Andere cpu, systeem stuk langzamer

Pagina: 1
Acties:

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:01
Tja, geen idee hoe ik de titel moest noemen maar dit dekt de lading...

Als hobby pc-tje had ik een dell desktopje staan met daarin een celeron 800 processor (s370). Met windows xp liep deze toch totaal niet soepel dus heb ik een p3-1000 processortje gekocht om erin te zetten. Maar na het plaatsen ervan lijkt de hele computer een enorm stuk trager... slow motion haast.

Ik zat te denken dat het de temperatuur was, maar voor zover ik weet is deze beveiliging pas veel later erin gekomen (de koeler wordt ook totaal niet heet, amper warm zelfs... geprobeerd met 2 verschillende koelers).

Ook na het terugplaatsen van de oorspronkelijke processor blijft het systeem traag! Terwijl die ervoor een stuk sneller werkte. Nu windows er opnieuw op aan het gooien maar ook dat schiet totaal niet op.

Mijn vragen:

Hebben s370 celeron800 tot p3-1000 mhz cpus iets van een temperatuursbeveiliging? Gaan deze langzamer draaien als ze te heet worden?

Kunnen processoren langzamer draaien als ze 'kapot' zijn? Of is het dan (meestal) dat ze of wel of niet werken.

Iemand met soorgelijke ervaringen en ideeen wat het zou kunnen zijn of wat ik kan proberen? Heb zo vaak processoren veranderd zonder problemen dus geheel zonder ervaring ben ik ook niet... Tnx!

Verwijderd

humm
staat de bus van je moederbord wel goed?
De celly 800 is een 66bus of een 100bus.
Maar de p3 kan misschien wel 133bus zijn waardoor de p3 op 100bus langzamer is

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eerst idd eens of de CPU wel echt op 1GHz loopt. Dus zoals suijkerbuijk aangeeft kijken of de MP en FSB wel goed staan.

• m0ridin
De bios geeft gewoon een 1ghz cpu aan...

Probleem met de(ze) dell bios is ook dat je amper tot geen mogelijkheden tot aanpassen hebt. Dus kan (nog niet gevonden iig) niet handmatig de fsb en/of mp aanpassen. Maar de cpu wordt dus netjes gedetecteerd als 1 ghz. En daarnaast, als de originele cpu ook opeens raar doet lijkt het niet perse daar aan te liggen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

m0ridin schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 22:37:
Kunnen processoren langzamer draaien als ze 'kapot' zijn? Of is het dan (meestal) dat ze of wel of niet werken.
Wat kan zijn is dat de cache stuk is (gebeurd vrij zelden, maar het is mogelijk), dan is je cpu echt tergend traag, dan kun je gerust een paar bakken koffie pakken eer je windows is opgestart.

Een trage windows zoals jij die omschrijft zou ik eerder aan de hdd verwijten (hoeft niet per se, maar is even een gokje). Als je straks een OS draaiend hebt, probeer dan eens te hdd te benchen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk de hele BIOS eens goed door. Misschien dat er nu ergens iets verkeerd staat door het wisselen van de CPU's.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is opzich ook wel makkelijk om dan een tooltje als CPU-Z te gebruiken, kun je gewoon in windows je instellingen controleren.

🖥️ | 🚗

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Vertel op zijn minst even wat meer.. specs overige hardware, model/type dell enz..

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 02-11-2007 23:06 ]

• m0ridin
Het hele probleem was dat ik niet binnen het uur in windows kwam.

Maar het lijkt te werken weer, geheugenmodules vervangen en omgewisseld. Alles uiteindelijk 3 keer losgehaald en opnieuw erin gegooid en hij boot weer normaal. Zowel met de originele als nieuwe cpu (het is trouwens een dell optiplex gx115, moederbord kon ik niks op zien behalve 'dell' en doordat ik niet in windows kwam ook niet met sisoft sandra of wat dan ook...). Overige hardware was ook niet zo boeiend, alleen een hd, cdrom en floppy (onboard sound en video, rest had ik eruit gehaald) en de cdrom en floppy waren de oorspronkelijke dell componenten.

Geen idee wat het probleem uiteindelijk was, maar een uur of 2 verder in ieder geval weer een normaal werkend systeem! Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1