[Server 2003 small business]Random afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 12:31
Hey tweakers,

Ik zit nu eigenlijk toch wel met een best serieus probleem. Sinds een paar weken vind mijn grappige servertje het leuk om uit zichzelf spontaan zich af te sluiten. Ik heb het een week geleden zien gebeuren, hij sluit zich gewoon op de nette manier af. Niks geen crash, gewoon afsluiten.

Het gebeurd ook steeds op een random tijd, ene keer na al 1 uur de andere keer pas na 4 uur.

Tot nu toe heb ik al een aantal dingen gecontroleerd, er is een nieuwe voeding in gegaan, temperaturen wanneer het gebeurde waren ton max 57 graden (dus dat is het ook niet) Ik heb er nu ook een xp naast draaien, deze blijft wel stabiel draaien.

Ik kwam dus op de conclusie, het zit in windows 2003 zelf, ik heb nu al een virusscan(online) uitgevoerd en hitmanpro anti spyware. Ze vonden wel wat, hebben ze verwijdert, echter bestaat het probleem nog steeds.

Ondertussen wordt ik er behoorlijk moedeloos van en ik weet nu echt niet meer wat het kan zijn. Ik vertik het momenteel nog om hem te formatteren. Ik ben namelijk te nieuwsgierig welke hufter er verantwoordelijk is voor alle ellende.

Mijn hoop is op jullie gevestigd!!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Wat staat er in je logboeken?

• BlackHawkDesign
niks vreemds, dat het log programma is afgesloten (logisch, want windows werd afgesloten)
Voor de rest niks.. geen errors ofzo.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

hmm.. zoiets heb ik gehad met m'n 2003 Servertje.. ding ging gewoon lekker spontaan zonder enkele reden whatsoever afsluiten.. en als je naar het beeld keek stond er netjes "Windows is shutting down" heb me daar toch een hele poos met een :? gezicht gekeken toen..

Zal even alle logboek items doorlopen die recent zijn (Application, System) en als je een AD-draait (DNS, Directory Service, File Replication Service).

hoe ik het opgelost had.. Had gewoon een Servicepack geïnstalleerd (SP1 voor Win2k3) en het probleem was toen ook over. (KB artikel van Microsoft toen). weet niet meer precies welke.. (enkele jaren geleden alweer)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BlackHawkDesign schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:19:
... Ik ben namelijk te nieuwsgierig welke hufter er verantwoordelijk is voor alle ellende...
Jij bent verantwoordelijk voor je eigen server, en dus voor alle ellende die er optreedt.

Maar heb je al eens in je security eventlog gekeken, om te zien welke account de shutdown initieert?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Is de SBS wel volledig geïnstalleerd? Daarmee bedoel ik is hij ook domaincontroller of heb je hem als workgroup server draaien. Als dat zo is sluit hij of volgens design, SBS2003 moet als domaincontroller draaien anders doet hij om de zoveel tijd een shutdown

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Daar moeten log-entries van zijn, dat zie je meteen als zoiets gebeurt.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 14:53

McMiGHtY

- burp -

Heb je hem geactiveerd?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• BlackHawkDesign
Ik ben vervolgens nog flink bezig geweest, alles gechekt, virussen, voeding, spyware, logboeken, temperaturen alles. Helemaal niks vreemds.

Vervolgens was ik het zo zat dat ik hem geformatteerd hebt en alles eropnieuw heb geknald.

De afgelopen 2 weken draaide hij toppie, deed alles wat ie moest doen niks geen afsluiten meer, tot afgelopen zondag, hij stond zomaar uit. En jahoor vandaag zag ik het weer voor me ogen gebeuren. Tijdens het branden van een dvd , windows sluit af en laterzzz was het. nou weet ik het echt niet :(

Kan je overigens ergens nog zien wanneer het shutdown command is aangeroepen ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door BlackHawkDesign op 12-11-2007 20:52 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BlackHawkDesign schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:19:...Ik kwam dus op de conclusie, het zit in windows 2003 zelf...
Beetje vreemde conclusie omdat de driver-ondersteuning voor XP en SBS2003 redelijk anders is en je er dus niet vanuit kan gaan dat er niet een driver naar zijn grootje is die zorgt voor vreemd gedrag onder SBS of dat een onderdeel defect is wat SBS niet kan ondervangen.

