Pc boot pas naar aantal seconden na powerdown

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 20:08
Ik heb net een P35-DQ6 moederbord aangeschaft met Q6600, 2x1024 ram, 3x 320gb sata en 1z 150gb sata. Alles werkt prima echter als ik de voeding er vanaf heb gehad (stekker uit stopcontact) en hem er weer in doe en hem aan wil zetten gebeurd er niets. Pas na een seconde of 30 kan ik hem aanzetten.

Het lijkt of condensatoren vol moeten lopen oid.

Ik heb een Antec truepower 550w voeding die met 2x10polige atx stekker zit aangesloten. Mobo heeft nog een molex connector aagesloten en de atx12v stekker (1x). Kan het zijn dat ik een 2x12polige atx stekker nodig heb? Volgens de handleiding maakt dit niets uit.

Iemand andere ideen?

if broken it is, fix it you should

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 11:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De vraag is natuurlijk, maakt het verder wat uit? Heb je er echt last van? En waarom trek je de stekker eruit van je PC?

Verder zou ik niet weten waarom het zolang duurd, behalve dat het en ingebouwde feature is op je moederbord (denk namelijk niet aan de PSU; heb het iig nog niet eerder gehoord bij een truepower)

Xbox Live ID:Notna8310

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
elgringo schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:36:
Ik heb net een P35-DQ6 moederbord aangeschaft met Q6600, 2x1024 ram, 3x 320gb sata en 1z 150gb sata. Alles werkt prima echter als ik de voeding er vanaf heb gehad (stekker uit stopcontact) en hem er weer in doe en hem aan wil zetten gebeurd er niets. Pas na een seconde of 30 kan ik hem aanzetten.

Het lijkt of condensatoren vol moeten lopen oid.

Ik heb een Antec truepower 550w voeding die met 2x10polige atx stekker zit aangesloten. Mobo heeft nog een molex connector aagesloten en de atx12v stekker (1x). Kan het zijn dat ik een 2x10polige atx stekker heb? Volgende de handleiding maakt dit niets uit.

Iemand andere ideen?
Heb dat ook wel eens gehad maar dat is verder toch niet echt een probleem? Ik neem aan dat je niet elke avond de stroom van je pc afhaald want dat is er zoiezo niet best voor.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-05 12:41
en hem aan wil zetten gebeurd er niets. Pas na een seconde of 30 kan ik hem aanzetten

Bedoel je dat als je de pc aanzet die pas na 30" doorgaat met booten?
Kun je wel eerst in de BIOS komen?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 11:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kalief schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:43:
en hem aan wil zetten gebeurd er niets. Pas na een seconde of 30 kan ik hem aanzetten

Bedoel je dat als je de pc aanzet die pas na 30" doorgaat met booten?
Kun je wel eerst in de BIOS komen?
Er staat duidelijk: Na 30 seconden kan ik hem pas aanzetten; AKA na 30 seconden de stroom erop te hebben, kan ik pas de power button aanzetten.

Het staat er echt, begrijpend lezen ! :)
elgringo schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:44:
Stkker gaat eruit omdat allle hardware (monitoren, printers, mengpaneel, versterker ed) erop zit en ik deze uit wil zetten ivm stroomverbruik.

PSU heeft wel voldoende power, maar het kan zijn dat die 20-polige atx stekker toch wat problemen veroorzaakt
elgringo schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:45:
[...]

Waarom zou dat niet goed zijn (of werkt je voor een energieleverancier?????)
Stroomverbruik? Die is er toch niet als je de boel gewoon uitzet? Lijkt mij dat er geen dimmer oid opzit :P Enkel als je alles op stanby zou zetten is er verbruik ja. Zodra je de powerknop indrukt om het uit te zetten is er 0.0 verbruik van je apperatuur :)

Verder maakt het ook niet echt uit waarom je het doet, just wondering ;)

Ow en je kan ook de EDIT Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop gebruiken he ;) Maar dat weet jij vast wel naa 4k posts :P :>

[ Voor 54% gewijzigd door Notna op 04-11-2007 08:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• elgringo
Stekker gaat eruit omdat allle hardware (monitoren, printers, mengpaneel, versterker ed) erop zit en ik deze uit wil zetten ivm stroomverbruik.

