Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gevraagd lichtdimmer (RS232 ATTiny2313)

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 8 kanaals dimmer gebouwd naar het idee op deze site:

http://www.aavrs.nl/projects.php?p=1

Maar dan iets aangepast:

schema
bord

Heb ook al e.e.a. op CO gepost maar daarmee kom ik er ook niet uit, en ik ben nogal desperate op het moment |:(

Om de AVR te flashen heb ik deze kabel gemaakt en dat werkt top. Als ik nadat ie geflasht is het programma draai om de lichten te sturen werkt alles naar behoren. Maar als ik vervolgens het apparaat uitzet en opnieuw aanzet werkt het niet meer, alsof de AVR alles vergeten is.

Maar het rare is als ik kort contact maak tussen de Reset van de AVR en de GND begint het weer te werken... vaag 8)7

Er loopt gewoon een 5v (5.03) over de AVR zoals moet. Ik heb te weinig verstand hiervan. Zou iemand met electronicakennis even willen kijken en wat tips willen geven? Zitten er fouten in het schema? Aangezien ik het in principe wel werkend kan krijgen neem ik aan dat er geen componenten kapot zijn?

Nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.hh33.nl/DSC03758.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hh33.nl/DSC03761.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik weet niet hoe ik je probleem kan oplossen, maar let je alsjeblieft wel goed op, aangezien je nu met 230V bezig bent hé :o

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Volgens mij klopt dat schema niet aangezien de reset van elke Atmega/ ATtine aan de VCC gehangen moet worden dacht ik. Maar dit mag iemand anders nog even benadrukken voordat je gaat klooien :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
quote: Datasheet
Reset input. A low level on this pin for more than 50 ns will generate a Reset, even if the
clock is not running. Shorter pulses are not guaranteed to generate a Reset.
Ik hang ze met een 3k3 weerstand aan de Vcc, en heb er nooit problemen mee, misschien dat je dat eens moet proberen? Oftewel, op de onderkant even een weerstand op je isp-header solderen :P

Edit: Volgens de pdf van je bordje, mist er zelfs de 5V op de Vcc van je atmel, zie ook het gele lijntje dwars over de 2313 :?

[ Voor 14% gewijzigd door SlinkingAnt op 03-11-2007 23:38 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar wat is daar precies het idee van? Dat voorkomt dat de AVR gereset wordt? De reset hangt nu nergens aan, dus dan zou ie toch juist niet gereset moeten worden? Ik heb al een keer een 100k weerstand tussen de reset en de Vcc gehangen, maar dat had geen effect, maar het met een 3k3 verschil denk je?

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 23:35:
[...]

Edit: Volgens de pdf van je bordje, mist er zelfs de 5V op de Vcc van je atmel, zie ook het gele lijntje dwars over de 2313 :?
Dat ziet er idd raar uit maar dat is bovenlangs geleid met 2 draadbruggen. Eagle snapt dat niet en laat daarom dat gele lijntje staan, maar er staat dus wel 5v op de Atmel.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
als je in de datasheet kijkt zie je boven de reset een streepje staan, dit betekend dat die pin standaard hoog moet zijn. Je kunt hem idd het beste met een weerstand (ik gebruik meestal 4k7) aan de vcc hangen. Als je hem wil resetten schakel je m ff om naar de gnd

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel alleen nog 100k liggen, voldoet dat ook?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Pinnen die niet aangesloten zijn kunnen gaan zweven. Je weet van zo'n pin dus niet of hij aan of uit is.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Dat is ook prima.. zolang die pin maar hoog is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de weerstand erop gezet maar dat heeft dus eigenlijk geen effect.

Ik denk dat er iets anders niet goed is. Ik vind het heel raar dat direct na het flashen alles werkt, maar na uitzetten het niet meer werkt. Zou iemand willen kijken wat de verschillen kunnen zijn met het orignele schema op aavrs.nl en mijn schema, en waar het aan zou kunnen liggen?

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Na het flashen is de kans groot dat de reset pin nog aangestuurd wordt door je programmer. Afhankelijk van je flash programma kan je dat instellen. Meet eens zonder je incircuit programmer met een multimeter of de reset pin inderdaad hoog is.

Hou er wel rekening mee dat met een 100ohm weerstand de printerpoort behoorlijk veel stroom moet sinken om de pin omlaag te krijgen. Dit vinden de meeste printerpoorten niet echt leuk volgens mij en ze kunnen er nogal snel aan kapot gaan. De programmer die je gebruikt heeft nogal weinig beveiliging tegen dat soort dingen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sphere- op 04-11-2007 02:48 ]

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 21:56
Maar aangezien hij 100k gebruikt is dat geen probleem... Zou dat het kunnen zijn? Te hoge weerstand?

Ken je mij van CO?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, 100k zal wel goed zijn, wordt vaak zat gebruikt als pull-up/down

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Enige oplossing hierin is de datasheet van de fabrikant gebruiken. Ik weet dat het bij PIC's grote problemen kan geven als je de reset-pin rechtstreeks aan de +5V hangt, er wordt daar bijna altijd 10K gebruikt.

Dat je door aanraking van reset en GND em wel kan laten werken, wijst 99.9% erop dat je schema idd wel klopt, op een reset- of storingsprobleem na. Je hebt de 100nF ontstoringscondensator toch geplaatst, vlakbij de µC?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit idd een (keramisch) 100nF condensatortje tussen de Vcc en de GND..

