He he, ik bedoelde meer dat je die discussie gewoon niet moet aangaan, maar nu heb je het toch gedaan en is de doos van Pandora open
Maar jij kunt er ook wat van met het generaliseren

Ten tweede heb je de gamende mensen. De X-fi zou een speciaal soort geheugen bevatten die soundsample's kan cachen wat de performance in games zou verbeteren. Of dit echt werkt laat ik even in het midden.
Dan doe ik dat niet: In theorie werkt het ja, maar het verschil in performance is met hedendaagse PC's dusdanig klein dat het onmerkbaar is en zelfs al zou het 1 fps schelen (wat bizar veel is relatief gezien) dan ga jij het verschil niet merken tussen 60 fps en 59 fps bijvoorbeeld.
Daarnaast is het zeer afhankelijk van het spel en de drivers of dat er uberhaupt een winst te behalen is. Dus in theorie heb je er iets aan maar in de praktijk echt niet.
Ten derde heb je de mensen die een goede kwaliteit geluid uit hun systeem willen halen (ikke

). Zelfs bij aansturing van een 'simpele' koptelefoon kan het verschil al merkbaar zijn. Het grootste hoorbare verschil is achtergrondruis (varierend van ruis veroorzaakt door het systeem zelf, elders genoemd in de thread, tot de 'basis ruis' (de ruis die je hoort als je je volume omhoog gooit). hoe lager het niveau van achtergrond ruis hoe minder vervormd je geluid klinkt.
Zoals gezegd, juist een koptelefoon is extra gevoelig voor dit soort storingen, wanneer je het geluid naar een versterker gooit is de basisruis tov het geluidssignaal dusdanig laag dat je (tenzij je het over audiofiel voodoo praktijken hebt) dit onmogelijk kunt horen.
Het is wel meetbaar, maar de basisruis zit ook in de rest van je setup dus dan moet je al een hele dure setup hebben (of echt een hele slechte onboard kaart, ze verschillen vaak veel) wil de geluidskaart het probleem zijn daarin.
Hoewel vaak wordt gedacht dat "een digitale lijn een digitale lijn is" en als hij werkt komt het 1 op 1 over komt, is dit niet helemaal waar. Op digitale kabels (coax) zijn nog altijd de normale wetten van de natuurkunde van kracht en kan het dus heel goed mogelijk zijn dat daar dingen niet goed in gaan. In hoeverre dit merkbaar is ga ik nu niet op in, maar de bottom line is dat er weldegelijk verschil in geluidskwaliteit kan zitten.
Complete onzin, een digitaal signaal is een digitaal signaal, en we hebben het hier zelfs over een signaal met error correction ed.
Natuurlijk is het een normale kabel waarop storing kan ontstaan, maar de error correctie kan dit voor een deel goed maken en in ieder geval detecteren wanneer er een fout in zit (en dan dus gewoon het geluid stoppen of zelfs een melding geven op het display). Mocht je het signaal alsnog naar de DAC sturen en dan naar je speakers dan krijg je een behoorlijk gekraak te horen waarin je van het originele geluid niets meer kunt horen. Bij een kleinere storing zul je harde tikken door het geluid heen horen (ook hierbij is het originele geluid helemaal weg, je hoort dus enkel de tik en dan weer normaal geluid).
Bij een digitaal signaal is het onmogelijk dat het geluid anders gaat klinken, er is dus geen verschil in geluidskwaliteit (behalve dat wat in je hoofd zit wellicht).
Al met al is dus de keuze voor een losse geluidskaart afhankelijk van een meervoud aan factoren:
- Geld
Natuurlijk, als je graag geld wilt weggooien moet je vooral dingen kopen die je niet nodig hebt.
- De kwaliteit van de rest van je audio apparaten
Persoonlijk vind ik mijn audio setup aan mijn MCE erg goed, maar je mag gerust eens komen luisteren hoor.
- Heb je al interne ruis door je pc
Ruis op een digitaal signaal? Lijkt me onwaarschijnlijk.
- wil je externe apparaten aansturen
Zoals instrumenten ed? Daar heb je specifieke opname kaarten voor, ik zou die niet als simpele geluidskaart willen bestempelen, daarnaast is ook dit goed mogelijk met een onboard kaart, kwestie van een goed mengpaneel met een ADC en dan een digitale invoer naar de geluidskaart (er zijn genoeg onboard kaarten met digi in).
- wil je een instrument aansluiten en de hoogst mogelijke kwaliteit
Herhaling...
- game je veel
Ik game veel
- kijk je films
Ik kijk zeer veel films.
Ik gebruik dus gewoon de onboard geluidskaart van mijn MCE, daar zit een Asus N4L-VM DH moederbord in met een zeer goede geluidskaart, zowel digitaal als analoog. Deze zit met een optisch kabeltje (de coax digi in op mijn versterker zit al aan de digitale TV set top box) aan mijn versterker en dat geeft echt een geweldig geluid.
Ook op mijn game PC gebruik ik de onboard kaart, maar daar zit een simpel 5.1 setje aan, het geluid klinkt perfect en de performance is goed, maar dit is niet echt eerlijk aangezien de speakers zelf eerder de limiterende factor zijn (al zijn het wel gewoon hoogwaardige speakers, maar al wat ouder en niet heel erg high-end).
Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen de verschillende onboard geluidskaarten en ook tussen de losse kaarten, maar laten we er voor dit topic even vanuit gaan dat het hier gaat om een afweging tussen een moederbord met een fatsoenlijke onboard kaart (die er genoeg zijn voor een goede prijs) en een losse hoogwaardige kaart.
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 178962 op 03-11-2007 10:56
]