Toon posts:

gigabit ethernet data communicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 618 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb even een klein vraagje ivm gigabit ethernet.

kan men op een router die slechts 10/100 ethernet is is een gigabit ethernet switch aansluiten?
verloopt de snelheid tussen 2 apparaten die op deze switch zijn aangesloten dan aan gigabit snelheid?
(bvb, van PC naar netwerk storage)

We zouden een gigabit netwerk willen opstellen, maar aangezien er nog niet echt veel gigabit routers bestaan met geavanceerde mogelijkheiden zouden we misschien voor zo'n sertup opteren.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

de snelheid tussen 2 aparaten is zo snel als het langzaamste apparaat.. dus als jouw router of netwerk schijf 100 mbit is en je pc's ook, dan heb je eigenlijk niets aan een gigabit netwerk.

je hebt er wel profijt van als je beide pc's gigabit zijn en je copieert iets tussen die 2 pc's.

maar ik twijfel of je dit met iets meer zoeken ook had kunnen vinden.. bijvoorbeeld in de FAQ van netwerken ofzow..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...of gewoon logisch nadenken.

Kan een max. 100Mbit apparaat op 1000Mbit snelheid werken > nee dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08

ralpje

Deugpopje

Maar de vraag is anders:
Stel, je hebt een gigabit switch, twee gigabit PC's en ene gigabit NASje. Daarnaast een router met een 100mbit aansluiting.
PC's, NASje en router sluit je op de switch aan. Gaat de overdracht tussen PC's en NASje dan op 100mbit, of op gigabit?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, dat was mijn vraag, sorry voor mocht dit niet duidelijk geweest zijn, het gaat hier wel degelijk over gigabit NAS en gigabit PC's.

Mij lijkt het logisch dat die overdracht aan gigabit snelheid zou gaan aangezien IP de overdracht via IP restreeks is, maar dan ga ik daarvanuit dat het de switch is die de data doorgeeft en deze niet langs de router moet passeren...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
De switch zou gewoon op 1 gigabit moeten draaien als beide partijen 1 gigabit aan dataverkeer kunnen afhandelen. Verkeer tussen de router en je PC of NAS is dan 100mbit als het goed is.

Saved by the buoyancy of citrus

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik neem aan dat je gigabit switch heus wel kan schakelen tussen 10Mbit, 100Mbit & 1Gbit, dat kunnen namelijk de meeste. Dus je kunt je router waarschijnlijk probleemloos aansluiten op je Gigabit switch, alleen de computers achter de router kunnen met maximaal 100Mbit/s communiceren met de computers achter de switch vanwege die interconnectie.

Je moet er dus voor zorgen dat je computers & NAS direct op de switch zitten aangesloten om alsnog gebruik te kunnen maken van gigabit snelheden tussen deze apparaten & je moet je router gewoon alleen gebruiken voor internet voor je computers en eventueel wireless, aangezien deze vormen van communicatie toch niet boven de 100Mbit/s uitkomen.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
brederodekater schreef op zondag 04 november 2007 @ 10:20:
... aangezien deze vormen van communicatie toch niet boven de 100Mbit/s uitkomen.
Zo algemeen zou ik het niet zeggen. Onze firewall (en ook interverbinding) is 1 Gbit/s. In de situatie zoals hierboven beschreven zal het wel zo zijn, dat wel.

No production networks were harmed during this posting

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:42:
inderdaad, dat was mijn vraag, sorry voor mocht dit niet duidelijk geweest zijn, het gaat hier wel degelijk over gigabit NAS en gigabit PC's.

Mij lijkt het logisch dat die overdracht aan gigabit snelheid zou gaan aangezien IP de overdracht via IP restreeks is, maar dan ga ik daarvanuit dat het de switch is die de data doorgeeft en deze niet langs de router moet passeren...
Dat antwoord is simpel: Alles gigabit apparaten die op de gigabit switch zijn aangesloten zullen onderling op gigabit snelheden werken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie ontzettend veel tekst voor een vraag die heel simpel beantwoord kan worden:

Ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

jij hebt maar 1 vraag beantwoord ;)
op de 2de ook JA

Even ter bewijs: ik heb een lan party gehouden, waarbij ik een router(100Mb) als DHCP server heb gebruikt, en deze aan 1 poort (lan - lan) van een Gb switch heb gehangen.
Ik zat samen met een andere pc (klein verbruikers :)) op de router, wij gingen dus beide op 100 Mb
Andere mensen zaten op de Gb switch, de gameserver had Gb.
Iedereen die Gb had en op de switch zaten konden dus tegen Gb snelheden gamen op de server (updates afhalen gaat natuurlijk ook veel sneller zo :))

Zo zie je maar dat snelheden vrij makkelijk door elkaar te gebruiken zijn.. gewoon klik-klik, en de apparatuur doet de rest:)

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:01:
[...]

Dat antwoord is simpel: Alles gigabit apparaten die op de gigabit switch zijn aangesloten zullen onderling op gigabit snelheden werken.
is de bekabeling mee veranderd ?

ik heb cat5 in mijn huis in inbouwdozen in mijn muren
ik vermoed dat gigabit niet echt een probleem zal zijn , de lengte is niet zo heel erg lang vd kabels

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anthrax kijk eens goed naar de datum, je kickt een topic van precies een jaar oud. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

^^^
nergens voor nodig idd :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 12-11-2008 07:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.