Voordelen van geluidskaarten vs onboard geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 2.825 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-04 19:38
Beste mensen,

Ik vroeg mij af of het tegenwoordig nog veel nut heeft om een onboard geluidskaart te vervangen voor een losse kaart. Ik hoor vaak verhalen over dat de onboard kwaliteit tegenwoordig meer dan goed genoeg is. Ook hoor ik dat onboard geluid wel een beetje extra vraagt van je CPU mara is dat tegenwoordig nog een noemswaardig probleem (ik heb zelf een Q6600@3,2 GHz rekenkracht zat zou ik zeggen).

Het maakt met de onboard vast ook wel uit welke chip het is (waarschijnlijk betere op duurdere moederborden).

Ik ben nu in het bezit van een Gigabyte P35C-DS3R moederbord.

Nou ik hoop op een boeiende en leerzame discussie. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Als je het digitaal aansluit zal het haast nooit iets uitmaken, zo lang je versterker maar hetzelfde formaat slikt als wat de onboard kaart uitpoept (als je realtime moet transcoden is dat niet grappig voor je CPU).

Als je analoog aansluit hangt het heel erg van het type moederbord af, de chip is op zich prima, maar de isolatie van de audio aansluitingen met de rest van het moederbord is vaak een issue. Als die isolatie niet goed is kun je bijvoorbeeld in je geluid horen wanneer je CPU druk bezig is of je videokaart. In sommige gevallen is het zo erg dat je zelfs kunt horen als je de muis beweegt.

Dit is echter ook een issue bij de goedkopere geluidskaarten, als dat dus een probleem is (vooral als je een heel gevoelige audio setup hebt of bijvoorbeeld werkt met een koptelefoon) is het nodig een aparte geluidskaart te kopen. Anders (IMHO) niet.

De onboard kaarten zijn vaak gewoon helemaal compleet en perfect voor zelfs iets meer eisende gebruikers.

Storingen van bijvoorbeeld de CPU zijn minimaal als je de audio output op maximaal zet (dus dat er nog net geen clipping ontstaat) en dat dan aansluit op een versterker die het naar het gewenste volume brengt.

Sluit je geen versterker aan of bijvoorbeeld een koptelefoon dan zal de output veel te hard zijn en moet je em dus terugbrengen, op dat moment zijn de storingen relatief gezien groter waardoor je er last van kunt krijgen.

CPU verbruik is minimaal, vaak minder dan 3% dus niet noemswaardig. (En je moet al een redelijk dure soundcard hebben wil je minder met de CPU doen, sommige dingen kun je eenmaal niet anders als met de CPU).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 02-11-2007 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 17:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tenzij je specifieke eisen hebt heeft het geen nut om een losse geluidskaart aan te schaffen. Zelfs onboard geluidskaarten ondersteunen tegenwoordig al 5.1 en hebben een digitale uitgang.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

Janoz schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:09:
Tenzij je specifieke eisen hebt heeft het geen nut om een losse geluidskaart aan te schaffen. Zelfs onboard geluidskaarten ondersteunen tegenwoordig al 5.1 en hebben een digitale uitgang.
ik mag dan op dit gebied geen expert zijn, maar is het niet te zwaar voor een onboard chip om veel sounds tegelijk te handelen? Zo'n xfi geval zou er 128 tegelijk hardware matig moetten kunnen persen, maar wat ik wel zeker weet is dat je het voor de rekenkracht niet hoeft te doen. Heel vroeger was een geluidskaart nog van invloed op de prestaties van een game, maar tegenwoordig niet meer.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M2M schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:31:
[...]

ik mag dan op dit gebied geen expert zijn, maar is het niet te zwaar voor een onboard chip om veel sounds tegelijk te handelen? Zo'n xfi geval zou er 128 tegelijk hardware matig moetten kunnen persen, maar wat ik wel zeker weet is dat je het voor de rekenkracht niet hoeft te doen. Heel vroeger was een geluidskaart nog van invloed op de prestaties van een game, maar tegenwoordig niet meer.
Nee zo werkt dat niet.

