Links geen geluid meer...

Pagina: 1
Acties:

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik heb sinds vanmiddag het volgende probleem, links heb ik geen geluid meer.
Ik heb hier een hp pc staan met een realtek high defenition onboard 7.1 geluidskaart met de bijbehorende driver en software pakket en windows media player 10 op windows xp.
Het geluid gaat via een 3,5mm plug naar 2x rca op de versterker die dan weer door gaat naar 2 speakers. Geluid van de dvd speler en playstation werkt zonder problemen.
Het geluid van de pc is links totaal weg.

Wanneer en hoe is het gebeurd
Gister heb ik nog gewoon muziek geluisterd, vanmiddag heb ik de playstation aangesloten, 2x rca kabel op de versterker van de computer gewisseld voor de 2x rca kabel van de playstation en de composiet video kabel op de tv kaart aangesloten. Pinnacle mediacenter opgestart en op de playstation gespeeld. Geluid werkt vanaf de playstation wel op dezelfde ingang waar normaal de pc opzit.
Toen weer de 2x rca kabels op de versterker van de playstation gewisseld voor die van de computer.
Media speler op gestart en muziek aangezet en dan merken dat links niet meer word weer gegeven.

Wat ik heb gedaan om het te proberen op te lossen
Ik heb de hardware (versterker en speakers en kabels) getest en alles werkt naar behoren.
Ook heb ik de kabel van de pc naar de gewisseld voor een ander.
Het software en driver pakket van realtek gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd.
Het programma van windows, realtek en media speler nagelopen of er een een instelling fout staat.

Wat is mijn conclusie
De hardware lijkt me allemaal in orde, de geluidskaart ook omdat hij verde rmet installeren geen problemen geeft in apparaat beheer ook geen problemen aangeeft, het lijkt me dus iets software matigs.

Zou het iets met de pinnacle mediacenter te maken kunnen hebben?
Of wat kan het probleem verder zijn?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Al geprobeerd een koptelefoon op dezelfde uitgang aan te sluiten? (just to be sure dat het probleem echt aan de geluidskaart/software ligt, al is het vervangen van de kabel door een geteste kabel daar opzich ook wel afdoende voor)

Met instellingen checken heb je neem ik aan ook gecheckt of de balance goed staat? Ook geen scheve sliders bij Speaker Volume in Configuratie scherm bij geluiden en audioapparaten?

Klinkt alles bij elkaar alsof er bij het verwisselen van de kabeltjes ergens een of andere rare spanningspiek of iets dergelijks ranzigs heeft opgetreden waardoor je geluidskaart naar z'n grootje is?

Dat ie verder tijdens het installeren geen problemen geeft wil nog niet zeggen dat er niet ergens iets brak is in het laatste analoge stukje voordat het signaal richting connector gaat. Dan reageert de kaart nog prima op z'n drivers en zo, maar is de output niet zoals bedoeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 03-11-2007 18:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Indien je kast een front-aansluiting heeft, test 'm daar ook even op. Ook wil de interne kabel wel eens stuk gaan, en aangezien de achteraansluitingen in een soort serie-schakeling met die in het front zitten geeft dit soms ook deze problemen. Om uit te sluiten kun je even de frontaansluiting overbruggen met de jumpers op het mainboard. Allemaal niet van toepassing natuurlijk indien je geen front-aansluiting hebt :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, de frontaansluiting werkt dus zonde problemen...

Maar hoe bedoelen jullie met een spanningspiek ofzo?
Ik heb nog nooi meegemaakt dat een geluidskaart kapot kan gaan door kabels te verwisselen....

En ik heb de kabel alleen op de versterker gewisselt, ik ben niet aan die op de achterkant geweest, ja wel toen het t niet meer deed...

Maar als de front werkt, wat zou dan mis zijn?
Toch niet de geluidskaart verwacht ik?

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 03-11-2007 19:26 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan best, de connector zelf, of een stukje schakeling vlak voor de connector, maar nadat er gesplitst is tussen het pad naar de externe en naar interne connector ofzo. Geen idee of dat het is, maar het ging mij er vooral om dat een foutloze installatie niet per definitie betekent dat de hardware 100% in orde is :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Maar de hardware is toch in orda als voor verder wel fatsoenlijk werkt?

Waar zou ik dan nu naar kunnen kijken?

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:23:
Ok, de frontaansluiting werkt dus zonde problemen...

Maar hoe bedoelen jullie met een spanningspiek ofzo?
Ik heb nog nooi meegemaakt dat een geluidskaart kapot kan gaan door kabels te verwisselen....

En ik heb de kabel alleen op de versterker gewisselt, ik ben niet aan die op de achterkant geweest, ja wel toen het t niet meer deed...

Maar als de front werkt, wat zou dan mis zijn?
Toch niet de geluidskaart verwacht ik?
Heb je kabels gewisseld terwijl de apperatuur aanstond ? Zojah dan kun je wel degelijk een hardware probleem hebben. In vrijwel iedere beschrijving staat dat tijdens het aansluiten of kabels wisselen de apperatuur uit dient te staan. Dat de meeste het niet doen en dat het vrijwel vaak goed gaat neemt niet weg dat je toch wel de regels in acht moet nemen.

Zo kan een geluidskaart of een versterker trap net even een optater krijgen waardoor het stuk gaat door een bepaalde belasting waar feitelijk de apperatuur niet op berekend is.

Kwestie van testen met een andere geluidskaart en een andere versterker/speaker om zo het probleem te tackelen. Ik ben altijd braaf/voorzichtig en zet altijd alles uit wanneer ik kabels omwissel ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mijn apparatuur stond uiterard uit bij het omwisselen.

De uitgang op de computer werkt met hoofdtelefoon en de versterker niet op links. De versterker werkt op alle uitgangen wel, dus daar ligt het niet aan verwacht ik.

Maar wat kan het nu zijn, eigenlijk alelen een brakke geluidskaart toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Joopieboy op 03-11-2007 22:54 ]

Verwijderd

Kun je je onboard in de Bios niet eens uitzetten en misschien even van iemand een PCI geluidskaartje lenen ern erin te prikken kijken of dat hetzelfde probleem voor komt ? Als die het dan ook niet doet is het softwarematig, doet die het wel dan is er iets mis met je onboard chip of 1 van de uitgangen.

Gewoon een kwestie van alles uitsluiten, :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, ik zal morgen eens dat eens proberen. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, update, vanochtend een andere geluidskaart erin, een creative ding uit mijn vorige pc.
En het geluid doet het gewoon goed...

Dus software lijkt mij dan in orde, maar dan zou het de onboard geluidskaart kunnen zijn.
Wat kan ik eraan doen? Of word het hp bellen voor reperatie?

Verwijderd

Joopieboy schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:42:
Ok, update, vanochtend een andere geluidskaart erin, een creative ding uit mijn vorige pc.
En het geluid doet het gewoon goed...

Dus software lijkt mij dan in orde, maar dan zou het de onboard geluidskaart kunnen zijn.
Wat kan ik eraan doen? Of word het hp bellen voor reperatie?
Het kan de onboard chip zijn maar ook de verbindingen van je onboard ouputkanalen. In dat geval zal er dus een nieuw moederbord in moeten, of je kan gewoon een goedkoop soundkaartje erin prikken en het daarmee verder laten lopen. Geluidskaartjes zijn er al vanaf rond de 15 euro, 5.1 surround. Ik denk dat je vrolijker word van een kaartje erin zetten dan de HP retourneren, kan erg lang duren en vaak krijg je systeem kaal geinstalleerd weer terug, het overwegen waard :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Potver, hier ben ik dus niet blij mee.

Mijn vorige pc van vorig jaar februari was ook van een hp/compaq en daar begonnen de problemen vorig jaar ook met moederbord wat problemen gaf, dat zorgde na een tiental problemen dat uiteindelijk de harde schijf ermee uit schee, toen heb ik via hun een nieuwe vervangende pc kunnen regelen.
En reparaties duren bij hun iid erg lang, gemiddeld 2 tot 3 maanden en mijn pc is meerdere malen beschadigt terug gekomen...

Dus ik ben hier niet blij, maar ja het moet maar.
Ik ga niet hiervoor een kaartje kopen als er dadelijk meer kapot blijkt te gaan, laten ze het maar goed nakijken bij hp.

Iig bedankt voor jullie hulp totzover.

Maar nog 1 vraagje, als de pc aanstaat en het geluid op de pc uit, en de speakers uit, en je verwisseld de kabel, maakt dat uit?

Verwijderd

Joopieboy schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:11:

Maar nog 1 vraagje, als de pc aanstaat en het geluid op de pc uit, en de speakers uit, en je verwisseld de kabel, maakt dat uit?
Jah, het kan daardoor stuk gaan. 99 van de 100 keer gaat het goed en een enkele keer dus niet. Maar waarom niet een ander kaartje erin prikken ? ALs je de sounchip uitzet in de BIOS is ver verder niets aan de hand en omdat het geluid niet meer goed werkt/defect wil niet zeggen dat de rest van het MoBo slecht is, het is maar een onderdeel.

En zoals je aangaf, bij HP kan het lang duren en idd. heb ik mijn laptop destijds ook beschadigd teruggekregen, Had duidelijk de afspraak gemaakt om het systeem niet te herinstalleren en kreeg hem gewoon kaal terug, waardoor ik weer een dag kwijt met settings en software erop zetten. Klacht ingediend en zelfs op de klacht is nooit gereageerd. Heb er verder geen werk van gemaakt maar voor mij nooit meer een HP. Dat HP er voor kiest om reparatie's uit te besteden vind ik prima, maar waak dan wel over de kwaliteit van het bedrijf.

Maar goed, ik zou er een geluidskaartje in prikken, heb je lang niet zoveel stress aan het kwijt zijn en misschien de volgende keer ergend anders een systeempje aan schaffen ;) Ik heb wat dat aangaat maling aan Computerland maar ze leveren hun systemen netjes af en reparatie is vaak vlot afgehandeld, just a thought.
Pagina: 1