Asus A8N-E

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MaddoxX
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo,

Ik heb een moederbordje hier nog liggen waarvan de Northbridge koeler niet meer fatsoenlijk werkt..
Soms geeft dat ding aan dat die niet goed koelt etc bij POST.

Anyways heb al gelezen dat 't een bekend probleem is met die koeler... maarja wil dat ding best even vervangen, maar weet niet welke andere koeler ik erop kan zetten zodat het goed gekoelt wordt.

Iemand die hetzelfde "probleem" heeft gehad en welke andere koeler je erop hebt gezet?

(waar ik mobo heb gehaalt willen geen nieuwe koeler geven omdat het niet het moederbord zelf is blabla dit en dat.. en bij asus staat niet echt direct een mail voor garantie.. dus zelf een andere koeler erop lijkt me het beste en het snelste)

Een Dennis bier, 2 Dennis bier, 1 2 3 4 Dennis bier :D

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
NB47J, met slechts minimale airflow is dat al voldoende. Heb hem zelf ook, maar heb zelf een A8N SLI.

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
Heb zelf A8N SLI met zelfde probleem, hoe moet deze koeler verwijderd worden, aan zijkant zitten 2 staafjes, die ingedrukt kunnen worden.Kon bij ASUS niets vinden.
Tips welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door blackburst op 03-11-2007 22:10 ]

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 12:43
ik ben er hier ook mee bezig omdat ik passief niet helemaal vertrouw....ben nog aan het wachten op die ice blue koeler

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:13
blackburst schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 22:08:
Heb zelf A8N SLI met zelfde probleem, hoe moet deze koeler verwijderd worden, aan zijkant zitten 2 staafjes, die ingedrukt kunnen worden.Kon bij ASUS niets vinden.
Tips welkom.
Aan de onderkant moet je de 2 "haakjes" naar elkaar toedrukken dan kan je hem zo door de gaatjes naar boven drukken en is de koeler los.

Ik heb mijn oude A8N-E en A8N-SLI Deluxe ook voorzien van een Zalman ZM-NB47J koelblokje. Deze koelen voldoende en geven geen enkel probleem! Pas wel op met grote videokaarten ;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

MisterE schreef op zondag 04 november 2007 @ 01:39:
ik ben er hier ook mee bezig omdat ik passief niet helemaal vertrouw....ben nog aan het wachten op die ice blue koeler
Waarom passief niet vertrouwen ?

Zelf een hele tijd terug op een MSI K8NEO 2 Platinum mijn luidruchtige NB cooler vervangen door een pasieve Zalman oplossing. Geen geluid meer EN het werd nog koeler dan met de fan ook :P

Dus zoals hierboven al gesuggereerd, ff een bezoek brengen aan de Zalman site en een passief blokje uitzoeken en bij je lokale boer halen :)

Xbox Live ID:Notna8310

• MisterE
Notna schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:54:
Waarom passief niet vertrouwen ?
omdat je over hier op Got leest dat die passieve oplossingen nog gloeiend heet worden, tenzij je hele goede airflow hebt of een fan monteerd die erop blaast.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
MisterE schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:33:
[...]

omdat je over hier op Got leest dat die passieve oplossingen nog gloeiend heet worden, tenzij je hele goede airflow hebt of een fan monteerd die erop blaast.
Nee hoor, een A8N-SLI SE hier met een NB47J en dat ding wordt idle 27 graden en stressed 40 graden ofzo. Met nog niet eens zo'n goede airflow...

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
Breaker schreef op zondag 04 november 2007 @ 08:38:
[...]

Aan de onderkant moet je de 2 "haakjes" naar elkaar toedrukken dan kan je hem zo door de gaatjes naar boven drukken en is de koeler los.

Ik heb mijn oude A8N-E en A8N-SLI Deluxe ook voorzien van een Zalman ZM-NB47J koelblokje. Deze koelen voldoende en geven geen enkel probleem! Pas wel op met grote videokaarten ;)
" Onderkant " betekent dus bord los, thx.