In een spel bijvoorbeeld is het de Direct-X layer die de geluiden samenvoegt tot een enkele PCM stream die naar de soundcard gaat.

Zo lang je PC het aankan kan je dus oneindig veel geluiden naar de soundcard sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRI
Er werdt gezegt dat als je het digitaal aansluit (optisch/coax?) dat je dan geen of minder verlies maakt dan met analoog. Hmm klinkt boeiend.

Menig onboard geluidskaartje kan tegenwoordig zelfs al 7.1 geluid aan.

Kan iemand mij vertellen waarom er mensen zijn die een honderd euro uitgeven aan een xfi kaartje? Heeft dat nog speciale voordelen als je het gewoon bij films, muziek en spelletjes houd? Of krijg je alleen echt meerwaarde als je echt werkt met geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SRI schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:37:
Er werdt gezegt dat als je het digitaal aansluit (optisch/coax?) dat je dan geen of minder verlies maakt dan met analoog. Hmm klinkt boeiend.
Nee, met een digitale aansluiting heb je 0 verlies, het is immers digitaal, of het werkt perfect of het werkt niet daar zit niets tussen.
Kan iemand mij vertellen waarom er mensen zijn die een honderd euro uitgeven aan een xfi kaartje? Heeft dat nog speciale voordelen als je het gewoon bij films, muziek en spelletjes houd? Of krijg je alleen echt meerwaarde als je echt werkt met geluid?
Waarom? Daar moet je niet aan beginnen, audiofielen zijn mensen waar normaliter geen discussies mogelijk zijn (in ieder geval discussies waar ooit een nuttig antwoord uit komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Er zijn mensen welke een simpel 5.1 geluidssetje van 200 euro naast de TV hebben staan. Er zijn ook mensen welke een set hebben staan ter waarde van een nieuwe auto. waarom doen ze dat? Waarschijnlijk voor het geluidswaliteit.

Bij computer is dit ook zo, de computer is de voorversterker en de speakers de eindversterker. Als jij een goede speakerset heb (zo'n creative of logitech geval van meer dan 200 euro) dan heb jij kwalitatief een goede versteker en speakers. Je kan dan het verschil horen tussen onboard en een geluidskaart.

Heb je geen high end computerspeakers dan heb je echt niets aan een geluidskaart, of de onboard moet ruis geven.

* Theo heeft ook geluidskaart voor de Megaworks 250D speakers

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRI
Ik heb een setje van logitech (z5400 ^^) heerlijk vooral als de buren denken dat ze irritant kunnen zijn met hun muziek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens is het niet per definitie zo dat onboard slechter is, vroegah had je SoundStorm onboard en dat was echt geweldig qua geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:15:
Overigens is het niet per definitie zo dat onboard slechter is, vroegah had je SoundStorm onboard en dat was echt geweldig qua geluidskwaliteit.
nForce2 O+
Ik mis 'em ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ook! :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:14
offtopic/
Ik mis Vista drivers hiervoor

ontopic/
Vaak is het wel zo dat de drivers van externe kaarten beter en uitgebreider zijn. En je dus gewoonweg meer mogelijkheden geven kwa afstelling.

[ Voor 46% gewijzigd door olof op 02-11-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

olof schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:39:
[...]

offtopic/
Ik mis Vista drivers hiervoor

ontopic/
Vaak is het wel zo dat de drivers van externe kaarten beter en uitgebreider zijn. En je dus gewoonweg meer mogelijkheden geven kwa afstelling.
Behalve als je een Creative kaart hebt dan, dan zijn de drivers compleet crap ;) (IMHO natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRI
Je hebt toch trouwens twee soorten digitale aansluiting? Coax (die dikke kabel met gele plug) en optische. Coax word meestal wel meegelevert maar optisch niet. Dat was dacht ik omdat optische kabels redelijk prijzig zijn (voor een kabeltje). Heeft optisch eigenlijk nog veel voordeel boven coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Optisch kan een langere lengte afleggen. Verder zijn er volgens mij niet echt verschillen in preformace, door beide kabels gaat hetzlfde digitale signaal..

