Toon posts:

[Raid] Data kopieren van niet-raid schijf naar nieuwe raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment twee hardeschijven van 500GB (uiteraard identiek).
De ene is leeg en de andere wordt gebruikt, hier staat data, muziek, documenten, windows, enz. op.

Nu wil ik graag een raid-1 opstelling maken. Nu is mijn vraag of het mogelijk is een raid opstelling te maken en de data automatisch te laten kopieren van de schijf die ik nu gebruik.

Dit omdat ik geen zin heb om alles opnieuw te installeren en bovendien al mijn data op een andere tussenschijf moet zetten...

Ik moet bovendien nog een controller kopen, mijn oog viel op de TX2300 van Promise... nou zijn dit goede kaarten heb ik me laten vertellen maar ik vroeg me af of er nog betere zijn mbt prijs/kwaliteit...

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
opnieuw instaleren is de allerbeste optie,..... zeker als je geen data wil verliezen
Je zou via de bijgeleverder driver software een kunnen kijken of het kan,.... maar windows zal ook op beide schijven moeten komen te draaien.
en deTX2300 is een perfecte kaart. stabiel als wat,... Ik denk dat de TX2300 van promise een heel scherpe prijs/kwaliteit verhouding voor jouw doel heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Mushjkin op 03-11-2007 11:28 ]

(\__/)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 18:32

mace

Sapere Aude

Die promise kaarten gebruiken wel CPU, dus als je het puur om performance te doen is, dan kan ik je het afraden. Maar als je een Areca ofzo neemt dan ben je veel meer geld kwijt. En aangezien je raid 1 gebruikt en niet 0 of 5 ofzo, lijkt het met dat het niet dat peformance zo'n probleem is, eerder redundantie.

Verwijderd

Topicstarter
Mushjkin schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:24:
opnieuw instaleren is de allerbeste optie,..... zeker als je geen data wil verliezen
Je zou via de bijgeleverder driver software een kunnen kijken of het kan,.... maar windows zal ook op beide schijven moeten komen te draaien.
en deTX2300 is een perfecte kaart. stabiel als wat,... Ik denk dat de TX2300 van promise een heel scherpe prijs/kwaliteit verhouding voor jouw doel heeft.
Dank je voor je reactie, dan ga ik maar voor de TX2300.

Maar het is dus wel mogelijk de data te kopieren van een niet-raid schijf naar een raid-configuratie waarbij de niet-raid schijf hier onderdeel van maakt? Want als dat enigzins goed kan wil ik dit eerst proberen anders ben ik een heel hoop tijd kwijt, maar goed als het niet anders kan :) Wil het graag zeker weten zodat ik weet waar ik aan toe ben 8)

Het is inderdaad ter berscherming van mn data, heb al vaak genoeg zien dat hdd's kapot gaan en dit lijkt me flink waardeloos >:)

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:56:
[...]

Dank je voor je reactie, dan ga ik maar voor de TX2300.

Maar het is dus wel mogelijk de data te kopieren van een niet-raid schijf naar een raid-configuratie waarbij de niet-raid schijf hier onderdeel van maakt? Want als dat enigzins goed kan wil ik dit eerst proberen anders ben ik een heel hoop tijd kwijt, maar goed als het niet anders kan :) Wil het graag zeker weten zodat ik weet waar ik aan toe ben 8)

Het is inderdaad ter berscherming van mn data, heb al vaak genoeg zien dat hdd's kapot gaan en dit lijkt me flink waardeloos >:)
Je kiest een raid- 1 niet voor niets,...
Ik zou het risico niet lopen door getest met software en de vraag of het kan.
Ik denk wel dat het zou kunnen maar ik weet niet hoe het bij jou zou moeten gaan werken.
dus voordat jij der achter bent hoe en of het werkt kan je net zo goed gaan voor de veilige optie.
en dat is alles kopieren naar een andere pc via bijvoorbeeld je netwerk.
dan gewoon op het gemak een nieuwe raid array aanmaken.
ik heb trouwens ook wel eens moederborden gezien die flipte op moment dat ik op een raid 1 windows liet draaien.

oftwel: ik zou 2 schijfjes van bijvoorbeeld 160 gb kopen die in raid 0 zetten voor de performance.
en vervolgens de 2 x 500 gb op de promise fasttrack. (erg veel plezier van dat ding gehad. superstabiel ! )

(\__/)

Verwijderd

Topicstarter
Mushjkin schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 15:34:
[...]

Je kiest een raid- 1 niet voor niets,...
Ik zou het risico niet lopen door getest met software en de vraag of het kan.
Ik denk wel dat het zou kunnen maar ik weet niet hoe het bij jou zou moeten gaan werken.
dus voordat jij der achter bent hoe en of het werkt kan je net zo goed gaan voor de veilige optie.
en dat is alles kopieren naar een andere pc via bijvoorbeeld je netwerk.
dan gewoon op het gemak een nieuwe raid array aanmaken.
ik heb trouwens ook wel eens moederborden gezien die flipte op moment dat ik op een raid 1 windows liet draaien.

oftwel: ik zou 2 schijfjes van bijvoorbeeld 160 gb kopen die in raid 0 zetten voor de performance.
en vervolgens de 2 x 500 gb op de promise fasttrack. (erg veel plezier van dat ding gehad. superstabiel ! )
Thanks :) Ik heb de fasttrack gekocht en heb een WD 500GB als tijdelijke opslag, ik ga dus alles opnieuw installeren, lijkt me wel zo veilig!

Verwijderd

CPU belasting bij RAID0 en RAID1 is verwaarloosbaar, je koopt geen Areca om je CPU te ontdoen van stripe en mirroring berekeningen dat stelt geen drol voor. Zou het om RAID5 gaan is het een ander verhaal.

Vraagje aan de TS: heeft je moederbord onboard-SATA, zo ja verdient dat de aanbeveling. Mirroring kun je ook prima softwarematig doen, dus hoeft je controller niet persé RAID te ondersteunen. Overigens heeft een backup meer waarde dan RAID, dus je kunt ook nog besluiten je 2e disk als hot-backup te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 00:08 ]

Pagina: 1