• MaddoxX
Past dat koelblokje ook op de A8N-E ?

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even ter info; ik heb mijn a8n-e al sinds het begin passief gekoeld met zo'n blauw zalman blokje, gaat dus prima.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:55
Inderdaad, heb hier ook een A8n-E liggen met zo'n Zalman NB47J blokje erop. Draait al twee jaar lang prima, en de temperatuur van de Northbridge blijft ook nog eens lekker laag, ook bij het gamen.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik heb hier een A8N-e met een ZM-NBF47. Vervangen omdat die 40 mm fan teveel lawaai maakte. De combinatie werkt hier perfect. Het blokje wordt redelijk warm, maar dat is voor mij alleen maar een teken dat hij er goed op zit. Bij dat originele blokje+fan kon nog eens niet voelen of hij warm werd.

Ik heb btw een 80 mm intake en een 120 mm outtake fan. Dus een delijke airflow.
Het is overigens best een gepriegel om hem erop te krijgen, daar moet je gewoon je tijd voor nemen. En kijken of het past ivm je GPU.

Misschien kan je trouwens bij ASUS een nieuw NB cooler vragen, ik heb heb verhalen gehoord dat er gratis een nieuwe cooler verstrekt werd. En als je een passieve cooler installeert dan moet je in je BIOS ook de functie "alarm if no NB cooler" oid uitzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Beugelfles op 05-11-2007 00:28 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Mijn A8N-E met Zalman NB47J vind ik verre van koel.

Het gaat nog net, zal zo rond de 60 graden zitten maar ik heb dan ook best een redelijke airflow in de kast.

Overigens heb ik ook zo'n ding op mijn Epox 9NDA3+ met Nforce 3 Ultra in mijn server, server is compleet passief gekoeld, de Zalman hoef je niet aan te raken want je verbrandt je vingers er aan!

• Avalaxy
Beugelfles schreef op maandag 05 november 2007 @ 00:24:
Misschien kan je trouwens bij ASUS een nieuw NB cooler vragen, ik heb heb verhalen gehoord dat er gratis een nieuwe cooler verstrekt werd. En als je een passieve cooler installeert dan moet je in je BIOS ook de functie "alarm if no NB cooler" oid uitzetten.
Dan krijg je deze:

Afbeeldingslocatie: http://estore.asus.com/images/13-070187000.JPG

Geloof me, dat ding wil je ook niet hebben :P })

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
leonpwner1 schreef op maandag 05 november 2007 @ 07:50:
[...]

Dan krijg je deze:

[afbeelding]

gruweldingen zijn het }) een en al plastic

• MaddoxX
leonpwner1 schreef op maandag 05 november 2007 @ 07:50:
[...]

Dan krijg je deze:

[afbeelding]

Heb je toevallig ook een mail ofzo waar je toen had heen gemailt voor zon koelertje :P

• Avalaxy
MaddoxX schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:58:
[...]

Heb je toevallig ook een mail ofzo waar je toen had heen gemailt voor zon koelertje :P
Poe, mailtje heb ik misschien nog ergens op m'n oude e-mail adres rondslingeren. Gewoon naar Support/Asus gaan en daar dat vragenlijstje met systeem specs invullen ergens bij Contact ofzo, en dan je vraag duidelijk mailen. Dan mailen ze terug voor je adres en krijg je enkele weken later dat rot fannetje binnen die op 6500 RPM draait...

• MisterE
leonpwner1 schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:36:
[...]

