PCMCIA met Firewire en eSATA?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matt_E
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 15:57
Beste Got'ers

Deze week heb ik een externe schijf besteld, met de aansluitingen voor Firewire 400/800 USB2 en eSATA. Het gaat om de Western Digital Mybook Studio Edition 500GB.

Vanwege mijn studie muziekproductie, wilde ik een snelle schijf die ik als thuis basis kan gebruiken, maar ook mee te nemen is voor producties en opnamens op lokatie. Tot dus ver geen probleem.
Maar nu gebruik ik op lokatie ook mijn externe geluidskaart: De M-audio Audiophile Firewire en gebruik daarom de PCMCIA bus, gevult met een Firewire Controller voor die geluidskaart

Nu komt het probleem: hoe ga ik die schijf aansluiten via Esata, als de PCMCIA poort al bezet is?
Is er bv een kaartje waar beide aansluitingen op zitten? Na veel gezoek, ben ik er niet uitgekomen.

Mijn laptop is een Asus A6000VM met daarin een 1,7 Centrino processor en 1024mb geheugen.
Ik heb wél een minifirewire aansluiting, maar die heeft nooit lekker gefunctioneerd en is zeer waarschijnlijk ooit al overleden.

Verder zou het mooi zijn, als er van zo'n PCMCIA kaartje, ook een PCI versie zou zijn, voor in mijn studio pc. Dit omdat ik een heel eind vol zit met mijn PCI-sloten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

eSATA heeft niet bijster veel zin als je PCMCIA hebt, omdat dat via PCI gaat. Je hebt ExpressCard nodig om de verbinding serieel en high-performance/low-latency te houden. ExpressCard werkt namelijk met PCI-express. Weet je zeker dat je laptop geen ExpressCard heeft?

PCI moet je vermijden als het gaat om storage, tenzij snelheid onbelangrijk is. Soms kan het echter niet anders, in dat geval raad ik aan niet teveel te investeren in een oplossing die toch nooit echt snel zal zijn.

• Matt_E
Ik heb even mijn specs opgezocht en dit is wat ik vond:

CardBus PCMCIA slot type Type II, ik weet niet of dat Expresscard betekent?

Verder vraag ik me af, hoe t dan komt, dat PCI de boel vertraagt, aangezien er die kaarten worden verkocht met eSATA aansluiting. Verder ben ik bij mijn vaste pc al in het bezit ben van een PCI raid card, maar ik weet niet of dat nu t zelfde is als sata (geloof een variant ervan?). ik had ook zitten kijken naar een aansluiting daarvan direct op t moederbord, maar ik geloof niet dat dat bij mij gaat; heb en Asus P4t533-C Mobo.

Verwijderd

In chronologische volgorde:
PCMCIA = 16-bit ISA
Cardbus = 32-bit 33MHz PCI, normaal PCI dus
ExpressCard = PCI-express

Jij hebt dus Cardbus (door sommigen nog PCMCIA genoemd), dat is dus gewoon PCI. Jouw laptop beschikt dus niet over uitbreiding middels PCI-express.

PCI is in de praktijk een stuk trager dan iets wat via PCI-express loopt. Hier zijn diverse redenen voor:
  • PCI is een gedeelde bus en deelt de bandbreedte met tig andere apparaten (USB, Sound, Keyboard, Muis, RS-232, LPT, Gameport en soms netwerk, RAID, (S)ATA). Hierdoor is niet alleen de beschikbare bandbreedte lager, maar moet het regelmatig lang wachten voordat het toegang heeft (het komt in een wachtrij terecht). Pas als het apparaat 'aan de beurt is' mag het gaan zenden. Dat op zichzelf is al heel veel trager dan een dedicated interface die een apparaat helemaal voor zichzelf heeft. PCI-express is een moderne dedicated point-to-point interface.
  • PCI is half-duplex, dus kan niet tegelijk verzenden en ontvangen. Het één moet hier dus op het ander wachten. PCI-express is full-duplex.
  • PCI heeft een hogere latency (vertraging) dan PCI-express. Met name belangrijk voor gebruik in de praktijk (IOps) - minder belangrijk voor doorvoersnelheid (in MB/s).
  • PCI kost een sloot aan CPU cycles wanneer deze intensief gebruikt wordt, 20% op een dualcore processor is mogelijk (dus 40% op singlecore).
  • PCI heeft niet zoveel bandbreedte als PCI-express, alhoewel dit de minste factor is die de performance zal belemmeren.
Maar zoals gezegd, soms kan het niet anders omdat jouw laptop gewoon een wat oudere chipset heeft. Dus PCI-express gaat niet, je kunt geen high-performance storage aansluiten op jouw laptop. Dat gezegd kan een Cardbus Firewire/800 adapter icm met jouw schijf wel degelijk goede performance leveren, maar zal het nooit van PCI-express kunnen winnen. Maar dat is al stukken beter dan via USB 2.0 want daar hou je netto misschien 25MB/s aan over met een hoge latency en hoge CPU belasting.

• Matt_E
Bedankt voor je heldere uitleg! Het is me nu helemaal duidelijk wat betreft PCMCIA/Cardbus verhaal.
Het zal dan een Firewire800 kaartje moeten worden, waaraan ik gelijk ook mijn geluidskaartje kwijt kan.

Nu ben ik eens benieuwd, of die dingen die je me uit hebt gelegd, ook gelden voor een PCI-eSATA kaart in een desktop pc. Ik zou namelijk graag de schijf middels eSATA daarop willen aansluiten, aangezien mijn Mobo (Asus F4T533-C) geen Sata aansluiting heeft.

Geldt hiervoor hetzelfde verhaal? of loont een eSATA PCI-kaart dan wel tov (de duurdere) Firewire800 PCI kaart.

Verwijderd

eSATA is nog beter dan FireWire/800 ja, dus je zou voor je laptop ook voor zo'n kaart kunnen gaan (eSATA Cardbus adapter). Maar het is geen extreem verschil, USB versus eSATA weer wel. Firewire heeft ook weer het voordeel dat je er ook ander soort apparaten op aan kunt sluiten, maar is mogelijk minder toekomstvast omdat eSATA en Wireless USB mogelijk Firewire overbodig gaan maken.

Overigens gaat het PCI verhaal gaat in beide gevallen op (laptop+PC), maar daar kun je niet superveel aan doen zonder veel te investeren. Enig verschil is dat desktop-systemen al langer met PCI-express worden uitgerust dus de kans dat je een PCI-express kaartje ipv PCI kaart kunt gebruiken is dus hoger. Als je PCIe kán kiezen, verdient dat natuurlijk de aanbeveling. Maargoed als je mobo geen Serial ATA heeft zal het ook geen PCI-express hebben.

Ik weet niet hoe duur zo'n eSATA kaartje is maar als je weet dat een modern moederbord voor 60,- van eigenaar wisselt zou je ook kunnen denken aan een systeem upgrade. Zo te horen is je hardware best gedateerd en de prijzen voor hardware liggen momenteel erg laag (AMD cpu en 2GB geheugen kost geen drol meer). Voordeel is dat bij een nieuw mobo daar automatisch snel Serial ATA bij komt en je dus je schijven intern (of desgewenst extern) kunt aansluiten. Er bestaan verloopbrackets die interne SATA poorten omtoveren tot een eSATA aansluiting aan de achterkant, dat is volledig mechanisch dus komt geen electronica aan te pas.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 12:45 . Reden: beetje uitgebreid ]

Pagina: 1