Wat je kan doen is gewoon een procmon aanzetten, logfile eraan hangen en wachten tot de server uitgaat. Grote kans dat de logfile iets bevat wat (misschien ook in je eventlog) de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem.

Heb het zelf eens gehad met iets vreemds als een defecte USB-driver; random reboots on Win98SE.

*edit*
Lees op verschillende sites dat de ingebouwde/thirdparty Shadow Copy nog wel eens irritant kan zijn. Als in: wat staat er in je eventlog in de minuut voordat je machine onderuit gaat? Of wat zijn de laatste 20-50 entries die je niet begrijpt?

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 12-11-2007 21:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
BlackHawkDesign schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:50:
Kan je overigens ergens nog zien wanneer het shutdown command is aangeroepen ofzo?
Dat zou je in de event logs moeten kunnen vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MAX3400

MAX3400

sanfranjake schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:28:
[...]

Dat zou je in de event logs moeten kunnen vinden :)
Niet helemaal; als je een shutdown-commando geeft onder een admin of system, dan wordt het gelogd als "gewone shutdown" en niet als unexpected ofzo... Ligt er dan maar net aan hoe "slim" je je eventlog leest om te zien of het je eigen schuld of "third party" is.

*edit*
Er is een probleem bekend met DHCP als je je scope verkeerd hebt ingericht.

Zou je willen posten/vertellen wat die SBS-bak allemaal serveert over het netwerk (wat zijn de server-roles).

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 12-11-2007 21:36 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 14:53

McMiGHtY

- burp -

Nogmaals, is je SBS geactiveerd?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• BlackHawkDesign
@ McMiGHtY: SBS is geactiveerd, hoezo zou dit overigens effect kunnen hebben? Als je hem niet activeerd kan je niet eens meer normaal inloggen? Wel gebeurd het pas na een tijdje, ik zie nu terug dat het ongeveer 10 dagen geleden is dat ik hem geformatteerd heb, en gister is het weer begonnen. Echter moet je hem toch binnen 30 dagen activeren, dus zou het volgens mij dan problemen moeten opleveren na 30 dagen.

@ MAX3400: Dit is idd dan niet goed verondersteld, zou het installeren van een zootje drivers, zoals geluidskaart etc wat helpen?

Ik ga zowiezo vanmiddag nog opnieuw SP1 installeren, want dat wordt hieronder ook beschreven, (had ik voor de format al wel gedaan)

@wizzzzzz: Ik heb hem niet volledig geinstalleerd, hij draait als workgroup en niet als domeincontroller. Dit omdat ik de pcs binnen mijn netwerk NIET wil laten aanmelden op me server, dus als ik het goed begrijp veroorzaakt die ook dit afsluit gebeuren?

Op dit moment sluit hij pas af na 8 uur ofzo. Toen ik dit topic begon was dit vaak al na 4 uur.
Op dit moment draai ik de volgende services: Apache http server 2.2, PHP 5.0, MYSQl server(nieuwste versie)
Sabnzbd (download programma die op poort 8080 een http server draait om hem te besturen).
Standaard http server staat uit, ook ftp server staat uit.

Er is een probleem bekend met DHCP als je je scope verkeerd hebt ingericht: Wat als je dit niet hebt ingesteld?

Ik zal vanaaf even nog de laatste zoveel entries van me logboeken posten, ben namelijk nu @ stage.

