Brekende spiegel fotograferen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205325

Topicstarter
Ik wil een geschrokken iemand fotograferen, die een spiegel heeft laten breken. Ik wil het zo fotograferen dat je de spiegel nog in de lucht ziet hangen. Zoals dit bijvoorbeeld.

Mijn vader kwam met het idee om een soort koperen trigger te maken waar de spiegel op valt, en dat dan de flitser afgaat. Zoiezo lijkt het me slim om een zwarte achtergrond te gebruiken (zwarte background en geen lichten aan). En dan als de spiegel breekt, de flits te bouncen via het plafond, zodat het licht reflecteert in de stukjes spiegel.

Ik denk dat ik eerst begin met alleen de brekende spiegel te fotograferen, en dan later met de persoon erbij. De persoon kan ik deels ook in het beeld shoppen. Of misschien in het klein een opstellinkje maken, dit fotograferen, en de rest erin shoppen. Ik ben er nog niet helemaal uit?

Ik vraag me af of iemand toevallig tips heeft over hoe ik dit het beste aan kan pakken? Iemand ooit iets soortgelijks gedaan? ;) *zucht* word geen makkelijk project ben ik bang.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Ik zou zeggen; neem een donkere ruimte en zorg dat de flitser afgaat op het moment dat de spiegel breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39
Nog zoiets gedaan maar heb er wel een idee over:

Pak een laser en een photodiode oid. Schijn deze zo dat er zonder spiegel een "input" is. Spiegel er tussen. Als deze breekt schijnt er licht op de photodiode. Deze triggerd de flits (evt met instelbare delay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timcooijmans schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 15:56:

Pak een laser en een photodiode oid. Schijn deze zo dat er zonder spiegel een "input" is. Spiegel er tussen. Als deze breekt schijnt er licht op de photodiode. Deze triggerd de flits (evt met instelbare delay)
Kijk, ik weet hoe ik moet flitsen enzo, maar het moet wel klóppen, anders mis ik de spiegel. En aangezien ik niet zo heel technisch ben, kan ik wel wat tips gebruiken!

Maar dat is alvast geen slecht idee, het proberen waard, bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 16:07

Ravhin

no <root>...

Ik denk dat als je alleen een omnibounce gebruikt, dat je een gedeelte van het effect kwijtraakt. Ik zou zelf minstens een kleurenlamp extra gebruiken om er voor te zorgen dat je dimensie in je foto aanbrengt. Wat je kan doen om de spiegel te fotograferen: hang de spiegel op dezelfde hoogte als de camera, in de positie die jij wilt. Leen van je broertje of buurjongen een luchtpistool en laad deze met een punt-diabolo. Stel deze op m.b.v. een statief en een klem, zodanig, dat je het luchtpistool en de camera gelijktijdig kan bedienen. Zet een veiligheidsbril op (neem zo in zo voldoende afstand!) en druk beiden gelijktijdig af (misschien iets eerder het luchtpistool). Op deze manier heeft Marcel van Dam al een keer een fles Gazeuse laten knallen op de VARA...
(voordat er commentaar komt: een luchtpistool mag je binnenshuis gewoon gebruiken en er zijn véél meer jongens dan meiden die een dergelijk apparaat bezitten :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 02-11-2007 16:17 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ravhin schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:14:
Ik denk dat als je alleen een omnibounce gebruikt, dat je een gedeelte van het effect kwijtraakt. Ik zou zelf minstens een kleurenlamp extra gebruiken om er voor te zorgen dat je dimensie in je foto aanbrengt. Wat je kan doen om de spiegel te fotograferen: hang de spiegel op dezelfde hoogte als de camera, in de positie die jij wilt. Leen van je broertje of buurjongen een luchtpistool en laad deze met een punt-diabolo. Stel deze op m.b.v. een statief en een klem, zodanig, dat je het luchtpistool en de camera gelijktijdig kan bedienen. Zet een veiligheidsbril op (neem zo in zo voldoende afstand!) en druk beiden gelijktijdig af (misschien iets eerder het luchtpistool). Op deze manier heeft Marcel van Dam al een keer een fles Gazeuse laten knallen op de VARA...
(voordat er commentaar komt: een luchtpistool mag je binnenshuis gewoon gebruiken en er zijn véél meer jongens dan meiden die een dergelijk apparaat bezitten :P )
goed zeg, zo'n goeie tips in zo'n korte tijd!

