Subwoofer staat te trillen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een Wharfedale SW250 Subwoofer. Toen ik daarnet thuiskwam stond het ding te brommen en te trillen. Mijn Receiver stond uit op dat moment. Ook zonder verbinding met mijn reicever doet hij dit.

Hij is aangesloten op een beveiligd stopcontact dus overspanning lijkt me niet de oorzaak. Heb ook even een andere stroomkabel geprobeerd.

Iemand enig idee waar het probleem juist zit en wat de oorzaak kan zijn? Hij is nog onder garantie maar daar hoor ik ten vroegste maandag wat van natuurlijk...

In het kort: mijn subwoofer trilt en bromt zonder audio-bron aangesloten

Iemand die toevallig weet of Wharfedale een repair center heeft in België of Nederland?

[ Voor 7% gewijzigd door WhiteDog op 03-11-2007 18:59 ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Is het stopcontact, van zowel versterker als subwoofer, geaard? Dit kan namelijk ook ruis veroorzaken, met randaarde wordt de overige stroom weggevoerd. Wat ook nog het probleem kan zijn is dat de kabel naar je subwoofer door EM straling evengoed signalen doorstuurt, dwz ruis. Meer waarschijnlijker is dat er een stuk metaal onder spanning de kabel van je subwoofer raakt. Als geen van deze dingen het probleem is denk ik dat er iets met je subwoofer is (wat weet ik niet, dus ernstig hoeft het zeker niet te zijn ;P)

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
DjDuivert schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:06:
Is het stopcontact, van zowel versterker als subwoofer, geaard? Dit kan namelijk ook ruis veroorzaken, met randaarde wordt de overige stroom weggevoerd. Wat ook nog het probleem kan zijn is dat de kabel naar je subwoofer door EM straling evengoed signalen doorstuurt, dwz ruis. Meer waarschijnlijker is dat er een stuk metaal onder spanning de kabel van je subwoofer raakt. Als geen van deze dingen het probleem is denk ik dat er iets met je subwoofer is (wat weet ik niet, dus ernstig hoeft het zeker niet te zijn ;P)
Heb hem net nog even op een totaal andere plaats geprobeerd, zelfde resultaat. Ding kostte 500 €, de support kan maar beter goed zijn :)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Net wat muziek doorgejaagd (THX Bass tests) en probleem was verdwenen...
Ik blij, 2 minuten later... weer hetzelfde :(

Verwijderd

Controleer nou eerst is of je stopcontact geaard is. Dit klinkt gewoon als een aardlus..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:31:
Controleer nou eerst is of je stopcontact geaard is. Dit klinkt gewoon als een aardlus..
Dan is het ding dus bij voorbaat niet goed.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:43:
[...]

Dan is het ding dus bij voorbaat niet goed.
Nee hoor, waarom zou dat?
Een aardlus kan snel gebeuren, en dat ligt echt lang niet altijd aan het apparaat.

Verwijderd

MaCe1337 schreef op zondag 04 november 2007 @ 00:44:
[...]

Nee hoor, waarom zou dat?
Een aardlus kan snel gebeuren, en dat ligt echt lang niet altijd aan het apparaat.
Nou meestal wel wel aan het apparaat hoor.

Opzich hoeft het apparaat er niet slechter door te werken, maar juist is het niet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

heel simpel. bromt hij ook als je de input kabel eruit haalt ? zo niet ligt het dus aan zijn input. Die kan als antenne werken of inderdaad een aardlus pakken. Draai de steker een om, klinkt vreemd maar het wil nog wel eens helpen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Kun je terwijl je sub bromt wel gewoon muziek luisteren? Zo ja; is de brom dan volume afhankelijk?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een andere stroomkabel geprobeerd en heb hem ook 10m verder in de gang geprobeerd...
Verder staat hij al 10 maanden op exact dezelfde plek in huis.

Tijdens het brommen werkt hij nog gewoon. Als ik er muziek doorjaag en het volume luid genoeg zet hoor je het zelfs niet :) Maar zet ik het volume minder hoor ik dus volume én zijn eigenwijs getril.

Even voor de duidelijkheid: de subwoofer staat hard effectief te trillen. Het is geen gebrom of ruis, als ik mijn hand eronder hou voel ik hem "vuren" (of hoe je dat ook noemt).

