Matching FSB & Memory clock not altijd belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

• Rhodos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10-2010
Hallo,

kernvraag: ik kan me van een aantal jaren geleden herinneren dat het aan te raden was om je geheugen snelheid aan te passen aan de FSB. Is dit nog altijd zo? Heeft het invloed op stabiliteit en/of performance?

Heb me een tijdje niet meer met hardware bezig gehouden, maar voor een nieuw systeem is dit eniszins van belang.

M'n beoogde systeem gaat werken met een i6750 (1333 quad-pumped fsb). Ik wil gebruik maken van DDR2 geheugen en het passende mobo van Asus slikt DDR2 667 of 800.

Stabiliteit is vereiste nr 1. Als de mythe nog altijd geldt, zou ik met DDR2-667 dus beter gesteld zijn dan de theoretisch hogere bandbreedte van DDR2-800?

Heb al enige fora op internet doorgezocht, maar geen eenduidige conclusie kunnen vinden...

Bedankt!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44
Gewoon DDR2-800 kopen, is net zo duur en draait natuurlijk ook op 667MHz. Maar het hoeft tegenwoordig niet meer op dezelfde snelheid te draaien, alhoewel een hogere snelheid je geen voordeel geeft (en misschien zelfs minimaal verlies).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sneller geheugen zou op een Core 2 Duo systeem een kleine snelheidswinst geven. Ik zou niet speciaal hopen geld uitgeven aan snel geheugen maar als het prijsverschil marginaal is kan je evengoed voor sneller geheugen gaan.

Laat je niet afschrikken door de hogere timings. PC6400 geheugen dat op PC5300 draait kan net dezelfde lage timings (afhankelijk van welke modules je koopt natuurlijk maar ik praat over standaard geheugen). De timings zijn immers ook afhankelijk van de kloksnelheid.

Ter vergelijking: mijn geheugen doet 5-5-5-15 @ 667MHz en 4-4-4-12 @ 533MHz.

• Rhodos
Bedankt voor jullie reacties, alhoewel ik dit wel weer typisch vind voor deze discussie: The__Virus stelt dat hogere snelheid misschien minimaal verlies geeft terwijl Admiral Freebee stelt dat er een kleine snelheidswinst in zit. Wat is waar, maar vooral: waarom dan? (iemand een bron misschien?)

Afgezien daarvan hoor ik niemand over invloed op stabiliteit praten, dus ik neem aan dat ik gerust DDR2-800 kan gaan gebruiken (DDR2-667 zowiezo moeilijker te vinden).

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:13
Als je geheugen hebt, en je laat het gewoon draaien op de snelheid dat het hoort, mogen er geen problemen zijn met instabiliteit. Als dat wel zo is zijn de bankjes gewoon niet goed, en mag je ze terug sturen ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44
Rhodos schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:06:
Bedankt voor jullie reacties, alhoewel ik dit wel weer typisch vind voor deze discussie: The__Virus stelt dat hogere snelheid misschien minimaal verlies geeft terwijl Admiral Freebee stelt dat er een kleine snelheidswinst in zit. Wat is waar, maar vooral: waarom dan? (iemand een bron misschien?)

Afgezien daarvan hoor ik niemand over invloed op stabiliteit praten, dus ik neem aan dat ik gerust DDR2-800 kan gaan gebruiken (DDR2-667 zowiezo moeilijker te vinden).
Ik denk dat hij bedoelt het geheugen tot aan de maximale snelheid van de FSB, dus je FSB helemaal voltrekken en niet meer dan dat, want zoals ik aangaf kan dat een klein verlies geven :).

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 06-11-2007 09:52 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Rhodos schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:48:
Als de mythe nog altijd geldt, zou ik met DDR2-667 dus beter gesteld zijn dan de theoretisch hogere bandbreedte van DDR2-800?

Heb al enige fora op internet doorgezocht, maar geen eenduidige conclusie kunnen vinden...
Dat komt omdat er geen eenduidig antwoord is! Het zal per situatie verschillen maar over het algemeen gaat met uit van geen on-board video, geen externe schijfcontrollers & gamen. Dan is 1:1 met zo laag mogelijk timings het mooist. Simpel kantoorwerk vind dit vaak ook de beste manier van werken (tenzij on-board video).

Het je on-board video, speel je geen games maar doe je voornamelijk aan video/audio encoding/bewerking, dat is een zo hoog mogelijke geheugensnelheid mooi. Als je ook nog een externe schijfcontroller gebruikt voor de videobewerking, dan helemaal (iets met DMA, vraag me niet hoe het ookalweer zat).

Anyway: DDR667 moeilijk te vinden? Je mobo kan met een 266/1066FSB proc geen 533MHz ram aan? Klinkt wat vreemd. Maar een 1333FSB proc zal dus qua instellingen een 667MHz ram freq. krijgen met zo laag mogelijke timings (4-3-3-10 ofzo? weet zo niet wat te koop is).

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Is het niet zo dat hoe sneller je geheugen (1066mhz+), het niet interessanter is om je geheugen juist niet 1 : 1 te laten lopen?

• Rhodos
Cio schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:07:
[...]

Dat komt omdat er geen eenduidig antwoord is!

[...]

Anyway: DDR667 moeilijk te vinden? Je mobo kan met een 266/1066FSB proc geen 533MHz ram aan? Klinkt wat vreemd. Maar een 1333FSB proc zal dus qua instellingen een 667MHz ram freq. krijgen met zo laag mogelijke timings (4-3-3-10 ofzo? weet zo niet wat te koop is).
Het is me al wat duidelijker, bedankt! Blijkbaar is er inderdaad geen eenduidig antwoord.

Je andere vraag snap ik niet helemaal. Die Intel 6750 draait fysiek op 333 MHz, geheugen 1:1 met FSB zou dan DDR2-667 zijn. Het mobo ondersteunt up-to DDR2-800. Winkels in de buurt voeren voornamelijk DDR2-800 met fatsoenlijke timings (4-4-4-12). DDR2-667 is een pak minder keus in, zelfde prijs voor idem timings of ik moet al heel veel gaan uitgeven voor DDR2-667 met 3-3-3-10 timings.

Dan lijkt me de keus voor DDR2-800 modules voor de hand liggen?!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 20:41

Acheron

updatepack.nl

Je kan altijd DDR2-800 geheugen nemen en dat in je computer stoppen. Als het goed is wordt automatisch de juiste instelling overgenomen in het bios. In jouw geval zou het geheugen geklokt worden als ware het DDR2-667 geheugen. Het voordeel van DDR2-800 geheugen is dat je in ieder geval genoeg ruimte hebt om over te klokken.
Overigens, voor Intel heeft de timing van het geheugen veel minder invloed op de prestaties, dan bij AMD processoren. Ikzelf heb een Intel E6600 waarbij ik het geheugen in een 2:3 verhouding heb lopen op 400 MHZ. Hierbij is de timing hoger, maar wordt dit door de snelheid gecompenseerd. Ik houd netto meer geheugenbandbreedte over.

[ Voor 34% gewijzigd door Acheron op 06-11-2007 12:32 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1