Voordeel van optisch is dat je aardlussen tegen gaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:25

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik neem regelmatig wat muziek op met mijn (amateur) bandje, maar dan merk ik toch wel een redelijk vervelende vertraging op mijn onboard geluidskaart (laptop, dat ook nog). Ook zit er vrij veel ruis op. Ik geloof dat de audio-input en dan al helemaal de microfoon-voorversterking van de meeste onboard geluidskaarten vreselijk is, maar ik moet zeggen dat ik nog niet naar alternatieven heb gezocht (mn geld is op :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SRI schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:56:
Je hebt toch trouwens twee soorten digitale aansluiting? Coax (die dikke kabel met gele plug) en optische. Coax word meestal wel meegelevert maar optisch niet. Dat was dacht ik omdat optische kabels redelijk prijzig zijn (voor een kabeltje). Heeft optisch eigenlijk nog veel voordeel boven coax?
Overigens hoeft een coax kabeltje niet echt dik te zijn hoor, ik heb er een hier die ongeveer zo dun is als een enkel hoofdtelefoon draadje en die doet het perfect over ongeveer 2 meter, het signaal is toch digitaal dus als er iets niet goed mee zou zitten merk je het wel.

En optische kabels zijn amper duurder dan metalen kabels, alleen vinden mensen het altijd leuk om je ermee af te zetten. Als je even zoekt tussen de online shops heb je al voor een paar euro een flink lange kabel.

Voordeel van optisch is dat je nooit aardlussen kunt helpen, mocht je dus zo iemand zijn die het altijd weer voor elkaar krijgt om er een aardlus in te krijgen (ik ken ze), dan is optisch the way to go.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 03-11-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 19:20

MaxxMark

HT is Tof!

Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:58:
Waarom? Daar moet je niet aan beginnen, audiofielen zijn mensen waar normaliter geen discussies mogelijk zijn (in ieder geval discussies waar ooit een nuttig antwoord uit komt).
Knap staaltje generalisatie :P

De reden dat iemand een x-fi kaart koopt kan meerdere redenen hebben.

Ten eerste kan het zijn dat de persoon graag zijn instrumenten aan wil sturen, of juist een directe, kwalitatief zo goed mogelijke, verbinding wil hebben met zn instrumenten om op te nemen. Bij opnames (die later nog verwerkt gaan worden) is het zeer belangrijk dat de kwaliteit zo hoog mogelijk is (een perfecte bron kan je goed bewerken en resulteert in een goed resultaat. Bij een slechte bron kan het eindresultaat never nooit beter worden dan die bron).

Ten tweede heb je de gamende mensen. De X-fi zou een speciaal soort geheugen bevatten die soundsample's kan cachen wat de performance in games zou verbeteren. Of dit echt werkt laat ik even in het midden.

Ten derde heb je de mensen die een goede kwaliteit geluid uit hun systeem willen halen (ikke O-)). Zelfs bij aansturing van een 'simpele' koptelefoon kan het verschil al merkbaar zijn. Het grootste hoorbare verschil is achtergrondruis (varierend van ruis veroorzaakt door het systeem zelf, elders genoemd in de thread, tot de 'basis ruis' (de ruis die je hoort als je je volume omhoog gooit). hoe lager het niveau van achtergrond ruis hoe minder vervormd je geluid klinkt.

Hoewel vaak wordt gedacht dat "een digitale lijn een digitale lijn is" en als hij werkt komt het 1 op 1 over komt, is dit niet helemaal waar. Op digitale kabels (coax) zijn nog altijd de normale wetten van de natuurkunde van kracht en kan het dus heel goed mogelijk zijn dat daar dingen niet goed in gaan. In hoeverre dit merkbaar is ga ik nu niet op in, maar de bottom line is dat er weldegelijk verschil in geluidskwaliteit kan zitten.