Lijkt alsof de electriciteit op de input is overgeslagen... Als ik hem uitzet doet hij zelfs nog 10 seconden verder...

• Ray

Ray

heb je al gedaan wat ik zeg in mij post ? dus input loshalen ? waarschijnlijk is je 'hete' input gewoon in contact met iets. Als je normaal de input vastpakt krijg je ook dit effect. Dus eerst uitsluiten. Kabel los > gebrom > probleem in woofer. Geen gebrom > probleem voor de woofer / bekabeling / de surround amp.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ray schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:56:
heb je al gedaan wat ik zeg in mij post ? dus input loshalen ? waarschijnlijk is je 'hete' input gewoon in contact met iets. Als je normaal de input vastpakt krijg je ook dit effect. Dus eerst uitsluiten. Kabel los > gebrom > probleem in woofer. Geen gebrom > probleem voor de woofer / bekabeling / de surround amp.
Enkel de stroomkabel is aangesloten. Staat toch in de topicstart :? Of bedoel je iets anders?

Verwijderd

WhiteDog schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:48:
[...]

Enkel de stroomkabel is aangesloten. Staat toch in de topicstart :? Of bedoel je iets anders?
Kun je ongeveer bepalen of het een 50Hz frequentie is waar het ding op trilt ?

Zo ja... groundloop... even openmaken kijken of er sluiting is, kan ook een ontwerpfout zijn uiteraard.

• Ray

Ray

WhiteDog schreef op zondag 04 november 2007 @ 13:48:
[...]

oeps even dat stukje 'ook zonder verbinding met de reciever' over het hoofd gezien :) dus enkel met de stroom erop bromt hij (dus echt alleen met die kabel aangesloten? geen input kabel die niet verbonden is aan de versterker kant / versterker uit staat?). Dat is dus inderdaad niet goed. Dan komt er dus (lek) spanning op de input en daarom zal hij brommen. Heeft de sub eigenlijk wel een geaarde stekker ? wat voor aansluiting zit erop ? gewoon tulp ? stopt het brommen als je de tulp aan de buitenkant vastpakt ?

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 04-11-2007 14:43 ]

• Barry|IA
Ik zou bijna zeggen, gooi dat ding eens open en post wat pics. Maar dat gaat wat garantie betreft natuurlijk niet toegestaan worden.

Probeer eens wat Ray hierboven zegt :)
Ik heb een soort gelijk probleem gehad, zie:
[DIY] Dubbel mono UcD

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Had je deze aangesloten met een tulp/RCA-stekker?

Misschien zit er in de subwoofer de draad naar deze kort :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Heel eenvoudig:

Java:
1
2
3
4
5
if(hasBrom() && !hasInput() && hasGarantie()){
   terugNaarWinkel();
} else {
   meerAnalyse();
}

;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 09:46
HMMM, is de transformator niet gaar.
Misschien zijn de windingen los gaan zitten waardoor de boel gaat brommen en trillen.
Ik zit IIG richting de voeding van het ding te denken.
Kan ook zijn dat er elko's of condensatoren stuk zijn waardoor de voedingsspanning niet goed afgevlakt is ofzo!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Weer wat raars ontdekt. Achterop de sub zit een hele grote koelvin. Tussen de bladen zitten hier en daar schroeven die er wat uitsteken. Bij sommige ervan plakt er een witte substantie aan. Het lijkt wat op koelpasta... WTF is dat?

• Barry|IA
WhiteDog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:53:
Bij sommige ervan plakt er een witte substantie aan. Het lijkt wat op koelpasta... WTF is dat?
Da's koelpasta :P
Komt vaker voor. Of zat het er eerst niet?

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:57:
[...]

Da's koelpasta :P
Komt vaker voor. Of zat het er eerst niet?
Is me toch nooit eerder opgevallen. Koelpasta hoort toch niet zichtbaar / aanraakbaar te zijn iig...

• Barry|IA
WhiteDog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:13:
[...]

Is me toch nooit eerder opgevallen. Koelpasta hoort toch niet zichtbaar / aanraakbaar te zijn iig...
Het hoort eigenlijk niet, maar ik heb het wel vaker meegemaakt. Maar maakt het wat uit? Je wilt het ding niet open schroeven, dus veel kunt je toch niet met deze ontdekking.

