Mailserver accepteert soms wel/soms niet

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:36

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik kon niet een betere topictitel verzinnen, maar bij deze zal ik het probleem proberen te omschrijven:

[server.nl/100.100.100.100]
- Postfix als mailserver
- ingelogd op server.nl kan ik mail lokaal afleveren op een virtueel domein dat op dezelfde server draait (info@virtdomein.nl)
Nov 3 11:20:27 saphir postfix/virtual[12911]: D21F21C3373: to=<info@virtdomein.nl>, relay=virtual, delay=2.2, delays=2.2/0.02/0/0.02, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to maildir)
die mail kan ik vervolgens ook netjes zien/lezen op diezelfde server.

[server2.nl/50.50.50.50]
- staat heel ergens anders, heeft niets te maken met server.nl
- wanneer ik op deze server typ: telnet mail.virtdomein.nl 25 (dit domein staat als MX-record ingesteld en gebruikt een A-name die verwijst naar het IP-adres van server.nl (100.100.100.100) krijg netjes te zien:
Trying 100.100.100.100...
Connected to mail.virtdomein.nl.
Escape character is '^]'.
220 www.server.nl ESMTP Postfix
Als ik dan EHLO-commando's typ vanaf server2.nl en een mail wil versturen naar info@virtdomein.nl wordt deze ook netjes afgeleverd op dat betreffende e-mailadres.

Mijn idee is dan dat de mailserver werkt. Helaas, zodra ik vanaf mijn eigen provider (Casema) een mail probeer te sturen naar info@virtdomein.nl dan zie ik in de logfiles van server.nl helemaal niets binnenkomen.

De vraag: waarom komt mijn mail vanaf Casema niet binnen op info@virtdomein.nl?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

En als je telnet vanaf casema naar die server.nl , wat krijg je dan op je scherm? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
moto-moi schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:36:
En als je telnet vanaf casema naar die server.nl , wat krijg je dan op je scherm? :)
Dat heb ik geprobeerd en dan kan ik daar niet op binnen komen (poort die dichtzit bij ISP's, iets wat ik veel gelezen heb vermoed ik?)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Kan best zijn dat poort 25 uitgaand dicht zit, tenzij je naar een SMTP-server van Casema stuurt. In dat geval kun je je mail server op een tweede poort laten luisteren of met een tunnel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je moet in je main.cf aangeven dat je de relayhost = smtp.casema.nl gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zonder echte domeinnamen en ip-adressen zijn dit soort problemen niet te onderzoeken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
smesjz schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:59:
Je moet in je main.cf aangeven dat je de relayhost = smtp.casema.nl gebruikt
Nou het idee is dat iedereen natuurlijk gewoon met zijn eigen provider een e-mail kan sturen naar info@virtdomein.nl. Denk dus dat een relayhost toevoegen niet de oplossing is.

Wat betreft dat het zonder echte IP-adressen niet op te lossen is, ik denk niet dat het verstandig is als ik gelijk alle echte gegevens hier neerzet. Tenzij het topic vastloopt of er echt geen eenduidige oplossing voor mijn probleem zou zijn.

Waar ik dus naar zoek: mogelijkheid om gewoon van iedereen en alles mail te ontvangen op server.nl en de virtuele e-mailaccounts die daar op draaien. Ik heb het idee dat namelijk alle DNS-gegevens prima staan ingesteld en dat server.nl niets blokkeert (want vanaf server2.nl kan ik gewoon wel telnetten naar server.nl en een e-mail sturen).

[ Voor 22% gewijzigd door Tjeerd op 03-11-2007 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-05 01:56

deadinspace

The what goes where now?

Als je op een willekeurige, ongerelateerde computer (bijvoorbeeld server2?)
host virtdomein.nl
host -t MX virtdomein.nl
uitvoert, wat krijg je dan precies voor uitvoer? (obfusceren van je domeinnamen en IP adressen mag)
Nestor schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:35:
Mijn idee is dan dat de mailserver werkt. Helaas, zodra ik vanaf mijn eigen provider (Casema) een mail probeer te sturen naar info@virtdomein.nl dan zie ik in de logfiles van server.nl helemaal niets binnenkomen.
Vertel eens wat meer over "vanaf je eigen provider mail versturen". Gaat het om een Casema email adres, of niet? Welke email client gebruik je? Gebruikt die Casema's smtp servers als relay?