Al met al is dus de keuze voor een losse geluidskaart afhankelijk van een meervoud aan factoren:
- Geld
- De kwaliteit van de rest van je audio apparaten
- Heb je al interne ruis door je pc
- wil je externe apparaten aansturen
- wil je een instrument aansluiten en de hoogst mogelijke kwaliteit
- game je veel
- kijk je films

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 21:24
Menig onboard geluidskaartje kan tegenwoordig zelfs al 7.1 geluid aan.
Ik heb een MOTU 828 MKII Firewire met ADAT extensie.
Das dus 20 in en 22 out :) lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

MaxxMark schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:10:
[...]
Wat je zegt ja :)

Ik heb een onboard geluids kaart die makkelijk 5.1 kan doen en toch heb ik een Audigy 2P erin zitten, ik weet het, wat oud maar als ik overga naar een X38 board dan komt er ook een Xfi in.

Feit is wel dat tussen de standaard Intel onboard en de Audigy 2P een behoorlijk verschil zit, dit is niet even iets wat je zomaar hoort op een standaard Creative 5100 setje wat ik eraan heb hangen.
Het verschil begon ik te horen toen ik em aan de home theather set hing, dat is een HTP3100 van Sony waarbij de standaard boxjes zijn vervangen door grotere speakers.
Daarnaast heb je ook nog eens dat als je films gaat draaien het verschil nog groter wordt, bij games viel het mee, maar nog was de onboard slecht.
Het meest grote verschil kwam bij muziek, vooral een stukje vocaal dat hoor je het heel goed.

Zodra de X38 binnen is dan zou ik eens een test doen met de onboard daarvan en Xfi en dan zullen we em testen op een set van audiofiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Lovenswaardig is de keuze voor de gloednieuwe Realtek ALC889 audio-codec. Dit is de eerste onboard audiochip die volledig is gecertificeerd voor gebruik met Blu-ray en HD-DVD. Daarnaast is ook de geluidskwaliteit flink verbeterd en dat zien we ook terug in onze audiotestresultaten: bij de Gigabyte DS3R meten we een signaal/ruis-verhouding van niet minder dan 97.7 dBA! Dat zijn waardes die je normaal gesproken alleen met een goede losse geluidskaart kunt halen. De andere Gigabyte borden scoren vergelijkbaar, het beste niet-Gigabyte bord doet 87.9 dBA. Een handige feature van de Realtek ALC889 is verder dat deze tegelijkertijd 7.1 speakers én een koptelefoon kunt aansturen met ander geluid. Zo kun je je koptelefoon dus dedicated voor VoIP-achtige toepassingen instellen en je speakers voor muziek en games.
Dit komt van een review vanaf Hardware.info. Dus het lijkt me niet nodig om nog een losse geluidskaart aan te schaffen tenzij je echt specifieke eisen stelt. Let wel prachtig geluid komt alleen uit goede speakers. Dus als je brakke speakers hebt heeft al helemaal geen zin om een andere geluidskaart aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaxxMark schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:10:
[...]
He he, ik bedoelde meer dat je die discussie gewoon niet moet aangaan, maar nu heb je het toch gedaan en is de doos van Pandora open :+

Maar jij kunt er ook wat van met het generaliseren ;)
Ten tweede heb je de gamende mensen. De X-fi zou een speciaal soort geheugen bevatten die soundsample's kan cachen wat de performance in games zou verbeteren. Of dit echt werkt laat ik even in het midden.
Dan doe ik dat niet: In theorie werkt het ja, maar het verschil in performance is met hedendaagse PC's dusdanig klein dat het onmerkbaar is en zelfs al zou het 1 fps schelen (wat bizar veel is relatief gezien) dan ga jij het verschil niet merken tussen 60 fps en 59 fps bijvoorbeeld.

