Ben nu al een aantal dagen bezig met het volgende probleem:
Het lezen/schrijven naar een SATA schijf kost de computer al z'n CPU kracht. Dit openbaart zich al in de eerste fase van het installeren van Windows. Het kopiëren van bestanden naar de harde schijf, het "maken van een lijst met te kopiëren bestanden" gaat tergend langzaam. Waar dit laatste normaal gesproken enkele seconden duurt, kost dit me nu een ruime 5 minuten. Het kopiëren van de bestanden, wat normaal 5 minuten maximaal duurt, heeft een hele nacht gekost.
Ik heb het op een aantal verschillende manieren geprobeerd:
- SATA poorten als RAID instellen, verder niet in array gezet
- SATA poorten als RAID instellen, ingesteld als RAID1
- SATA poorten als IDE instellen
Ook heb ik in het geval van de RAID modus zowel de driver van de mainboard cd-rom als de laatste driver van de via website gebruikt om Windows te installeren. Als Windows dan uiteindelijk geïnstalleerd is, schiet bij de minste of geringste schijftoegang de CPU usage tegen de 100%.
Met een IDE schijf op de PATA controller heb ik nergens last van.
Mn specs:
MSI P4M900M2 moederbord,
Celeron 330 (1,8GHz),
2GB DDR2,
Windows Server 2003 R2 Standard (MSDN),
VT8237A onboard RAID controller.
2x Western Digital Scorpio 80GB SATA.
Het lezen/schrijven naar een SATA schijf kost de computer al z'n CPU kracht. Dit openbaart zich al in de eerste fase van het installeren van Windows. Het kopiëren van bestanden naar de harde schijf, het "maken van een lijst met te kopiëren bestanden" gaat tergend langzaam. Waar dit laatste normaal gesproken enkele seconden duurt, kost dit me nu een ruime 5 minuten. Het kopiëren van de bestanden, wat normaal 5 minuten maximaal duurt, heeft een hele nacht gekost.
Ik heb het op een aantal verschillende manieren geprobeerd:
- SATA poorten als RAID instellen, verder niet in array gezet
- SATA poorten als RAID instellen, ingesteld als RAID1
- SATA poorten als IDE instellen
Ook heb ik in het geval van de RAID modus zowel de driver van de mainboard cd-rom als de laatste driver van de via website gebruikt om Windows te installeren. Als Windows dan uiteindelijk geïnstalleerd is, schiet bij de minste of geringste schijftoegang de CPU usage tegen de 100%.
Met een IDE schijf op de PATA controller heb ik nergens last van.
Mn specs:
MSI P4M900M2 moederbord,
Celeron 330 (1,8GHz),
2GB DDR2,
Windows Server 2003 R2 Standard (MSDN),
VT8237A onboard RAID controller.
2x Western Digital Scorpio 80GB SATA.
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600