[Ubuntu/ALSA] Wel geluid onder Xine, maar nergens anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Vaag probleem op mijn htpc. Ik heb zojuist Xine geinstalleerd om DVDs te kijken. Werkt allemaal perfect, prima geluid, zowel 'normaal' als Dolby Digital en DTS. Alleen.. nu heb ik dus geen geluid meer in MythTV (live tv en opnames) en in MPlayer (videos).

Volgens mij is er niets aan mijn mixer-instellingen veranderd. Ik heb een ASUS M2NPV-VM moederbord met een nforce 4 chipset.

Iemand die dit probleem bekend voorkomt?

Wat me wel opvalt in alsamixer is dat IEC958 weliswaar aan staat, maar ik kan het volume niet wijzigen... staat op 0 en daar krijg ik hem niet vanaf.

Een aplay -l geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: AD198x Digital [AD198x Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

In alsamixer zie ik dat ik de instellingen voor het analoge device aan het instellen ben, niet het digitale device...

[ Voor 42% gewijzigd door rrrandy op 03-11-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Heb je alleen geen geluid in andere apps als Xine draait (controleer ook even met ps auxf)?

Of heb je gewoon helemaal nooit meer geluid in andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
deadinspace schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:18:
Heb je alleen geen geluid in andere apps als Xine draait (controleer ook even met ps auxf)?

Of heb je gewoon helemaal nooit meer geluid in andere apps?
Helemaal nooit, net even gechecked of xine nog draait, maar dat is niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Gebruik je de analoge of de spdif uitgang?
Want als je de spdif uitgang gebruikten xine loopt vast dan blijft de digitale uitgang vast op bijvoorbeeld dolby digital, dit kun je ook zien op bijvoorbeeld een aangesloten receiver.

Wat ik dan doe is:
code:
1
cat /dev/urandom | ac3dec -R

En dat doe ik dan een aantal keer totdat de digitale uitgang weer op pcm komt te staan, dan zet ik in alsamixer nog IEC958 Optical Raw op mute.

Dit werkt goed bij mij Audigy, hoe dat voor Nvidia werkt weet ik niet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
Hmmm, nu heb ik een beetje zitten klooien en staat mijn uitgang (volgens mijn receiver) op analog. Eerst die maar eens op digital krijgen.

Ik gebruik de spdif uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
Ik heb nog eens wat uitgetest. Ik kan blijkbaar alleen nog maar bestanden met een ac3 stream afspelen, analoog geluid lukt niet meer...

Dit is wel vaag, heb het weleens andersom gehad, wel analoog maar geen digitaal. Snap er helemaal niks meer van :(

Status update:

Ik heb momenteel geen analoog geluid, alleen digitaal. Verder lijkt alles buiten alsa om te gaan want als ik alles in alsamixer mute, heb ik wel mijn digitale geluid :?

[ Voor 27% gewijzigd door rrrandy op 03-11-2007 21:31 ]

Pagina: 1