Als je de subwoofer toch open maakt, kijk dan eens of de transistors nog wel strak tegen de koelplaat gedrukt zitten. Misschien is je koelblok wel je aardpunt en ben je die nu kwijt omdat het blok of de printplaat verschoven is. Er kan natuurlijk van alles los raken in zo'n trillende ruimte. Met een beetje pech heeft de elektronica niet eens zijn eigen compartiment en staat je woofer dus lekker tegen het hele zwikkie aan te beuken.

[ Voor 35% gewijzigd door Barry|IA op 06-11-2007 21:29 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:24:
[...]

Het hoort eigenlijk niet, maar ik heb het wel vaker meegemaakt. Maar maakt het wat uit? Je wilt het ding niet open schroeven, dus veel kunt je toch niet met deze ontdekking.
Nou de shop waar ik hem gekocht heb (hifisystems.nl) reageert niet op men telefoons en mails. Vandaag met de distributeur gebeld in NL en die kennen hifisystems.nl helemaal niet... grijze import dus :(

Kan dus zelf opdraaien voor de herstelling, tenminste als ik men sub de eerste 3 maanden terug wil...

Verwijderd

Als dat ding zonder input zomaar wat staat te brommen istie gewoon kapot want dat hoort zo'n ding niet te doen, ongeacht oftie wel of niet geaard is en hoe de stekker er ook inzit.

Of heeft iemand er een sok in verborgen? O-)

edit: Je had de shop al benaderd zie ik. Balen dat ze niet reageren, zeker een shop zonder fysiek adres?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 21:31 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:29:
Als dat ding zonder input zomaar wat staat te brommen istie gewoon kapot want dat hoort zo'n ding niet te doen, ongeacht oftie wel of niet geaard is en hoe de stekker er ook inzit.

Of heeft iemand er een sok in verborgen? O-)
Ik kan altijd is proberen met er een stevige trap tegen te geven :)

De sok zit even onder men anti-biotica pillen verstopt

• Barry|IA
WhiteDog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:28:
[...]

Nou de shop waar ik hem gekocht heb (hifisystems.nl) reageert niet op men telefoons en mails. Vandaag met de distributeur gebeld in NL en die kennen hifisystems.nl helemaal niet... grijze import dus :(

Kan dus zelf opdraaien voor de herstelling, tenminste als ik men sub de eerste 3 maanden terug wil...
Raadpleeg dan je handleiding even en kijk of een erkend reperateur dat ding wel mag nakijken zonder dat je garantie verloopt. Maak de subwoofer dan voorzichtig open en kijk of je zelf wat kan zien/doen.

Een ''factuurtje'' van zo'n bedrijf is snel gemaakt als je er toevallig eentje weet :+
Btw, kun je het ding niet opsturen naar Wharfedale?

• Barry|IA
Maar inderdaad, gewoon open gooien en foto's posten. Ben je nu tweaker of niet!! :P

dubbelpost, sorry..

[ Voor 17% gewijzigd door Barry|IA op 06-11-2007 21:34 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Wharfedale besteedt de herstelling uit aan de importeurs. Ik zou moeten kunnen achterhalen uit welk land hij oorspronkelijk komt (waar halen Nederlandse shops hun spul meestal?) en die zou hem dan in principe wel moeten herstellen.

Volgende keer toch maar 100 € meer betalen bij de winkel om de hoek :(

Waar moet je in Nederland naartoe als een winkel zijn verplichtingen niet nakomt?...

[ Voor 12% gewijzigd door WhiteDog op 06-11-2007 21:36 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Nederlandse shops halen vaak modellen uit Duitsland.

Verwijderd

Misschien kun je de importeur (of 1 van de importeurs) overhalen het ding onder garantie te herstellen. Kleine kans, maar je weet maar nooit.
WhiteDog schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:35:
...

Waar moet je in Nederland naartoe als een winkel zijn verplichtingen niet nakomt?...
Bij een buro rechtshulp/rechtsbijstandsverzekering. Je kunt ook nog eens proberen de shop wat dwingender te benaderen, wellicht is er een postadres te achterhalen?

