Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IR module van onkyo reciever te vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 11:36
Mijn Onkyo TX-DS575 receiver reageert niet meer op de afstandsbediening. De afstandsbediening werkt wél, bijvoorbeeld op de DV-S535 dvd speler van onkyo, of op mijn philips tv. (het is een programmeerbare afstandsbediening)
Eerder al begon de receiver slecht te reageren op de afstandsbediening, ik dacht dat de batterijen leeg waren...

Na zoeken op internet kom ik eigenlijk geen vergelijkbare gevallen tegen, meestal gaat het dan om de afstandsbediening die stuk is.

Uitelkaar halen van het apparaat is geen probleem, maar het kan handig zijn als ik weet waar ik naar moet zoeken.

De ontvanger zit in een plastic module. Is het voldoende die module los te solderen en te vervangen?
(iemand een adresje?)
Of ben ik dan nog niet klaar?

Atari portfolio Dos 2.11

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat weet je nooit zeker zonder te meten

Iperf

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Waarschijnlijk zit er een TSOP ir ontvanger in, maar het zou me zwaar verbazen als deze defect zou zijn.

Is het zo iets ?

Afbeeldingslocatie: http://stuff.nekhbet.ro/wp-content/uploads/2006/07/tsop.JPG

Dan zou je op de out pin ( met een scope als je die tot je beschikking hebt ) een 5V blokgolf moeten meten als je er op "schiet" met je afstandsbediening

Repareren doe je zo.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Vervangen kan altijd natuurlijk, het is een klein klusje en kost niet veel.

Als het probleem dan niet verholpen is dan denk ik aan een losse soldering of een voeding die niet helemaal goed werkt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Xanax959
Losse soldering zou het inderdaad kunnen zijn, vooral omdat op het laatst de receiver het nog wél deed net na het aanzetten, maar na enkele minuten niet meer. Ik kon verder niet zien of een onderdeel te heet werd.

@Sine, een scoop heb ik helaas niet. Alleen een vrij goede multimeter.

Atari portfolio Dos 2.11

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Met een multimeter kun je wel constateren of de receiver een signaal naar de microcontroller stuurt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Xanax959
Nou, hij doet het weer, er zat inderdaad zo'n TSOP ir receiver in. Ik mat in eerste instantie aan de out pin een voltage van ongeveer 2.5 volt, dat veranderde als ik er met mijn afstandsbediening op "schoot".

Nadat het apparaat een poosje aanstond werd dat voltage steeds lager, ongeveer 145 millivolt.

Op de andere poot stond steeds ongeveer 5 volt.

In mijn schuur stond nog een Yamaha dvd speler die geen dvd's meer las, met een vergelijkbare ir module. Daar stond op de out pin gewoon 5 volt. Module in de onkyo gesoldeerd, en er wordt weer gereageerd op de afstandsbediening!

Dus toch een defecte ir receiver. Gelukkig maar,want dat is nog vrij simpel te vervangen.

Het dalende voltage klopt wel met het feit dat de onkyo in het begin bij het aanzetten eerst nog wel even reageerde op de afstandsbediening.

Gelukkig gooi ik defecte apparaten niet gelijk weg, direct tegen mijn vriendin gezegd dat het dus wél zin heeft om oude zooi te bewaren :)

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1