thnx, ik zal hem eens uitschetsen, en binnenkort op zoek gaan naar spullen en spiegels 8)

Ik werk trouwens met de Fuji S9500, en heb er een superlange draadontspanner bij. Statieven heb ik meer dan genoeg. Mijn vriend heeft booggeschoten en heeft een buks, en mijn broertje heeft een luchtpistool (geweldadig huis 8)7 ) Dus dat moet wel lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 10:15

ThunderNet

Flits!

En anders zou je je draadontspanner nog kunnen triggeren door een lichtsluis(IR) :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThunderNet schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:26:
En anders zou je je draadontspanner nog kunnen triggeren door een lichtsluis(IR) :)
ook een goed idee.. Ik heb gelukkig een grote slaapkamer die vrij snel lichtdicht te maken is, dus dat wordt lachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39
ThunderNet schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:26:
Dat zei ik in feite (met het verschil dat een gewone IR lichtsluis op een spiegel niet zo gaat werken ben ik bang vandaar.. (Het infrarood licht van de sluis zal reflecteren op de spiegel en in het ergste geval toch triggeren) Ik weet niet of je iemand kent die vaardig is met electronica, anders is het vrij simpel te maken (+ veiliger dan een luchtbuks)

Verder is je shutterlag van je S9500 0,01s, ook iets om rekening mee te houden alhoewel het bij 10ms niet zo'n probleem zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door 0fbe op 02-11-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timcooijmans schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:34:
[...]

Dat zei ik in feite (met het verschil dat een gewone IR lichtsluis op een spiegel niet zo gaat werken ben ik bang vandaar.. (Het infrarood licht van de sluis zal reflecteren op de spiegel en in het ergste geval toch triggeren) Ik weet niet of je iemand kent die vaardig is met electronica, anders is het vrij simpel te maken (+ veiliger dan een luchtbuks)

Verder is je shutterlag van je S9500 0,01s, ook iets om rekening mee te houden alhoewel het bij 10ms niet zo'n probleem zal zijn.
ik heb een vader die mts electrotechniek heeft gedaan. Zou moeten lukken dus.

Dat is ook een goeie inderdaad.. Zal er in ieder geval rekening mee houden!

edit: hoe werkt zon lichtsluis? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:16

Nic

Vrij

Anoniem: 205325 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 15:53:
Ik vraag me af of iemand toevallig tips heeft over hoe ik dit het beste aan kan pakken? Iemand ooit iets soortgelijks gedaan? ;) *zucht* word geen makkelijk project ben ik bang.. :P
Zelf heb ik nog niet zoiets gedaan, maar de site van FotoOpa is een erg coole site van iemand die veel heeft gedaan met fotograferen van knappende ballonnen, brekend glas, vallende verfdruppels, enz. Erg mooie foto's, en schema's en uitleg hoe hij het voor elkaar heeft gekregen staat er bij.
http://www.pbase.com/fotoopa
Het is niet erg overzichtelijk om een hele website op te bouwen uit een pbase gallery, maar als je even op de foto's doorklikt en de uitleg onder de foto's leest kom je er wel. :)
(erg mooi vind ik z'n stellage om haarscherpe macro's van rondvliegende insecten te fotograferen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:45

BaRF

bijna kerst

Je moet in elk geval niet hopen op een mogelijkheid om de camera te triggeren, dat is nooit snel genoeg, dus altijd een helemaal donkere ruimte nemen, en dan je cam op bv een paar seconden zetten en op het juiste moment de flits laten flashen.