Wat als je vanaf ergens anders probeert mail te sturen? Een kennis met een andere provider? Gmail? Hotmail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
deadinspace schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:17:
Als je op een willekeurige, ongerelateerde computer (bijvoorbeeld server2?)
host virtdomein.nl
host -t MX virtdomein.nl
uitvoert, wat krijg je dan precies voor uitvoer? (obfusceren van je domeinnamen en IP adressen mag)
Ik heb hostx geinstalleerd staan (ook geprobeerd met dig trouwens en dat zag er op het eerste gezicht goed uit) op mijn bak en krijg dan het volgende:
hostx virtdomein.nl
virtdomein.nl A 100.100.100.100

hostx -t MX virtdomein.nl
virtdomein.nl MX 30 mail.virtdomein.nl
virtdomein.nl MX 10 pop.virtdomein.nl
mail en pop zijn beiden een A record ingesteld op 100.100.100.100
Vertel eens wat meer over "vanaf je eigen provider mail versturen". Gaat het om een Casema email adres, of niet? Welke email client gebruik je? Gebruikt die Casema's smtp servers als relay?

Wat als je vanaf ergens anders probeert mail te sturen? Een kennis met een andere provider? Gmail? Hotmail?
Ik heb het geprobeerd vanaf mijn werk en een gmail-adres en vanaf die adressen komt de mail wel gewoon aan op info@virtdomein.nl.

Ik gebruik Outlook Express. Ik mail niet vanaf een casema-adres, maar heb wel SMTP ingesteld van Casema en als afzender nestor(a)insane-hq.org. Net geprobeerd vanaf ons eigen gebruiker@casma.nl-adres een e-mail te sturen naar info@virtdomein.nl en ook die komt niet aan. Het is net alsof casema niets wil afleveren op dat specifieke adres :s

--- voorlopige conclusie --
Ik heb een vaag vermoeden dat mijn virtdomein.nl (of IP-bereik?) door Casema wordt geblokkeerd (blacklist), aangezien het vanaf elke andere provider wel gewoon werkt. Dat zou erg zout zijn, is dit ook ergens te controleren/testen?

[ Voor 15% gewijzigd door Tjeerd op 03-11-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nestor schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 19:29:
Ik heb hostx geinstalleerd staan (ook geprobeerd met dig trouwens en dat zag er op het eerste gezicht goed uit) op mijn bak en krijg dan het volgende:
[code]hostx virtdomein.nl
virtdomein.nl A 100.100.100.100

hostx -t MX virtdomein.nl
virtdomein.nl MX 30 mail.virtdomein.nl
virtdomein.nl MX 10 pop.virtdomein.nl
mail en pop zijn beiden een A record ingesteld op 100.100.100.100
Merk op dat pop.virtdomein.nl de hoogste prioriteit heeft, dat is (afgaande op de subdomeinen) misschien niet wat je wil. Maar aangezien alles naar hetzelfde IP adres wijst zou dat hier geen punt moeten zijn.
--- voorlopige conclusie --
Ik heb een vaag vermoeden dat mijn virtdomein.nl (of IP-bereik?) door Casema wordt geblokkeerd (blacklist), aangezien het vanaf elke andere provider wel gewoon werkt. Dat zou erg zout zijn, is dit ook ergens te controleren/testen?
Daar lijkt het inderdaad wel enigszins op ja.

Wat je nog zou kunnen doen is proberen alle inkomende connecties op poort 25 af te vangen en heel letterlijk te kijken wat er gebeurt, bijvoorbeeld met een packetsniffer als tcpdump. Misschien probeert Casema het wel af te leveren, maar gaat er al zo vroeg in het proces iets fout dat postfix het niet eens logt.

Verder zou je nog eens kunnen testen of je van je Casema verbinding wel naar andere adressen (zoals je werk-adres of je gmail adres) kan mailen.

Als dat alles niks oplevert dan lijkt het me de moeite om eens contact op te nemen met Casema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties in dit topic.

Ik probeer zojuist mijn e-mail van info@virtdomein.nl op te halen en het werkt eindelijk *O*

De nieuwe DNS-gegevens had ik gisteren ingesteld en het lijkt er simpelweg op dat alleen Casema nog niet de nieuwste DNS-gegevens had en alle overige providers daar wel van op de hoogte waren. Mail wordt nu netjes afgeleverd op mail.virtdomein.nl (MX) :)

Oorzaak van het probleem was dus blijkbaar dat Casema nog niet op de hoogte was van de nieuwe DNS-gegevens.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 03-11-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, ja, het kan even duren voordat DNS record wijzigingen gepropageerd zijn, daarvoor is de TTL enzo. Dat had je dus eigenlijk wel kunnen weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Normaal verwacht ik ook dat het wel even zou duren voordat alle providers er van op de hoogte zijn, maar omdat alle andere providers die ik testte wel werkte begon ik te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Die andere providers hadden misschien je (sub)domein nog niet gecached, omdat niemand het daar nodig had. Als het domein bij die providers dan ineens nodig is, dan wordt het meteen opgevraagd.

Bij Casema hadden ze het blijkbaar wel al gecached (bijvoorbeeld omdat jij thuis dat adres gebruikte), en als het al gecached is dan houden ze die gecachede informatie tot de TTL verstreken is.

Dat zou iig een logische verklaring zijn :P
Pagina: 1