Ze voeren een keurmerk van QShops, ik weet niet of dit iets zegt en of ze echt aangesloten zijn maar die zou je ook eens kunnen benaderen.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 21:41 ]

• Barry|IA
Dit staat op de website van Hifisystems:
Ons vestigingsadres (géén winkel!) is:

Tommax Hifi Systems

Claude Debussystraat 5

1544 NL Zaandijk
En SIDN zegt het volgende over deze shop:
hifisystems.nl
Status actief
Houder TOM001256-DHOST
Tom Max
Claude Debussystraat 5
1544NL ZAANDIJK
Netherlands
En ik woon er 10 minuten vandaan (met de fiets).

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 21:44:
En ik woon er 10 minuten vandaan (met de fiets).
Zo tijd om met de GoT knokploeg een bezoekje te brengen? :P
Probeer ze maar eens te bellen, altijd voice mail...

Grijze import is iig niet rg netjes van hun :(

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Net nog maar een keer gemail naar hun:
Geachte,

Op 24/01/2007 kocht ik via hifisystems.nl een Wharfedale SW250 Subwoofer aan.
Helaas vertoont deze nu kuren (ruis en brom zonder input aangesloten).
Ik zou deze dan ook graag bij jullie aanbieden voor herstelling onder garantie.

Kunt u even bevestigen of dit mogelijk is en hoe ik dit praktisch het beste aanpak?
Ik wil gerust betalen voor de verzendingskosten heen en terug (of hem langsbrengen / ophalen).

Ik ben ook altijd bereid om dit even rechtstreeks met de distributeeur af te handelen.
Ik had reeds contact met Transtec en IAG UK maar deze verwijzen me naar jullie door.

Ik heb ook reeds meermaals telefonisch contact gezocht met jullie maar krijg helaas steeds de voice mail.

Alvast bedankt voor de hulp,

<Naam>
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet zoveel goede ervaringen heb met Nederlandse shops. Vaak verkeerde en/of laattijdige leveringen. Ook steeds smoesjes van de verkopers als je er wat van zegt. Hier in België doen ze imho net iets beter hun best. Jammer :|

Oh, deze week gingen stuk:
- Subwoofer
- Logitech G15
- Logitech Headset
- Mezelf
En mijn TomTom moet ik ook nog keer opsturen voor reparatie (Luidspreker kraakt op 100% volume, dit 1 dag NA de reparatie van het scherm...)

[ Voor 22% gewijzigd door WhiteDog op 06-11-2007 22:09 ]

• Barry|IA
Als internetshop vind ik dat je gewoon dagelijks op je mail moet kunnen reageren. Anders ben je simpelweg niet geschikt voor de ''snelle handel''.

Wacht deze mail nog eens af. Als je voor overmorgen geen reactie krijgt, zou ik gewoon eens een persoonlijke brief schrijven naar de eigenaar zelf. Ik kan eens langsfietsen en kijken of zijn magazijn ook zijn woning is.

Verwijderd

Barry|IA schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:42:
Als internetshop vind ik dat je gewoon dagelijks op je mail moet kunnen reageren. Anders ben je simpelweg niet geschikt voor de ''snelle handel''.

Wacht deze mail nog eens af. Als je voor overmorgen geen reactie krijgt, zou ik gewoon eens een persoonlijke brief schrijven naar de eigenaar zelf. Ik kan eens langsfietsen en kijken of zijn magazijn ook zijn woning is.
Gaat dit niet direct een beetje ver ?

In principe zal iedere Dealer van dat merk garantie moeten verlenen met een geldige bon.

Het probleem met "snelle handel" is meer het probleem van de "snelle koper" die "snel en goedkoop" iets wil kopen omdat hij voor een lagere prijs dezelfde service denkt te krijgen. (het 100 euro extra voor om de hoek verhaal)

Everything comes with a price.

Verwijderd

De shop spaart o.a. kosten doordat ze geen winkel en winkelpersoneel nodig hebben e.d. Er is geen enkele reden dat de lagere prijs in een lagere service zou moeten resulteren omdat de shopeigenaar op andere zaken kan besparen door geen fysieke shop te hebben. Als consument hoef je daar niet de dupe van te zijn,

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:11:
[...]

In principe zal iedere Dealer van dat merk garantie moeten verlenen met een geldige bon.