Ik heb zelf een stukje electronica gesloopt uit een lampje dat op geluid reageerd. (halfords, voor in de auto :P) Ipv de lamp aansturen, stuurt dat ding nu een relaisje aan dat op zn beurt zorgt voor de flits-onsteking. Bij een hard geluid gaat dus meteen de flits. :) heb nog geen echte foto's kunnen maken met mn opstelling omdat mn vriendin mn geweer eng vind :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dsltv schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:36:
[...]

Zelf heb ik nog niet zoiets gedaan, maar de site van FotoOpa is een erg coole site van iemand die veel heeft gedaan met fotograferen van knappende ballonnen, brekend glas, vallende verfdruppels, enz. Erg mooie foto's, en schema's en uitleg hoe hij het voor elkaar heeft gekregen staat er bij.
http://www.pbase.com/fotoopa
Het is niet erg overzichtelijk om een hele website op te bouwen uit een pbase gallery, maar als je even op de foto's doorklikt en de uitleg onder de foto's leest kom je er wel. :)
(erg mooi vind ik z'n stellage om haarscherpe macro's van rondvliegende insecten te fotograferen...)
goeie technische uitleg erbij, daar kunnen we wel wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BaRF schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:42:
Je moet in elk geval niet hopen op een mogelijkheid om de camera te triggeren, dat is nooit snel genoeg, dus altijd een helemaal donkere ruimte nemen, en dan je cam op bv een paar seconden zetten en op het juiste moment de flits laten flashen.

Ik heb zelf een stukje electronica gesloopt uit een lampje dat op geluid reageerd. (halfords, voor in de auto :P) Ipv de lamp aansturen, stuurt dat ding nu een relaisje aan dat op zn beurt zorgt voor de flits-onsteking. Bij een hard geluid gaat dus meteen de flits. :) heb nog geen echte foto's kunnen maken met mn opstelling omdat mn vriendin mn geweer eng vind :+
lol :P Moet wel zeggen dat ik werk met een antieke staafflitser van Philips. Dat is wel weer onhandig misschien :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:56
Heeft niet zoveel met je vraag te maken, maar heb je er al over nagedacht wat een spiegel nou eigenlijk doet: het weerkaatst licht. Too obvious, maar je moet wel heel goed aan je omgeving denken. Als je met 1 flitser frontaal in een donkere kamer werkt zie je dus weinig behalve de reflectie van je flitser. Dat wordt weinig interessants... :P

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
inquestos schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 17:29:
Heeft niet zoveel met je vraag te maken, maar heb je er al over nagedacht wat een spiegel nou eigenlijk doet: het weerkaatst licht. Too obvious, maar je moet wel heel goed aan je omgeving denken. Als je met 1 flitser frontaal in een donkere kamer werkt zie je dus weinig behalve de reflectie van je flitser. Dat wordt weinig interessants... :P
er komt ergens een kleurenlamp die zorgt voor een interessante reflectie in de spiegel. Ik weet nog niet of het lukt, maar ik wil ook een persoon in beeld, die in de spiegel kijkt op het moment dat hij breekt. Misschien iemand die zich aan het scheren is met scheerschuim, of zoiets.

Maar daarvoor ga ik wat proefjes maken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 21:54
:P een spiegel is van metaal, right? waarom niet iets met (breek-) relais (oid :+ ) bouwen dat zodra de spiegel geen contact meer geleidt (lees: breekt), je cam begint te bursten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
licht uit,
sluiter open,
flitsen tijdens actie,
sluiter dicht,
licht aan.

:)

flits is heel kort, en de duur van de flits is je effectieve sluitertijd.
omdat de flits zo kort is, kan je ook snelbewegende dingen goed vastleggen.

http://www.splutphoto.com...0Browser/studioframes.htm

timing valt mee, wel een beetje mee spelen. je kan ook allerlei triggers gaan bouwen, maar kort na de crasg op de flitsknop drukken en je hebt meestal wel goed resultaat. je moet natuurlijk niet té laat zijn!

