[2003] Bijna iedere dag een freeze

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Bijna iedere dag als ik thuiskom van m'n werk, kom ik erachter dat mijn server helemaal frozen is. Dat is dus geen BSOD of iets, maar een echte freeze. Hij staat dan gewoon op het login-scherm, met een cursor die niet meer knippert, een toetsenbord dat zelfs niet meer op numlock reageert en een muis die, uhm, er niet bij zit :)

Wat kan ik doen om een dergelijk probleem te onderzoeken? Ik heb echt het gevoel naakt op straat te staan, omdat er geen enkele vorm van error reporting gebeurt, wat bij een BSOD juist wel gebeurt. Ook uiteraard géén kernelgeheugendump beschikbaar, die misschien te analyseren valt.

Misschien (her)kent iemand de problemen als ik de hardware es opdreun:
- Asus A8R-MVP (Crossfire Xpress 1600)
- Athlon64 X2 3800+
- Highpoint RocketRAID 2320 (met 2 RAID5 arrays, waarvan 1 de bootvolume heeft)
- Radeon X300
- Intel Pro/1000PT netwerkadapter
- Onboard peripherals zoveel mogelijk uitgeschakeld
- Color Laserjet 1600

Software die van belang kan zijn:
- Windows Server 2003 met SP2 (32-bit versie)
- VMware Server 1.0.4
- RAID driver 1.0.6
- Display driver 8.4
- CPU driver wel, Dualcore optimizer niet
- Printer driver 5.8
- En nog een of andere "unknown device" (UDI ziet em niet eens)

Naast dat een kant-en-klare oplossing natuurlijk zeer gewaardeerd wordt, zou ik ook graag erachter komen wat het probleem nou is, dus ik hoop dat jullie zo vriendelijk willen zijn :)

日本!🎌

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

• VMware Server 1.0.4
die zie ik niet zo snel een server laten freezen.

• RAID driver 1.0.6
kun je er een nieuwere versie proberen te vinden. Misschien ergens een driverbug.

• Display driver 8.4
meestal installeer ik geen grafischekaart stuurprogramma's op servers. 9/10 nooit nodig en is altijd een ding minder om te troubleshooten als het misgaat.

• CPU driver wel, Dualcore optimizer niet
Schakel die driver eens uit door op het energie profiel "Maximum Performance" in te stellen.

• Printer driver 5.8
Probeer erachter te komen wanneer de server freezed of er op dat moment een printspool plaats gevonden heeft.

• En nog een of andere "unknown device" (UDI ziet em niet eens)
Je hebt een Asus bord.. redelijk nieuwe eigenlijk. Dus enorme kans dat het de ATK0110 ACPI device is. Ga naar de details van het apparaat en controleer property "hardware-id's" dat b.v. ATKxxxx voorkomt. mocht dit het geval zijn. Kun je oplossen door het mobo-cdje van Asus erin te stoppen. Laten autorunnen. Ding gewoon afsluiten. (door de autorun alleen is het stuurprogramma al geïnstalleerd)

je kunt ook natuurlijk m.b.v. Ultimate BOOTCD standaard hardwarechecks uitvoeren (CPU, MEM, DISKS)

je kunt ook timingproblemen met geheugen afvangen m.b.v. Mersenne Prime 95 <- direct link door met dit een torture blend test uit te voeren. laat 'm maar een uurtje of 4 pruttelen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Een nieuwe RAID driver heb ik inmiddels geinstalleerd. Godzijdank wilde hij nog booten :)

Display driver mag wel 8.4 zijn, maar ik ben me er niet van bewust dat ik die heb geinstalleerd. Er is voor Radeons niet eens een 2003-driver, dus het zal wel een standaard-iets zijn. Maar het leek me toch het vermelden waard.

Een profiel "Maximum Performance" heb ik niet, vrees ik. Hij staat op "Always On". Bovendien moet ik die CPU driver echt niet uitschakelen, omdat VMware anders baggertraag wordt en uiteindelijk door z'n hoeven zakt.

Die unknown device heb ik geinstalleerd. Mja, de vraag is natuurlijk of een niet-geinstalleerde driver voor een dergelijk probleem kan zorgen...