Het probleem met "snelle handel" is meer het probleem van de "snelle koper" die "snel en goedkoop" iets wil kopen omdat hij voor een lagere prijs dezelfde service denkt te krijgen. (het 100 euro extra voor om de hoek verhaal)

Van hun website:
Wie zijn jullie?

...
Het doel van het bedrijf is om één van de goedkoopste van Nederland te zijn in haar marktgebied. Uitdrukkelijk zonder verlies van kwaliteit of service.

Waarom zijn de producten zo goedkoop?

Hiervoor zijn een aantal redenen. Ten eerste omdat wij de producten 'slim' inkopen om zo prijsvoordelen te verkrijgen. Ten tweede heeft Tommax Hifi Systems geen dure winkels op A-locaties nodig. Door de geringe overheadkosten van een postorderbedrijf via het internet kunnen wij de producten tegen een zeer scherpe prijzen leveren. Alle producten worden geleverd in de originele verpakking van de fabrikant inclusief de bijbehorende fabrieksgarantie. Alle genoemde bedragen zijn inclusief 19% B.T.W.
Ik koop nu eenmaal zowat alles online. Gaat gewoon makkelijker en ik heb meer keuze dan in een winkel. Mijn ervaring leert dat men in een echte shop je ook gewoon meekrijgt wat ze je het liefst willen verkopen. Wat ik online koop is mijn eigen keuze en dan hoef ik later ook niet mezelf te beklagen omdat ik naar de verkoper geluisterd heb.

Ik ben ook niet specifiek op zoek gegaan naar de goedkoopste winkel. Maar ze waren nu eenmaal goedkoper dan de concurrentie.

Ik verwacht ook niet de gouden service. Ik wil gerust zelf de verzendkosten betalen. Het enige wat die shop hoeft te doen is even koerier spelen of me gewoon vertellen waar ik rechtstreeks terecht kan.

Een "snelle koop" was het trouwens ook niet. Tussen bestelling en levering zat een maand. De bestelling was dan nog niet eens volledig en heb ik nog een keer een maand kunnen wachten op 2 speakers. Ik ben de bestelling trouwens gaan ophalen net omdat het om zo'n groot bedrag ging...

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:11:
[...]

Langsfietsen kan geen kwaad en die brief schrijven ook niet.

Of je het nu bij iemand uit z'n schuur koopt, of via een bestelbus: garantie = garantie.

Verwijderd

Ooh ja, wharfedale denkt hier zelf anders over.............

Wharfedale Notice: Buyer Beware

Please be cautious, the web is a dangerous place. Wharfedale only warrantees products sold by authorized dealers. Only certain dealers such as Amazon.com, Audioadvisor.com and Buy.com are authorized to sell on the web. Obtaining a blank warranty card and submitting it to us does not entitle you to warranty service. Only an original bill of sale, from an authorized dealer, validates our warranty.

Be very wary of sellers who refuse to disclose serial numbers. Every Wharfedale component has a serial number on the outside of the box for easy identification. Consider yourself forewarned that there is just enough merchandise out there to be of concern to a potential consumer.

Shipping damage on the used market is common place as is receipt of equipment whose condition and function were misrepresented by the seller. Select your shipper carefully and insure your products. If you need our help for repair, the shipper or seller must deliver the merchandise to our door and pay a fee for evaluation.

En gelijk hebben ze , wie zegt dat jouw setje niet toevallig ergens van de vrachtwagen is gevallen of toevallig een ander serienummer heeft of een serienummer heeft wat eigenlijk als total loss was verklaard.
Je moet als bedrijfs zijnde wel aan zulke regels gaan houden anders is het einde zoek en kan iedereen met een webwinkeltje zijn eigen regels gaan bepalen.

Je zou moeten uitzoeken hoe het zit en welke garantiewet hier nu geld.
Je hebt een Engels produkt in Nederland gekocht bij waarschijnlijk een niet geauthoriseerde handelaar van dat merk.
En misschien krijg je daarom ook geen antwoord op je mail.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt............

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2007 01:52 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Gelukkig is hier de winkel verantwoordelijk voor de garantie. Als de winkel het niet hersteld krijgt moeten ze zelf maar opdraaien voor het aankopen van een nieuw exemplaar :)

Ik bedacht me net dat ik nog een doos staan had van een van de speakers. Met daarop, verborgen onder een witte sticker, het nummer "DE-0112" ..
Pagina: 1