Verwijderd

Topicstarter
Sphere- schreef op zondag 04 november 2007 @ 01:58:
Meet eens zonder je incircuit programmer met een multimeter of de reset pin inderdaad hoog is.
Ben beginner :P maar ik zet dus mn multimeter direct op de reset pin van de avr en op de gnd? Hoeveel V zou ik moeten meten als ie hoog is?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoog == 4-5 volt, laag == 0-2 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
De reset pin is laag hoog geeft mn multimeter aan (4,8-5v). Hij is verbonden met de Vcc met een 100k weerstand ertussen. Had eerst verkeerde pinnetje :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 11:58 ]

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
De reset is inverted.
Dit betekend dat als er 0V opstaat hij gereset wordt en als er 5V staat hij niet gereset wordt.
hang er een een weerstandje aan van 100Ohm doorverbonden naar de +5V, dan zou het probleem opgelost moeten zijn!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Verwijderd

Topicstarter
Maar de reset is al 5v heb ik net gemeten. Dan is dat dus juist al goed? Er hangt al een 100k weerstand tussen de reset en de +5v.

Als dit idd goed is dan is dit niet het probleem, het apparaat gedraagd zich nl. nog hetzelfde.

Verwijderd

Hoe staan de fuses?
Je kan proberen om de startup delay wat langer te zetten, misschien start de clock niet snel genoeg.
Probeer ook eens om gewoon de reset los te hangen. Volgens mij zit er een interne pullup in.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mn commandline in AVRdude om de AVR te flashen;

avrdude -p t2313 -P lpt1 -c sp12 -U lfuse:w:0xEE:m -v -u -U flash:w:rs232dimmer.hex

De startup delay langer zetten lijkt me een goeie, maar hoe doe ik dit? Met de fuses? Kan dit niet in de datasheet vinden.

Verwijderd

Click :)
lfuse moet 0xDE zijn, hfuse 0xDF.
Overigens zou ik niet elke keer de fuses programmeren, nergens voor nodig en als het mis gaat is de kans groot dat je avr niet meer te programmeren is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb nu een 100nF C tussen reset en massa. Heb een 100k weerstand tussen reset en +5v en heb de fuses gezet zoals gezegd.

Het werkt nu beter maar wanneer ik het apparaat aan/uit zet in korter dan 5 seconden treed hetzelfde probleem weer op. Ik moet m dan eerst minimaal 5-10 uitzetten en dan werkt ie weer.

Hoe kan ik dit oplossen? Startup delay nog langer? Onstoren? Ik weet t niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 14:02 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Een diode parallel met de 100K weerstand, pijl wijst naar de +5V voeding.
Op die manier trek je direct de condensator leeg zodra de voedingsspanning wegvalt, terwijl het opstarten nog steeds wat vertraagd loopt (RC netwerkje).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 04 november 2007 @ 14:49:
Een diode parallel met de 100K weerstand, pijl wijst naar de +5V voeding.
Op die manier trek je direct de condensator leeg zodra de voedingsspanning wegvalt, terwijl het opstarten nog steeds wat vertraagd loopt (RC netwerkje).
Welke 100k weerstand bedoel je? Degene die ik tussen de reset en de +5v heb gezet? Die heb ik nl. weer weggehaald, het maakt geen verschil nl. Heb ook een diode parallel met die weerstand gezet met pijl naar de +5v maar dat had ook geen effect dus heb ik beide weer weggehaald.

Het blijft gewoon zo dat tussen power off/on toch wel 10s moet zitten anders doet de AVR raar. Bedoelde je een diode parellel met R36 in het schema?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De reset lijn is niet zo kritisch bij AVRs.
Als de code in assembly is, kijk dan eens of je alle variabelen in SRAM wel geinitialiseerd hebt. Niet geinitialiseerde variabelen kunnen ook dit soort problemen veroorzaken. Bij programmeren wordt het RAM dacht ik op 0 gezet maar bij aanzetten niet per se. En de stroom er een tijdje af zorgt dat het RAM weer op 0 gaat (ook al niet gegarandeerd!). Stroom kort eraf en er blijft nog oude data in hangen.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:03:
De reset lijn is niet zo kritisch bij AVRs.
Als de code in assembly is, kijk dan eens of je alle variabelen in SRAM wel geinitialiseerd hebt. Niet geinitialiseerde variabelen kunnen ook dit soort problemen veroorzaken. Bij programmeren wordt het RAM dacht ik op 0 gezet maar bij aanzetten niet per se. En de stroom er een tijdje af zorgt dat het RAM weer op 0 gaat (ook al niet gegarandeerd!). Stroom kort eraf en er blijft nog oude data in hangen.
Ik heb de assembly file hier:

link

Echter ik heb geen ervaring met assembly. Ik kan SRAM niet vinden in de code maar zou je er misschien naar willen kijken? Voor jou is het misschien kleine moeite en je zou me er enorm mee helpen. Thx!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Behalve dat de code nodeloos ingewikkeld is zie ik niet echt fouten in de code. RAM wordt in ieder geval niet gebruikt dus dat zal het niet zijn.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Als dit het probleem ook niet is, weet iemand nog een mogelijk andere oorzaak?

Bij snel (<5-10s) uit/aan schakelen reset de AVR gewoon niet netjes lijkt het...

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Dit is vrij normaal, je AVR krijgt niet genoeg prik om te lopen maar te veel om programma pointer te restten (hoop dat ik het goed uitleg) Als je hier echt last van hebt kun je HIGH Fuse 0xDB, Dit zorgt er voor spanning niet stabiel is en onder een bepaalt punt (in dit geval onder 2.7 volt) laat er een reset plaats zal gaan vinden tot dat de spanning weer gestabiliseerd boven het opgegeven punt (bij 0xDB dus 2.7 volt).

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Pagina: 1