij. En is m.i. handiger bij staande opnames.

Verwijderd

Met rechts, voelt prettiger, zoals vele hier ben ik met (bijna) alles rechts.
T voelt niet goed aan met links. Het lijkt ook of ik met links slechter zie, maar dat kan ook bedrog zijn ;)

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mn rechteroog is een beetje lui met complexe afwijking (+1.5 +/- 0.25): linksboven en rechtsonder ziet beter dan linksonder en rechtsboven. Bril draag ik zelden. Vroeger altijd met rechts, maar de afwijking aan mijn oog pas ontdekt tijdens een aantal macro shots met manual focus. Ik zat er altijd naast :). Vandaar sinds een tijdje altijd links. Best wel even wennen maar ondertussen lukt het aardig.

Verwijderd

Denk dat het inderdaad vooral te maken heeft met het feit wat je dominante oog is.

Simpel testje,

Houd je armen gestrekt voor je, vingers gestrekt. Duim ook gestrekt (haaks op de vingers) Als je nu beide handen bij elkaar houd (duim over duim en vingers over vingers) kun je een circel vormen. Kijk hier eerst door heen met beide ogen. Daarna knijp je om de beurten 1 oog dicht. Je dominante oog zal ongeveer hetzelfde beeld geven als met 2 ogen. Je niet dominante oog zal het beeld laten verschuiven.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 22:26
Altijd links, voelt beter. Maar wel met beide ogen open, niet dat ik iets zie met mn rechter oog, daar zit mn camera grotendeels voor...

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43
Rechts, aangezien ik wel m'n linker oog afzonderlijk dicht kan doen, maar niet m'n rechter. Voelt ook natuurlijker aan...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Ik moest m'n camera pakken om erachter te komen dat ik ze allebei gebruik! 8)7

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb een test gedaan, mijn dominante oog is rechts.

Ik ben volledig rechts.

Ik gebruik mijn camera alleen maar met links, en dat vond ik heel erg vreemd.

Heb net even geprobeerd om met recht te schieten, voelt gewoonweg niet goed.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Rechtsogig, rechtshandig, etc.

Ik vraag me af wanneer er een camera voor linkshandigen wordt gemaakt.
(niet dat ik daarop zit te wachten...)

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12 23:14
Rechts, altijd. Links voelt gewoon niet vertrouwd aan, en bovendien zit ik dan tegen m'n hand aan te duwen.. (Niet dat ik zo'n grote neus heb, komt door de kleine 350D waarschijnlijk :+ )

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Mijn voorkeur gaat uit naar rechts, maar ik bemerk vaker dat ik ook met links kijk.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Marco
  • Laatst online: 06:02
proller schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:05:

Dus. ^ ^
Amen.
Zo doe ik het dus ook, en ik heb nooit begrepen waarom iedereen met rechts kijkt.
Maar dat zal wel weer zo'n ongeschreven wet zijn. :z

Overigens vraag ik me af waar die gozer op onderstaand plaatje doorheen kijkt. :?

Afbeeldingslocatie: http://www.zoomexperience.nl/images/layout/h1.jpg

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:45
Maaruhm dit doe je toch allemaal natuurlijk? Het nut van het topic ontgaat me nog volledig..

|>

• sOid
  • Niet online
Simon schreef op maandag 05 november 2007 @ 08:47:
Maaruhm dit doe je toch allemaal natuurlijk? Het nut van het topic ontgaat me nog volledig..
Het was vooral mijn bedoeling om een discussie op te weken over het anticiperen. Links t.o.v. rechts. Mijns inziens maakt dat bar weinig uit maar ik vroeg me af hoe anderen hier over denken :)

Had ik wat duidelijker in de TS moeten zetten.

Verwijderd

Antwoord: Beide, maar ik heb een voorkeur voor rechts, domweg omdat mijn camera daarop is gebouwd. Aan de andere kant, kan ik het ook uitstekend met links. (Handig als je om welke reden dan ook een portret wilt schieten en je camera naar links moet draaien ipv naar rechts.)

Ik heb een aantal jaren met een luchtdrukgeweer geschoten. Daarbij schoot ik links, omdat ik geen dominant oog heb, of beter omdat de dominantie van mijn ogen afhankelijk is van de omstandigheden. Mijn favoriete rechtshandige geweer werd door nog een flink aantal mensen gebruikt, maar er het zelfde type linkshandig werd niet gebruikt, dus was de keus voor mij erg eenvoudig.

Ik snap de lol van dit topic dus inderdaad wel degelijk. Ja, er zijn nu eenmaal mensen die een dominant linker oog hebben. De houding van je handen en de rest van je lichaam is daarbij overigens irrelevant.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2007 18:26 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:26

Zoefff

❤ 

Hoewel het misschien leuk is om te weten zie ik hier de discussiewaarde niet zo heel erg van in om eerlijk te zijn :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.