Media systeem, laptop of PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Topicstarter
Voor mijn grootvader, die na jaren dan toch van zijn pentium 2-tje af wilt, ga ik binnenkort een 'media systeem' opstellen. In feite niet meer dan een dvd-speler/-recorder, muziekspeler/-recorder, en internetsysteempje in één. Hier zitten dus een paar 'eisen' aan vast:
  • Het systeem moet video van tv op kunnen nemen en afspelen, ook op de tv.
  • Het systeem moet muziek af kunnen spelen, en eventueel/misschien ook opnemen van radio.
  • Een scherm is niet gewenst; een tv-out aansluiting moet ervoor zorgen dat er op de tv ook geïnternet kan worden.
  • Het systeem moet compact zijn (klein van afmetingen) en redelijk stil.
    Fluisterstil is niet nodig, tenslotte is het gehoor van mijn grootvader ietwat minder dan van de meesten onder ons tweakers.
  • Het systeem moet op afstand bestuurd kunnen worden. Een draadloze muis/toetsenbord is een must, een media remote control een optie.
Als ik dit lijstje zelf doorlees, en met name het 'compacte' gedeelte, zie ik zelf twee mogelijkheden: De eerste is een laptop, de tweede een Media PC, met een compacte desktop kast, die tegenwoordig erg populair lijkt te zijn. Om te kijken welke oplossing het beste lijkt, heb ik een lijstje met voor- en nadelen van beide opties samengesteld:

Media Desktop PCLaptop
Voordelen:
  • Ruimte voor een (grote) interne harde schijf
  • Zelf samen te stellen / in te bouwen, dus meer mogelijkheden qua poorten / cardreaders / etc.
  • Daardoor ook makkelijk zelf aan te passen / te repareren.
  • Mogelijkheden tot inbouwen van een (lcd-)scherm voor minimaal overzicht wanneer de tv (het scherm) uit staat. Handig voor b.v. muziek. Tenminste, als het mogelijk is b.v. nummerinformatie op het scherm weer te geven.
Nadelen:
  • Groter dan een laptop, heeft dus net wat meer ruimte nodig.
  • Desktopkasten, zeker met ingebouwd scherm, zijn vaak erg duur. 200 tot 500 euro is, voor zover ik het gezien, een standaard prijs.
  • Niet mobiel. Of dit echt een nadeel is, valt te bezien, omdat daar niet om gevraagd is.
Voordelen:
  • Erg compact, dus makkelijk uit het zicht weg te zetten.
  • Mobiel, dus makkelijk te verplaatsen.
  • Altijd met scherm, voor noodgevallen.
Nadelen:
  • Om film op te nemen, zal er toch een externe harde schijf nodig zijn. een standaard laptop HDD is gewoon niet groot genoeg voor dit doel.
  • Je zit vast aan een standaard model, zelf aanpassen is (nauwelijks) mogelijk.
  • Het scherm is praktisch waardeloos, omdat de notebook nauwelijks tot nooit open zal gaan. Moet het scherm wel open, vraagt dit teveel ruimte.
  • Laptops zijn toch altijd nog een paar procentjes duurder dan een normale PC met dezelfde specs.

De voor- en nadelen wegen in dit geval toch even zwaar, en ik ben er dus nog niet achter welke keuze de beste is. Daarom vraag ik jullie om raad:

Zijn er voor- en nadelen aan beide set-ups die ik over het hoofd heb gezien? Of zijn sommige punten die ik heb genoemd foutief beredeneerd of anderzijds onjuist? Zijn er nog op- of aanmerkingen? Of hebben jullie ervaring met één van beide set-ups die van pas kan komen?

Let op: Het is niet mijn bedoeling dat jullie de keuze voor me maken, dit kan ook helemaal niet 8)7 Daarnaast vraag ik absoluut niet om een boodschappenlijstje, specs zijn ook (nog) niet belangrijk en laten we dus maar achterwege. Dt is geen wat-moet-ik-kopen topic, en moet het ook niet worden :) Waar ik naar op zoek ben zijn op- en aanmerkingen over de punten die ik naar voren heb gebracht, en ik hoop dat jullie daarover een mening kunnen geven.
Met dank aan Thandor voor de toestemming. _/-\o_

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het nadeel bij de laptop om een externe hdd te moeten gebruiken om behoorlijk wat film op te nemen vind ik niet echt een nadeel. Externe hdd's zijn niet zo duur meer en ook gemakkelijk uit het zicht te plaatsen.

Aangezien je bij een desktop het systeem helemaal zelf samen kunt stellen, kun je dit ook zo specifiek mogelijk doen en eventuele overkill tegengaan. Er hoeft immers niet die-hard op gegamed te worden. Zoals je zelf al zegt ben je op dat gebied bij een laptop wat beperkter. En inderdaad, vaak is een laptop uberhaubt duurder. Daarmee zul je waarschijnlijk wel het eea kunnen besparen met een desktop pc wat de kosten van zo'n dure desktopkast ook weer een beetje neutraliseert.

Blijft over: ruimte. Dat is voor iedereen weer persoonlijk.
Edit: Ook al kun je de kast niet uit het zicht plaatsen, er zijn veel mooie kasten te koop welke zeker (imo) niet misstaan in een huiskamer. Ik zou zelf een mooie kast niet uit zicht plaatsen :)

My 2 cents

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 03-11-2007 17:01 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tenzij je opa met de PC op schoot wil gaan internetten, lijkt een laptop me niet handig c.q. overkill.

Ik zou gaan voor een home theater PC in een nette compacte kast. Een kant-en-klaar systeem biedt waarschijnlijk het meeste gemak, maar is mogelijk duurder dan een zelf te bouwen systeem (d.w.z. je hebt bij zelfbouw de kosten wat meer in de hand, uiteraard kun je ook een heel duur systeem bouwen). Vaak wordt bij een dergelijk systeem een media remote en/of remote media keyboard geleverd.

Acer levert bijv. de iDea lijn, Mycom heeft een eigen merk Media Center, en zo zijn er veel meer. En natuurlijk zijn er op GoT draadjes te vinden over het zelf bouwen van zo'n systeem.

De hoofdfunctie van zo'n systeem is dan "media center", maar als je Windows Media Center (of MythTV, of wat je er ook maar op gaat zetten) afsluit, heb je een prima "normale" PC om mee te internetten, briefjes te tikken e.d.

PS: ik zou niet gaan voor een kast met ingebouwd LCD scherm (dan heb ik het over zo'n full color ding dat echt als monitor dienst kan doen). Zeer waarschijnlijk kan je opa dat toch niet lezen en het is stervensduur. Een VFD die net als een radio of videorecorder laat zien wat er gebeurt is waarschijnlijk een stuk handiger (en goedkoper).

[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-11-2007 17:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een laptop is meestal wel een stuk stiller dan een desktop. Ik heb zelf een laptop op mijn LCD TV aangesloten voor films en downloaden, dat vind ik persoonlijk super.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een laptop is niet erg geschikt voor 24/7 gebruik, het schijnt dat vooral de harde schijven er wat meer moeite mee hebben. Dus downloaden zou ik er niet mee doen.

Ik zou voor een mediacenter desktop PC gaan, gewoon kiezen wat er wel en niet nodig is. Kun je eventueel ook hdmi gebruiken ipv TV-out.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@gambieter. Je hebt vast wel gelijk dat het wat minder goed is voor een laptop. Mijn laptop is al anderhalf jaar download bak en dat gaat nog steeds helemaal prima. Het om die reden niet doen zou ik persoonlijk jammer vinden.

• Duroth

Duroth

No rest for the tweaked

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:10:
[...]
PS: ik zou niet gaan voor een kast met ingebouwd LCD scherm (dan heb ik het over zo'n full color ding dat echt als monitor dienst kan doen). Zeer waarschijnlijk kan je opa dat toch niet lezen en het is stervensduur. Een VFD die net als een radio of videorecorder laat zien wat er gebeurt is waarschijnlijk een stuk handiger (en goedkoper).
Dat was ook niet echt de bedoeling. Niet alleen vanwege de prijs van die dingen, maar inderdaad ook omdat er niks op te lezen valt. Wat ik eventueel wel zoek is inderdaad zo'n VFD. De term kende ik niet, maar als ik er even op zoek kom ik erachter dat het precies is wat ik zoek.

Als ik jullie reacties doorlees, lijkt het een erg duidelijke keuze te zijn. Maar ik wacht nog even af, misschien dat er nog meer interessante toevoegingen komen :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Ik denk dat je prima met een mini-ITX oplossing aan de gang zou kunnen. Gooi het geheel in een cube ofzo, heatsink op de CPU en 12mm fan op 5volt om het geheel toch nog een beetje te koelen, budget kaartje voor TV-out, tuner voor TV-signaal en misschien radio, 500GB schijf erin voor opnames. Ik voorzie een rijkdom aan keuzes :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Lees ik dat goed: Gaat er geïnternet worden via de TV? Dat is iets dat ik zou willen afraden omdat letters gewoon niet leesbaar zijn. Windows MCE is er speciaal voor gemaakt om media af te spelen. Maar voor internet zul je echt een normaal scherm moeten hebben.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-01 08:57
GENETX schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 21:21:
Lees ik dat goed: Gaat er geïnternet worden via de TV? Dat is iets dat ik zou willen afraden omdat letters gewoon niet leesbaar zijn. Windows MCE is er speciaal voor gemaakt om media af te spelen. Maar voor internet zul je echt een normaal scherm moeten hebben.
Is geen probleem zolang jij een full-hd plasma/lcd tv hebt, en de boel aansluit via DVI (of desgewenst hdmi).

Ik heb mijn mediacenter middels dvi=>hdmi aangesloten op een 42" pioneer plasma, welke HD-ready is. Mediaportal ziet er haarscherp en gelikt uit, evenals de foto's, maar bijv. internetten is niet te doen. Hier voor is toch echt een full-hd tv nodig. En de kans dat je grootvader die heeft staan acht ik klein :)

• Duroth

Duroth

No rest for the tweaked

Topicstarter
Clock schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:26:
[...]

Is geen probleem zolang jij een full-hd plasma/lcd tv hebt, en de boel aansluit via DVI (of desgewenst hdmi).

Ik heb mijn mediacenter middels dvi=>hdmi aangesloten op een 42" pioneer plasma, welke HD-ready is. Mediaportal ziet er haarscherp en gelikt uit, evenals de foto's, maar bijv. internetten is niet te doen. Hier voor is toch echt een full-hd tv nodig. En de kans dat je grootvader die heeft staan acht ik klein :)
Klopt, het gaat hier om een 'ouderwetse' breedbeeld CRT televisie. Op mijn televisie had ik overigens altijd haarscherp beeld als ik mijn PC aansloot, maar als de ervaringen zo negatief zijn zal ik er binnenkort eens langsgaan om te kijken hoe het beeld is. Desnoods toch maar een goedkoop TFT-schermpje erbij, is vast wel iets op te verzinnen.

Overigens is Internetten een heel breed begrip, maar voor zover ik begrijp is het lezen van e-mail het enige dat echt 'noodzaak' is.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Internetten op de tv "gaat wel" als je de lettergrote op zeg maar 800 bij 600 resolutie hebt staan , daarboven is het niet meer scherp.
Als hij bv Opera gebruikt vanwege de zoomfunctie en dan op bv 200% zet kan het wel, maar of hij dan een goede internetervaring ermee heeft moet je maar aan hem vragen.
Verder zou je met een RSS pagina een eind kunnen komen om de lettergrote in verhouding met de paginabreedte leuk in te stellen.(bv http://www.google.com/ig )

[ Voor 20% gewijzigd door enchion op 04-11-2007 19:54 ]

How do you save a random generator ?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Ja met zoomen ed... Laatst een oud bakje bij een buurjongen op de TV aamgesloten om wat als MP3-spelertje te gebruiken op zn kamer :) . Maar alles moesten we instellen me teen vergrootglas. Tekst lezen is gewoon not done op een TV. Kleine stukjes zoals een menu, titel of 2 zinnen ondertiteling gaan prima. Een complete tekst lezen echter niet, iig niet met het lettertype van je PC.

• Duroth

Duroth

No rest for the tweaked

Topicstarter
enchion schreef op zondag 04 november 2007 @ 19:51:
Internetten op de tv "gaat wel" als je de lettergrote op zeg maar 800 bij 600 resolutie hebt staan , daarboven is het niet meer scherp.
Ik verwacht niet dat de resolutie hoger moet dan dat. Voor het lezen van mail is er niet veel nodig. Maar er zal inderdaad van tevoren even gekeken moeten worden of het resultaat acceptabel is.

Overigens zal het waarschijnlijk een media PC-tje worden, vooral omdat deze compleet zelf samen te stellen is. Dit is toch een belangrijk punt: Zo veelzijdig mogelijk, en toch goedkoop. Dit zal met een laptop vrij moeilijk worden.

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Tjah, een laptop is eigenlijk alleen handig wanneer je de scherm wilt gebruiken. En qua opbergen natuurlijk, maar dan wel 'losgekoppeld'. Als je hem naast je tv plaats neemt het toch wel wat oppervlakte in vind ik zelf. Gewoon een mooie, kleine kast uitzoeken en zelf bouwen.
Pagina: 1