Nee hoor, een A8N-SLI SE hier met een NB47J en dat ding wordt idle 27 graden en stressed 40 graden ofzo. Met nog niet eens zo'n goede airflow...
Ik vind anders ook genoeg reacties hier van mensen waarbij ze zeggen dat ie toch aardig heet word (rond de 60 graden). Daarbij staat de kast hier wel eens los, en dan heb je helemaal geen luchtstroming meer. Aangezien azerty geen blue ice pro meer kan leveren heb ik nu de volgende combinatie besteld:
Product : Zalman ZM-NB32K
Product : Titan Casefan TFD-4010M12B 40mm, Ball Bearing

Ik wil hiermee zelf een "actieve" oplossing maken zoals IkBenStil dat ook verkoopt, maar dan voor 12 euro meer. Desnoods zet ik een regelaartje ertussen om de snelheid te verlagen.

Verwijderd

Kijk wel even of een NB47J niet in de weg zit bij je VGA koeler. Ik had een Geforce 7300GT met een Zalman VF700 op een Asus A8N-E. Om dit te laten passen moest ik van het NB47J blokje eerst 3 pinnetjes eraf dremelen. Op zich geen punt (vind ik), maar het zou jammer zijn als je je halve blokje weg moest dremelen om hem te laten passen :).

• Avalaxy
Afbeeldingslocatie: http://i20.tinypic.com/t55g00.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i20.tinypic.com/2efiyht.jpg

(vers geschoten plaatjes)

[ Voor 11% gewijzigd door Avalaxy op 07-11-2007 15:20 ]

Verwijderd

Op de foto hierboven is het chipset blokje niet helemaal als passief te beschouwen. De Zalman VGA cooler blaast hierbij lucht door het blokje heen. Niks mis mee, maar niet helemaal te vergelijken met een situatie waarbij dit niet zo is.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:02:
Op de foto hierboven is het chipset blokje niet helemaal als passief te beschouwen. De Zalman VGA cooler blaast hierbij lucht door het blokje heen. Niks mis mee, maar niet helemaal te vergelijken met een situatie waarbij dit niet zo is.
Hiervoor had ik nog wel de stock koeler erop ;) Scheelt niet zoveel hoor. Het effect van 1 casefan is groter denk ik.

Anyways, als je het allemaal niet gelooft, vooral niet passief koelen, dan maar een 40mm fannetje ;)

Verwijderd

Ik geloof het wel hoor. Heb het zelf ook passief gebruikt :) Maar voor mensen die niet overtuigd zijn zouden temperaturen van een situatie waar er geen VGA fan doorheen blaast overtuigender zijn.

• Avalaxy
Mja, nog een laatste opmerking die ik in m'n hoofd had;

Er zijn heel erg veel mensen die het fannetje van hun A8N- moederbord vervangen, en vrijwel 90% van de mensen koopt een NB47J, en ik heb nog nooit gelezen dat het mobo daarna stuk ging of instabiel werd. Als ik zoek op google op 'remove A8N chipset fan' of iets anders met 'A8N chipset fan' dan lees ik van vrijwel iedereen dat hij/zij een NB47J erop zet. Dus passief koelen is absoluut geen probleem, en elke heatsink die groter is dan een NB47J zou je zonder enige problemen kunnen gebruiken (dus ook die anderen van Zalman en Thermalright.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 12:16

Tim Schuhmacher

abasios

ik heb bij mij alleen het stekkertje losgetrokken en sindsdien (3/4 jaar) draait het zonder problemen. Ik had wel een vervanger gekocht, maar kreeg dat rotding niet van het moederbord af...

• MisterE
leonpwner1 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:06:

Anyways, als je het allemaal niet gelooft, vooral niet passief koelen, dan maar een 40mm fannetje ;)
Misschien werkt het ook wel goed. Ikzelf zet er liever een fannetje op die wat rustiger draait. Daarbij is de coolermaster 5 volgens mij ook niet een kast dat heel goed ventileerd.

Maar een vraagje. Hoeveel ruimte blijft er over tussen jouw videokaart koeler (vf-700) en de chipset. Ik heb namelijk een vf-900 besteld en wil dus dat in combinatie gaan doen met dat orange blokje met een fannetje erop.(7900 GT op Asus A8N-E)

ps: zover ik begrepen had heeft het moederbord helemaal geen sensor op de chipset zitten. Dus ik denk dat die 27graden van iets anders is?

