Nieuw pc-systeem met uitbreidingsmogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:59
Beste Tweakers,

Aangezien enkele weken geleden mijn studentenpc is gejat, ben ik op zoek naar een vervangend systeem. In eerste instantie wilde ik een zo goedkoop mogelijke aanbieding, maar er zijn altijd specificaties die je liever anders ziet. Tevens wil ik een pc die wat langer meegaat aangezien ik in het laatste jaar zit en mijn thuis-pc ook al 2 jaar aan vervanging toe is en niet het geld heb 2 systemen te kopen. Daarom heb ik besloten om me toch maar te gaan verdiepen in het huidige aanbod. Ik heb uiteindelijk toch een (naar eigen zeggen) mooi systeem kunnen samenstellen voor ongeveer 750 euro. De onderdelen zijn volgens mij compleet met elkaar compatible. Toch ben ik nog op zoek naar adviezen. Heb ik wel de juiste keuzes gemaakt? Voldoet het systeem wel aan onderstaande eisen? (ik heb bijvoorbeeld geen idee vanaf hoeveel dB een systeem stil of luidruchtig is).

Hieronder volgen een paar eisen die als leidraad functioneren voor het samenstellen van het systeem:
- Het systeem moet redelijk stil zijn. Ik zit nu al 3 jaar met een pc te kijken waarvan de kast openligt en er een 12" ventilator op staat gericht om het geheel onder de 70graden te houden. Je kunt je dan ook voorstellen dat ik gek wordt van het lawaai en genoodzaakt ben altijd muziek te draaien (niet geheel onprettig hoor).
- Het systeem moet genoeg uitbreidingsmogelijkheden bevatten om een aantal jaren mee te gaan. Hiermee doel ik niet alleen op de hoeveelheid aan gb ram, maar ook de aansluitingen.
- Het systeem mag bij start niet te prijzig zijn. Als student heb je natuurlijk beperkte financiële mogelijkheden, dus een ultra-high-end pc van 4000 euro zit er helaas niet in.
- Het systeem moet bij start goed genoeg zijn om de meeste basisfuncties zonder problemen uit te voeren. 5 minuten opstarten en afsluiten is dus niet goed genoeg.
- Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor downloaden, winrar, office-gebruik, videobewerking (photoshop en re-encoden), films bekijken en muziek beluisteren. Een game op zijn tijd is geen overbodige luxe.

Hieronder volgt een samenstelling van het betreffende systeem. Het systeem is samengesteld bij cool-prices, het liefst zou ik ook alleen van deze winkel onderdelen gebruiken.

OnderdeelProductPrijs
MoederbordAsus P5KC, P35 (ATX, DDR2⁄DDR3, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)€ 107,65
ProcessorIntel Core 2 Quad Q6600 (S775, 4x 2.4GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed) (G0 stepping)€ 223,95
BehuizingAntec Lifestyle Sonata III€ 101,90
Voeding500 watt (zit in behuizing)€ 0,-
CasefanZalman ZM-F3 Casefan (120mm ⁄ Max 36.1db)€ 7,95
GeheugenKingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit€ 45,95
Hard DiskSeagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10€ 72,90
DVD-DriveSamsung SHS203B 20x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM€ 26,80
VideokaartAsus GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDCP) EN8600GTS⁄HTDP⁄256M€ 156,-
Keyboard & MouseIs niet gejat, dus geen€ 0,-
Totaal € 743,10

De vragen op een rijtje:
- Kan ik beter voor de P35 chipset gaan of toch een andere?
- Biedt quadcore volgens jullie meer voordelen dan dualcore? Gaat dit in de toekomst veranderen?
- Is 500 watt voldoende of overkill?
- Zit er standaard een koelblok bij de processor, of kan ik beter voor een andere gaan?
- Zit er een aanzienlijk verschil in pc5300 geheugen en pc6400?
- Kan ik om te beginnen beter voor de pc5300 gaan of pc6400?
- Seagate is het goedkoopst per gb, maar is het ook een goed merk?
- Volgens een test op tom’s hardware presteert een geforce 8600 iets beter dan een ati 2600, waarschijnlijk zijn het beide gemiddelde kaarten, maar is de gekozen kaart voldoende voor mijn eisen?
- Wordt de benodigde bedrading normaal gesproken meegelevert, of dient dit apart besteld te worden?

Bij voorbaat dank voor het lezen van deze lap tekst. Ik hoop dat iemand bereid is mij te adviseren.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
- Kan ik beter voor de P35 chipset gaan of toch een andere?
P35 is prima, kun je nog lekker mee clocken ook. Alleen als je SLI wilt draaien wil dat niet.
- Biedt quadcore volgens jullie meer voordelen dan dualcore? Gaat dit in de toekomst veranderen?
Ligt er helemaal aan wat je doen wilt, maar de Q6600 en de E6850 zijn +/- hetzelfde geprijsd, terwijl de Q 2x zoveel cores heeft en zeker wel tot 3GHz wil. Ik zou voor de Q kiezen.
- Is 500 watt voldoende of overkill?
Is prima.
- Zit er standaard een koelblok bij de processor, of kan ik beter voor een andere gaan?
Als je de boxed hebt wel, anders kun je ook nog even kijken naar een Freezer 7 Pro, ook goed met eventueel overclocken.
- Zit er een aanzienlijk verschil in pc5300 geheugen en pc6400?
- Kan ik om te beginnen beter voor de pc5300 gaan of pc6400?
1066 = quadpumped = 1066 / 4 = 267MHz echt. (FSB)
667 = DDR2 = 667 / 2 = 333MHz echt. (MEM)
Je mem loopt zelfs sneller dan je bus :)
Dat geheugen is dan ook prima (tot een FSB van 1333, daarna zal je ook je geheugen moeten gaan overclocken)
- Seagate is het goedkoopst per gb, maar is het ook een goed merk?
Jup, Seagate is een zeer goed merk.
- Volgens een test op tom’s hardware presteert een geforce 8600 iets beter dan een ati 2600, waarschijnlijk zijn het beide gemiddelde kaarten, maar is de gekozen kaart voldoende voor mijn eisen?
Als je wilt gamen, is die 8600 niet echt de beste keuze. Ik zou 50 euri meer uitgeven aan een 8800GT. Presteerd net ietsje minder dan een GTX voor maar 200 euri. Value for money ;)
- Wordt de benodigde bedrading normaal gesproken meegelevert, of dient dit apart besteld te worden?
Veel kabeltjes worden al wel met het mobo meegelevert. Even kijken op de site van de fabrikant wat er allemaal bij in zit dus.

Oh, en welkom op GoT ;)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Bitage schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 13:14:
[...]

Veel kabeltjes worden al wel met het mobo meegelevert. Even kijken op de site van de fabrikant wat er allemaal bij in zit dus.
Bij een Asus hoef je je daar geen zorgen over te maken ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het ziet er mooi uit, en ik denk dat het een waardige opvolger mag zijn ;). Echter zou ik wel nog even kijken naar de Gigabyte P35-DS3.. Deze heeft namelijk van die extra-durability dingen erop zitten waardoor het in z'n geheel koeler blijft e.d. (heb ook nog gelezen dat die P5K een heethoofd an sich was, maar dat zou ik even na moeten kijken.

Voor de rest, prima!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52

Thandor

SilverStreak

Dit topic is in strijd met het CSL beleid en gaat derhalve op slot. In het beleid staat een link naar een howto, die is wellicht handig bij het selecteren van nieuwe onderdelen. Ook kun je natuurlijk afkijken bij de BBG's :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.