Daarnaast is het zeer afhankelijk van het spel en de drivers of dat er uberhaupt een winst te behalen is. Dus in theorie heb je er iets aan maar in de praktijk echt niet.
Ten derde heb je de mensen die een goede kwaliteit geluid uit hun systeem willen halen (ikke O-)). Zelfs bij aansturing van een 'simpele' koptelefoon kan het verschil al merkbaar zijn. Het grootste hoorbare verschil is achtergrondruis (varierend van ruis veroorzaakt door het systeem zelf, elders genoemd in de thread, tot de 'basis ruis' (de ruis die je hoort als je je volume omhoog gooit). hoe lager het niveau van achtergrond ruis hoe minder vervormd je geluid klinkt.
Zoals gezegd, juist een koptelefoon is extra gevoelig voor dit soort storingen, wanneer je het geluid naar een versterker gooit is de basisruis tov het geluidssignaal dusdanig laag dat je (tenzij je het over audiofiel voodoo praktijken hebt) dit onmogelijk kunt horen.
Het is wel meetbaar, maar de basisruis zit ook in de rest van je setup dus dan moet je al een hele dure setup hebben (of echt een hele slechte onboard kaart, ze verschillen vaak veel) wil de geluidskaart het probleem zijn daarin.
Hoewel vaak wordt gedacht dat "een digitale lijn een digitale lijn is" en als hij werkt komt het 1 op 1 over komt, is dit niet helemaal waar. Op digitale kabels (coax) zijn nog altijd de normale wetten van de natuurkunde van kracht en kan het dus heel goed mogelijk zijn dat daar dingen niet goed in gaan. In hoeverre dit merkbaar is ga ik nu niet op in, maar de bottom line is dat er weldegelijk verschil in geluidskwaliteit kan zitten.
Complete onzin, een digitaal signaal is een digitaal signaal, en we hebben het hier zelfs over een signaal met error correction ed.

Natuurlijk is het een normale kabel waarop storing kan ontstaan, maar de error correctie kan dit voor een deel goed maken en in ieder geval detecteren wanneer er een fout in zit (en dan dus gewoon het geluid stoppen of zelfs een melding geven op het display). Mocht je het signaal alsnog naar de DAC sturen en dan naar je speakers dan krijg je een behoorlijk gekraak te horen waarin je van het originele geluid niets meer kunt horen. Bij een kleinere storing zul je harde tikken door het geluid heen horen (ook hierbij is het originele geluid helemaal weg, je hoort dus enkel de tik en dan weer normaal geluid).

Bij een digitaal signaal is het onmogelijk dat het geluid anders gaat klinken, er is dus geen verschil in geluidskwaliteit (behalve dat wat in je hoofd zit wellicht).
Al met al is dus de keuze voor een losse geluidskaart afhankelijk van een meervoud aan factoren:
- Geld
Natuurlijk, als je graag geld wilt weggooien moet je vooral dingen kopen die je niet nodig hebt.
- De kwaliteit van de rest van je audio apparaten
Persoonlijk vind ik mijn audio setup aan mijn MCE erg goed, maar je mag gerust eens komen luisteren hoor.
- Heb je al interne ruis door je pc
Ruis op een digitaal signaal? Lijkt me onwaarschijnlijk.
- wil je externe apparaten aansturen
Zoals instrumenten ed? Daar heb je specifieke opname kaarten voor, ik zou die niet als simpele geluidskaart willen bestempelen, daarnaast is ook dit goed mogelijk met een onboard kaart, kwestie van een goed mengpaneel met een ADC en dan een digitale invoer naar de geluidskaart (er zijn genoeg onboard kaarten met digi in).
- wil je een instrument aansluiten en de hoogst mogelijke kwaliteit
Herhaling...
- game je veel
Ik game veel
- kijk je films
Ik kijk zeer veel films.

Ik gebruik dus gewoon de onboard geluidskaart van mijn MCE, daar zit een Asus N4L-VM DH moederbord in met een zeer goede geluidskaart, zowel digitaal als analoog. Deze zit met een optisch kabeltje (de coax digi in op mijn versterker zit al aan de digitale TV set top box) aan mijn versterker en dat geeft echt een geweldig geluid.

Ook op mijn game PC gebruik ik de onboard kaart, maar daar zit een simpel 5.1 setje aan, het geluid klinkt perfect en de performance is goed, maar dit is niet echt eerlijk aangezien de speakers zelf eerder de limiterende factor zijn (al zijn het wel gewoon hoogwaardige speakers, maar al wat ouder en niet heel erg high-end).

Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen de verschillende onboard geluidskaarten en ook tussen de losse kaarten, maar laten we er voor dit topic even vanuit gaan dat het hier gaat om een afweging tussen een moederbord met een fatsoenlijke onboard kaart (die er genoeg zijn voor een goede prijs) en een losse hoogwaardige kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 03-11-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 11:03

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

et36s schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:32:
[...]