PSU heeft wel voldoende power, maar het kan zijn dat die 20-polige atx stekker toch wat problemen veroorzaakt

• elgringo
ik222 schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:43:
[...]

Heb dat ook wel eens gehad maar dat is verder toch niet echt een probleem? Ik neem aan dat je niet elke avond de stroom van je pc afhaald want dat is er zoiezo niet best voor.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
elgringo schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:45:
[...]

Het is voor pc onderdelen gewoon niet goed om elke keer de stroom eraf te halen. En ik werkt niet voor een energie leverancier nee.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 04-11-2007 08:48 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je de FAQ al doorlopen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Daarnaast, sommige Antec psu's van een paar jaar terug, wilden niet 100% werken i.c.m. bepaalde mobo's (zijn trouwens wel enkele topics over).

Zo te lezen heb je een wat oudere Antec gezien de 20-polige connector, dus dat zou m'n 'hoofdverdachte' zijn.
Kun je misschien een ander/recent type/merk lenen?

• elgringo
ik222 schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:47:
[...]

Het is voor pc onderdelen gewoon niet goed om elke keer de stroom eraf te halen. En ik werkt niet voor een energie leverancier nee.
Waarom zou dat in vredesnaam niet goed zijn?

Of laat jij je motor van je auto ook altijd draaien? En heb jij je tv ook altijd op standby staan?
Geef me een gegronde reden en wil over stag gaan maar dat het slecht is slaat ook nergens op.

En dat stroomverbruik is er wel degelijk als je pc uitstaat en er nog spanning op je PSU.
ATX stekker heeft een aparte lijn waar altijd 5V opstaat (+5VSB) Deze is vaak minimaal op 2A en tegenwoordig misschien en 3 of 4A. Dus dan vreet je pc als deze 'uitlaat' toch zo 10-20W

Deze 5V wordt gebruikt voor USB, PS/2, NIC, en nog wat andere apparaten van stroom te voorzien (wake-on-lan, ed.).

[ Voor 29% gewijzigd door elgringo op 04-11-2007 09:39 ]

• elgringo
Iva_Bigone schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:56:
Heb je de FAQ al doorlopen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Daarnaast, sommige Antec psu's van een paar jaar terug, wilden niet 100% werken i.c.m. bepaalde mobo's (zijn trouwens wel enkele topics over).

Zo te lezen heb je een wat oudere Antec gezien de 20-polige connector, dus dat zou m'n 'hoofdverdachte' zijn.
Kun je misschien een ander/recent type/merk lenen?
doorgelopen.

PSU lenen is een optie, alleen mijn huidige is momenteel uit zijn beuizing gerukt is passief gekoelt.

Ik dit te denken om een 20-24 polig atx omvormer te halen. (bestaan deze?)
24-polige ATX heeft toch alleen van 3.3v meer en wat 5v meer?

En dat sommige PSU niet met MOBO's werken gaat er bij mij als electrotechnicus niet is. Stroom-stroom en spanning is spanning als het door een antec geleverd wordt of een cheap ass bud voeding maakt niet uit. (Mits de spanning en stroomconstant zijn, wat bij de chaep ass voeding vaak niet het geval is)

Overigens heb ik een truecontrol voeding. waarde 5V en 12V lijn instelbaar zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door elgringo op 04-11-2007 09:45 ]

• 3dfx
  • Niet online
elgringo schreef op zondag 04 november 2007 @ 09:33:
[...]

doorgelopen.

PSU lenen is een optie, alleen mijn huidige is momenteel uit zijn beuizing gerukt is passief gekoelt.

Ik dit te denken om een 20-24 polig atx omvormer te halen. (bestaan deze?)
24-polige ATX heeft toch alleen van 3.3v meer en wat 5v meer?
Ja, die verloopstekkertjes bestaan.
En dat sommige PSU niet met MOBO's werken gaat er bij mij als electrotechnicus niet is.
Stroom-stroom en spanning is spanning als het door een antec geleverd wordt of een cheap ass bud voeding maakt niet uit. (Mits de spanning en stroomconstant zijn, wat bij de chaep ass voeding vaak niet het geval is)
Ok, wat jij wil, jouw feestje...
Feit is gewoon dat in de praktijk bleek dat bepaalde combinaties niet lekker werkten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je je computer toevallig overklokt? Sommige moederborden kunnen dan wel eens vreemd doen bij een koude boot, zeker met de 965P en P35 chipset. Verder zou ik eens nagaan of je geen rare dingen ziet in de voeding (als je geen garantie hebt natuurlijk).

Op zich zou het volgens mij wel kunnen dat het komt door het ontbreken van een 24 pins ATX stekker. Nu moet immers al het vermogen bij het opstarten komen door de 20 pins stekker. Het is maar een ideetje hoor, ik heb zelf nooit een 20 pins voeding gebruikt op een 24 pins moederbord.

Heeft jouw voeding overigens niet gewoon 24pins? Bij veel voedingen is er een vier pins blokje dat je er kan afschuiven (niet de P4 voedingsstekker natuurlijk!)

Zie ook dit prentje dat ik via Google heb gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/7732/modstream24pin4pinww9.jpg

Overigens is het geen onzin dat sommige voedingen niet met bepaalde moederborden werken. Een moederbord verwacht bij het opstarten een signaal van de voeding dat de stroomlijnen gestabiliseerd zijn en zal dan pas opstarten. Sommige voedingen wachten nogal lang met het verzenden van het power_good signaal en er zijn moederborden die dan niet meer opstarten.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Inderdaad, het opstarten hangt af van het PWR_GOOD signaal (groene draad? of is dat PS_ON?) over ATX. De extra 4 pins zijn overigens puur extra stroom, daar gaan geen signalen overheen, dus dat hoort niks uit te maken.

Het is echt iets van lang geleden dat PSU's niet tegen aan- en uitzetten konden. Het grootste probleem waren temperatuurcycli en de grote afvlakcondo's. Doordat de computer (volledige computer, niet alleen voeding, maar in principe geldt het ook wel een beetje voor alleen de voeding gezien die ook dissipeert) uit werd gezet en daarna weer aan kreeg je juist de grootste temperatuurveranderingen rond boot en shutdown wat elektrische contacten loswerkte, smoorspoeltjes te hoge spanningen liet opwekken, etc. Condensatoren willen ook nog wel eens bij sommige soft starts het half begeven omdat er een te hoge spanning heel kort overheen wordt gezet. Dit hoort, theoretisch, al vijftien jaar tot het land van de mythische wezens te zijn verbannen maar ik heb voedingen meegemaakt in de laatste tien jaar (ben er niet zo zeker van of nieuwere dat ook nog wel eens doen) die snel begaven door on-offcycli. Zeker mobootjes hebben hier werkelijk geen last meer van dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Verwijderd

Ik had bij een oud systeem een keer mijn voeding uitgezet terwijl hij aanstond, en dat duurde 45 minuten voordat ie het weer deed. Ik raakte helemaal in paniek en dacht dat ie kapot was. Hij was niet overgeklokt btw

• elgringo
Admiral Freebee schreef op zondag 04 november 2007 @ 10:34:
Heb je je computer toevallig overklokt? Sommige moederborden kunnen dan wel eens vreemd doen bij een koude boot, zeker met de 965P en P35 chipset. Verder zou ik eens nagaan of je geen rare dingen ziet in de voeding (als je geen garantie hebt natuurlijk).

Op zich zou het volgens mij wel kunnen dat het komt door het ontbreken van een 24 pins ATX stekker. Nu moet immers al het vermogen bij het opstarten komen door de 20 pins stekker. Het is maar een ideetje hoor, ik heb zelf nooit een 20 pins voeding gebruikt op een 24 pins moederbord.

Heeft jouw voeding overigens niet gewoon 24pins? Bij veel voedingen is er een vier pins blokje dat je er kan afschuiven (niet de P4 voedingsstekker natuurlijk!)

Zie ook dit prentje dat ik via Google heb gevonden:
[afbeelding]

Overigens is het geen onzin dat sommige voedingen niet met bepaalde moederborden werken. Een moederbord verwacht bij het opstarten een signaal van de voeding dat de stroomlijnen gestabiliseerd zijn en zal dan pas opstarten. Sommige voedingen wachten nogal lang met het verzenden van het power_good signaal en er zijn moederborden die dan niet meer opstarten.
Hij is overgeklokt, ja.

Voeding zit in mijn rechterdeel van mijn kast er hier is niets raars aan te zien. Ook de spanningen zijn allemaal goed.

Voeding heeft geen 24-pins atx aansluiting

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zet alles eens terug op stock snelheid. Een 24 pins ATX stekker wordt toch aangeraden in verband met stabiliteit, zeker bij het overklokken.

Ik heb de indruk dat je je voeding nogal aardig gemod hebt? Is hij wel goed afgeschermd tegen EMI?

• elgringo
Admiral Freebee schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:31:
Zet alles eens terug op stock snelheid. Een 24 pins ATX stekker wordt toch aangeraden in verband met stabiliteit, zeker bij het overklokken.

Ik heb de indruk dat je je voeding nogal aardig gemod hebt? Is hij wel goed afgeschermd tegen EMI?
Ja deze zit aan de rechtkant van de kast waar een metalen plaat tussen zit en dat komt de overige electronica.

Maakt een 20->24polige stekker het stabieler? 550watt voeding zou wel genoeg moeten zijn denk ik?

Er zitten 3 320gb hdd aan, 1x 150gb, floppy, dvd-rw,mobo, 8800gts (standaard snelheid), 2gb ram, en cpu
alle fans hebben eigen 15v voeding

EDIT:
alles default heeft hij ook het probleem.
Net de 3.3v lijn gemeten in de bios en die was 3,1 deze heb ik opgeschroeft (heerlijk een trucontrol) naar 3,3v. 5v is 5,02 en 12v is 11,98. Dat is dus allemaal goed.

[ Voor 13% gewijzigd door elgringo op 04-11-2007 18:54 ]

• elgringo
Iemand nog ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door elgringo op 05-11-2007 16:40 ]

• 3dfx
  • Niet online
Je had de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen, dus onderstaande heb je ook al geprobeerd neem ik aan?
# Voeding testen in een ander systeem.
# Andere voeding proberen.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 22:36
Notna schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:42:
En waarom trek je de stekker eruit van je PC?
Leg er maar een stroommeter voor dan zie je hoeveel watt's er nog doorheen gaan.
En we moeten immers in deze tijden zuinig aan doen, je weet wel opwarming van de aarde ;)

edit nummer 3: ik denk dat hij gewoon ff moet vollopen de meeste pc's hebben wat tijd nodig (ook die van mij). maar 30 seconden is wel erg lang

[ Voor 19% gewijzigd door Bliz op 05-11-2007 16:54 ]

• elgringo
Die voeding werkt prima om een amd systeem, andere voeding 20-polig, doet hetzelfde.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wat gebeurt er als je zoveel mogelijk stroomzuipende apparaten loskoppelt? Vooral je harde schijven dan want die lusten veel stroom als ze moeten opspinnen.

Een voeding met veel vermogen zal wel de nodige stroom kunnen leveren maar heeft allicht ook grote condensators die goed gevuld moeten zijn om die piekstroom te kunnen leveren.

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-11-2007 19:10 ]

• elgringo
Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:10:
Wat gebeurt er als je zoveel mogelijk stroomzuipende apparaten loskoppelt? Vooral je harde schijven dan want die lusten veel stroom als ze moeten opspinnen.

Een voeding met veel vermogen zal wel de nodige stroom kunnen leveren maar heeft allicht ook grote condensators die goed gevuld moeten zijn om die piekstroom te kunnen leveren.
PC staat uit, staat 0,0 spanning op de molex connectoren.
Pas na een tijdje wil hij aan en dan pas komt er ook spanning op de staan.

• elgringo
De oplossing wat de 24-polige stekker. Ik heb er nu een omvormer tussen 20->24polig en nu doet hij het zonder problemen.

Dank alle voor het meedenken.

Pagina: 1