[ Voor 33% gewijzigd door Molybdenum op 02-11-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Henk

Hee, jij hier? :P Dat is idd een beetje wat mijn vader beschreef, en tot nu toe nog steeds het eenvoudigste idee.

@ Molybdenum

Dat dacht ik zelf al, maar wist het niet zeker. Heb het zelf wel eens gedaan met een vallende druppel, werkte prima. Ik ga denk ik gewoon spiegels halen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Henk schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 18:17:
:P een spiegel is van metaal, right? waarom niet iets met (breek-) relais (oid :+ ) bouwen dat zodra de spiegel geen contact meer geleidt (lees: breekt), je cam begint te bursten?
Heja goed idee. Leuk gevonden! Gewoon op de linker en rechterzijde van het metaal van de spiegel een elektrisch contact maken met een dun koperen draadje. Als de spiegel heel is is er elektrisch geleiding tussen de 2 contacten, als de spiegel breekt niet meer. Dit in serie met een weerstand en een spanningsbronnetje. Als de spiegel heel is staat quasi alle spanning over de weerstand, en niets over de 2 contacten van de spiegel. Als de spiegel breekt gaat alle spanning over de 2 contacten van spiegel staan. Hier parallel over een aftakking maken zodat de spanning op een transistor (FET) komt dewelke op zijn beurt als elektrische schakelaar fungeert van de elektrische kring van de flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 21:54
Anoniem: 205325 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:02:
@ Henk

Hee, jij hier? :P Dat is idd een beetje wat mijn vader beschreef, en tot nu toe nog steeds het eenvoudigste idee.
Natuurlijk ik hier 8)

Alleen dat 'eenvoudige'...
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:17:
[...]

Heja goed idee. Leuk gevonden! Gewoon op de linker en rechterzijde van het metaal van de spiegel een elektrisch contact maken met een dun koperen draadje. Als de spiegel heel is is er elektrisch geleiding tussen de 2 contacten, als de spiegel breekt niet meer. Dit in serie met een weerstand en een spanningsbronnetje. Als de spiegel heel is staat quasi alle spanning over de weerstand, en niets over de 2 contacten van de spiegel. Als de spiegel breekt gaat alle spanning over de 2 contacten van spiegel staan. Hier parallel over een aftakking maken zodat de spanning op een transistor (FET) komt dewelke op zijn beurt als elektrische schakelaar fungeert van de elektrische kring van de flitser.
Errrrr.... zoiets. Dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:17:
[...]

.. en een kind kan de was doen. Of de spiegel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Leuk topic, en project!
Denk overigens niet dat een spiegel geleidend is - afaik maak je een spiegel door zilver op glas te sublimeren. En daar gaat dan vervolgens een deklaag overheen: resultaat: een flinterdun laagje waar je geen contact op solderen kan en dat ook verder amper als geleider bruikbaar is, want als je de coat wegkrabt is de geleider ook al vertrokken. Maar je kan die spiegel natuurlijk wel als isolator gebruiken - in of op een klem- of veerstrip hangend of leunend en op het moment dat de spiegel barst maakt de strip contact - flits. Wschl. ook net de goede vertraging om de flinters te zien. Evt. een strobe-flitser, zodat je een serie krijgt. Mssch ook een optie om de scene vanachter de spiegel te schieten, in een tweede spiegel met de persoon ertussen - zoiets als het eeuwig repeterende beeld tussen twee spiegels, maar dan met een eind.

A propos, een motto:
.....
Out flew the web and floated wide;
The mirror crack'd from side to side;
"The curse is come upon me," cried
The Lady of Shalott.

(Tennyson)

Edit: btw, weet je dat een spiegel breken zeven jaar ongeluk is?

