Clarkconnect start niet meer na veranderen moederbord

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-01 13:38
In mijn home-servertje heb ik recent het Asrock K7V88 moederbord vervangen door een Abit KG7-Lite. Dit is weliswaar een ouder bordje dan de Asrock, maar heeft als voordeel dat het kan undervolten en underclocken.
Het probleem is nu dat linux (=Clarkconnect 4.1, een distro gebaseerd op CentOS, kernel 2.6.9) totaal niet meer wil booten. Grub raakt zo te zien nog wel tot en met initrd, maar als de kernel moet geboot worden, gebeurt er gewoonweg niets: er is alleen een knipperende cursor te zien.
Nu zou ik dat toch graag willen fixen zonder te moeten herinstalleren, maar ikzelf weet zo niet meteen wat het probleem juist is, of hoe het op te lossen is...

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Probeer voor de grap eens met een live boot cd'tje (knoppix, DSL, etc.) te booten en kijk of dat goed gaat, dan weet je iig dat je hardware "in orde" is :)

• BlueArchon
BarthezZ schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:53:
Probeer voor de grap eens met een live boot cd'tje (knoppix, DSL, etc.) te booten en kijk of dat goed gaat, dan weet je iig dat je hardware "in orde" is :)
Hm, een live-cd starten is me nog niet gelukt, maar dat zal wellicht eerder liggen aan de stokoude cd-speler die geen cd-rw'tjes (de enige soort beschrijfbare cds die ik nog heb) herkent, aangezien hij meldt dat de cds niet bootable zijn...

Nu heb ik wel ontdekt dat de kernel wel wil starten als ik mijn 2 sata controllers uit het moederbord haal, maar daar ben ik niet zo happig op, gezien deze mijn softwarematige raid 5 vormen. Die controllers vormden absoluut geen probleem op het vorige moederbord, dus het is toch een beetje vreemd :?

Indien ik er mijn SATA controllers zou uithalen, de kernel de nieuwe hardware laat detecteren, vervolgens reboot en de controllers er weer in steek, zou ik dan de data van mijn raid kwijt zijn of de raid weer moeten laten herbouwen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

BlueArchon schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 20:28:
Nu heb ik wel ontdekt dat de kernel wel wil starten als ik mijn 2 sata controllers uit het moederbord haal, maar daar ben ik niet zo happig op, gezien deze mijn softwarematige raid 5 vormen. Die controllers vormden absoluut geen probleem op het vorige moederbord, dus het is toch een beetje vreemd :?
Kijk eens in de handleidingen van je moederbord en SATA controllers naar de ondersteunde/vereiste PCI versies. Bijvoorbeeld of je moederbord maar PCI 2.1 ondersteunt, terwijl je controllers PCI 2.2 nodig hebben.

• BlueArchon
deadinspace schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 20:45:
[...]

Kijk eens in de handleidingen van je moederbord en SATA controllers naar de ondersteunde/vereiste PCI versies. Bijvoorbeeld of je moederbord maar PCI 2.1 ondersteunt, terwijl je controllers PCI 2.2 nodig hebben.
Eens gekeken, en volgens de handleidingen zouden beide PCI 2.2 moeten ondersteunen. Ik heb ondertussen geprobeerd om de verschillende PCI kaarten in andere PCI sloten te steken, om te zien of het geen IRQ probleem was, maar helaas, daar ligt het blijkbaar ook niet aan. :'(

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:42

gwystyl

Beugeltje dan maar?

BlueArchon schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:43:
[...]

Eens gekeken, en volgens de handleidingen zouden beide PCI 2.2 moeten ondersteunen. Ik heb ondertussen geprobeerd om de verschillende PCI kaarten in andere PCI sloten te steken, om te zien of het geen IRQ probleem was, maar helaas, daar ligt het blijkbaar ook niet aan. :'(
Moet je niet je raid config instellen in je bios? Als je dat niet doet kan het zijn dat een OS je partitie-indeling niet herkent.

• BlueArchon
gwystyl schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:46:
Moet je niet je raid config instellen in je bios? Als je dat niet doet kan het zijn dat een OS je partitie-indeling niet herkent.
Het is een softwarematige raid die ik gebruik, m.a.w. volledig geconfigureerd en managed onder linux. De sata controllertjes staan sowieso niet in RAID mode.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51

Oceria

I've been in between....

Ik vraag me af of het niet CC zelf is die struikelt over de SATA controller. Is dat een promise controller? Dan ben je denk ik nog niet jarig: CC en promise controllers hebben een zeer slechte relatie. Mijn advies zou zijn om de oude situatie weer op te bouwen (vorige mobo), een backup te draaien van alles, dan het systeem ombouwen naar de gewenste configuratie en dan CC opnieuw installeren. Tijdrovend, maar wel de beste oplossing voor zover het CC betreft.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• BlueArchon
Het zijn geen promise controllers, maar van Sweex, wat niet echt beter is :p
Het zal dus waarschijnlijk wel moeten neerkomen op het herinstalleren, alleen ben ik dan een beetje bezorgd over mijn raid: als ik die opnieuw moet instellen hoop ik dat die softwarematige linux raid slim genoeg is om door te hebben dat die schijven al een raid filesystem vormen, en hij dus de data niet om zeep helpt.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51

Oceria

I've been in between....

Ik ben toch bang, dat je eerst de oude situatie moet herstellen en een backup moet gaan maken, want in mijn herinnering (nu zo 'n drie jaar geleden) moet je om een RAID array te maken de harde schijf eerst formatteren.
Mijn advies blijft: oude situatie herstellen, back-up draaien, nieuwe situatie opbouwen en Clarkconnect opnieuw installeren.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Pagina: 1