[ Voor 7% gewijzigd door BlackHawkDesign op 13-11-2007 10:32 ]

Verwijderd

Sbs MOET een DC zijn volgens dit artikel en die events zou je dan ook in je log gezien moeten hebben?
Windows 2003 Small Business Server Shuts Down Unexpectedly; Events 1001, 1013 and 1014 are Logged
CAUSE
This issue can occur if the Windows 2003 Small Business Server integrated setup was not completed. Windows 2003 Small Business Server must be a domain controller and hold all FSMO roles for the domain. In order to facilitate migration from an existing domain, the Small Business Server can function for 7 days after installing without being promoted to a domain controller. After that time, the Small Business Server must be promoted to a domain controller using the integrated setup. If the integrated setup is not completed, the SBCore service will initiate a shut down of the server.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Waarom heb je een SBS Server draaien ?

- Workgroup mode ?
- Branden Cd / Dvd ?
- Sabnzbd ?

Een SBS server is geen werkstation !

Komt op mij een beetje over als je (week)boodschappen gaan doen met een 10 tons vrachtwagen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk

Abort, Retry, Quake ???

• BlackHawkDesign
thnx wilhelmstroker dat verklaard dus echt een hele hoop!!!!!!
Ik ben nu echt blij dat er een oorzaak is. Dit verklaard ook een beetje waarom de allereerste proef install van mij, het wel deed, toen had ik hem wel domeincontroller gemaakt.
Vanmiddag toch dat ding even domeincontroller en alles maken, als dat het is, krijg je een biertje van me :P :+
aZuL2001 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:04:
Komt op mij een beetje over als je (week)boodschappen gaan doen met een 10 tons vrachtwagen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk
whahaha, mooie vergelijking. Ik heb het een tijdje voor mezelf lopen afwegen toch heb ik voor die server versie gekozen omdat:
- Je veel beter gebruikers kan beheren en rechter geven
- Voor mijn gevoel de beveiliging veeeel beter is.
- Ik graag meer wilde weten van windows server

Ik begin nu wel zwaar te twijfelen of ik mijn keuze moet gaan herzien..

[ Voor 17% gewijzigd door BlackHawkDesign op 13-11-2007 11:34 ]

Verwijderd

Maar als je de post van djluc op 3 november had gevolgd had je het een stuk sneller kunnen oplossen ;) En trouwens, gebruikers beheren en rechten geven gaat nog een heel stuk beter als je AD hebt draaien en als je meer wil weten van windows server is AD natuurlijk het eerste waar je naar gaat kijken :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan heb je €500.- verkeerd geïnvesteerd.

En hou er alsjeblieft rekening mee dat SBS iets anders is dan 2003 Server plus Exchange en wat andere grappen/goodies.

SBS heeft wel degelijk een iets andere aanpak nodig dan een normale 2003 Server, juist omdat het een speciale addon bevat. En daar moet je ook met servicepacks rekening mee houden. De basis is inderdaad 2003 Server, maar in het beheer zul je even moeten wennen aan de SBS manier.

Goeie site over SBS is http://www.smallbizserver.net/

Abort, Retry, Quake ???

• MAX3400

MAX3400

BlackHawkDesign schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:- Je veel beter gebruikers kan beheren en rechter geven
- Voor mijn gevoel de beveiliging veeeel beter is.
- Ik graag meer wilde weten van windows server

Ik begin nu wel zwaar te twijfelen of ik mijn keuze moet gaan herzien..
:'( Je koopt/installeert een OS en gaat daarna pas denken of het handig is?

No offence maar format c: en eens overwegen welke activiteiten die bak moet uitvoeren en daarna pas een OS uitzoeken?

• BlackHawkDesign
Toen ik nog even in de log terugkeek, kwam ik achter de oorzaak:

A Windows Server 2003-based domain controller restarts unexpectedly, and event 1074 is logged in the Event Viewer System log het betrefd event 1074 en niet zoals bovenin beschreven, echter zal dit toch met elkaar te maken denk ik zo.

Ik ga waars toch kiezen voor de windows home server, past mogelijk beter in mijn situatie.

iig, allen HEEL ERG BEDANKT! ik was er zelf niet achtergekomen.
Pagina: 1