[ Voor 13% gewijzigd door bobcom op 02-11-2007 21:37 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

timcooijmans schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 15:56:

Ik zou dit net andersom doen: zorg dat het licht van de laser via de spiegel op de diode valt, zodra de spiegel breekt en uitéén valt trigger je de camera. Je zult wel enige vertraging moeten inbouwen om de losse stukken te kunnen zien (je wilt geen foto van het moment dat de spiegel breekt, maar juist net daarna). De spiegel kun je eventueel voorbewerken met een glassnijder en vervolgens breken door met een hamer op de zijkant te tikken. Mja, is wel enige technische handigheid voor nodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 205325 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:28:
[...]

ook een goed idee.. Ik heb gelukkig een grote slaapkamer die vrij snel lichtdicht te maken is, dus dat wordt lachen :P
Slaapkamer lijkt mij niet echt een geschikte plek, omdat je daar met blote voeten loopt (ten minste, ik stap niet met schoenen uit bed).

Hoe goed je ook opruimt na de actie, een klein glassplintertje in je voet geeft al veel bloed op het laminaat. En als je vloerbedekking hebt is het helemaal een ramp.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

bobcom schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:24:
Leuk topic, en project!
Denk overigens niet dat een spiegel geleidend is - afaik maak je een spiegel door zilver op glas te sublimeren. En daar gaat dan vervolgens een deklaag overheen: resultaat: een flinterdun laagje waar je geen contact op solderen kan en dat ook verder amper als geleider bruikbaar is, want als je de coat wegkrabt is de geleider ook al vertrokken.
De keren dat ik al eens met een dremel een spiegel gegraveerd heb, viel dat toch goed mee. Er zit een behoorlijk dikke laag op. Ok ik weet dan niet of het de deklaag is, of de zilverlaag zelf, maar is de deklaag ook niet geleidend? Anyway je kan gewoon tot op het glas graveren. Dan ligt er zowel glas, zilverlaag en deklaag bloot. In het gegraveerde putje wat soldeersel droppen en dit maakt contact met het zilver (dat het ook contact maakt met het glas en de deklaag boeit niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

bobcom schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:24:
Edit: btw, weet je dat een spiegel breken zeven jaar ongeluk is?
Met zo'n experiment heb je voor je het weet voor 300 jaar ongeluk aan je broek. :+
Maar goed, wel een leuk project, ik blijf het volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipooow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 00:48
Anoniem: 205325 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:25:
[...]

goed zeg, zo'n goeie tips in zo'n korte tijd!

thnx, ik zal hem eens uitschetsen, en binnenkort op zoek gaan naar spullen en spiegels 8)

Ik werk trouwens met de Fuji S9500, en heb er een superlange draadontspanner bij. Statieven heb ik meer dan genoeg. Mijn vriend heeft booggeschoten en heeft een buks, en mijn broertje heeft een luchtpistool (geweldadig huis 8)7 ) Dus dat moet wel lukken!
m'n buks mag je best lenen, anders kom ik zelf wel een kogeltje schieten 8)
Als je iets moet laten triggeren kun je ook een flinterdun koperdraadje achter de spiegel spannen/plakken, daar spanning op zetten en zodra de spiegel barst is het bijna zeker dat je koperdraadje ook breekt, je doorbreekt de geleiding en hebt je trigger.... waarschijnlijk kun je dat draadje zo klein houden dat je het niet ziet op de foto.

Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pipooow schreef op maandag 05 november 2007 @ 01:14:
[...]

m'n buks mag je best lenen, anders kom ik zelf wel een kogeltje schieten 8)
Als je iets moet laten triggeren kun je ook een flinterdun koperdraadje achter de spiegel spannen/plakken, daar spanning op zetten en zodra de spiegel barst is het bijna zeker dat je koperdraadje ook breekt, je doorbreekt de geleiding en hebt je trigger.... waarschijnlijk kun je dat draadje zo klein houden dat je het niet ziet op de foto.

Misschien een idee?
en een goed idee. Ik zal eens op zoek gaan naar spiegels! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229664

Misschien heb je hier nog iets aan? http://www.diyphotography...hy-trigger-by-tom-barnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229357

Idd op diyphotohraphy hebben ze zo'n zelfde opstelling gebouwd, maar dan niet met een spiegel, maar met een gloeilamp. Hier staat alles uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
goeie tip, ik zal binnenkort eens aan de slag gaan!
Pagina: 1