Kernel panic na installatie Gentoo

Pagina: 1
Acties:

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Hallo,

Ik ben de uitdaging aangegaan en Gentoo 2007.0 geinstalleerd, volgens de handleiding. Heb ook zelf de kernel gecompileerd enzo, maar na alles te doorlopen te hebben, na een reboot... werkt ie niet... deze foutmelding krijg ik:

VFS: Unable to mount root fs via NFS, trying floppy.

En daarna is het kernel panic.. plaatje...

Nu heb ik gegoogled naar deze melding en mensen zeggen dat ik tijdens de kernel compilen iets fout heb gedaan. Bepaalde ondersteuning niet heb aangezet ofzo. Ik heb een S-ATA drive, maar ik heb echt alles met sda gedaan...
Nu wil ik dit best veranderen, maar hoe kom ik nu ooit in mijn systeem als ik hem geeneens opgestart krijg?

Bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door The Milkman op 03-11-2007 19:46 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:46
Chroot gebruiken om vanaf de live cd in je install te komen..
Daarna gewoon nog eens je kernel compilen en alles goed nalopen.. ook niet vergeten in je grub de link naar de juiste kernel te zetten!
Als je de gentoo handleiding goed gevolgd heb moet er opzich niks fout kunnen gaan en anders kan je nog altijd genkernel gebruiken (dit staat ook in de handleiding omschreven)

[ Voor 8% gewijzigd door Joshua op 03-11-2007 19:42 ]

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Maar vanaf waar in de handleiding kan ik weer inspringen? Moet ik nu elke stap weer opnieuw uitvoeren?
Heeft me wel een paar uur gekost namelijk...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:46
Vanaf hier voor de manual configuratie en vanaf hier voor genkernel (deze kun je beter gebruiken als je niet precies weet wat je allemaal moet mee compilen in de kernel, later kun je alsnog een custom kernel compilen mocht je daar zin in hebben)

Note: vergeet natuurlijk ook niet je GRUB/Lilo config te controleren of deze naar de goeie kernel verwijst bij het opstarten!

[ Voor 13% gewijzigd door Joshua op 03-11-2007 19:49 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:37

BoAC

Memento mori

The Milkman schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:44:
Maar vanaf waar in de handleiding kan ik weer inspringen? Moet ik nu elke stap weer opnieuw uitvoeren?
Heeft me wel een paar uur gekost namelijk...
Vanaf waar je de kernel compileert. Het handigst is voor jou om genkernel te gebruiker zoals al door anderen is gezegd.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

zelf compileren kan best, maar als je NFS root support wilt (niet aan te raden), zorg dat NFS ook echt vast in de kernel zit, en niet als losse module

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
BoAC schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:48:
[...]

Vanaf waar je de kernel compileert. Het handigst is voor jou om genkernel te gebruiker zoals al door anderen is gezegd.
Maar daarvoor heb ik de stage gedownload enzo, moet dat dan ook overnieuw?
Want nu kan hij /bin/bash nog niet vinden...

code:
1
chroot /mnt/gentoo /bin/bash ... toch?

[ Voor 7% gewijzigd door The Milkman op 03-11-2007 20:01 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:37

BoAC

Memento mori

Je moet natuurlijk wel eerst je partities mounten waarop je installatie staat voordat je chroot uitvoert. Dat zijn dus eigenlijk de eerste stappen uit de installatie handleiding zonder fdisk/format/extract :) tot aan het chroot commando. Daarna kun je dus genkernel 'emergen' en deze uitvoeren: zie handleiding :)

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Volgens mij is het me gelukt... ik heb alle scsi apparaten en s-ata ondersteuning aangezet... maar de na een reboot zie ik echter weinig verschil.

Moet ik nog iets met die NFS server? Uitzetten ofzo?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
Post eens je hardware, dan kan ik mss zeggen wat je vergeten ben (ik compile mijn gentoo kernels ook altijd zelf)

There is no replacement for displacement!

