Backup kwijt. Data recovery?

Pagina: 1
Acties:

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Best tweakers,

Ik heb vandaag mijn computer opnieuw geinstalleert, en ben van FreeBSD naar SuSE gegaan. Omdat ik geen data kwijt wou raken heb ik een backup gemaakt op mijn backup harde schijf. Na de backup ook gekeken of alles goed was gegaan en dat was het.
Na de herinstallatie wou ik de backup terugzetten in /home/, en toen bleek dat hij helemaal niet op de backup schijf stond! :(

De meest recente backup die ik verder nog heb is 11 september, en ik kan het me echt niet permitteren om 2 maanden werk kwijt te raken!
Weet iemand een manier om toch nog zoveel mogelijk van mijn data terug te krijgen? Natuurlijk gaat het me vooral om de bestanden die de laatste 2 maanden gewijzigd zijn (en die zullen dus ook achteraan de hard disk staan, toch?).
Het partitie type van mijn harde schijf is nu natuurlijk wel veranderd van FreeBSD naar ext3. Mijn backup hard disk kan onder Linux gemount worden als NTFS, maar onder Windows word het partitietype niet herkend.
Misschien is het ook belangrijk dat de naam van de backup (de directory) 031107 was, en dus puur numeriek (maakt dat wat uit?)

Ik hoop echt dat iemand me weet te helpen met dit grote probleem, want 2 maanden aan data kwijtraken is echt niet plezierig!

Bij voorbaat dank.
:'(

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Formatteer je schijf opnieuw als ext3, en draai foremost vanop een linux live cd (er is er ongetwijfeld wel een die daarmee komt). Andere optie is The Coroner's Toolkit. Foremost kan jpeg, png, doc, xls, etc. finden en recupereren. Wat je sowieso best doet is met dd nu een backup maken van de betrokken partitie en die als een image op je backupschijf zetten. Zo heb je de partitie in zijn huidige staat gebackupt en kan je daar je tests op uitvoeren (of op de orginele partitie en de dd file terugplaatsen wanneer het op de originele partitie toch fout loopt).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Opnieuw formatteren? lijkt me niet, dan is ie zeker weten alles kwijt. Was je backup-schijf niet betrokken bij de verse install van linux? Ik bedoel, heb je daar niet met partities/bestandssysteem zitten rommelen voor de install? Als de schijf untouched is geweest en de map wordt niet gezien kan het een mount-fout of OS-weergavefout zijn. Probeer 'ns met een live-cd van een ntfs-capable linux te kijken of die map er nog staat.

Als die map dan ook nog weg is dan heb je of helemaal niet opgelet en naar een andere schijf gebackupped dan je dacht, of er is een fout opgetreden aan de harde schijf. En dan moet je met recovertools aan de slag. Sowieso is het nu onverstandig om iets te veranderen aan de schijf of om erop te schrijven, tot je je spullen hebt gerecovered.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Formatteren gooit je data niet weg, overschrijven doet dat ;).

Dat gezegd zijnde, opnieuw formatteren zal z'n ext3 inode-structuur waarschijnlijk resetten, en dan heb je aan de ext3-inodes niks meer op te recoveren. Foremost heeft die inodes evenwel niet nodig, ext3 recovery tools natuurlijk wel, maar of die dan weer draaien op de partitie als die al als een non-ext3 partitie geformatteerd is is maar de vraag :).

Net opnieuw gelezen, het is dus een partitie die van een BSD FS naar Ext3 is overgezet. Ik heb geen ervaring met recovery van FreeBSD bestandssystemen jammer genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 03-11-2007 16:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Hoe maak ik het gemakkelijkste een 1-op-1 backup van de backup-schijf vanuit Windows XP? Ik ben nu Acronis True Image Home aan het downloaden, maar ik vroeg me af of een dd-achtige tool voor Windows niet bestond? Dan weet ik tenminste zeker dat ik het met gemak terug kan zetten.

Bedankt Borromini en Mar2zz. Ik heb al een aantal tools gevonden om UFS en NTFS te recoveren, en ik hoop dat ik daar zo spoedig mogelijk aan kan beginnen!

edit:
Acronis True Image Home blijkt niet in staat om een kopie te maken van mijn harde schijf, omdat Windows hem niet herkent. Als ik nu eens gewoon "dd if=/dev/sda of=/mnt/NAS/image.img" kon doen... Helaas kan ik mijn NAS niet bereiken vanuit Linux (het is geen standaard Samba :()

[ Voor 24% gewijzigd door Eddy Dean op 03-11-2007 20:11 . Reden: update ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dd bestaat ook voor windows, maar dan moet je wel Cygwin installeren.

Pagina: 1