Harde schijf RMA of niet? Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Goedemorgen beste lezers,

Ik heb een probleem waar ik het beste jullie advies bij kan gebruiken omdat iemand van jullie misschien hetzelfde eens heeft meegemaakt.

Ik heb sinds december 2004 een Hitachi Travelstar, 60GB 7200rpm harddisk in mijn laptop. Probleemloos 2 en half jaar gedraaid denk ik. Echter de laatste tijd viel me al op dat hij begon te tikken/schuren. Ongeveer twee maand geleden had ik een complete crash waarbij Windows niet meer op wilde starten met een zandloper op het bureaublad en tal van foutmeldingen. Gelukkig had ik een backup dus alles teruggezet en klaar dacht ik.

Echter vanochtend de eerste keer opstarten hoorde ik weer dat tikken en ik voelde al aan mijn water dat er weer iets niet lekker zat. Dat bleek: zomaar uit het niets foutmeldingen op het bureaublad van Windows en ontzettend traag. Vervolgens heb ik het volgende gedaan:

-Acronis Checkdisk, zowel 3 stappen checkdisk als 5 stappen checkdisk. Resultaat: clusters teruggezet, koppelingen gerepareerd en weet ik wat wel niet :>

-Hitachi Drive Fitness Test: gaf fout 0x70 :> 'Defective Device', maar na Sector repair geeft hij weer aan dat het nu oke is.

De schijf start nu ook weer normaal op, maar het hard tikken/schuren af en toe is gebleven en eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in dat de schijf nog jaren meegaat. Maar nu mijn dilemma:

Ik heb nog 1 maand voor een RMA, tot en met 14-12-2007. Zouden jullie me advies kunnen geven of ik deze schijf het beste kan afschrijven en een RMA aanvragen (zelfs al schijnt de schijf nu weer oke te zijn) of kan ik nog tools/tests etc.doen waaruit zeker kan blijken of de schijf oke is of niet.

Wellicht heeft iemand hetzelfde meegemaakt waaruit bleek dat de schijf drie maanden of een half jaar later toch niet meer te gebruiken was :'( Bij voorbaat dank voor jullie meedenken :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding met de diverse tooltjes al fouten geef zou ik het niet vertrouwen, het is hooguit een lapmiddel waardoor hij het weer enigszins blijkt te doen.
Als de hitachi tool al een defect aangeeft dan zou ik hem gewoon terugsturen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Inderdaad, gewoon terugsturen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Eens met ^^^

Ik wens je succes :>

• objectief2
Hartelijk dank.

Ik heb de Drive Fitness Advanced tool nog eens geprobeerd en hij heeft nog steeds foutcodes en zelfs Sector Repair lukt niet meer. Ik bel maandag wel en zal hem dan inderdaad terugsturen ;)

Verwijderd

In de categorie "heftig overbodig" , maar ook ik zou hem returnen ;) !

Verwijderd

RMA sturen lijkt mij een goede optie. Maar je zou ook met een low-level format kunnen proberen de schijf te herstellen, hiermee heb ik ook een aantal schijven weer up en running gekregen (werken nu al een zeer lange tijd weer zoals het moet)

• objectief2
Aangezien backuppen met Acronis niet meer lukt en ik toch tijd teveel heb ga ik nog even wat belangrijke dingen op een externe schijf zetten en dan low-level formatten om te zien wat hij dan zegt. Ik laat het weten :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
En dan je mogelijkheid op garantie verspelen?
Hij heeft nog een maand recht op garantie, die zou hij moeten gebruiken nu het nog kan.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:31
DIRECT RMA!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:38:
RMA sturen lijkt mij een goede optie. Maar je zou ook met een low-level format kunnen proberen de schijf te herstellen, hiermee heb ik ook een aantal schijven weer up en running gekregen (werken nu al een zeer lange tijd weer zoals het moet)
Een lowlevel format (wat tegenwoordig niet meer is dan een zerofill) doet verder niets met de kwaliteit van de schijf.
Als je bad sectors krijgt dan is het ding gewoon stuk aan het gaan. Misschien werkt het nog een paar maanden, maar daar zou ik niet op wachten (Zeker niet met nog maar 1,5 maand garantie).

• objectief2
Ik ben nog wat aan het knutselen geweest, maar ik weet nu zeker dat hij RMA gaat. Het ding blijft schuren/tikken en sector-repair bij de Drive Fitness Test heeft ook geen effect want dan volgt wederom een foutmelding: 0x75, defective device, component failure.

Daarnaast blijft Checkdisk clusters vervangen en altijd 152kb beschadigde sectoren houden. Dus maandag gaat hij op de post en tot die tijd zorg ik dat ik in ieder geval een backup van de belangrijke dingen heb.

Hartelijk dank nogmaals iedereen voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1