Dit komt van een review vanaf Hardware.info. Dus het lijkt me niet nodig om nog een losse geluidskaart aan te schaffen tenzij je echt specifieke eisen stelt. Let wel prachtig geluid komt alleen uit goede speakers. Dus als je brakke speakers hebt heeft al helemaal geen zin om een andere geluidskaart aan te schaffen.
Dat schijnen inderdaad hele goeie chips te zijn. Zitten in vrijwel alle huidige en nieuwe Gigabyte borden, en sommige van andere fabrikanten. Ik ga zelf een P35C-DS3R aanschaffen, daar zit deze ook in, dus kan er weer 80 euro van mijn offerte af voor een XtremeGamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:52
Ik heb een Gigabyte moederbord met die Realtek ALC889 chip en hoewel m'n onboard geluid een paar leuke opties heeft zoals auto-sensing van plugs (detecteert wanneer je er bijv. een microfoon op aansluit, vraagt direct wat je aangesloten hebt en zelfs als je de microfoon in de rear-speaker uitgang gestoken hebt kan je 'm dus gewoon als microfoon gebruiken - leuk, maar overbodig als je alles eenmaal aangesloten hebt, zo vaak verander je dat toch niet), heb ik toch een losse geluidskaart in m'n PC zitten (een Terratec Aureon Sky 5.1 om precies te zijn).

Waarom? Simpel: klinkt beter. Op m'n speakerset valt het verschil nog wel mee, maar met mijn koptelefoon is er echt heel duidelijk verschil te horen. Bij alles wat ik getest heb (games, films, verschillende soorten muziek) klonk de Terratec kaart gewoon merkbaar beter.

Ik was eerst wel even bang dat ik tegen driverproblemen aan zou lopen in Vista met m'n Terratec kaart (in XP duurde het een tijdje voordat ik een versie had gevonden die goed werkte), zeker gezien z'n leeftijd, maar er waren gewoon prima drivers beschikbaar (nog geen problemen mee gehad iig).

Bijkomend voordeel van m'n Terratec kaart is ook nog eens dat deze optische in- en uitgangen heeft (al zijn ze momenteel niet in gebruik, maar in de toekomst ongetwijfeld weer wel) en een leuke extra "Headphone" optie waarmee het geluid hardwarematig extra versterkt wordt. Geluidskwaliteit gaat nauwelijks omlaag, maar het volume wordt een stuk hoger, waardoor het volumeniveau zelfs met een onversterkte koptelefoon alsnog oorverdovend hard kan, wat bij m'n onboard geluid zeker niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:15
games,

de x-fi heeft daar meer nut in dan mensen hier blijkbaar denken, bij mijn vorig moederbord zat er in bf2 met sound op high en 7.1 set 13 procent verschil in de fps. Het is wel zo dat de duurdere x-fi met hun ram geheugen geen merkbaar betere prestatie leveren dan de goedkopere zonder dat ram geheugen.

Bovendien heb ik al meerdere keren meegemaakt met onboard dat als je veel dicht omgevingsgeluid hebt dat het verre omgevingsgeluid wegvalt. Even een schets, je zit in een fps en vlak naast je word druk geschoten door meerdere personen en je bent zelf ook aan het schieten, wat verder staat een tank die ondertussen een schot lost. Dan heb je veel kans dat het geluid van het schot van de tank volledig wegvalt omdat de onboard anders teveel cpu kracht zou nodig hebben. Met een x-fi zal je dit niet snel hebben aangezien deze tot max. 128 van de dichtste geluidsbronnen kan afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 11:03

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Maarja, dan kun je ook het best de XtremeMusic nemen, aangezien het enige hardwarematige verschil tussen die en de XtremeGamer EAX 5.0 is en wat opties in de driver enzo. En als EAX amper gebruikt wordt heeft het dus ook geen nut om 40 euro meer uit te geven voor een XtremeGamer ipv een XtremeMusic.
Pagina: 1