HDMI met zwarte balken normaal? Nee toch?

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
We hebben net een Samsung HR-738 DVD/HDD recorder gekocht, eigenlijk alleen vanwege de HDD recorder (grote HDD van 250Gb voor weinig geld). Een goede DVD spelere hebben we nl al ;)

De Samsung is via HDMI out naar de HDMI van de LCD TV gepatched. We hebben ook gewoon beeld.
De TV staat op 16:9 resolutie. De setting van de HR-738 staat ook als output 16:9

Toch krijg ik bij het kijken (en afspelen) van de TV, dia deze HR-738, zwarte balken boven en onderin het beeld. Dat heb ik niet als ik via mijn digitale setupbox kijk, die trouwens ook is ingesteld op 16:9

Komen die zwarte balken boven en onderin nou door het feit dat ik een HDMI kabel gebruik? Nee, toch, dat kan toch helemaal niets ermee te maken hebben?

specs | 3360wP met SE3000

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Welke zenders kijk je? Geen zenders die in breedbeeld (16:10) uitzenden toevallig?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Staat de recorder ook op 16:9 ingesteld? Zal vast ook wel kunnen.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
RTL4 en NED3 o.a. Dat waren wel breedbeeld uitzendingen.
Komt dit dan omdat de TV wel zelf kan upscalen (staat in autowide) en de HR-738 dat niet kan (aanbieden)?

Wat ik net wel heb geprobeerd is via SCART tussen mijn digitale setupbox en mijn HR-738 zetten. Dan is het beeld op TV wel beeldvullend.

[ Voor 31% gewijzigd door Tallguy op 03-11-2007 20:24 ]

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 20:06:
Staat de recorder ook op 16:9 ingesteld? Zal vast ook wel kunnen.
ja dus, dat had ik geschreven :) Alles staat dus op 16:9
De TV op Auto-wide
De HR-738 op 16:9 wide.

[ Voor 8% gewijzigd door Tallguy op 03-11-2007 20:22 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Zolang je PAL bronnen op gaat nemen, zitten er gewoon mooie zwarte banden in je breedbeeld opnames. Zo is dat nu eenmaal met analoge bronnen. Daar kun je verder niet veel aan doen, tenzij de recorder de banden detecteert en zelf niet meeneemt met het opnemen. Dat is echter best tricky omdat je dan bij reclames misschien weer moet omschakelen e.d. Al met al is dat voor het opnemen niet handig, en dus wordt er gewoon volledig PAL opgenomen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
okay, dank je voor de reacties. Wa tmij betredt mag deze dicht.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hij zegt toch dat wanneer ie het hele zaakje analoog (via SCART) aansluit het wel goed gaat? Dus het kan blijkbaar wel, of het nou PAL is of niet. Een breedeeld PAL uitzending moet in principe gewoon in breedbeeld (dus zonder zwarte randen) weergegeven kunnen worden.

Het heeft alles te maken met de manier waarop je scherm de input op de HMDI ingang afhandelt, daar gaat het mis in jouw geval......

Welk scherm is het eigenlijk?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

kaajee schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:57:
Een breedeeld PAL uitzending moet in principe gewoon in breedbeeld (dus zonder zwarte randen) weergegeven kunnen worden.
Alleen als de TV detecteert dat het een breedbeeld uitzending is. Als je opeens je PAL spullen via HDMI gaat afspelen, dan is die detectie niet meer aanwezig. Neemt niet weg dat veel TV gewoon de zwarte balken detecteren en deze zelf weghalen :)

Schop naar VID, want dit heeft weinig met audio te maken ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1