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Ik ben het nu op VMware virtueel aan het doen.
Ik hoop dat dit niet een probleem is? Hoop dat jij kan helpen.
Anders moet ik genkernel even proberen...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Mweh, als je virtueel bezig bent is het de vraag welk SATA apparaat VMWare gebruikt om jouw schijf te benaderen. Wat er misgaat is dat je kernel geen drivers aan boord heeft voor je controler waar je schijven aan hangen, en dus je root filesystem niet kan mounten en dus niet kan booten.

Als je weet welke controler er gebruikt wordt, moet je deze hard in je kernel compilen (er moet een * voor de optie staan in je kernelconfig zeg maar) zodat je je root filesystem kan booten.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Ik heb gevonden dat het de BusLogic SCSI driver is. Ik heb de kernel opnieuw gemaakt en een * gezet voor die BusLogic driver...
Doet het nog steeds niet...

Iemand nog ideeen?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Wat gebeurt er als je een kernel compileert aan de hand van je standaard .config ?

Als dat wel werkt, kun je uitsluiten dat het installeren van de kernel mis gaat en het dus echt in je .config moet liggen.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Volgens mij is het een bugje dat hij de driver niet pakt...
hier lees je er meer over, maar dat zoek ik morgen wel weer uit: http://theether.net/kb/100038

Tot nu toe bedankt!

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Opstarten van je installatie cd als hij opgestart is het volgende doen.
Controleer of je netwerk werkt door even een ping te doen. Werkt hij niet even het netwerk gedeelte volgen van de handleiding.

code:
1
ping www.google.nl

*bij de sdxx op de xx de goeie waardes neerzetten. bijvoorbeeld /dev/sda1

code:
1
2
3
4
5
6
7
mount /dev/sdxx /mnt/gentoo
mount /dev/sdcc /mnt/gentoo/boot

chroot /mnt/gentoo /bin/bash

cd /usr/src/linux
makemenuconfig

Pas aan wat je mist in iedergeval iets met je hd aansturing.

code:
1
make & make modules_install

Copier de nieuwe kernel naar goeie plek en zorg dat je lilo of grub naar nieuwe kernel wijst.

code:
1
nano /etc/fstab

Controleer dit bestand of alles goed staat.

Control je grub of lilo config bestand of die klopt. Als dit allemaal klopt:

code:
1
2
3
4
exit
umount /mnt/gentoo/boot
umount /mnt/gentoo
reboot

Haal nu de cd er uit en kijk of hij wel opstart. En anders:

code:
1
2
3
4
mount /dev/sdxx /mnt/gentoo
mount /dev/sdcc /mnt/gentoo/boot

chroot /mnt/gentoo /bin/bash

Hier volg je de handleiding met betrekking tot het gebruiken van genkernel t/m het copieren van de kernel naar de /boot
Tevens moet je de modules die geladen moeten worden in de /etc/modules.autoload/kernel-2.6 zetten.

code:
1
nano /etc/fstab

Controleer dit bestand of alles goed staat.

Control je grub of lilo config bestand of die klopt. Als dit allemaal klopt:

code:
1
2
3
4
exit
umount /mnt/gentoo/boot
umount /mnt/gentoo
reboot

En als dit ook niet werkt heb je ergens aanders een fout gemaakt. wat zeer onwaarschijnlijk is.

Verwijderd

geforce5_guy: nette uitleg :) !

TS: waarom installeer je op een VM doos? Om Gentoo uit te proberen?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Indien het om een vmware instal gaat kan je beter kiezen dat je een ATA/IDE controler hebt. Dat werkt gewoon met de standaart intel drivers die in de kernel zit.

Maar je zult dan wel opnieuw moeten beginnen met je installatie ben ik bang.

Toen ik een keer die melding heb gehad had ik een fout gemaakt in de /etc/fstab.

[ Voor 14% gewijzigd door geforce5_guy op 04-11-2007 02:19 ]

Pagina: 1