[ Voor 11% gewijzigd door MisterE op 07-11-2007 19:06 ]

• Avalaxy
MisterE schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:04:
[...]

Maar een vraagje. Hoeveel ruimte blijft er over tussen jouw videokaart koeler (vf-700) en de chipset. Ik heb namelijk een vf-900 besteld en wil dus dat in combinatie gaan doen met dat orange blokje met een fannetje erop.(7900 GT op Asus A8N-E)
Ik heb zelf een A8N-SLI SE, dus dat zit wat anders dan op een A8N-E. Maar ik heb op de vorige pagina een foto gepost, en daarop kun je zien hoe ik het heb zitten. Zoals je ziet heb ik het blokje gedraaid zodat het goed past. Ik heb nu nog ongeveer een halve centimeter tussen die condensators en mijn chipset blokje.

Maar de VF900 zit iig niet in de weg, die is ongeveer even groot als de VF700.

En dit is wel degelijk de chipset temp (ik zou overigens ook niet weten wat het anders zou moeten zijn). Maar zodra ik mijn pc weer eens in de behuizing hang (waarschijnlijk pas in de kerstvakantie...) plak ik er wel een temperatuursensor op om dit te meten. Ik heb namelijk van die temperatuursensortje in m'n kast hangen :)

In ieder geval, m'n punt is dat het absoluut niet kapot gaat en dat je je geen zorgen hoeft te maken over warmte. Je kunt praktische elke fan of heatsink gebruiken, koop alleen niet een al te dure als het ook goedkoop kan op een goede manier ;) En let op dat je geen klein fannetje koopt die uiteindelijk (bijna) even veel herrie maakt, dan ben je ook flink genaaid.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-03 17:46
Ik heb zelf een a8n-e, een NBJ47 en een vf700 (maar wel een GF6600) en ik moest een paar fannetjes van de vf700 wegbuigen anders past het idd niet. Door dat wegbuigen kwam er wat extra airflow over het chipsetkoelblokje heen en wordt het bij mij maar ongv 30gr.

De chipset heeft volgens mij idd een externe temperatuursensor. Dus de chipset zal wel wat warmer zijn, maar nforce4 chipsets worden nu eenmaal warm. Heb in ieder geval nooit hitteproblemen gehad na het vervangen van de chipsetfan.

Gewoon doen dus, zeker als je er met die vf900 nog wat airflow over heen kan leiden ook...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik heb zelf een A8N-E met een NBF47. Nog nooit problemen mee gehad. Ik kan mijn vinger er op leggen, dan voelt hij warm aan, dat is voor mij alleen maar een teken dat ik hem er goed op gezet heb 8)

Ik snap niet hoe die originele koeler om kon gaan met de warmte, dat was echt een plaatje allu met een 40mm prutsfan erop. Ik heb overigens een centurion 5 met originele casefans, dus een normale airflow.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
even een enorme schop, maar dit is een vraag die hier toch wel past.

ik heb naar tevredenheid een a8n-e (behalve dat ie soms bevriest als ik IN de bios zit). verder nooit problemen.

nu had ik bij mn 2x512mb ddr pc2700 een reepje van 1gb gekocht. bleek dat die 2x512 beide ecc,reg zijn en die 1gb niet. en hoe ik ze ook verdeel over de slots, geen reactie. dus of 1gb, of 2x512mb maar niet allebei.

Wie o wie heeft er enig idee hoe ik dit oplos? ook als ik de timings heel schappelijk instel krijg ik de MEM-beep (1xlang, 2x kort). en dat is jammer!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• Avalaxy
Niet, je kunt geen ECC/registered en non-ECC/registered samen draaien.

Maar waarom post je dat in dit topic :? Heeft er niks mee te maken... Doe dan het A8N ervaringen topic :')

[ Voor 44% gewijzigd door Avalaxy op 24-07-2008 21:34 ]

Pagina: 1