SATA-schijven trekken CPU dicht

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben nu al een aantal dagen bezig met het volgende probleem:

Het lezen/schrijven naar een SATA schijf kost de computer al z'n CPU kracht. Dit openbaart zich al in de eerste fase van het installeren van Windows. Het kopiëren van bestanden naar de harde schijf, het "maken van een lijst met te kopiëren bestanden" gaat tergend langzaam. Waar dit laatste normaal gesproken enkele seconden duurt, kost dit me nu een ruime 5 minuten. Het kopiëren van de bestanden, wat normaal 5 minuten maximaal duurt, heeft een hele nacht gekost.

Ik heb het op een aantal verschillende manieren geprobeerd:
- SATA poorten als RAID instellen, verder niet in array gezet
- SATA poorten als RAID instellen, ingesteld als RAID1
- SATA poorten als IDE instellen

Ook heb ik in het geval van de RAID modus zowel de driver van de mainboard cd-rom als de laatste driver van de via website gebruikt om Windows te installeren. Als Windows dan uiteindelijk geïnstalleerd is, schiet bij de minste of geringste schijftoegang de CPU usage tegen de 100%.

Met een IDE schijf op de PATA controller heb ik nergens last van.

Mn specs:
MSI P4M900M2 moederbord,
Celeron 330 (1,8GHz),
2GB DDR2,
Windows Server 2003 R2 Standard (MSDN),
VT8237A onboard RAID controller.
2x Western Digital Scorpio 80GB SATA.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Je IDE-controller (PATA/SATA) draait waarschijnlijk in PIO modus, update je controller drivers of verwijder de controller eens uit het lijstje.

Ook een slechte kabel kan voor PIO fallback zorgen, dus vervang die voor de zekerheid eens.

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:01:
Je IDE-controller (PATA/SATA) draait waarschijnlijk in PIO modus, update je controller drivers of verwijder de controller eens uit het lijstje.
Tijdens windows setup al? :)
Ook een slechte kabel kan voor PIO fallback zorgen, dus vervang die voor de zekerheid eens.
Kabel is nieuw, maar een andere kabel geeft hetzelfde resultaat.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Oke maar je hebt windows nu geïnstalleerd, check je transfer mode eens zou ik zeggen. Grote kans dat deze op PIO staat. Overigens dat "DMA indien beschikbaar" zegt niets, het gaat om de daadwerkelijke huidige transfer modus. Eigenschappen van je IDE controller in apparaatbeheer zou deze moeten geven, bij de 2e tabblad ofzo.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
spone schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:44:
[...]

Tijdens windows setup al? :)

[...]

Kabel is nieuw, maar een andere kabel geeft hetzelfde resultaat.
Fouten van je harde schijf (kan vanalles zijn) welke voor corrupte data zorgen kunnen ervoor zorgen dat windows de harde schijf tijdens setup al in PIO mode dwingt. Heb ik ook eens gehad met een schijf met veel bad sectors, windows installeren duurde 2 uur ofzo.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Dat verklaart nog niet de 100% CPU tijdens HDD activiteit, dat kan eigenlijk alleen maar door PIO komen, of een heel brakke driver.

• spone
  • Niet online
Voor de volledigheid: het moederbord beschikt over 2 DDR2 geheugenbankjes, met ieder een staafje van 1GB DDR2 geheugen erin.

Wanneer ik beide bankjes/geheugenstaafjes gebruik is het systeem erg traag, merk ik.Wanneer ik enkel het geheugenbankje het dichtst bij de processor gebruik, is het systeem de ene keer snel, andere keer langzaam. Bij gebruik van het enkel het andere bankje (maakt niet uit welk geheugenstaafje) is het systeem goed op tempo.

Ik heb het vermoeden dat de hele traagheid dus iets met het geheugen te maken heeft, of beter gezegd met het eerstgenoemde geheugenbankje. Maar dat lijkt mij vreemd, omdat memtest86+ keer op keer geen fouten aantreft, wanneer het systeem enkel daar vanaf draait... zie ik iets over het hoofd of trek ik de verkeerde conclusies?

edit: ik denk nu echt dat het aan het moederbord ligt. Waar ik het geheugen nu ook in stop, hij geeft in het bios al artefacts, en af en toe stopt de raidcontroller bios ermee met wat debug-code.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 03-11-2007 01:05 ]

Verwijderd

Wacht even, je zegt in je openingspost "Als Windows dan uiteindelijk geïnstalleerd is, schiet bij de minste of geringste schijftoegang de CPU usage tegen de 100%". Maar nu doe je voorkomen als je hoge CPU belasting niet in relatie tot schijftoegang staat?

• spone
  • Niet online
Waar leid je dat uit af?

Verwijderd

Omdat je het in het vorige bericht over 'traagheid' hebt afhankelijk van je geheugenconfiguratie, of zie je dat als apart probleem?

• spone
  • Niet online
Het traagheidsprobleem is begonnen sinds het overgaan op SATA harddisks. Omdat het wisselen van geheugenstaafjes etc ervoor zorgt dat SATA de ene keer wel snel is (laag CPU usage), en de andere keer niet (100% use) vermoed ik dat de oorzaak in die hoek zit.

• spone
  • Niet online

Verwijderd

Laat maar.. gaat om Windows 2003 .. :+

Verwijderd

Kun je niet eerst even checken of je schijven in PIO draaien? Zo gechecked lijkt me. :)

• spone
  • Niet online
Als ze in IDE-modus draaien gaan ze naar Ultra DMA mode 6, dus dat lijkt me verder prima.

Ik heb nog verder eens wat gezocht en kwam uit op een forum waar een soortgelijk met een gigabyte moederbord besproken werd, daar kwam het uit op een pci-geluidskaart die conflicteert met de onboard sata controller. Nou heb ik er een pci-netwerkkaart ingestoken, dus ik haal die er eens uit en kijk wat dat oplevert.

Verwijderd

Oke maar even concreet: begin eens met een screenshot van HDTune, want je begon je topic met hoge CPU belasting en een langzame schijf. Het is dan goed om concrete cijfers te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 10:03 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik ben dezelfde situatie ook bij een vriend van me tegengekomen... Die bleek uiteindelijk een gaar bord te hebben, waarbij als je het onderste PCI-slot gebruikte het systeem 100% CPU ging gebruiken. Een kaart uit het onderste PCI-slot trekken was hier de enige oplossing.

Om je probleem op te lossen moet je het stelselmatig aanpakken. Zet het minimale aan hardware aan je systeem (geen CCFL's, extra fans, 1 hd en 1 lat geheugen) en installeer het systeem. Gaat het dan niet goed probeer dan onderdelen te ruilen tot het wel goed gaat -> probleem opgelost.
Indien het installeren van het systeem met minimale hardware goed gaat druk er dan steeds een onderdeel bij, reboot en kijk hoe het systeem zich dan houd. Op deze manier zou je het probleem moeten kunnen tracken.

Als afsluiter, succes, ik weet uit ervaring dat vage problemen een pain in the ass kunnen zijn :S
Pagina: 1