[harddisk] moet steeds "wakker" worden?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb hier een stabiel systeem (Vista) met een schijf die raar doet.
Het is een 200gb Western Digital: WDC WD20000JS (ATA).

Gepartitioneerd als 1 disk. Enkel opslag, geen bootable ofzo.

Maar elke keer dat ik mijn pc voor 't eerst opstart en ik benader die disk (of dat nou na 15 seconden of na 3 uur is maakt niet uit) dan reageert hij "even niet", net of hij wakker moet worden. Het rare is wel dat directories waar ik eerder in ben geweest (bij een vorige sessie, dus pc is uitgeweest!) wel direct opvraagbaar zijn (soort cache van Vista?).

In mijn power-options heb ik de optie uitgezet dat harddisks in slaap mogen vallen ofzo. :)

Weet iemand wat er met zo'n schijf kan zijn? Hij is vrij nieuw en heb er verder geen data-loss op. Ook geen gekke (krassende) geluiden ofzo.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

En wat zegt SMART? Op te vragen met Speedfan of HDTune.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
The Triad schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:35:
En wat zegt SMART? Op te vragen met Speedfan of HDTune.
Heb even HDTune erop gezet, ik weet niet heel precies waar ik naar moet kijken, maar ik heb die betreffende disk gecheckt. Nu aan het benchmarken:

stabiel rond 60MB/sec

Bij het tabblad Health staat in elk geval bij alles Status Ok.

Onderaan staat Health Status: Ok

Temperatuur is 56 graden (pc nu 2 uur aan ofzo).

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

In de BIOS heb je ook instellingen die ervoor kunnen zorgen dat je HD uit gaat. Check die eens. Staat waarschijnlijk ergens bij power management.
Het rare is wel dat directories waar ik eerder in ben geweest (bij een vorige sessie, dus pc is uitgeweest!) wel direct opvraagbaar zijn (soort cache van Vista?).
Waarschijnlijk de 16 of 8 MB cache van je harddisk. Als je harddisk even niet reageert, hoor je hem dan ook opspinnen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Draait je Windows Indexing Service niet toevallig op de achtergrond, waardoor de kop even weer moet switchen naar hetgeen jij aan het opvragen bent, i.p.v. het gedeelte van de HDD waar hij aan het indexeren was?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16

Klippy

Still Game

Komt door Vista.

Lijkt me een bug.
In dit topic: [vista] Automatisch afspelen interne HD elke paar minuten. zegt iemand dat het komt door een windows update, dus controleer dat zeker even.

Bij mij stond die update echter niet geïnstalleerd.
Wat wel hielp bij was bij Enegriebeheer, onder geavanceerde instellingen, het uitschakelen van vaste schijven op "nooit" te zetten.
Bij mij stond het op 30 minuten, maar hij ging lekker elke minuut uit. Daar klopt dus wat niet met de instellingen lijkt me.

Zie deze berichten ook steeds vaker, dus ik mag hopen dat ze het gaan fixen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1