Als het problem nu nog aanhoudt, zal ik die tests es gaan proberen.

日本!🎌

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan hem natuurlijk ook een keer in safe mode laten draaien (voor zover mogelijk) en dan zien of ie wel crasht. Zo niet, dan is het een driver probleem waarschijnlijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Mja kan, maar safe mode laadt nog steeds een berg drivers, omdat het apparaat anders simpel niet werkt. En bovendien is ie volledig out of order in safe mode, ook niet erg wenselijk. Laten we dat houden voor een laatste toevlucht :)

日本!🎌

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou eens naar je voeding gaan kijken, of naar je disk(en).
Laatst een brakke voeding vervangen omdat één van mijn doosjes ook raadselachtige faal-acties vertoonde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Staat er in je log dus ook niet dat de server een reguliere shutdown doet? Of wordt dat event wel gewoon gelogged?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hangen != shutdown djluc ;)

Ook geen BIOS ACPI meldingen in SysEvt logs?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
You're right. Ik bedoel dat er wellicht een actie zoals een shutdown uitgevoerd wordt door de server op het moment dat het ding gaat hangen en dat die actie wel gelogged wordt.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Toevallig een virusscanner draaien?
Heeft bij mij ook wel eens voor hangende servers gezorgd!

Who Needs Windows...

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb toen ik nog NetLimiter op mijn server had staan dergelijke problemen ook gehad, na verwijdering was het probleem over.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:13

Johnny E

Dôh !!

Ik heb met mijn servertje (ook 2003 SP2 e.d.) dezelfde problemen gehad als jij.
Uiteindelijk bleek Cool 'n Quiet het probleem, zodra deze aanstond dan had ik binnen een half uur een freeze. Nadat ik Cool 'n Quiet had uitgeschakeld en vervangen door RMClock waren alle problemen verdwenen.

Specs!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Bedankt voor de tips zover :)

Ik heb iig geen rare eventlog entries, behalve dat er bij de volgende boot na een hang een entry in komt "previous shutdown was unexcepted" ofzo, maar dat is natuurlijk allerminst onverwacht :)

Verder op de server ook geen virusscanner en ook geen NetLimiter, of iets dat hetzelfde doet. Maar, CnQ staat wel aan, en ik krijg in m'n eventlog wel informational meldingen vanuit de MSSQL server (ohja, die staat er ook op, maar leek me niet het vermelden waard, omdat dat puur software is en 99% van de tijd idle is) dat er timing issues zijn. Eventid.net vertelt dat dat door CnQ kan komen, maar dat heb ik toch echt liever wel aan staan, en gezien het geen warnings/errors waren, heb ik ze verder genegeerd. Maar het is wel iets dat ik makkelijk kan uitproberen...

日本!🎌

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
wij hebben ook een asus, maar dan wel een ouder bord.

ook af en toe raadselachtige freezes. je kon op het netwerk niet meer inloggen, maar via internet wel ( verschillende netwerkkaart) het beeld staat dan ook stil op de monitor aan de console.

na een check van de server en het vervangen van de grafische kaart of de driver was het opgelost.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Thanatos_ schreef op zondag 04 november 2007 @ 20:40:
Verder op de server ook geen virusscanner en ook geen NetLimiter, of iets dat hetzelfde doet. Maar, CnQ staat wel aan, en ik krijg in m'n eventlog wel informational meldingen vanuit de MSSQL server dat er timing issues zijn.
Dualcore AMD proc?
A Windows Server 2003-based or Windows XP-based computer that is using an AMD processor may stop responding

A Microsoft Windows Server 2003-based server may experience time-stamp counter drift if the server uses dual-core AMD Opteron processors or multiprocessor AMD Opteron processors
Eventid.net vertelt dat dat door CnQ kan komen, maar dat heb ik toch echt liever wel aan staan
Mja, das de afweging die je dan zelf moet maken ;) stabiel en sneller systeem wat iets meer stroom verbruikt, of een zuinige server die regelmatig niet werkt zoals ie hoort ;)

Pagina: 1