Toon posts:

[Software] Paintshop Pro Photo X2 vs Adobe PS/Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is eigenlijk heel kort: zijn er mensen die ervaring met beide paketten hebben, en mij de voordelen en nadelen van beiden kunnen vertellen? Op internet is wel een en ander aan reviews te vinden, maar een directe vergelijking kan ik eigenlijk nerges vinden...
Ik wil graag een mooi softwarepakket, maar het moet wel leuk blijven voor de bankrekening. Vandaar dat ik me afvraag of PSP X2 een goed alternatief is voor Adobe PS of Lightroom.

Nu is dit natuurlijk ook behoefte-afhankelijk... Ik ben een hobby-fotograaf met een EOS350D, schiet vooral natuurfoto's en autosportfoto's. Geen professioneel gebruiker dus.

Wie kan me advies geven? :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gebruik ze alledrie :)

Lightroom is sowieso niet vergelijkbaar met de andere twee. Dat is gewoon een heel ander programma. Zowel qua mogelijkheden als qua workflow. Dat hoef ik niet verder uit te leggen, dat is tamelijk triviaal. Als je me niet begrijpt, probeer dan gewoon van alledrie eens een demo versie.

PS vs PSP:
Ik heb verschillende versies van PS gebruikt, t/m CS3 en ook van PSP t/m X1. X2 heb ik nog niet mee gewerkt. Belangrijkste verschil wat mij altijd opviel tussen de twee programma's is dan PS net wat uitgebreidere en krachtigere mogelijkheden biedt, maar dat imho de interface van PSP wat vriendelijker is en PSP ook een aantal erg prettige automatische dingetjes bevat die in PS met de hand moesten worden gedaan of zo. Nou is PS CS3 al wel een stuk beter geloof ik wat dat betreft, vooral wat betreft enkele handige functies voor foto nabewerking en X2 zou wat ik er van gezien heb een aantal van de gebreken van X1 tov PS wel oplossen.

Maar eigenlijk is het vrij simpel: Download gewoon van alle programma's een demo versie of iets dergelijks en gebruik ze een poosje. Dat is in feite de enige manier om er achter te komen welk pakket jij prettig vindt om mee te werken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr