Verwijderen Bestand(en) voorkomen Ext HD

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:35
Beste,

Op een HD heb ik een aantal belangrijke files staan, deze moet regelmatig rondgaan in een kennissenkring en familie want er staan verschillende familie-films op. Deze zijn vaak heel groot, dus internet is niet het ideale medium. Iedere twee dagen switcht de drive wel eens.

Nu valt het regelmatig voor dat er bestanden missen op de drive door nonkeltje hier of daar, die eens verplaatst ipv kopieert, bijgevolg heeft de rest van de schakels in de ketting van doorgeven de bestanden niet meer.

is er een manier om bestanden af te schermen ? Evt met NTFS ? want als je zegt in ntfs, dat er alleen maar gelezen mag worden en dat admin alles mag doen, als de schijf dan op een pc hangt en iemand is aangemeld als admin op zijn computer, dan gaat die er toch nog steeds dingen mee kunnen doen toch, niet ?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
* gebruik een read-only medium, zoals een dvd of cd
* er zijn ook drivers voor windows om bepaalde RO file systems te mounten, maar ja, dan moeten den onkels wel een nieuwe .vxd installeren, en die werkt misschien niet onder Vista of wat de familie dan wel niet heeft
* zet het System en het ReadOnly file attribuut op de file, via de command prompt attrib +s +r

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DVD gebruiken, en ze een eigen externe harde schijf laten kopen. Of er twee kopen, eentje als backup en eentje als de rondganger.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HyperBart
ja, maar dan blijf je toch het probleem hebben

A krijgt de HD, zet zijn video's erop
B krijgt de HD, kopieert A's video's, zet video's erop
c krijgt hd, kopieert A's en B's video's, zet videos erop
enz..

Met dvd'tje iedereen zijn persoonlijke doorgeefdvd geven en iedere week laten wissen en erop zetten ?

Verwijderd

Laat ze voor een paar tientjes een USB harddrive kopen zonder externe voeding, kunnen al vaak 160 gig groot zijn, kopieer ze zelf daarop allemaal en laat ze er verder mee doen wat ze willen. Ze kunnen ze dan zelf wegbranden en eventueel nog bewerken met de juiste software.

Overigens zou ik zelf een USB MyBook schijf kopen als back up om die in de kast te leggen. Als je netwerk schijf crashed heb niemand weer wat op een gegeven moment. Filebeheer vind ik persoonlijk 1 van de belangrijkste dingen met een PC maar het allerbelangrijkste is een degelijk backup die alleen voor belangrijk materiaal geschikt is.

Als je eenmaal foto's en video's kwijtraakt, zelfs muziek, door een crash van een HD dan bonk je een aantal dagen met je hoofd tegen de muur aan ;)

• HyperBart
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 02:27:
Als je eenmaal foto's en video's kwijtraakt, zelfs muziek, door een crash van een HD dan bonk je een aantal dagen met je hoofd tegen de muur aan ;)
offtopic:
Tell me about it, ooit eens een kameraad op bezoek gehad, wou me een zeker H-I-R-E-N bootcd'tje laten zien, had nix aangepast, gewoon eens een partition tool geopend. Ik ben even bezig op pc toen hij weg was, en ik tel opeens nog maar 2 ipv 3 partities, die derde met de gezinsfoto's onder andere was weg. Je had mijn tikker eens moeten voelen gaan
Pagina: 1